Wat begon als vaag gerucht is nu door Mercedes-CEO Dieter Zetsche bevestigd. Het kwakkelende en falende Maybach is officieel in gesprek met Aston Martin, dat er ook wel eens beter voor heeft gestaan. Gevalletje ‘de lamme helpt de blinde’?
Er moet op korte termijn een beslissing worden genomen over de toekomst van Maybach. Eerst was Dieter van plan om op 1 juli 2011 bekend te maken wat het ging worden: de boel opdoeken, Maybach als submerk van Mercedes positioneren of toch de samenwerking met Aston Martin aangaan en het gewoon weer proberen. De definitieve beslissing is een tijdje geleden al uitgesteld maar over dat laatste wordt wel volop gesproken.
Maybach heet sinds de wederopstanding in 2002 directe concurrenten als Bentley en Rolls-Royce nooit kunnen bijbenen. Tegenvallende verkoopcijfers to the max! In 2010 zijn er dan ook slechts 200 units -van de gedateerde Maybach’s- verkocht. Geruchten over een naderend einde spelen dan ook al veel langer. Echter, Maybach is nog niet opgegeven en op de IAA te Frankfurt gaf Zetsche aan dat ze “dicht bij een keuze zijn” over wat te doen met het merk.
En daar komt Aston Martin om de hoek kijken. Het Britse merk behoort niet toe aan een groot concern en moet sinds 2007 daarom zijn eigen boontjes weer doppen. Wat ze wel hebben is ervaring met het ontwikkelen van luxe auto’s die in een kleine oplage worden gebouwd. Bronnen van Automotive News hebben echter weten te achterhalen dat de gesprekken al zover zijn dat Aston Martin inmiddels vier concept-tekeningen heeft afgegeven aan Maybach voor een nieuwe generatie luxe-auto’s gebaseerd op de S-Klasse.
Aston Martin zou weer van Maybach/Dimler kunnen profiteren als in: gebruik maken van hun 4X4-systeem voor een SUV/off-roader en de V8/V12 motoren van Mercedes. Ook kan Aston Martin wel weer wat extra orders gebruiken. De productie van de Rapide ging naar Oostenrijk vanwege ruimtegebrek in eigen huis, maar dat is weer teruggedraaid vanwege tegenvallende verkoopresultaten.
Kortom, nog even en we weten wat Daimler AG met Maybach van plan is. Maar helemaal dood zijn ze nog eventjes niet.
Treff zegt
Ik ben benieuwd, het zal niet slecht zijn voor AM! Er is altijd voordeel uit te halen.
wimmm zegt
@Treff: Mwa, weet niet hoe de cijfers zijn, maar als maybach verlies draait kan t in eerste instantie toch een blok aan t been zijn.
Zal ze nog veel moeite(en geld) kosten om dat er weer bovenop te krijgen. Als dat eenmaal lukt, dan kan het idd best goed uitpakken voor AM.
meneersander zegt
@Treff: mercedes motoren is het doel voor AM, denk ik,
maar hoe gaat de nieuwe Maybach er dan uit zien? Net zo groot, maar dan met Leer van uitgestorven dieren in het interieur, met een AM Neus en kont?
Hupke zegt
Ik weet niet geen enkel van de scenario’s ziet er leuk uit.
Ik bedoel die Daimler’s die eigenlijk jag’s waren zijn toch ook niet zo super, het zou zonde zijn als maybach ook onderhuids helemaal een veredelde s-klasse is.
De samenwerking met aston ziet mij er uit alsof het bedoelt is van te falen.
Gevalletje de lamme helpt de blinde?
Zo werkt de politie toch ook moeten die niet altijd met z’n 2en zijn, 1tje die kan lezen en de ander die kan schrijven?
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Das een totaal andere Daimler hé…
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
Ja, zover was ik ook al.
Mijn punt was dat de S-klasse rebadgen als maybach zonde is. Zoals Jag bij de XJ jaren gedaan heeft, door die ook al daimler te verkopen.
