Het motorblok zou uiteindelijk de achtcilinders kunnen gaan vervangen.
De ontwikkelingen gaan hard bij Aston Martin. Het begon met de DB11, later de nieuwe Vantage, en de nieuwe DBS Superlegerra staat inmiddels ook bij de dealer. In het kader van technische ontwikkelingen zouden de Britten werken aan een gloednieuwe motor.
Zoals je wellicht weet heeft Aston Martin een technische overeenkomst met Mercedes-AMG. De software van het infotainmentsysteem is afkomstig van de Duitsers en onder de kap van de Vantage ligt een geblazen achtcilinder van Mercedes-AMG. De kans bestaat dat de opvolger van de Vantage een nieuwe krachtbron gaat krijgen. Volgens Autocar werkt Aston Martin aan een eigen zes-in-lijn motor die vermoedelijk gekoppeld gaat worden aan een hybride aandrijflijn. De verwachting is dat de DBX, de eerste SUV van Aston Martin, de zes-in-lijn als eerste gaat krijgen. Meer technische informatie over het nieuwe motorblok is niet bekend.
De samenwerking tussen Mercedes-AMG en Aston Martin gaat terug tot 2013 en is een tijdelijke overeenkomst. In de DB11 ligt een door Aston Martin ontwikkelde twaalfcilinder en de 4.0 Mercedes-AMG V8 lijkt slechts een tussendoortje voor wat komen gaat. In dat opzicht zou het logisch zijn dat een zes-in-lijn de achtcilinder komt vervangen. Het missen van twee cilinders is zo erg nog niet. Luister naar de soundtrack van de Vantage of de DB11 V8 met je ogen dicht en het is net een AMG-model. Gezien het feit dat Mercedes de achtcilinder in vrijwel alle AMG modellen lepelt, is de originaliteit wat dat betreft ver te zoeken. Nee, doe dan maar een originele zelf ontwikkelde zes-in-lijn met een unieke soundtrack en karakter.
Foto: Aston Martin Vantage via @porschepdk op Autojunk
Dutchdriftking zegt
En die 6 in lijn gaat dan op termijn zeker alle 4.0 V8 van AMG vervangen? Ik heb zo’n vermoeden….
Kvgorp zegt
Mercedes heeft toch ook een nieuwe modulaire 6 in lijn met mild hybrid techniek. Dat is toch ook een mooie basis voor AM.
willeme zegt
@kvgorp: precies. Aan die motor ‘werken’ ze nu. Op zich wel logisch. AMG maakt ontiegelijk brute motoren. Passen gek genoeg erg bij de Astons.
Kvgorp zegt
@willeme: dus ze werken aan die Mercedes motor i.p.v. dat ze zelf een motor from scratch ontwikkelen?
willeme zegt
@kvgorp: Nee, in het bericht wordt er gehint dat de mogelijkheid bestaat dat Aston dat gaat doen.
Ik zie het niet zo snel gebeuren. Dan gaan ze een lastige aandrijflijn zelf ontwikkelen, terwijl partner AMG een véél betere optie heeft.
Dat gebeurt wel vaker. Aanvankelijk zijn er mooie plannen, maar later moet het ook praktisch zijn ;). De laatste ‘echte’ Aston zescilinder dateert ook uit de jaren ‘60.
reactief zegt
@willeme: Eens. Zeer onlogisch ofwel onwaarschijnlijk dat ze dit zelf ontwikkelen terwijl ze reeds samenwerken met AMG en de 53AMG exact doet wat ze willen. En waarschijnlijk ook nog zonder grote aanpassingen erin te lepelen.
mashell zegt
Motoren zijn duur om te ontwikkelen, het is specialistisch werk. Ze zijn ook redelijk uitwisselbaar (Porsche, Bentley, Lamborghini, Audi gebruiken allemaal dezelfde motoren). Typische motorkarakteristieken als geluid en snelheidsbeleving komen meer van uitlaten en versnellingsbakken dan van de motoren zelf. Eigenlijk is het efficienter dat een kleine fabrikant als Aston Martin haar motoren gewoon inkoopt en zich op de wagens zelf concentreert.
karaya zegt
@mashell: Typische motorkarakteristiek komt niet van uitlaten en versnellingsbakken.
Complete onzin.
loserboi932 zegt
@karaya: idd. Alsof je door een andere uitlaat de motor een andere vermogens/koppel grafiek geeft.
mashell zegt
@loserboi932: nee gekkie, dat doet de versnellingsbak.
karaya zegt
@mashell: Je scoort op de valreep nog even de domste opmerking van het jaar.
