Het gave project om de Aston Martin DB5 nieuw leven in te blazen is eindelijk begonnen.
In augustus 2018 maakte Aston Martin bekend de DB5 weer in productie te nemen. Het gaat hier om 25 replica’s van de auto uit de James Bond-film Goldfinger. We zijn bijna twee jaar verder en eindelijk is de productie gestart.
Het prestigeproject van Aston Martin Works is niet voordelig. Aan zo’n nieuwe oude DB5 hangt een prijskaartje van meer dan drie miljoen euro. Centen die ze bij Aston Martin momenteel goed kunnen gebruiken.
In de film Goldfinger was James Bond voor het eerst achter het stuur te vinden van de DB5. Het merk bouwde deze auto tussen 1963 en 1965. Uiteindelijk zijn er minder dan 900 stuks geproduceerd. 55 jaar nadat de laatste DB5 van de band rolde, is het iconische model terug van weggeweest voor Aston Martin Works.
De replica’s worden gebouwd in samenwerking met EON Productions. Dit bedrijf is verantwoordelijk voor de productie van James Bond-films. Per DB5 zijn 4.500 manuren nodig.
De beroemde gadgets van Goldfinger worden tevens geïnstalleerd op de DB5. Het gaat hier onder meer om een kentekenplaat wisselaar, twee machinegeweren aan de voorzijde van de auto, een rookgordijn machine en een bepantserde voorruit. Niet alleen de DB5 is een replica, de gadgets zijn dat ook. Je kunt dus niet echt schieten met je DB5, jammer hè?
Onder de kap ligt een 4.0 atmosferische zes-in-lijn, goed voor 294 pk. Het blok is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak van ZF met vijf verzetten. Daarnaast beschikt de DB5 over een mechanisch sperdifferentieel op de achteras.
De eerste exemplaren van de Aston Martin DB5 Goldfinger Continuation moeten in de tweede helft van 2020 klaar zijn.
janboel zegt
3 miljoen voor een replica, dan liever een David Brown Speedback GT https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-speedback-gt-is-een-moderne-aston-martin-db5-66093
joosstra zegt
Nee, zo’n Speedback is een heel slap aftreksel van het origineel.
okdoei zegt
@joosstra: #mening
karaya zegt
@okdoei
Feit.
Het is niet eens een Aston, het is een verbouwde Jaguar.
Alsof je een Mercedes ster plakt op een oude BMW 6-serie.
Hele dure manier om voor lul te rijden.
piedlourd zegt
Ik hoor net dat Formule1 2020 geschrapt is
cvoo zegt
@piedlourd: * GP Zandvoort
utregter26 zegt
Bizar veel geld maar elke cent waard in mijn ogen.
dalmore zegt
Prachtig! Blij dat er mensen zijn met én veel geld én smaak.
mashell zegt
Jij bent een sterrenkok?
dalmore zegt
@mashell: een engineer:)
ruudvandermeer zegt
@dalmore: als Aston Martin hiermee zijn hoofd boven water kan houden stelt het ons in staat om van auto’s te blijven genieten die wij nooit kunnen betalen ?
dalmore zegt
@ruudvandermeer: exact!
ericd zegt
Beetje zielig eigenlijk als je je James Bond wilt voelen in een copy Bond car. Beter hadden ze de DB5 kunnen maken zonder de fake 007 gadgets, maar dan met updated suspension en engine technologie e.d.
Joost zegt
Hoeveel worden er gebouwd en zijn ze al uitverkocht? Niet dat ik er een wil (of kan betalen) maar lijkt me voor AM wel eerste vereiste. Anders ga je geen 4500 manuren per auto (!) er in steken
deepep zegt
Jammer van al die bond extra’s… is imo gewoon niet nodig. Ik teken liever voor wat meer db4 gt zagato’s.
Hubert zegt
Wat voor volwassen kerel ben je dan als je voor je vriendjes je machinegeweren uit de bumper laat komen en je nummerbord laat spinnen.
mashell zegt
Je vrienden nemen je niet serieus meer maar je kleinkinderen vinden het geweldig!
bertorelli zegt
Dan wordt deze dus pas belastingvrij op mijn 94ste…
Nou, dan doe ik het toch maar niet. ;-)
ttr6 zegt
Wat een wanhoopspoging van AM om geld te verdienen. Met hun moderne auto’s lukt het niet, dus gaan we maar weer de DB5 maken, die verkoopt wel. Zielig en geeft aan wat voor wanhoop-management daar zit. En idd, eens met de andere reaguurders: diep triest als je je vriendjes de machinegeweren laat zien en dan “poef poef’roept vanachter het stuur…….
Overigens: een originele DB 4 of 5 met patina….GRAAG, kan hem helaas niet betalen.
devaughn zegt
Beetje onbegrijpelijk dit aangezien je een Aston Martin DB5 (1965) volledig gerestaureerd, LHD, 0 kilometer op de teller, met alle opties voor 900.000 euro kunt aanschaffen.
kevertje zegt
Op zich schitterend zoiets maar helaas, voor de happy few. En zelfs zij zullen nog een paar keer nadenken vooraleer een handtekening te zetten. Want een replica blijft een replica én het is bijzonder twijfelachtig of deze 25 deze exorbitante verkoopwaarde kunnen houden tov. het origineel dat als altijd al, meer begeerd zal blijven… Misschien is dat de truuk, een paar jaar wachten tot iemand zo’n exemplaar beu wordt en ondertussen elke week op de lotto blijven spelen ;-)
Justawheelchairguy zegt
Gaaf project natuurlijk, maar die 007-gadgets hoeven voor mij niet zo. Liever zou ik een soort restomod-achtige DB5 zien! DB5 styling, moderne (AMG)-motor en ophanging/onderstel etc. En dan niet die Speedback GT geval.