En ook dit jaar ziet er niet rooskleurig uit.
Het begin van een nieuwe jaar betekent dat autofabrikanten met trots hun cijfers delen met aandeelhouders, investeerders en medewerkers. Nou ja, meestal met trots dan. Voor Aston Martin is er op dit moment helemaal geen trots te bespeuren. Sterker nog, de Britten gaan door het stof.
Geen feestelijke mededelingen van Aston Martin CEO Andy Palmer, maar verdrietige feiten tekenen het beeld van 2019. Aston Martin is een prachtig merk met een fraaie reputatie. Het merk is maar liefst 106 jaar oud, is verbonden aan James Bond, heeft prachtige bolides op deze aardkloot gezet en is al tientallen jaren betrokken in de autosport met onder andere het sponsorschap van Red Bull Racing.
Hoe mooi die dingen klinken: de huidige realiteit is anders. De vraag naar de nieuwe Vantage blijkt tegen te vallen en in zijn algemeenheid gaan de verkopen achteruit. Aston Martin verkocht in december vorig jaar 7 procent minder auto’s in vergelijking met december 2018. Met name in Europa is er nog weinig interesse in de luxe modellen van het merk.
Aston Martin zit in een zware storm. De verwachting is dat de jaarwinst met meer dan 45 procent gaat dalen. Wellicht dat verkoopstart van de DBX de boel nog enigszins gaat opfleuren, maar ook dit is een lastige auto. De Levante van Maserati is immers ook niet de SUV geworden waar vermogenden voor in de rij gaan staan. Met een groot aanbod aan luxe en snelle SUV’s komt de DBX in extreem concurrerend vaarwater terecht. (via Reuters)
Design_Driven zegt
Zijn ook veel mensen ontslagen in de design afdeling. Meeste werk is gedaan en team moet flink slinken. Paar van mijn vrienden die daar werkte moesten plots opzoek naar nieuw werk en we krijgen een heel aantal portfolio’s binnen van ex-aston martin ontwerpers en CMF experts de laatste paar maanden.
Op langer termijn komt het wel goed, zeker als de SUV gaat verkopen. Een hoop hangt af van wat er in China en met Brexit gebeurd.
Ram-G-maN zegt
@sketcher: Werk je nog steeds bij JLR?
Design_Driven zegt
@automotivedesigner: Niet bij, ik en mijn team zijn external, dus voor JLR, maar ja. Op dit moment echter vooral voor Bentley en een aantal Chinese automotive startups/bedrijven.
leovreenen zegt
@sketcher: woow serieus? Gaaf werk!! Jongens droom wel
jorden zegt
@sketcher: een langetermijnplanning van 106 jaar was nog niet lang genoeg dus? :p ze maken nooit winst, maar kruipen steeds door het oog van de naald.
Rudy zegt
Aston Martin maakt prachtige auto’s, maar volgens mij hebben ze de boot een beetje gemist. De nieuwe “V8 Vantage”, wat hun verkoop topper moet zijn (tot de komst van de SUV) niet de mooiste auto ooit imo. Technisch wel een enorme vooruitgang motorisch, qua prestaties en gebruikte techniek (tot voorkort gebruikte ze een oude Volvo navigatie systeem volgens mij?)
De DB11 is en alles wat daarop gebaseerd is (o.a. de DBS Superleggera) ziet er geweldig uit maar dat zijn geen auto’s waar een merk als Aston Martin werkelijk volumes mee wegzet.
poes zegt
@Rudy: tsja, smaken verschillen natuurlijk. Ik vind de huidige Vantage een plaatje! Maar ja, ik vind de huidige Mazda’s ook erg mooi ;-)
E34M5Touring zegt
@rudy: Als je nieuwe modellen harder afschrijven dan de voorganger weet je zeker dat er iets behoorlijk fout gaat. De allerlaatste DB9’s zijn qua verkoopprijs 2ehands bijna net zo duur als de goedkopere DB11’s. Dat was van de DB7 naar de DB9 zeker niet het geval.
E550 zegt
@E34M5Touring: als ik de Amerikaanse sites even check (groot aanbod AM’s) dan scheelt het toch $30k (25-30%) en het scheelt maar 1 jaar. Een 2017 heb je daar al voor $130k, ong even duur als een 2017 Turbo S 991.2.
Stefje zegt
@Rudy: zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Ik vind namelijk de db11 niet te versmaden maar die nieuwe v8 vantage kom maar door. Wat een apparaat is dat!
stationcar zegt
Tja, het blijft toch altijd een beetje moeilijk bij Aston, jammer!
