Ze deden het al onder de naam Racing Point, maar nu flikken ze het gewoon weer.
De glorieuze terugkeer van de naam Aston Martin is tot op heden niet echt glorieus. Het voormalige Racing Point, wat weer het voormalige Force India is, wist vorig jaar weinig potten te breken. Dit jaar is het team definitief gedegradeerd tot een achterhoedeteam.
Dat wil zeggen: tenzij Aston Martin het tij weet te keren. En dat zijn ze zeker van plan, want dit weekend komen ze met flink wat updates. Sterker nog: ze hebben het hele ontwerp van de AMR22 op de schop gegooid.
De eerste beelden van de ‘AMR22B’ zijn al op het internet verschenen en hebben meteen voor de nodige ophef gezocht. De auto lijkt namelijk als twee druppels water op de RB18. Sterker nog: je kunt bijna spreken van een exacte kopie. De gelijkenissen zijn dusdanig groot dat het haast geen toeval kan zijn.
Hiermee lijkt de geschiedenis zich te herhalen, want in 2020 flikte het team (toen nog Racing Point) ook al zoiets. Jullie zijn vast de roze Mercedes nog niet vergeten. De auto van Racing Point was toen een kopie van de Mercedes W10 uit 2019. Deze keer vonden ze Mercedes kopiëren niet zo’n goed idee en hebben ze bij Red Bull afgekeken.
In 2020 mocht het ook, dus een andere auto kopiëren is niet verboden. De schoonheidsprijs verdient het natuurlijk niet, maar daar heeft Racing Point/Aston Martin duidelijk geen moeite mee. Ze hanteren gewoon het aloude motto ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’.
Of dit de gewenste resultaten gaat brengen gaan we dit weekend zien tijdens de GP van Spanje. Traditioneel het uitgelezen moment voor updates. Aston Martin is daarom zeker niet het enige team om in de gaten te houden. Ook Ferrari, Red Bull, McLaren, Mercedes en Alfa Romeo komen met belangrijke updates.
UPDATE: De FIA heeft inmiddels de zaak onder de loep genomen en geoordeeld dat er geen regels zijn overtreden. Aston Martin mag dus gewoon blijven rijden met de ‘groene Red Bull’. Als wraakactie drinken Christian Horner & Co nu uit groene blikjes Red Bull.
Edge zegt
Wellicht nog een saillant detail om erbij te vermelden: Per 1 april is Dan Fallows de technische chef van Aston Martin. Daarvoor was hij Red Bull’s hoofd aerodynamica. Je zou door deze kopie bijna denken dat hij met zijn CV ook wat CAD-tekening van de RB18 heeft meegestuurd.
pomoek zegt
@Edge: eerlijk gezegd lijkt me dat na het spionage schandaal in 2007 niet echt logisch. Tenzij Pa Stroll nog ergens 100 miljoen over heeft om dit af te kopen.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze de auto van RB gewoon hebben gekopieerd. Als importeur van Ralph Lauren heeft Stroll geleerd van de beste: https://waupost.com/american-brand-ralph-lauren-called-out-for-allegedly-copying-msian-designer-zang-toi-at-met-gala/
Edge zegt
Ja, ik verwacht ook niet dat Fallows zelf bewust CAD tekeningen heeft gestuurd. Zoals je zelf zegt is dat met het oog op Spygate een veel te groot risico. Het zou mij echter niks verbazen als hij in februari rondom de onthullingen en eerste tests al informeel contact heeft gehad en daar opdracht heeft gegeven om een Red Bull kopie te maken, omdat hij weet dat dat concept goed werkt.
jaapiyo zegt
Tsja lastig. Destijds waren er letterlijk stukken gejat/gekopieerd/gedeeld van Ferrari met McLaren door Michael Stepney. Stepney ging echter niet officieel als werknemer over van Ferrari naar McLaren, maar had een peteroliedom dealtje gemaakt met Mike Coughlan. Met letterlijke transfer van informatie was daarmee voor iedereen evident dat dit niet door de beugel kon.
Nu gaat Fallows echter wel over van Red Bull naar Aston Martin. Alles wat hij voor Red Bull heeft ontwikkeld, zal ongetwijfeld intellectueel eigendom zijn van Red Bull. Alleen, je zou kunnen zeggen dat het ook kennis is die bij Fallows gewoon in zijn hoofd zit. Dat kan ‘ie lastig uitschakelen.
