Een bijzondere carrièreswitch. Miles Nürnberger, directeur van design bij Aston Martin, vertrekt en gaat werken bij Dacia.
Als je bouwt aan je carrière maak je stapjes naar boven. Wat dat betreft klinkt het niet heel erg logisch als je een directiefunctie vervult bij Aston Martin, om dit op te geven voor een nieuwe functie binnen Dacia. Toch is dat wat Miles Nürnberger. Misschien ziet de ontwerper zichzelf als een voetballer. Die keren na het hoogtepunt van hun carrière ook soms terug bij een amateurclub.
Miles Nürnberger tekende onder andere de DB11
Al sinds 2008 zit Nürnberger op de pluche van Aston Martin. Door de jaren heen is hij verantwoordelijk geweest voor de ontwerpen van de DB11, DBX, V12 Speedster en de Victor. In het verleden heeft de designer onder meer gewerkt voor Citroën, Peugeot en Lincoln. Nu maakt de ontwerper de overstap naar Dacia en Lada.
Het is in elk geval op z’n zachtst gezegd een interessante stap. Auto’s als de Logan en de Duster zijn nu niet bepaald design technische hoogstandjes. De man die verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld de DB11 kan vast iets moois pennen voor Dacia. Het is niet duidelijk waarom Miles Nürnberger Aston Martin verlaat voor het Roemeense automerk.
bernoulli zegt
Miles Nürnberger. Dat klinkt toch gewoon als een karakter uit Cars. 😄
pindakoning zegt
@bernoulli: met zo’n naam moet je wel in autobranche gaan werken
potver7 zegt
Hoezo is dat onlogisch? Designtechnisch is het veel uitdagender om een iconische Dacia te ontwerpen dan een iconische Aston Martin. Bovendien bouwt Dacia wat meer auto’s dan Aston Martin, dus de impact van een goed ontwerp is vele malen groter.
Loek zegt
@potver7: zit wat in, maar een belangrijke nuance is dat een Aston Martin zo’n beetje bedoeld is om mooi te zijn. Als een Aston Martin lelijk is, dan mis je op een bepaalde manier toch de essentie van de auto.
Bij Dacia moet vooral de nadruk liggen op functies die de vorm bepalen en het meeste wat je kunt doen is niemand tegen de schenen schoppen. Ik heb niet het gevoel dat er ooit een Dacia-koper is geweest die de Sandero heeft gekocht vanwege zijn ‘verleidelijke lijnenspel’ of ‘dynamisch ogend silhouet’. Nee, men koopt hem omdat ie voor een prikkie in de prijslijsten staat. Simple as. Een overdadig lelijk design kan mensen dan weer afschrikken, maar een ‘doe maar gewoon’ design is dan volgens mij het enige waar je op uitkomt, en dan heb je toch minder vrijheden dan bij Aston Martin denk ik.
Nou komt er denk ik iets meer nadruk op design als je auto’s als de Bigster Concept ziet, maar dan nog.
potver7 zegt
Je kunt het ook omdraaien. Ja, iedereen verwacht van Aston Martin dat ze vooral mooi (en snel) zijn. En iedereen verwacht van een Dacia dat-ie vooral lekker goedkoop en degelijk is. Maar wat nou als die Dacia nog steeds goedkoop en degelijk is, maar óók nog eens van een aansprend koetswerk is voorzien? Reken maar dat er dan gewoon meer van verkocht worden.
Overigens is ’t maar de vraag hoe lang Dacia nog een echte budgettopper kan blijven. Over niet al te lange tijd moet het hele gamma geëlectrificeerd, en ik betwijfel of ze dan op prijs/specs met merken als MG kunnen concurreren.
Niemand verwacht een Dacia met een overdadig design (dat treft, dat heeft de DB11 ook niet…), maar een eigen gezicht met simpele, kloppende lijnen zou geen kwaad kunnen.
