Aston Martin wil meer met elektrificatie gaan doen, en hun recente aangesterkte banden met Mercedes zouden daarbij kunnen helpen.
Aston Martin doet wat vele merken deden in het verleden: een SUV bouwen. Bij dit ene model kan je gaan voor volume, in plaats van de beste sportwagen ooit maken als nichemerk. De DBX is het resultaat en deze is sinds kort op de markt.
Mercedes
Automotive News Europe heeft wat nieuwe uitspraken van de CEO van Aston Martin, Tobias Moers, die wat nieuwe info geven. Eerst even wat we weten: om het hoofd boven water te houden, werkt Aston Martin nauw samen met Mercedes. Sterker nog, Das Haus heeft een flinke portie aandelen in het merk. Mercedes stelt dan ook meer techniek beschikbaar aan Aston Martin, net nadat het merk de AMG V8 wil vervangen door een zelf ontwikkelde hybride V6. De hybride-technologie kan behouden worden, maar de V6 wordt wellicht weer bij Mercedes weggeplukt.
DBX Plug-in
In 2023 komt de eerste plug-in van Aston Martin. Uiteraard is de eerste auto die de techniek aan boord krijgt, de DBX. Specificaties voor deze plug-in-SUV zijn nog verre van bekend. Het termijn is zo rond 2023, dan komt hij op de markt. Samen met opvolgers van huidige Aston Martin modellen met extra Mercedes techniek. Bijvoorbeeld de opvolger van de DB11. In ieder geval noemt Moers een ‘nieuwe sportwagen met de motor voorin’.
20% geëlektrificeerd
De geëlektrificeerde DBX maakt deel uit van een elektrificatie-strategie. Zo richt Aston Martin zich op een hoog doel voor 2024: dan moeten 20 procent van de nieuw verkochte Aston Martins geëlektrificeerde modellen zijn. Een volledig elektrische Aston Martin komt pas tegen 2026 op de markt. Hierbij gaat Aston Martin ook de hulp van Mercedes inschakelen, door bijvoorbeeld het EV-platform te gebruiken van de aankomende EQS. De auto moet wel het Aston Martin-DNA krijgen. De eerste EV zou komen van submerk Lagonda in 2022, maar dit wordt geschrapt. Eerst moet Aston Martin haar leven op de rails krijgen.
Aston Martin wil wel mettertijd haar eigen EV- en hybrideplatforms ontwikkelen, maar het spul lenen van Mercedes geeft wat tijd om te ademen. Voordelig, zo’n samenwerking.
sntial zegt
Bestaat de DBX ergens anders dan op papier?
iphonistvongates zegt
@sntial:
Zie Top Gear Season 29 Episode 4, uitgezonden op 25-10-2020!
De Aston liet een goede indruk achter volgens mij.
mashell zegt
@iphonistvongates: Britten die over Britse auto’s oordelen…
Robert zegt
@mashell; die zijn vaak zelfkritischer dan welk ander land ook. Zéker bij Top Gear.
subaru555 zegt
@sntial: er zijn drie nu op NL kenteken
leonlampe zegt
Ik hoop dat deze toch nog een succes word, puur omdat ik niet wil dat ze failliet gaan
flatsixx zegt
@leonlampe: dus dat, ben ook wel Urus moe
Jochen zegt
@flatsixx: er zijn toch weken zat waarin ik er geen zie
godfather zegt
Hopelijk bemoeid Mercedes zich dan ook met die foeilelijke interieurs van belabberde kwaliteit (maar wél prachtig leer)…..
PunicaOase zegt
Leuke Kuga :-(
sonnybonds zegt
Austin Martin is meer een gerebadge Mercedes geworden. wel jammer
Turbo S zegt
Mensen die helemaal niets met auto’s hebben noemen het merk ook zo.
dwfc zegt
Het was dit of verdwijnen!
MB heeft nu 50% van de aandelen !
mashell zegt
@dwfc: volgens het laatste artikel een paar dagen geleden kregen ze 20% bij de 2,26% die ze al hadden. Zelfs particuliere investeerder Stroll heeft een groter belang in Aston Martin.
pindakoning zegt
Op de header foto oogt de DBX best gaaf en stoer. De voorkant vind ik, op de foto’s, wat braafjes over komen