Hier is een periode van ‘gardening leave’ voor bedoeld. Red Bull heeft erop ingezet die langer te maken, maar uiteindelijk is ‘ie bepaald zoals ‘ie bepaald is. Ik vrees dus dat Red Bull niet zoveel kans maakt, tenzij Fallows wat documenten met Red Bull watermerken erop naar een copyshop nabij de fabriek brengt en daar een Red Bull fan zijn bijbaan doet en even een belletje pleegt.
SpeedGeek zegt
Ben benieuwd hoe dat zal uitpakken voor Aston Martin. Het aero pakket van RBR en de achter ophanging van een Mercedes.
jaapiyo zegt
Never mind.
Dutchdriftking zegt
@Edge: Als hij per 1 april is overgestapt kon hij waarschijnlijk al vanaf december of nog verder terug al helemaal niet meer bij zijn Redbull account, en dus ook niet bij deze gegevens gok ik zo ;). Iets met opzegtermijnen en concurrentie beding.
berlinetta zegt
Gedurende je opzegtermijn ben je meestal nog aan het werk en dan moet je ook toegang behouden tot alle informatie, anders kun je je werk niet doen. En concurrentiebedingen gelden pas voor de periode ná je uitdiensttreding en die moeten voorkomen dat je bij een concurrent in dienst treedt. Aangezien dat al is gebeurd en Red Bull daar niet op heeft geacteerd, lijkt er niet veel aan de hand te zijn.
Ik vraag me eerder af of het ontwerp van Red Bull niet is beschermd door intellectuele eigendomsrechten. Ik neem aan dat in de arbeidsovereenkomsten van de werknemers van Red Bull staat opgenomen dat alle intellectuele eigendomsrechten die ontstaan of worden gevestigd tijdens het dienstverband van zo’n werknemer, worden overgedragen aan Red Bull. Zo’n aerodynamica-ontwerp zou je bijv. een modelrecht op kunnen vestigen, of op de ontwerptekeningen zit al automatisch auteursrecht. Ik vraag me dan ook af in hoeverre het ontwerp van Aston Martin afwijkt van dat van Red Bull, want het lijkt me dat ze dat niet zomaar kunnen kopiëren.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Opzegtermijn werkt in de F1 (en bij meer bedrijven) toch vaak anders. Je krijgt betaald tot einde dienstverband, maar meestal mag je meteen je pasje inleveren om uitlekken van informatie te voorkomen. Dat is vaak veel meer waard dan die paar maanden salaris. Natuurlijk geldt dit over het algemeen niet voor Jan met de pet.
berlinetta zegt
Oh dat wist ik dan niet. Lekkere arbeidsvoorwaarde ;)
dawwg zegt
Nou, dat is een beetje sterk uitgedrukt; je krijgt over het algemeen niet meer toegang tot de laatste (technische & strategische) ontwikkelingen en soms worden bepaalde rechten/verantwoordelijkheden ook wel ingetrokken / bij iemand anders belegd; maar maanden thuis zitten zonder ook maar iets te doen is er meestal niet bij in het reguliere bedrijfsleven …
Edge zegt
@Dutchdriftking: Normaal wel ja, maar Dan Fallows is een bijzonder geval. In zijn contract met Red Bull was een bepaling opgenomen waardoor hij pas per 1 januari 2023 kon opzeggen, en dan ook nog eens zes maanden niet voor een ander F1 team mocht werken. Red Bull wilde hem aan dat contract houden en heeft hem daarvoor zelfs nog voor de rechter gesleept. De eerste zitting in december 2022 was voor Red Bull, maar nog voordat er een definitieve uitspraak in januari kon volgen kwam het nieuws naar buiten dat er een schikking was getroffen tussen Red Bull en Aston Martin waardoor Fallows per april kon overstappen..
Het is dus helemaal niet zo vergezocht dat hij vrij lang toegang heeft gehad tot de Red Bull systemen, simpelweg omdat Red Bull erop rekende dat hij tot eind 2022 bij RBR zou blijven werken en pas per juli 2023 naar Aston Martin zou gaan.
basman147 zegt
@ Edge: Ik kan het niet meer terugvinden, maar was hij niet op een gegeven moment toegewezen aan het Valkyrie Project door Red Bull? Dan zou hij vanaf dat moment geen toegang meer hebben gehad tot F1-data.
rwdftw zegt
Normaal wordt zo iemand op gardening leave gestuurd, wat hier ook gebeurde. De periode was echter kort, een maand of 3-4. Zijn vertrek had hij al eerder aangekondigd, maar gardening leave bleef uit tot januari dit jaar.