Ik ben erg benieuwd hoe doe DBX het gaat doen, maar ik ben toch bang dat het een beetje een Maserati Levante wordt; een fantastisch ding, maar geen hond wil hem hebben.
tvklarenbosch zegt
@stationcar: de Levante staat niet echt bekend als een fantastisch ding
stationcar zegt
@tvklarenbosch:
Nee, je hebt gelijk, het had beter geformuleerd kunnen worden, ik bedoelde meer ‘goed bedoeld ding’.
harrie zegt
Doen ze niet goed, in deze markt.
Denk dat het geen slimme zet was om van het redelijk unieke gedistingeerde design af te stappen, naar een wat aggresiever maar ook generieker design.
Ze zijn nog steeds niet lelijk, maar te weinig onderscheidend.
ouwedibbes83 zegt
@harrie: je verwoordt het treffend, AM is lang niet meer zo onderscheidend of chique. De huidige modellen lijken minder tijdloos dan een DB9 of z’n kleinere broertje de V8 Vantage.
ttr6 zegt
Tja, waarschijnlijk is er maar 1 merk wat bij dit soort verkoopaantallen (fors) winst kan maken en dat is Ferrari. Aston mist toch dat hele bijzondere wat een auto van Ferrari oproept,. Aston M is een luxe sportwagen merk…. zijn er meer van. Ferrari daarintegen….. En of zo n SuV gaat helpen???
iphonistvongates zegt
45% decline is funest voor zo’n kleine autobouwer. Dit gaat doorwerken in heel de AM-organistatie en ze zullen in Koeweit de alcoholvrije champagne niet ontkurken met zulke vooruitzichten. Is Daimler eigenlijk nog steeds aandeelhouder van AM?
Edge zegt
@iphonistvongates: Ja, maar voor maar 5 of 10% ofzo.
ouwedibbes83 zegt
@iphonistvongates: winst is erg manipulatief, denk dat sales hier meer duidelijkheid schaft
raoufff zegt
Neem een Aygo of Yaris en bekleed deze met een een paar AM logo’s en alcantara, leuk prijsje geven en succes gegarandeerd!!
PunicaOase zegt
Grondig onderzoeken waarom de verkoop zo terugloopt: als dat komt door het design, dan is er flink werk aan de winkel..
antielectrischeautos zegt
Tja vind zelf ook niet zo raar, de huidige designs van aston martin zijn afschuwelijk, AM onwaardig in mijn optiek met teveel tierelantijntjes voor een AM
daniel1975 zegt
Ik vind de nieuwe ook lang niet zo mooi als die van een paar jaar geleden…
daniel1975 zegt
Jaguar doet het beter in dat opzicht …
MaartenD zegt
Niet verrassend als he kijkt naar het design van de Vantage, lijkt niet eens op een Aston Martin.
ericc zegt
Ze hadden beter ingezet op kleinere sportwagen zoals de F-type/Cayman. Maseratie had dit ook beter gedaan.
Ook de nieuwe generatie rijken (YT-ers) hebben liever Mac’s en Lambo’s in hun filmpjes dan AM’s.
Tijd dat hun middenmotor-reeks eraan komt.
anders zegt
Ik snap de koerswijziging van het merk ook niet helemaal, in plaats van de beschaafde Gentlemen’s racers die ze altijd maakten, sieren ze nu ook nog eens de auto’s op met die gifgroene huisstijl voor de racers van Aston. Doodzonde.
gregorius zegt
Allereerst: je linkt naar een artikel van Reuters, waarin volgens mij (in het Engels) staat dat de totale verkoop van het jaar 7% minder is; inclusief hun beste periode: December. Dus niet een vergelijking van alleen Dec 19 vs Dec 18.
Daarnaast zeggen ze dus dat hun winstemarge met 45% daalt. Maar gelijk erna staat er dat hun winstmarge, de EBITDA, nog steeds tussen de 12.5 en 13.5% uit gaat komen, vergeleken met 22.6% vorig jaar (EBITDA: Operationele kastromen = winst op wat ze doen, voordat er kosten op rente en belasting betaalt moet worden en voordat ze afschrijvingen gaan ‘waarderen’ en her en der op de balans wat waarde naar beneden stellen).
Als ik even zoek in de automotive sector, zie ik dat een EBITDA van 13% in principe gewoon prima is.