En ja, je hebt heus wel talent nodig om een mooie Aston Martin te tekenen. Maar een mooie Dacia ontwerpen is toch wel een uitdaging van een ander kaliber…
erce zegt
Exact dit. Sowieso bizar om Dacia een amateurclub te noemen. Ze verkopen een veelvoud van Aston Martin en liggen niet ook al jaar in jaar uit aan het infuus zoals Aston Martin. Wat dat betreft is het Aston Martin die in dit verhaal de amateurclub genoemd zou moeten worden. Enorme uitdaging en volgens mij een droom voor een echte ontwerper: Iets ontwerpen dat het goed doet bij de massa, in plaats van een select groepje dat je producten toch wel koopt.
StijnB zegt
Daar spreek je jezelf fors tegen. Als de doelgroep van Aston de producten toch sowieso zou kopen, zou het niet aan de infuus liggen (zoals je daar stelt).
erce zegt
Behalve wanneer die doelgroep te klein is om levensvatbaar te zijn. Aston Martins zijn mooie auto´s, maar voor hetzelfde geld koop je snellere en kwalitatief veel betere auto´s. De doelgroep is dus dat selecte groepje dat gevoelig is voor de Engelse heritage (voor zo ver daar nog wat van over is)
silenro zegt
@erce: niet per definitie Heritage. Het zijn an-sich ook al erg fraaie auto, en dat heeft niets met de geschiedenis te maken.
dirkv zegt
@potver7: precies dat!
Bovendien is Dacia een wat grotere boom dan Aston. Wellicht groeien er wat meer eurootjes aan dat grotere boompje. Tot nu toe moeten bij Aston de euro’s, ponden of dollars bij meneer Stroll vandaan komen.
Maar als ik mocht kiezen tussen het eindproduct;)
Jozo zegt
Great news! The new Dacia Sandero DB9 is almost here!
herve11f zegt
Omdat alle AM op elkaar moeten lijken is de uitdaging elders je skills te tonen een logische stap.
cossiekiller zegt
Binnenkort een Dacia coupé met een AMG blok en scheetjes.
Svenska II zegt
Het merk auf sich heeft vaak niet zozeer te maken met de uitdaging die er ligt… Kijk naar Peter Schreyer bijvoorbeeld. Werden flink wat wenkbrauwen gefronst toen hij van Audi naar Kia ging. Zeker toen was Kia zeg maar het Dacia van nu qua design. Maar hij heeft wel zo ongeveer eigenhandig Kia naar de top gebracht. Met een heel eigen familiegezicht (geleerd bij Audi…) en frisse designs. En nu is hij head design honcho voor de hele holding
RAW zegt
Wel een groot verschil met Kia en Hyundai natuurlijk. Dacia moet aan de leiband van Renault blijven lopen en mag niet met de moeder concurreren. En Renault is Frans en niet Koreaans wat qua cultuur tegenpolen zijn. En juist die inzet op kwaliteit en lange termijn strategie bij de Koreanen mis ik vaak bij Franse merken. Zal dus best een lastige job worden.
atrak zegt
Waarschijnlijk wordt zijn salaris flink verhoogd. Voor die auto van de zaak zal hij het niet doen.
martinus.tussengas zegt
“Auto’s als de Logan en de Duster zijn nu niet bepaald design technische hoogstandjes.” Toch kunnen er veel mensen mee leven. Net als met deze app. :)
Turbo S zegt
@martinus-tussengas: 😂😂😂
boomhauwer zegt
Tja, je wordt niet echt warm van een Dacia maar ik snap wel waarom ze er zijn. Goedkoop en het werkt.
gezondverstand zegt
[standje-hoop] Misschien worden we zo op termijn een keer van die oerlelijke Dacia hokken verlost. [/standje-hoop]
trolle zegt
@gezondverstand: ik vind de nieuwe sandero stepway toch mooier dan het huidige bmw gamma(op de M8 na)
sonnybonds zegt
Mooi detail: ze hebben de remklauwen in de kleur van het kenteken gespoten.
potver7 zegt
Voor wit en achter geel?
Wel de verkeerde kleur geel trouwens, dus ’t niet helemaal gelukt.
marcomanta zegt
Wel een mooie keuze, ik kan mij voorstellen dat je eens wat anders wilt, je bent onderhand wel een keertje uitgetekend op een bestaand merk lijkt me. Bij Dacia kun je letterlijk met een schone lei beginnen.