Aston Martin heeft zijn DB9 voor modeljaar 2016 opnieuw bijgeschaafd, en hem nu voorzien van GT-belettering. Want het is – en was – immers een Grand Tourer. Ok, mooi.
Op echt nieuws in de vorm van een DB11 moeten we nog even wachten, en tot die tijd gaat Aston Martin vrolijk verder met waar het goed in is, namelijk: zijn huidige lineup steeds weer minimaal bijpunten.
De DB9 was altijd al een GT, maar AM vond het nu nodig dit gegeven luister bij te zetten door ook daadwerkelijk deze twee letters op de kofferklep toe te voegen. Het model haalt nu 547 PS en 620 Nm uit zijn 5,9 liter grote V12. Dit is goed voor 0-100 km/u in 4,2 seconden en een topsnelheid van 183 mph, oftewel: 295 km/u.
Tot slot gaan we heel straight met jullie zijn: lezen welk splittertje er een ander kleurtje heeft gekregen, en welke nieuwe kleur stiksel beschikbaar is in deze zoveelste miniscule overhaul van de DB9 doet u maar hier, want volgens mij interesseren de details het gros van de lezers cht bar weinig, en volstaan de plaatjes.
De DB9 ‘GT’ debuteert later deze maand op het Goodwood Festival of Speed. Overigens werden ook de V8 Vantage en de Rapide S ‘opgefrist’: zij kregen o.a. meer kleurtjes en een geupdate infotainmentsysteem.
Dutchdriftking zegt
Het blijven mooie wagens. Maar helaas voor AM zijn de specs inmiddels wel achterhaald….
Jochempie zegt
@dutchdriftking: AM specs lopen altijd achter op de concurrentie. Acceleratie altijd traag, gewicht te hoog, topsnelheid niet indrukwekkend.. Al sinds jaar en dag is dat het geval.
gtwillem zegt
@Jochempie: en toch zijn ze schitterend!
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: O zeker, doe mij maar en Vanquish, een van 2001 graag. Die is zo gaaf!
r32turbo zegt
@dutchdriftking: alleen het interieur is om van te janken
Dutchdriftking zegt
@r32turbo: Ach het is inderdaad nogal veel Mondeo, maar dat kan een AM wel hebben.
soundgarden zegt
@r32turbo: denk dat je daar op terug komt als je er in zit. Dan voel en zie je al die centjes tot hun recht komen
Jochempie zegt
@gtwillem: Da’s leuk maar je reageert met een mening op een feit.. Ze zijn ook leuk, en AM’s zijn bepaald niet inferieur aan hun concurrenten, alleen al vanwege het verfijnde voorkomen. Maar of het nou belangrijk is of niet, ze zijn trager.
gtwillem zegt
@Jochempie: wat is achterhaald? Ik denk dat bij Adton Martin er eigenlijk maar spec is die niet klopt, en dat is de prijs. Ze zijn nogal duur.
Dat compenseren ze niet met extra snelheid, grip of vermogen.
Ik heb Aston Martin zelf altijd gezien als een merk tussen Bentley en Jaguar (niet te sportief, niet te bedaagd). En qua prijs lijkt hij door ook tussen te zitten.
En met eeen Nissan GT-R of Porsche 911 Turbo zijn alle concurrenten qua specs kansloos. Maar dat zijn niet echt elegante opties.
Jochempie zegt
@gtwillem: Uiteindelijk kun je alles een concurrent van elkaar noemen, zeker met de portemonnee in de hand.. Dus maak je min of meer een schifting.. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat iemand twijfelt om óf €258.501 aan een DB9, óf €165.950 aan een Mercedes AMG GT-S uit te geven…
Ben ik een vergelijkingsmongool, of ben jij een USP-aanbidder? De waarheid ligt in het midden….
Dutchdriftking zegt
@Jochempie: Daar zeg je zo eens wat. AMG GT-S of een AM. Heel moelijk, zeker als je naar de prijzen gaat kijken!
zarknark zegt
@gtwillem:
Misschien zijn Astons wel te goedkoop! In dit segment speelt het Veblen effect mee:
Veblen goods are types of material commodities for which the demand is proportional to its high price, which is an apparent contradiction of the law of demand; such as expensive wines, jewelry, fashion-designer handbags, and luxury cars.
https://en.wikipedia.org/wiki/Veblen_good
JamesBond007 zegt
@Jochempie:
Dat is ook het hele punt van die auto’s. Met een Aston Martin hoef je niet te laten zien hoe hard je rechter voet het gaspedaal in kan trappen, of om met 150km/u een bocht door te kunnen. Dat laat je wel over aan de patsers en de smal geschapen onder ons… Bij AM gaat het om het rijden in stijl. En ja ze zijn niet de nieuwste auto’s wat techniek betreft. So what, als AM daarmee niet hun ziel verliest zoals die Audi’s uit Engeland dan prima.. En 547 pk is natuurlijk echt niet genoeg om weg te komen..:)!