Gefeliciteerd.
ouwedibbes83 zegt
@mashell: dat motoren ontwikkelen duur is, ben ik met je eens. Ook dat AM dit wss t beste kan inkopen. Maar je passage over motorkarakteristiek klopt niet helemaal. Of een blok hoogtoerig is bv wordt dacht ik al bepaald als ze voor een korte slag gaan. Cilinderdimensies spelen een grote rol.
mats106rallye zegt
Ben benieuwd! Gaaf dat ze zelf weer een blok ontwikkelen. Als het maar goed gaat klinken en de V12’s blijven, ben ik blij!!
appeltaartislekker zegt
Ze kunnen beter aan de voorlampen werken.
reactief zegt
@appeltaartislekker: Die koplampen vind ik nog best wel te pruimen. Die grote bakkes is een grotere faal naar mijn mening. En dan die opgeplakte achterbumper ook nog veranderen en het zou zomaar een zeer fraaie auto kunnen zijn!
basman147 zegt
Aan de andere kant heeft Cosworth nu een nieuwe V12 ontwikkeld voor Aston Martin, lijkt me zonde om dat voor slechts 200 Valkyries te doen en dan verder dat blok te laten verstoffen. Hak dat blok doormidden en je hebt een 6 in lijn, waarschijnlijk met een boring die groot genoeg is om er een 4 liter van te maken, eventueel gecombineerd met het hybride gedeelte van de Valkyrie. Er zijn slechtere vooruitzichten.
aarsgewei zegt
@basman147: onmogelijk. Op youtube staat een filmpje over dat blok, die valt niet in 2en te hakken.
basman147 zegt
@aarsgewei: Als je één cilinderkop van de V12 neemt en deze op een nieuw onderblok plaatst heb je al een groot gedeelte van de ontwikkeling gehad. Op deze manier (maar dan omgekeerd) maakt Mercedes ook van 2 4-cilinders een V8, dus ik zie het probleem niet.
aarsgewei zegt
@basman147: kijk het filmpje en je ziet dat ze dat blok nooit gaan gebruiken in een normaal model.
bassx zegt
@aarsgewei: Hoezo onmogelijk. Het project begon bij Cosworth als een 250pk 3 cilinder om de ontwikkelingstijd zo kort mogelijk te houden. De V12 is letterlijk het viervoud van deze 3 pitter. Om een tweevoud van dit concept te maken moet ook mogelijk zijn.
aarsgewei zegt
@bassx: een 11.000rpm race motor gemaakt van bizarre materialen met extreme prijzen, een motor die een dragende constructie heeft in de valkery. Ja alles kan als je er genoeg geld tegenaan gooit, maar gaat simpelweg nooit gebeuren.
bassx zegt
@aarsgewei: Jij zegt dat het onmogelijk is en dat is gewoonweg niet waar. De kans dat het gebeurd is inderdaad erg klein. Terug getunede racemotoren hebben we wel vaker in auto’s gezien en dragende constructie staat hier volledig los van.
aarsgewei zegt
@bassx: wat jij wil, het is ook mogelijk dat ze er een stoommachine inbouwen.
stationcar zegt
@bassx:
Ik had dezelfde gedachte, en ik begrijp ook niet waarom dit niet zou kunnen.
Zoals je al aangaf is de V12 een doorontwikkeling van een 3 cillindermotor. Die basis is prima te gebruiken.
Dat deze V12 in de Valkyrie ook een constructieve functie heeft wil niet zeggen dat de oorspronkelijke 3 cillinder ook als zodanig was ontworpen.
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat een merk als Aston tot in lengte van jaren afhankelijk wil blijven van Mercedes motoren. Daarnaast, je investeert niet een vermogen in de ontwikkeling van een V12 waar je er maar een handvol van gaat verkopen, zeker niet als kleine fabrikant…
bmw2coupeeigenaar zegt
Zou die dan net zo klinken als de BMW modellen met 6 inline?
jules713 zegt
In het geval van Aston is een 6-in-lijn gewoon historisch verantwoord, dus waarom niet?
racerx zegt
Gewoon bij Mercedes uit het rek trekken, die hebben een prima straight six liggen ??
iphonistvongates zegt
Toen ze nog onderdeel waren van Ford waren hadden de AM’s toch Ford Cosworth motoren?
GeoBem007 zegt
Artikel lijkt wel heel erg te zeggen dat AM vanaf 0 opnieuw gaat beginnen terwijl vermoedelijk eerst in de MB-AMG schappen gaan shoppen voor de AMG53 lijn…