De Aston Martin DB4 is misschien nog wel het meest bekend geworden door James Bond. Niet zozeer omdat de DB5 uit Goldfinger stiekem gebaseerd was op een DB4, maar omdat de twee auto’s veel van elkaar weg hebben. De DB6 moet zonder een lange twijfel van de twee te onderscheiden zijn, wat een reden is dat dit model heel erg duur is, in plaats van extreem duur.
Aston Martin DB4: erg veel versies
Van 1958 tot en met 1963 werden er maar liefst 5 series van de DB4 aangeboden, naast bijzondere versies zoals de Convertible – de naam “Volante” werd pas bij de DB6 geïntroduceerd –, de GT, en, last-but-not-least, de DB4 GT Zagato. De vijf versies zijn een leuke aanleiding voor een “zoek de verschillen”, want die zitten in allerlei kleine details. Helaas heb ik hier geen voorbeeld van een DB4 Series I, maar tussen de II, III, IV, en V zitten nog meer dan genoeg verschillen.
De DB4 Series I en II hebben de achterlichten die ook te vinden waren op menig Alvis en Bentley Continental.
De grote hoodscoop werd geleverd op de eerste drie series. Latere versies, en tevens de DB5 en DB6, hebben een brievenbusje. Een grote hoodscoop en “late” achterlichten zijn bijvoorbeeld een combinatie die wijst op een Series III.
Dit groene exemplaar lijkt op het eerste gezicht op een DB5, maar aan de grote hoodscoop is direct te zien dat het een DB4 is. Ook de grille en achterlichtunits verraden dit. Omdat de achterlichtunits wel al van een latere generatie zijn moet het om een Series III gaan. De plexiglas kappen over de koplampunits duiden erop dat het om een Vantage versie gaat, met 266 pk in plaats van de gebruikelijke 240.
Dat deze rode en grijze exemplaren uit de vierde serie komen is te zien aan de plattere hoodscoop.
Achterlichtunits veranderden verder door de jaren heen. De Series V heeft bijvoorbeeld net iets andere units dan de III en de IV; het verschil zit in de reflector die in bij de Series III en IV in de units zat, en in de Series V in de achterbumper (derde foto onder deze tekst) of op de koets (tweede foto), net als bij de eerste twee series. Let trouwens op het kenteken van de grijze E-Type op de achtergrond van de rode IV…
Dit donkerrode exemplaar is een DB4 Series 5, wat te zien is aan de achterlichtunits die net iets anders zijn dan die van de III en IV. Op de achtergrond staat een donkerblauwe DB5. De achterlichtunits zijn gelijk, maar een DB5 is te onderscheiden van de DB4 Series V aan de hand van de tankvulkleppen. De DB4 heeft er alléén een klep aan de linker kant, de DB5 heeft rechts een tweede exemplaar.
Aston Martin DB5
Hoewel de meeste mensen de koplampkappen van de DB5 als belangrijkste verschil tussen de DB4 en de DB5 zien, is dit niet helemaal waar, want de meeste DB4 Series V’s, 95 stuks, werden als Vantage geleverd met plexiglas kappen over de koplampen. Om nu weer helemaal terug te komen op de DB4: de verschillen zitten in details als de luchtinlaat op de motorkap, de grille, de achterlichtunits, en de dubbele tanvulkkleppen.
De open versie van de DB5 heette Convertible, de term “Volante” werd pas bij de DB6 geïntroduceerd.
Het zwarte exemplaar is één van de 65 exemplaren met drievoudige Weber carburateurs, wat het vermogen van 282 pk opkrikte tot 314 pk; de Vantage. Zou de “282” in het kenteken toeval of mislukte opzet zijn?