Jochempie zegt
@JamesBond007: Dat is het hele punt van de auto… Dus? Ik zeg toch nergens dat ik het veroordeel dat ze trager zijn dan de concurrentie? Ik trek gewoon een feitelijke conclusie uit cijfertjes…
lincoln zegt
@Jochempie:
en “rijbeleving” dan ?? want daar hoor ik je niet over ..
Jochempie zegt
@lincoln: Klopt dat je mij daar niet over hoort, want ik wil geen vergelijking maken tussen de cijfers en de rijbeleving. Appels en peren.
mashell zegt
@Jochempie: maar zijn de kille cijfers bij een auto überhaupt belangrijk? 0.100 in 5,4s of 6.0s is allebei meer dan snel zat. 620pk is ook maar een getal. Als ze er per ongeluk 600 of 640 instoppen, dat merk je niet eens. Bij een kofferruimte telt ook niet de hoeveel liters alleen maar vooral hoe deze gevormd is en hoe deze te beladen is. Auto’s kun je niet op cijfers alleen beoordelen. De hele premium waanzin toont aan er zelfs niet puur op prijs beoordeeld kan worden, want zo’n 3 serie of A4 is maar een kale krappe auto voor een enorme berg geld. Het draait maar om 1 ding: beleving.
Jochempie zegt
@mashell: Totaal niet, als je mij zou vragen of ik liever een Aston Martin V8 Vantage of een Porsche 911 Carrera S zou hebben, was het 110% zeker de Aston geworden! Maar kijk nog even waar het over ging. @dutchdriftking stelde dat de specs inmiddels wel achterhaald waren, waarop ik zijn stelling uitbreidde door min of meer te zeggen dat de specs bij Aston Martin altijd “achterhaald” zijn. That’s it… Ik zeg niet dat dit voor mij van belang is, ik zeg niet dat AM beter zou moeten weten, ik zeg niet dat het voor een Aston Martin belangrijk is om de snelste te zijn… Niets van dat alles.
JamesBond007 zegt
@Jochempie:
Ja precies wat jij nu zegt.. Cijfertjes.. Deze auto gaat niet om cijfertjes.. Voor cijfertjes koop je wel een Porsche of een ander track-focussed speeltje. Een Aston-Martin is bedoeld voor luxe vervoer in stijl van A naar B. En het geluid doet wat met je voor emotie. Het enige dat betrekking heeft tot cijfertjes is hoeveel je bij de volgende klus kan verdienen om nog meer te kunnen genieten van zo’n Aston.
r32turbo zegt
@JamesBond007: zou alleen een Aston Voor dat heerlijke v12 kopen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dutchdriftking: inderdaad… Poeptraag die dingen…
gregorius zegt
@dutchdriftking: AM zit in een impasse. Snelheid: snel genoeg. PK’s: genoeg.
Geluid: prachtig.
Binnenkant: je vindt t mooi of niet.
Maar ja, anno 2015 moet je nou eenmaal die cijfers aan je klandizie laten weten. Maar we moeten niet gaan doen alsof de DB9 koper er eentje koopt omdat ie wel of niet sneller is als een te vergelijken GT van de concurrentie.
Als ik mijn buurman in zn Rapide zie stappen en m opstart; dan denk ik niet: hmm, de Panamera, die er 2 auto’s naast staat, is waarschijnlijk sneller. Nee, dan denk ik gewoon: tering wat een geluid; heerlijk.
(foto’s, anders is t niet gebeurd: klik maar op mijn naam op autojunk).
JamesBond007 zegt
@gregorius: Woon je toevallig ook in Wateringen? Komt me bekend voor namelijk, die Rapide en Panamera vlak bij elkaar :)
gregorius zegt
@JamesBond007: Kanton Schwyz, Zwitserland.
Jochempie zegt
@gregorius: Leuk! Ik ben zo nu en dan in Kanton Luzern te vinden. Prachtig om te wonen! (Maar je moet geen hooikoorts hebben)
gregorius zegt
@Jochempie: yep, woonde tot nov ’14 in Luzern. Veel mooier dan het meer daar (Vierwaldstettensee) wordt t niet.
Jochempie zegt
@gregorius: Eens, heb vrijwel jaarlijks een prachtig uitzicht vanaf de Stanserhorn over de omgeving, en ’t is nog steeds om stil van te worden…
#nofilter ;)
Jochempie zegt
De enige vraag die ik heb… Is ie te bestellen met een handbak?
clarkson zegt
@Jochempie: Nee lijkt me niet.
gtwillem zegt
@Jochempie: alleen op special verzoek zetten ze bij Works Service er een hanbak in.
