De nieuwste Aston, de DBS Superleggera, krijgt wat Q-goodies.
Aston Martin rouleert de namen DBS en Vanquish een beetje. De extra hete versie van de DB9 heette in 2007 DBS, in 2012 Vanquish en in 2018 heet hij weer DBS. Nee wacht, hij heet dit keer DBS Superleggera. Waar deze Italiaanse flair ineens vandaan komt weten we niet, want de auto is door zijn Mercedes-techniek meer Duits dan Italiaans. Maar natuurlijk nog steeds overwegend Brits.
Voor de nieuwste DBS staat binnenkort een cabrio (Volante) en een AMR-uitvoering op de planning. Maar eerst biedt de 725 pk sterke GT een mooi canvas voor een speciaaltje van Q. De bespoke-afdeling van Aston Martin presenteert de Aston Martin DBS ’59’. Onthoud dat getal 59 even, want die hebben we een paar keer nodig in een geschiedenislesje.
Daarvoor moeten we 59 jaar terug in de tijd. En waar zijn we dan? 1959. Hey, toevallig. Aston Martin is lekker aan de weg aan het timmeren. Toendertijd waren Britse auto’s nog echt volledig Brits, zonder Duitse techniek. Het was in 1959 dat twee stuks van de Aston Martin DBR1 domineerden op Le Mans. Een 1-2 podium finish, wat tot één van de grootste successen uit de volledige Aston Martin-geschiedenis behoort. Terug in 2018 levert zo’n DBR1 flink geld op. Het is de duurste en misschien wel de meest iconische Aston Martin ooit. Het vormde de inspiratie voor de DBS ’59’. De speciale editie zit vol met knipogen naar de oude DBR1.
Allereerst: de kleur. Het is niet exact British Racing Green, dat is een wat donkerdere kleur die Bentley voornamelijk op hun oude racers gebruikte. De lichte Aston Martin-tint is bijzonder op zich. De DBS kreeg verder gouden accenten mee, zowel bij het exterieur (de Aston Martin- en Superleggera-letters en de velgen) als het interieur (schakelflippers en stiksels). De groene kleur komt ook in de middenconsole weer terug; de stoelen zijn van zadelbruin leer. Verder zien we op de carbon achterspoiler een gouden silhouet van een DBR1. En het racenummer in de flank is een knipoog naar de oude Le Mans nummers. Er komen 24 van deze DBS’en, elke krijgt een uniek nummer (1 tot 24) op de flank. Tenslotte staat er achterop de carbon spoiler ‘DBR1/2-RB6/300/6’. Een beetje graven in de typenamen van de DBR1 betekent dit zoiets als DBR1, versie 2, motortype RB met 6 cilinders, 3 liter groot. Beetje abstract, maar goed.
De retegave DBS kan deze kleurencombo goed hebben. Vol met leuke knipogen en een enorm verantwoorde geschiedenis, Q heeft hier een hele toffe auto neergezet. Prijzen zijn niet bekend.
robindrenth zegt
Wauw
kukuk zegt
@robindrenth: Just wauw. Holy shit wat prachtig
n0zem zegt
Jazeker! Prima zo! Staat op de verlanglijst voor de aankomende feestmaand..
g60gti zegt
Ben bijna altijd groot fan van speciale edities en deze zeker erg dik!
dirkv zegt
Mooie auto en mooie kleuren.
Lijkt qua kleurstelling wel op de Carrera GT die ik net voorbij zag komen op AB.
Ik zou voor die Porsche gaan ook al is die ouder.
viezefreddyw zegt
@dirkv: Snap ik. Handbak, atmosferische V10, het dakkie kan er af en een ongelooflijk lekker geluid. Genoeg redenen.
jupke zegt
Super auto! Zo kunnen alleen de Britten dat! Mooie combinatie!????
deepep zegt
Superleggera werd in de jaren 60 al gebruikt op de astons door Carroseria Touring.
kennone zegt
Heel erg mooi??
potjak zegt
???
danone zegt
En je krijgt een gratis poster voor boven je stoel, zie foto 5.
ukbob zegt
@danone: Tsja, of ik dat zo mooi vind… niet echt, staat nogal goedkoop.
Voor de rest een gave smaakvolle uitvoering.
rufctr01 zegt
Dit is echt schitterend!
Dutchdriftking zegt
Waarschijnlijk vele malen beter dan het uitgaande model, echter prefereer ik die toch. Puur wegens de looks.
mashell zegt
Ahh, dus overdag plakt Jaapiyo witte pijlen op Aston Martin wielen.
cossiekiller zegt
Dat grilletje achter de voorwielen maakt de auto ineens 100x mooier!