Aston Martin DB6
Diep ingaan op verschillen tussen de DB5 en de DB6 is alleen nuttig voor het vooraanzicht, want van de zij- en achterkant zijn verschillen overduidelijk. Recht van voren is de voorbumper het makkelijkste aanknopingspunt, want deze bestaat nu uit twee delen, gescheiden door ruimte voor het kenteken. Een interessant onderdeel van de auto is de achterkant, waarvan helaas geen foto is. Deze loopt uit in een soort geïntegreerde spoiler om stabiliteit bij hoge snelheden te verbeteren. Later verscheen er een tweede serie DB6, die van de eerste serie te onderscheiden is aan de hand van de uitstekende wielkasten.
salberts93 zegt
haha de stylingsafdeling van Aston had altijd al het motto wat mooi is moet je niet veranderen!
jrk68 zegt
Mooi en duidelijk verhaal appeltje waarvoor dank.
Hier kon ik als ouwe sok nog wat van opsteken.
ttcate2 zegt
Mooi artikel! Maak er anders ook eentje van de E-Type!
nickmercedes zegt
@ttcate2:
E-type is volgens mij minder over te vertellen, behalve dat bij type 1 de koplampen dicht zijn (met plexiglazen kap erover) en bij 2 & 3 zijn ze open,
type 3 heeft een grotere grill en een voorbumper bestaand uit 1 delen om de V12 beter te kunnen koelen, ook heeft de series 3 een grotere bult in de motorkap (ook weer door de V12 ipv de 6-cilinder)
De achterlichtunits verschillen ook wat, maar weet niet precies hoe.
Verder zijn er volgens mij niet veel verschillen… Dus lijkt me wat te weinig voor een artikel?
Zou overigens wel een mooi overzicht geven…
ttcate2 zegt
@nickmercedes: En de serie 2 heeft drie ruitenwissers , de lengte van de deuren verschillen enz. ;) Maar toch, de E-type is een icoon, en lijkt mij daarom erg geschikt voor een artikel!
desjonnies zegt
@nickmercedes:
De E-type heeft de meeste uiterlijke veranderingen ondergaan doordat de Amerikaanse wetten mbt tot crash bestendigheid werden aangescherpt, waardoor alle bumpers op dezelfde hoogte moesten ziten.
Dat was de reden voor de E-type veranderingen en de koplampen die bij de Series 1 en 1.1/2 achter plexiglas zaten, gaven het licht van een gloeiende spijker.
Dus werd de Amerikaanse wetgeving als excuus hiervoor gebruikt.
De Series 1 en 1.1/2 hebben de achterlichten boven de bumper, de series 2 en 3 grotere achterlichten onder de bumper.
De Series 3 met V12 is ook nog eens een dikkere kat, met iets vettere voorspatbordranden om de wielen (die weer van de XJ 6/12 afkwamen) te herbergen.
De drie ruitewissers voor links gestuurde modellen, kwam ook uit de koker van de Amerikaanse wetgever.
Net als bij de MGB Roadster trouwens.
911GT2 zegt
Pffff saai. Probeer nou eens een stukje te schrijven over iets totaal anders dan dit uitgekouwde merk…
Op de vorige foto’s stonden genoeg dingen die veel spannender waren dan dit…. Beetje jammer imho.
Ik wil je effort niet te niet doen. Maar van alle keuze die je had heb je dit genomen, dat vind ik gewoon jammer.
mout zegt
@911GT2: lol. En dat schrijf je met 911GT2 als nick. Over saai en uitgekouwd gesproken…
Maar vooruit – met de historische AMs is het niet veel beter dan met de huidige. Veel versies, veel typenamen en actiemodelletjes.
Verder is Appeltje het vast wel een beetje met je eens, want hij heeft letterlijk honderden andere stukjes geschreven voor dit aan de beurt was.
911GT2 zegt
@mout: True… helemaal mee eens een 911 als spot zou ik dezelfde behandeling gegeven hebben. Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer. Ik weet ook best dat Porsche niet heel spannend is in vernieuwinbg of dat soort dingen, maar ik heb er nou eenmaal een zwak voor.
Niets mis mee. Maar op de achtergrond van de Jensen stonden zoveel leukere dingen dan AM’s… NOFI.
jrmpower24 zegt
DB4, DB5, DB6…
Wat maakt t uit..