Jochempie zegt
@gtwillem: Gaaf, dat zou ik zeker laten doen, past bij een atmosferisch blok, m.i.
lambo4all zegt
Maar de hamvraag, zit er een nieuwe zf(?) bak in?! Zoals bij de update van de vanquish, dat zou de wagen namelijk veel sneller én comfortabeler maken
clioracing zegt
@lambo4all: Denk het niet, anders was de topsnelheid wel hoger geweest.
berlinetta zegt
Oei dat interieur begint nu toch wel echt pijnlijk ouderwets te worden. Moeten ze echt iets aan doen.
Dat de specs achter lopen op de concurrentie, who cares? Deze auto koop je niet om de snelste sprint, hoogste top of beste wegligging. Deze auto koop je om te kunnen genieten van autorijden.
dikdraak zegt
En profil en van voren heeft de DB9 niets aan schoonheid ingeboet en ziet hij er nog bijdetijds uit, maar het interieur en vooral de achterzijde beginnen toch wel heel erg gedateerd te worden. De DB11 komt niets te vroeg.
lazia zegt
Ontiegelijk saai en lelijk interieur zeg..
gtwillem zegt
Blijft toch een van de mooiste ontwerpen aller tijden. Grappig dat mensen nu zeuren dat ie achterhaald is dat het allemaal hetzelfde is.
Later kijken we er op terug dat Aston Martin 13-14 jaar lang een van de mooiste auto’s ooit bouwde en hoe bijzonder dat wel niet was.
Aston Martins zijn nooit bedoeld als het beste jongetje van de klas (Mercedes SL), de sportiefste (911), de snelste (GT-R), de bruutste (Corvette) of de meest luxeuze (Continental GT).
De Aston Martin DB9 is een perfecte blend van comfort, vermogen, koppel, sportiviteit, elegantie, bruutheid en bovenal: karakter.
Op papier is het misschien een achterhaalde auto, maar stel je eens voor, je hebt een date met een hele mooie, classy en elegante dame: wil je dan in een gele AMG GT S voor komen rijden of in een donkerblauwpaarse DB9 met ivoorlederen interieur??
lincoln zegt
@gtwillem:
ze worden gemaakt om geld te genereren ..
mashell zegt
@lincoln: ze worden nog steeds gemaakt omdat Aston Martin geen geld heeft een nieuw model te genereren.
granlusso zegt
@gtwillem: Je hebt wel
Wat met paars of niet?
philipf zegt
Blijft prachtig!
gtwillem zegt
Misschien heel erg laat dat ik er achter kom, maar op ziich is het qua letters volkomen logisch dat Aston met de sportdivisie van Mercedes gaat werken: Aufrecht, Melcher uit Grossapach en Aston Martin uit Gaydon.
bozothenutter zegt
grote Aston fan hier….maar hoe lang gaan ze dit design nog uitmelken????
joost1990_2 zegt
Beetje jammer dat van deze bijpunting zo’n cynisch stukje wordt geschreven, terwijl elke willekeurige VAG-facelift bijna de hemel in wordt geprezen.
hugoe zegt
@Joost1990_2: Dit. Aston Martin is misschien niet voor iedereen, maar het merk verdient toch wel heel wat meer respect dan wat hier uit de artikelen naar voren komt.
clioracing zegt
Mooi ding, maar doe mij maar een tweedehands DBS met handbak!
reistje zegt
Het blijft toch een prachtige auto. Het dashboard met alle knoppen is wel echt lelijk en ziet er ouderwets uit. Maar op dat puntje na heb ik niks te zeuren.
scottishcarspotter2000 zegt
De beste GT is weer eens n stukje beter geworden
mashell zegt
@scottishcarspotter2000: wat? Heeft Porsche de 911 gefacelift?
jaapiyo zegt
De grote vraag is of de nieuwe generatie Astons net zo mooi wordt. Nu is dit een beetje oude hap maar als dadelijk het nieuwe model komt en die tegenvalt qua looks of qua geluid (mercedes stofzuigers) dan is dit opeens ’the one to have’. Beetje zoals de Speciale bij Ferrari nu de 488 er is met stofzuigers.
toyotafortuner zegt
Het design wordt nooit oud .En zijn prestaties en topsnelheid zijn meer dan voldoende.
Het enige wat telt bij een DB9 is dat je altijd in stijl kan genieten/cruisen etc etc, waar dan ook, hoe lang dan ook.
mrrallycross zegt
Ja we hebben dit model al zo vaak gezien. Nee het is nog steeds niet lelijk of saai.