Ik zou het knap vinden als ze nu ineens vooraan mee zouden doen. Kopiëren is 1, hetzelfde bereiken is iets anders.
Edge zegt
Die gardening leave in januari kwam pas nadat Red Bull een schikking had getroffen met Aston Martin. Volgens zijn contract (waar Red Bull hem aan wilde houden) had hij pas aan het eind van dit jaar weg gekund en na zes maanden gardening leave in juli 2023 voor Aston mogen beginnen.
berlinetta zegt
Goede auto of niet, met dit coureursduo ga je in mijn ogen geen potten breken. Vettel is al een paar jaar op z’n retour en ik heb het idee dat zijn motivatie met iedere race minder wordt. Stroll is een paydriver die af en toe leuke dingen laat zien, maar ook niet meer dan dat. Wellicht dat Vettel wel kan meehelpen aan de ontwikkeling van de auto en een goede basis kan leggen voor de toekomst.
Oja, top dat de AB-app een update heeft gekregen. Daar ga ik dankbaar gebruik van maken.
harrie zegt
Die ‘roze Mercedes’ was geen kopie, dat was gewoon echt een roze geverfde Mercedes. Daar hebben ze gewoon op slinkse wijze alle CAD data (en wellicht zelfs mallen) overgenomen in een dealtje met Mercedes.
Inclusief alle setup gegevens van Mercedes van het jaar ervoor: alle circuits waar ze het voorgaande jaar ook geweest waren zaten ze er in FP1 meteen goed bij, op nieuwe circuits liepen ze te stuntelen met de setup.
mashell zegt
Je stelt heel stellig “was gewoon echt een roze geverfde Mercedes” maar dat ze nu een Red Bull gekopieerd hebben zie ik eerder als het bewijs van dat ze van foto’s en videobeelden een kopie kunnen maken dan dat Mercedes en Force India een illegaal dealtje hadden.
harrie zegt
Ik zie bij de nieuwe AM echt wel wat verschillen tov van de Red Bull, waar de roze Mercedes exact hetzelfde was. Niet alleen aero, maar ook ophanging, etc.
Met 3D scannen en photogrammetry op basis van beelden kan je heel veel, maar haal je echt niet de nauwkeurigheid die je nodig hebt zolang je de auto niet volledig tot je beschikking hebt.
mashell zegt
Als een behoorlijk verschillende Ferrari en een Red Bull binnen een tiende van elkaar rondes kunnen rijden dan weet je dat het niet identiek hoeft te zijn. Je hebt dus geen nauwkeurigheid nodig, je moet gewoon begrijpen welk deel van het aerodynamisch concept de concurrent beter heeft dan jou en hoe je dat op jouw auto kunt toepassen.
harrie zegt
Ik zeg toch ook juist dat ze niet identiek zijn.
Die roze mercedes was dat wel, en dat haal je niet met 3D scannen etc.
mashell zegt
Wat ik bedoel is dat ze bij de roze Mercedes erg hun best gedaan hadden een exacte kopie te maken (iets wat volgens mij gewoon kan) en dat ze niet meer weten van aerodynamica en een net iets minder exacte kopie gemaakt hebben.
fastshifter zegt
Ja, zo zie ik dat ook. Ooit kreeg McLaren een boete van 150 miljoen voor het maken van kopien van Ferrari, en in dit geval vond Toto Wolf het ‘een slimme aanpak van Racing Point’. Zo reageer je niet als je er zelf niet bij betrokken was.
De AM vind ik op die plooi in de sidepod na verder niet erg op de RB lijken. Zal nog wel even duren voordat dat team vooraan rijdt denk ik.
flyerbunch zegt
If you can’t beat them join them! Beetje jammer dat het doen en dat ze nu the green Red Bull worden gedoopt. Zullen zien wat het gaat geven en Vettel gaat doen aan het einde van het seizoen. PS: congrats with the new app @Autoblog. Ziet er top uit!
Edge zegt
iPhone of Android? Ik gebruik de app al een tijdje niet meer, en wil hem an sich wel opnieuw proberen als het een update voor Android betreft.
berlinetta zegt
Voor Android is er nu in ieder geval een nieuwe app!