Let wel, 2017 was het jaar van de DB11 (en dus 2018 ook nog een beetje) en 2018 was het jaar van de baby-DB11, die nu de Vantage heet. In principe zijn dat hun 2 belangrijkste modellen; waarvan ze vervolgens elk volgend jaar een ‘update’ van uitbrengen: wat carbon erop, 20 pk meer, etc. etc. Dus dan is het niet gek dat in het respectievelijk 2e en 3e jaar van hun twee belangrijkste modellen, de verkopen wat meevallen tov het 1e en 2e jaar van die 2 modellen.
En, er wordt nog altijd winst gemaakt. Aston Martin maakt winst. Tussen 2006 en 2016 hebben ze elk jaar verlies gemaakt….
Ze gaan nu een SUV verkopen. Ze maken nog steeds winst. Alleen net iets minder dan het belangrijkste jaar van hun lineup.
BaRa zegt
@gregorius: Als ik meer dan één duimpje kon geven, zou ik het doen.
karaya zegt
En toch geld zat voor het sponsoren van Red Bull.
marcovdongen zegt
Aston Martin zou er zeer gebaat bij zijn als Mercedes-Benz het merk in zijn portfolio zou opnemen. Helaas zie ik dat niet (meer gebeuren…
Dutchdriftking zegt
Hopelijk komt het snel goed. Nu maar hopen dat alle nieuwe rijken geen 911 maar gewoon een Vantage kopen.
kobus1967 zegt
De aandrijflijn van de Tesla Model S met het design en de uitstraking van Aston Martin en ze hadden een verkoopknaller gehad.
hehe zegt
@kobus1967: ik vind een Model S juist erg veel invloeden van Aston Martin hebben.
De heupen van een Model S vind ik veel lijken op die van de Rapide.
Henry Fisker was betrokken bij beide ontwerpen (weet niet of het de Rapide was of de DB9) en er wordt gezegd dat dat de verklaring is.
Ian Callum die de DB9 ontworpen heeft, is ook verantwoordelijk voor de IPace, maar puur esthetisch vind ik een Model S fraaier.
BaRa zegt
@hehe: Model S komt toch van von Holzhausen (ex-Mazda)?
hehe zegt
https://www.automobielmanagement.nl/overige/2012/08/21/elon-musk-van-tesla-geeft-af-op-henrik-fisker/
hehe zegt
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aston_Martin_DB9
imarinos zegt
Iedereen zijn/haar mening. Ik vind het jammer dat Aston Martin het imago van gentlemens racer niet heeft behouden. De DB11 past qua lijnenspel niet bij het merk, ik vind de achterkant gewoon lelijk. Daarnaast is AM wel gelinkt aan James Bond en Red Bull Racing maar daar zie ik weinig van terug. De concurrentie zit niet stil en andere sportwagenfabrikanten doen het wel goed dus er is vraag.
De huidige negatieve berichten zijn niet goed voor de waarde, wat AM dan wel aantrekkelijk maakt voor een partij om geheel over te nemen… ben benieuwd!
Esprit_de_Flandre zegt
The end is nigh!
Maar dan komt er wel weer een nieuwe avonturier.
Er wordt veel gezeikt over het huidig design van Aston, maar wat wil je dan? Dat ze steeds hetzelfde blijven doen? Constant evolutie? Dan wordt het op den duur een Audi…
superfunky zegt
@Esprit_de_Flandre: nou, als de nieuwe Ferrari Roma nou de Vantage was geweest en de persoon die op de tekentafel die Koreaanse koplampen in de Vantage heeft getekend, meteen was ontslagen, dan hadden we andere resultaten gelezen.
Het is niet heel moeilijk hoor. AM heeft een strategische fout gemaakt door op zoek te gaan naar nieuwe klanten met een agressiever design. Gevolg: die nieuwe klant komt niet, de bestaande klant voelt zich niet meer thuis en koopt een Porsche.
cocoloco zegt
Ok maar verdienen ze net als Ferrari niet meer aan petjes en andere tr… Uuhm spullen? Winst maken ze nog steeds,alleen niet zoveel als eerder.
Ben bang dat de dbx geen succes gaat worden maar ja dat dacht ik ook van de Bentley,Lambo en Maser. Alleen die laatste is echt een flop gebleken.
nout zegt
Proefde de wanhoop al in die one-off meuk die ze voor zes miljoen pond probeerden te verkopen. Je bent er ook wel eentje als je een Aston neemt in plaats van een 911 of AMG GT. En dan heb ik het al over een stervend segment.. Treurig. Die SUV had er in 2013 moeten zijn. Hetzelfde blijven doen is vaak zat niet de handigste manier om succesvol te blijven…