Klassiekers ontdoen van hun aandrijflijn en ze volledig elektrisch maken. Deze Lunaz Aston Martin DB6 heeft zo’n operatie ondergaan.
Er zijn twee kampen als het gaat om elektrische auto’s en klassiekers. Je hebt mensen die het absoluut heiligschennis vinden. Want, aan een klassieker ga je niet ‘prutsen’. Het andere kamp is juist van mening dat dit een perfecte manier is om een klassieker nieuw leven te geven. En dan hebben we het over de aandrijflijn volledig elektrisch maken.
Aston Martin DB6 door Lunaz
Lunaz Design uit Engeland is gespecialiseerd in het elektrisch maken van iconische oude auto’s. Ze deden het in verleden met een Rolls-Royce en nu met een Aston Martin DB6. Goed getimed, met No Time To Die nu in de bioscoop. Het merk staat weer helemaal in de picture wat dat betreft. De originele vier-in-lijn werd gelepeld uit de DB6. Daar kwam een volledig elektrische aandrijflijn voor in de plaats.
De DB6 van Lunaz komt met twee accupakketten op de markt. Met een 80 kWh accu of met een enorme 120 kWh accu. De keuze is aan de klant. De actieradius bedraagt maximaal 410 kilometer. De bedoeling is dat de eerste klanten in het derde kwartaal van 2023 de sleutels ontvangen van hun elektrische Aston Martin DB6.
De Lunaz Aston Martin DB6 is niet goedkoop. Inclusief donorauto moet je denken aan zo’n 800.000 euro. Dat is nog voor belastingen. Omdat het een elektrische auto is heb je in elk geval geen BPM. Scheelt toch een slok op de borrel, nietwaar. Elke DB6 past Lunaz in huis aan. Naast de aandrijflijn krijgt de elektrische auto moderne remmen, ophanging en een infotainmentsysteem. Het bedrijf is gelokaliseerd in Silverstone.
fendercd60 zegt
Zonde.
herve11f zegt
Dat is als een koffiezetapparaat op benzine maken. Het is de autogeschiedenis “woken”.Zoiets doe je gewoon niet.
heckblende zegt
gare vergelijkingen maken. zoiets doe je gewoon niet
pindakoning zegt
Soms kan ik het wel waarderen, maar in dit geval…
Later krijgen we spijt van dit soort projecten
ttr6 zegt
Een 4 in lijn???? Ik ken alleen maar 6 in lijn motoren van Aston Martin.
Maar het blijft totaal belachelijk en vernietiging van cultureel erfgoed. Moest gevangenisstraf op staan (bij wijze van spreken).
Zullen we de nachtwacht van Rembrandt ook maar vervangen door een poster? Of een LED beeld?
r3fl3x zegt
De originele aandrijflijn blijft gewoon bewaard. Je kunt het altijd terug bouwen
Dutchdriftking zegt
Ik hoop dat je er voor die 8 ton wel een interieur verfrisser met een fijne oliegeur bij krijgt.
power369 zegt
Dit kan ik nou echt niet begrijpen. De DB6 is een slechte auto met bizar veel ziel, nu is het gewoon een slechte auto. Als je moderne snufjes wil moetje maar een moderne auto kopem, die kunnen ook meer geproduceerd worden naar toename van vraag hierna, maar dit stukje geschiedenis is voor goed naar de ballen. Verder lijkt mij het produceren van een aandrijflijn van 120kwh nou ook niet echt goed voor het milieu aangezien deze auto toch geen echte kilometers gaat maken.
r3fl3x zegt
Vind het ook zonde, maar nu zou je juist wel kilometers kunnen maken
power369 zegt
@r3fl3x: De body is nog steeds erg roest gevoelig en de auto kost 8 ton dus ik betwijfel het een beetje
307-2.0-chipped zegt
Pfffff, dit is toch wel vloeken, neuken en iemand vermoorden in de kerk tegelijk bij elkaar.
Doodzonde.
heckblende zegt
prachtig hoe deze auto’s op deze manier in leven gehouden kunnen worden.
neigt toch een beetje naar het autistische om dit niet te accepteren.
sabrerator zegt
@heckblende:
Bijzonder goedkope manier om mensen met een andere mening weg te zetten.
Er zijn mensen (ook op deze site) die het liefst alles op voertuiggebied morgen nog elektrisch willen hebben. En iedereen die het daar niet mee eens is of een kanttekening bij plaatst wordt afgeserveerd. Zo ook hier.
Over autistisch gesproken.
Ik geloof dat uiteindelijk elektrisch de toekomst is. En voor velen al het heden. Voor mij nog niet. En relikwieën uit het verleden mag je gewoon met rust laten. Die paar kilometers die zo’n ding rijdt op benzine zullen ook het verschil niet gaan maken. Maar je trekt wel het wezen van zo’n wagen eruit door die mooie zes-in-lijn eruit te halen.
Niet álles hoeft elektrisch. Hoef je niet eens autistisch voor te zijn om dat te begrijpen.
r3fl3x zegt
Hmmm. Snap het elektrisch maken van klassiekers vaak wel, maar hier gaat wel wat verloren. Gelukkig las ik op een andere website dat ze bij de ombouw de originele motor bewaren zodat je het altijd ongedaan kan maken.
Wolflow zegt
Kun je beter met die 800k direct een kampvuur bouwen dan moeten wachten.
rolov zegt
Ik ben 100 procent voor restomodden maar dit gaat mij te ver. En dan nog een miljoen moeten aftikken.
O plaat zegt
De bouwer heeft vast een cursus hoe sodomiseer ik klassiekers gevolgt. Ranzig is het enige woord dat ik over heb voor dit misbaksel