Loek zegt
@Edge: zowel iOS als Android ;)
TheMaster zegt
Ziet er inderdaad goed uit! Alleen de player voor filmpjes lijkt nu nog wel een issue, maar hier wordt ongetwijfeld nog aan gewerkt. Ongetwijfeld krijgen we hier nog een blog post over, waarbij we feedback kunnen geven.
Dutchdriftking zegt
Ergens zou het natuurlijk wel humor zijn als blijft dat de Mercedes motor in Redbull Aero een gouden combinatie blijkt te zijn. Echter denk ik dat de aero alleen werkt op het juiste chassis, en dat hebben ze natuurlijk niet kunnen kopiëren.
cavin zegt
Als je kopieert dan loop je sowieso al achter de feiten aan toch?
berlinetta zegt
Meestal zijn er ieder seizoen maar 1 of 2 teams die hun huiswerk goed hebben gedaan. De rest loopt inderdaad achter de feiten aan.
ar156sw zegt
@cavin: De zorg zal niet bij de topteams zitten, daar komen ze op deze manier inderdaad nooit bij in de buurt. Maar: als ze een aantal teams in de achterhoede/middenmoot op deze manier voorbij kunnen, is AM blij en zijn die teams (terecht) boos.
gregorius zegt
Ik hoop dat ze precies zoveel vooruitgang boeken zodat Vettel samen met Hamilton om plaats 6 vecht. Lijkt me heerlijk om te zien. En laat dan vooral de boordradio van beide aanstaan!
bernoulli zegt
Als we daarmee weer mooie gevechten krijgen tussen Hamilton en Vettel: prima. Als het dan maar wel is voor P14.
pomoek zegt
De Vries netjes voor Latifi en Vips in de RB!
Edge zegt
Dat de FIA het ontwerp heeft goedgekeurd zegt in principe niet zoveel. Het toont alleen aan dat Aston Martin de auto niet vanuit het niets klaar had, en dus blijkbaar genoeg calculaties en simulaties heeft gedaan om tot dit ontwerp te komen. Afhankelijk van hoe diep het onderzoek gaat zou het ook nog aan kunnen tonen dat er geen Red Bull blauwdrukken fysiek of digitaal aanwezig zijn in het Aston Martin hoofdkwartier.
Ik kan hier uiteraard niet zomaar stellen dat het daadwerkelijk gebeurd is, maar het is onmogelijk om met dat FIA onderzoek te concluderen dat er daadwerkelijk niks verkeerds heeft plaatsgevonden. Met twee “burner phones” kun je op kinderlijk eenvoudige wijze foto’s van gevoelige informatie maken doorsturen zonder dat je ook maar op enig moment verbinding maakt me de servers en netwerken van Red Bull Racing of Aston Martin. Kwestie van die foto’s ergens uitprinten waar je niet gepakt kunt worden (thuis), uitdelen op kantoor en met die foto’s aan de slag gaan. Simulatie hier, calculatie daar en de FIA heeft nooit door dat je in principe gewoon aan het kopiëren bent.
Overigens heeft ome Helmut Marko net nog even een knuppel in het hoenderhok gegooid door tegen Sky Deutschland te verklaren dat er bewijs is dat er bestanden van de RBR servers zijn gedownload.
flyerbunch zegt
Het onderzoek verliep volgens FIA artikel 17.3 en dit was hun reactie:
“Article 17.3 specifically defines and prohibits ‘Reverse Engineering’, i.e. the digital process of converting photographs (or other data) to CAD models, and prohibits IP transfer between teams, but equally, this Article permits car designs getting influenced by those of competitors, as has always been the case in Formula 1.
“In the analysis we carried out we confirmed that the processes followed by Aston Martin were consistent with this Article’s requirements.”
flyerbunch zegt
Update: Marko zegt dat er data zou zijn gehackt en illegaal zou zijn gedownload van hun RB F1 servers, maar kan nog niet bewijzen dat het Aston Martin was.
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/111030/marko-furieus-het-is-tijd-voor-opheldering-daar.html
sportevo zegt
Marko zegt daar nergens dat ze gehackt zijn. Alleen dat er bepaalde bestanden van hun server gedownload zijn. Ze hebben hun systeem zo beveiligd dat ze kunnen zien door wie, wat en wanneer gedownload is.