Een daimler die weliswaar niets met daimler ag te maken heeft.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Ahja, ik verstond het meer als dat je de samenwerking Aston-Daimler vergeleek met Jag-Daimler. S-klasse met wat meer chroom + tripleM-logo zou idd een beetje een aanfluiting zijn. Ik denk zelfs dat Daimler liever Maybach gewoon weer schrapt, dan dat te doen. Dan is de merknaam volledig verloren…
Kvgorp zegt
Ik zeg doen, Sla de handen bijeen en maak gewoon het mooiste en beste wat je kan maken. best off 2 worlds is altijd goed.
mashell zegt
@Kvgorp: “best off 2 worlds is altijd goed.” Of ik nou benzine of diesel tank maakt me niet uit, zolang het maar V power is ;)
E34M5Touring zegt
Groot voordeel voor AM is dat wanneer ze weer tot een grote groep behoren, zij hun Co2 gehalte op peil krijgen en daardoor zeker in eigen land minder problemen hebben.
Kan die omgekatte Zanussi er ook gelijk uit
Esprit_de_Flandre zegt
En over een jaartje of vijf koopt Daimler Aston op…
mashell zegt
@Esprit_de_Flandre: dat kon al eens veel eerder zijn, als de Sheiks er weer vanaf willen.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Ik hoop dat ze het niet kwijt willen. Ik heb meer vertrouwen in een (relatief) onafhankelijk bestuur dan in de marketeers van een gigantische groep.
Trouwens, zit Daimler ook niet voor 9% (dacht ik) in Dubaiaanse (?) handen?
agera zegt
Ik ben de weg effe kwijt volgens mij. Een tijdje terug was er toch sprake van een gesprek tussen Mercedes en AM dat Mercedes AM wilde overnemen. En nu wil AM Maybach overnemen.
Maybach kan luxer, groter, duurder en de meest nieuwe technische snufjes aan boord hebben, maar groter dan het merk Rolls Royce worden ze denk ik niet.
burninrubber zegt
Maybachs zijn niet echt mooi?! Is dat niet een beetje ’t probleem. Het lijkt net een verlengde ‘S- klasse?!
Je koopt liever een Rolls royce ghost of een Mulsanne? Die zien er apart uit. En dat lijkt me het doel in deze klasse? Anders koop je gewoon een LS600HL zit net zo fijn :p
Pica zegt
Probleem van de huidige Maybach is dat die teveel op een Mercedes-Benz lijkt, teveel materialen van een Mercedes-Benz gebruikt. Ze moeten gewoon het plaatje volledig los van Mercedes bekijken, een stoer en imposant uiterlijk geven met de huidige luxe van een Maybach en dan zal het wel lukken. Langs de andere kant een AM met AMG-motoren, BANGELIJK !!!!
bigcar zegt
ik hoop dat het wat word! alle partijen zijn gebaat bij een goede afloop (wij petrolheads dus ook :) )!
exclusieviteitsfreak zegt
Hm . . . , zal ik misschien toekomstig Maybach opkopen ?
Heb interessante ideeën om hem meer imago te geven, hij moet van zijn Uber Mercedes Imago af vindt ik.
Bv., de achterkant zou wat langer mogen zijn, meer zoals Rolls – Royce en Bentley, dat vindt ik dus persoonlijk ’n gemis aan de Maybach, en voorts het interieur meer volwassener laten ontwerpen, meer in de zin van de Bentley Mulsanne, dat is pas echte volwassenheid te noemen, en anderzijds vraag ik mij af van waarom ze hem niet door Brabus of Carat Duchatelet laten ontwerpen, die gasten hebben tenminste serieus doorzicht en oog voor verbeteringen, inplaats van een samenwerking met ’n prutser als Xenatech, da’s ’n bijna regelrechte verkrachting aan de voorkant met de bumper te noemen, afgruiselijk gewoonweg, dat Daimler zich met zo’n mensen inlaat, vindt ik er toch ferm over.
Dit alles is dan ook mijn persoonlijke mening erover, en als alles goed verloopt, en hopelijk is dat ook zo, kan ik mits onderhandelen met de Daimler group, Maybach daadwerkelijk op firmanaam overnemen, vermits ik toch goed zit met mijn contacten richting Midden – Oosten, bij de Sheikh’s ben ik alvast bekend, dat is nu éénmaal de harde realiteit :D
exclusieviteitsfreak zegt
Nog even dit, aan het Yachteffect in het interieur mag echter niet geraakt worden, dat vindt dan weeral de max tegenover Rolls – Royce en Bentley, die hebben niet zoveel opbergmogelijkheden :D