Ze zijn allemaal super mooi en stijlvol zoals
Aston Martin’s horen te zijn.
lemans96 zegt
Jongens, jongens, wat een mooie auto’s heeft dat merk toch gebouwd hè. Ik kan daar niet genoeg over lezen. Vooral die groene DB4(zonder bumpers), wat een plaatje.
Topstukje weer Appelt. ;-)
Rob zegt
Prachtige wagens.De verschillen tussen de DB6/5/4 zijn inderdaad heel minimaal. Als ik één van de drie tegen zal komen, zou ik niet kunnen herkennen welke het nou is.
In dat opzicht is er weinig veranderd met de loop der jaren. Je moet altijd twee keer kijken welke Aston je nu ziet staan. Is het nou en DB9, Virage, DBS, V8 Vantage, V12 Vantage of een Vanquish?? Maar ze zijn allemaal even mooi.
Lijkt me een “hell of a choice”, als je in de markt bent voor een Aston Martin, welk type je nu gaat nemen ;-)
schnitzelexpert46 zegt
Amai…
Duell zegt
Heerlijk artikel, als of er ooit te veel geschreven kan worden over een bepaald merk.
Denk het niet… zeker AM niet.
amg65 zegt
Prachtig!
Carreza zegt
Zo, laatst zei ik nog dat ik mij dringend eens moest verdiepen in klassiekers…
Meer van dit soort artikels aub! :)
audifreak zegt
Leuk!
toyotafortuner zegt
Toppertje weer appeltje! Dit zijn toch echt oneindig mooie wagens. Kwijl….
SJ zegt
Vraagje: Was het weglaten van bumpers een af-fabriek keuze, of is dat naderhand door de eigenaar aangepast? Die groene DB4 zonder bumpers lijkt nu, vooral van voren, heel erg op de Zagato, alleen dan zonder de double bubble.
Nv zegt
Goede post, ik dacht jaren geleden eens een DB5 gezien te hebben, en nu pas dat ik weet dat het eigenlijk een DB4 was.
piet zegt
Weer een prachtig artikel van Appeltje, die echt alles lijkt te weten. Bedankt!
sabrerator zegt
Mooi artikel!
En voor mij meteen duidelijk, al bij foto 1, waar deze zijn geknipt. De Pre-’73 parkeerplaats bij de Goodwood Revival. Nergens vind je zoveel kostbare klassiekers bij elkaar geparkeerd als daar. Wil je écht opvallen daar, kom dan met een originele 2CV of Kever. Want een Aston Martin (iedere denkbare versie, inclusief DB4 GT Zagato en Shooting Brake), Jaguar E-Type (een beetje het equivalent van een grijze Astra Station bij de Aldi daarzo) en Bentley (inclusief vooroorlogse) tieren daar welig.
In 2008 telde ik daar eens, op één plaats een keer om mijn as draaiend, 12 Aston Martins DB 4, 5 en 6 binnen mijn blikveld.
En in 2012 was de parkeerplaats nog véél groter geworden. Daar zijn deze foto’s denk ik van, want de kermis is hier ook buiten het circuit geplaatst, wat volgens mij in 2012 voor het eerst was.
Heb je geen geld (over) voor de Revival, maar kijk je graag een dagje leuke klassiekers, rij dan eens naar de Revival, parkeer je auto (is gratis) en loop een dagje over de parkeerplaats. Een geweldige dag is gegarandeerd. Het verhaal gaat dat een Amerikaanse bezoeker eens een hele dag heeft rondgedwaald, overgelukkig met al dat moois, en toen in de avond hoorde dat het eigenlijke evenement aan de overkant van de weg was. Gelukkig had hij nog kaartjes voor de overige dagen. En hij was niet teleurgesteld.
Mooi verhaal en mooie foto’s. Ik krijg nu al weer zin!
henk3 zegt
hallo jim, wat een keurig verhaal! binnenkort misschien een groene series 5 met gewone koplampjes in amsterdam , ik houd je op de hoogte..