
Net zoals vroegâh: de grote baas van Volvo heeft nu ook een stukje Aston Martin in handen.
Aston Martin heeft het niet makkelijk. Het is namelijk een dure business, sportwagens maken én een Formule 1-team runnen. Tegelijkertijd is het merk voor de Britse gentleman, een geschudde en níét geroerde Martini en Gran Turismo op zijn Brits, wel een recept dat moet blijven. Vandaar dat Aston Martin geldschieters genoeg heeft en had. In recente jaren doen ze goede zaken met Mercedes-AMG, daarvoor zat de vork iets anders in de steel.

Aston Martin en moederbedrijven
Van 1987 tot 2007 was het namelijk Ford die als geldschieter voor Aston Martin diende. Tenminste, Ford kocht het hele merk. In die tijd ging het best aardig met Aston Martin, denk maar aan de DB7, DB9, Vanquish en de Vantage. Dat terwijl die auto’s vol zaten met onderdelen uit het magazijn van Ford. Nee, de motoren waren van Aston zelf, maar bijvoorbeeld alles van plastic in het interieur kon je ook vinden in Fords. En Volvo’s, want Volvo kon ook rekenen op bijval van Ford. Da’s grappig, want het gebeurt nu weer.

Geely koopt aandeel Aston Martin
Aston Martin valt weer – gedeeltelijk – onder het bewind van hetzelfde moederbedrijf als Volvo. Laatstgenoemde valt tegenwoordig onder het Chinese bedrijf Geely. Bekend van Volvo, Lynk & Co, Polestar en tegenwoordig zelfs Lotus. Het gaat niet om een grote overname, maar het begint bij een aandeel van 7,6 procent.

Op een manier worden Volvo en Aston Martin dus weer concerngenoten en zijn taferelen zoals op de headerfoto niet uit te sluiten. Al is het niet duidelijk of Geely echt veel te zeggen krijgt, want het is een bonte boel daar met die Aston Martin-aandelen. Geely had eerder al interesse in Aston Martin voordat Lawrence Stroll een groot aandeel kocht (die heeft 18,3 procent in handen), evenals het Saudi Public Investment Fund met 16,7 procent. Dat gezegd hebbende, het aandeel van 9,7 procent door Daimler is genoeg om de motoren van Mercedes-AMG te gebruiken. Dus wellicht dat we wat stukjes Volvo in een Aston Martin gaan spotten. Geen straf, als het gaat om een sleutel of een raamknopje.
Het is gewoon een tactisch stukje ‘verdeel en heers’ politiek die Geely hier ten uitvoer brengt. Precies om die reden hebben ze ook Volvo gekocht. Volvo, en in z’n kielzog het tot merk opgewaardeerde Polestar boeren enorm goed sinds ze onder de Chinese supervisie vrijuit kunnen ontwerpen en bouwen. Volvo levert een boel knowhow en imago, Geely levert er een fatsoenlijk R&D budget en elektrische aandrijflijnen voor terug. Iets wat ze volgens mij met het inkopen in dit Aston Martin aandeel nog een keertje willen versterken.
Alleen daarom ook krijgt Geely nu met hun eigen Lynk&Co voet aan de grond in Europa, en in de nabije toekomst ook met hun andere eigen merken. Dat was ze zonder de connectie met Volvo stukken minder makkelijk afgegaan.
Geely zal hun aandeel nog vergroten en zeggenschap afdwingen. Stroll zal verkopen zodra hij er persoonlijk flink voordeel van heeft..
Tegen ieder verwachting in heeft Geely met Volvo gedaan wat Ford niet lukte en dat met behoud van echt Volvo DNA dus dat kan alleen maar goed nieuws zijn voor Aston Martin.
In het NRC stond laatst een aardig interview met Lex Kerssemakers, vertrekkend topbestuurder bij Volvo. Die zei dat Geely zich in tegenstelling tot Ford weinig heeft bemoeit met hoe Volvo verder moest gaan na Ford. Geely had volledig vertrouwen in het bestuur en gaf ze alleen de middelen die ze nodig hadden.
Om Aston Martin nou direct concern genoten van Volvo te noemen gaat trouwens echt te ver en is misleidend. Geely heeft nog geen 8% van de aandelen en heeft geen inspraak, ze hebben namelijk geen plek in de board of directors. Stroll en zn Yewtree kornuiten hebben 19%, PIF 18% ongeveer. Geely zal dus eerst nog flink moeten betalen voor ze een plek in de board kunnen afdwingen. Aangezien Geely dus niks te zeggen heeft is AM nog lang geen concern genoot van Volvo…
Tja, maar je weet dat de andere twee partijen er niet inzitten voor de eeuwigheid. Die gaan een keer verkopen.