Voor mensen met een lelijk gezichthele dikke portemonnee.
Voor sommige merken is het dé uitdaging: hoe kunnen we zo veel mogelijk geld uit onze klanten knijpen. Vroeger kocht je een sportauto en dat was het. Nu kom je de showroom, nee, de Experience Center inlopen. Frêle dames delen champagne uit, in elk dashboardkastje zit een blikje Beluga verstopt en de verkopers gaan twee keer per deg naar de manicure om een zo fijn mogelijke hand te kunnen geven. In de tussentijd heeft de klant voor 100.000 euro aan koolstofvezel opties besteld op zijn sportwagen (‘dat maakt hem helemaal af’).
Aston Martin gaat nu een stapje verder. Aston Martin heeft natuurlijk al een uitgebreid programma om je auto naar wens samen te stellen. Ook is er een Q-Branche (lachen, net als bij James Bond) om je auto nog persoonlijker te maken. Maar wacht, Mike! Er is meer! Aston Martin gaat nog een hele stap verder. Het mag geen verrassing heten dat het vreselijk duur gaat worden.
De grote baas van Aston Martin, Andy Palmer, heeft aangegeven dat Aston Martin twee productieplaatsen verkoopt per jaar voor bijzondere projecten. Mocht je hier ook wel oren naar hebben, moet je geduld hebben: tot 2020 is alles al volgeboekt.
In een interview met Road & Track zegt Andy Palmer het volgende:
“Voor de zeer speciale klanten die een hele speciale auto willen hebben, zijn er twee productieplaatsen per jaar. De komende vier plaatsen zijn al ingevuld. Om aanspraak te kunnen maken is het goed om te weten dat het startbedrag 2 miljoen pond is. Maar het zijn wel hele bijzondere auto’s.”
Om het even perspectief te plaatsen, die auto’s worden specialer dan de One-77 (77 stuks) en Project Valkyrie (150 stuks). Sterker nog, die auto’s zijn zelfs zeldzamer dan de V8 Volante die van 1997 tot 2000 gebouwd werd (51 stuks). Niet omdat dat een gelimiteerd product was, niemand wilde hem hebben. Om een beeld te krijgen van het type auto dat Aston Martin kan bouwen voor puissant rijke klanten moet je denken aan de CC100 Speedster (afbeelding boven).
Een ander voorbeeld is de open uitvoering van de GT12 (afbeelding boven). De eerste is begrijpelijk, dat is een unieke auto. Maar 2 miljoen betalen om een open versie te maken is wel erg gortig. Mocht je met je camera naar Monaco togen om ze op de gevoelige plaat vast te leggen, moeten we je teleurstellen. Palmer geeft aan dat de kans klein is dat je er überhaupt iets van gaat zien of horen.
kilum zegt
Hoe ver kan je gaan? Kun je zeggen ik wil een nieuwe DB5 kopen?
granlusso zegt
@kilum: Dat zou wel gaaf zijn. Zoiets zou ik wel doen. Of Zagato vragen een one-off te tekenen.
Maar nu ga ik weer aan het werk, anders komt die Aston Martin er nooit. Doei!
drdre1 zegt
@granlusso: of Aston Martin vragen een one-off Zagato te maken! :P
Dutchdriftking zegt
@kilum: hoe gaaf is dat. Eagle achtige projecten.
LaLancia zegt
Een beleving kopen/aanbieden, iets of iemand inspirerend vinden, van iets of iemand energie krijgen; van dit soort holle frasen krijg ik de rillingen over m’n lijf. Helaas heeft tegenwoordig iedereen het erover.
lincoln zegt
Ik zou voor dat geld iets anders kopen ..
Iets van een atoombom ofzo ..
Hou je nog genoeg over voor een suikerspin ..
dell zegt
@lincoln:
..
shadowbroker zegt
@lincoln: Knoop jezelf er maar aan vast
rikus zegt
Het nut van twee personalisatie programma’s ontgaat mij volledig.
Of bijvoorbeeld bij Rolls Royce zou je verwachten dat je de complete auto naar smaak en knaken kan samenstellen. Maar nee, zelfs daar hebben ze een personalisatie programma. Wtf.
lincoln zegt
@rikus:
Tis ook een fabriek die je moet betalen om af te wijken van de gebaande paden ..
Het zijn geen echte autobouwers ofzo ..
granlusso zegt
@rikus: Nee hoor, ‘de complete auto naar smaak en knaken samenstellen’ hebben ze gewoon onder een paraplu gevangen met zo’n personalisatieprogramma.
Bij merken als deze kun je ‘standaard’ kiezen uit bijvoorbeeld 120 exterieurkleuren en 70 interieurkleuren met in totaal honderden, zo niet duizenden combinaties.
Stel dat jouw droomconfiguratie daar miet bij zit, omdat je graag de exacte kleur van je My Little Pony speelgoed op je motorkap wilt, dan kun je gebruik maken van het personalisatieprogramma.
Dus meer voor de mensen die unieker dan uniek willen zijn. En als je in deze klasse ‘shopt’, zou ikzelf ook niet anders verwachten dan dat je kunt kiezen wat je wilt. Het is namelijk nogal een som geld die je op tafel legt.
Jochempie zegt
Dus dit is eigenlijk net als die one-offs die Ferrari maakt?
smoked zegt
Voor mensen met een lelijk gezicht. Oladiejee, oladiejoo.
Sorry, gelijk een nummer in m’n kop als ik de titel leest.
OT: kan AM nog wat meer omzetten…
Cabrioot zegt
Volgens mij is de One 77R de eerste geweest pas geleden en deze zal niet op de weg mogen qua regelgeving
desjonnies zegt
Andy Palmer, was de beste stofzuiger verkoper van ons team.
Begonnen bij Nilfisk, waar hij kuddes dames heeft geleerd om goed te zuigen, daarna is’íe overgestapt naar James Dyson van de Dyson stofzuigers nadat hij nog een blauwe maandag bij Lord Sinclair gewerkt om de Sinclair C5 te verkopen.
We wisten dat’ie ergens hoog zou eindigen, de praatjesmaker !
Hij verkocht nooit wat, nee meneer maakte ‘vrienden’
ghengiskhan zegt
@desjonnies: Doetie goed dan, die Andy. Al 4 vrienden in zeer korte tijd. In mijn hele leven heb ik er net zoveel. Maar ja, ik doe dan ook niet in stofzuigers.
OT: als zo’n produktieplaats nu helemaal door de klant is in te vullen vind ik het wel leuk en nieuw en hip en zo. Maar als dit gewoon weer een nieuwe, door de marketingafdeling bedachte naam is voor de uitgebreide optielijst dan vind ik dat niet. Ja, ik vind wel eens wat.
cossiekiller zegt
Die GT12 cabrio vind ik nochtans wel heel dik.
Maar misschien niet 2 miljoen dik…