Man man man, wat waren sommige van die auto’s toch mooi vroeger.
Deze Aston Martin DB2/4 Spider bijvoorbeeld met een body van Bertone. Bloedmooi. De DB2/4 Spider ontstond door toedoen van een Amerikaanse importeur van Europese auto’s in de jaren ’50. Deze S.H. Arnolt, bijnaam ‘Wacky’, had een passie voor coachbuilt auto’s op Britse basis. De DB2/4 vormde dus een goede basis voor wat hij in gedachten had. Zes DB2/4’s werden verscheept naar Italië voor nieuw plaatwerk. Drie daarvan kregen deze Spider-koets van Bertone aangemeten.
Dit exemplaar uit 1954 is de enige van de drie die als ‘Deluxe Competition Model’ geleverd is, met de chromen bumpers een volwaardige voorruit en in het interieur alles afgewerkt met leder. In 1954 stond de auto op de New York Auto Show met de bedoeling David Brown himself te overtuigen van de meerwaarde van de auto.
In 2007 wist de auto nog een onderscheiding binnen te slepen op het Pebble Beach Concours d’Elegance en het is niet moeilijk om te zien waarom. Dit jaar wordt de auto in het kader van hetzelfde evenement geveild. Geïnteresseerden moeten rekening houden met een prijs van zo’n drie à vier miljoen dollar. Give or take.
peug206 zegt
Dan valt die prijs me nog mee. One of a kind, en zo mooi?
audibentley zegt
@peug206: valt nog mee? Ik snap wij, als autoliefhebbers, zouden met onbeperkte middelen het daar nog voor over hebben maar voor 3 a 4 miljoen koop je ook een villa in Cannes, een dikke sportauto en mooie luxe slee?
peug206 zegt
@audibentley: ja of een huge boerderij in het noorden van Friesland en nog een verzameling waar je u tegen zegt. Maar smaak is niet over te twisten, dit komt war mij betreft bij de bugatti en Ferrari te staan in de duurste auto’s. Zeldzaam,mooi en goeie specs is goud tegenwoordig
viezefreddyw zegt
Absolute schoonheid van een auto, prachtig! Fantastische lijnen, geweldige kleur. Hij deed me ook een beetje denken aan de BMW 507. En dat is voor zowel de 507 als deze Aston Martin geen belediging. Een parel!
E550 zegt
@viezefreddyw: alleen vind ik de 507 100 keer mooier. Oa het raam vind ik niet zo mooi op de AM
Kuifje zegt
Ik zie er behoorlijk veel bmw 507 in. Inderdaad een ongelofelijk mooie wagen ?
bmwm3gtr zegt
Niet echt mooi ofzo
theyoungsaablover zegt
@bmwm3gtr: tenminste een auto met rondingen zonder gekke frutsels en tierelantijntjes
bmwm3gtr zegt
@theyoungsaablover: t ding zit vol met frutsels en die rondingen zijn niet echt mooi beter maar een e30 bmw of een ur Quattro is toch ff beter
cpp1 zegt
Wat een heerlijke wulpse rondingen heeft dat ding!
Arno's zegt
@cpp1: Het is maar wat je opwindt
cpp1 zegt
@asmulders: reageer anders even inhoudelijk ipv mensen hier af te vallen.
lincoln zegt
Als ik een dameskapper was ..
Dan had ik er vast een mening over kunnen geven ..
9000cse zegt
@lincoln:
Volgens mij ben je gewoon sprakeloos…………
papa zegt
Vind hem ook niet super, de neus is niet zo mooi en de wat dikke heupen staan me niet aan… Doe mij maar een touring design uit dit tijdperk. Liefst superleggera
eefie zegt
Mooi model, net een wulpse vrouw
m550d zegt
De neus is echt lelijk. Ik bedank. Liever een 3.0 CSL en een M3 CSL.
m550d zegt
@m550d: en een E30 M3 uiteraard.
Dutchdriftking zegt
@m550d: en een 635 csi neem ik aan?
ocda zegt
Bertone ging niet voor niets failliet, wat een fail ontwerp
csx3000 zegt
Wanneer je op de hele wereld maar drie mensen kan vinden die deze auto willen.
Dan moet je, je toch bedenken dat deze misschien niet zo mooi is.
Dutchdriftking zegt
Zo mooi!
geelbarrel zegt
In de kantlijn zie ik een plaatje van de “normale” db2/4 in vrijwel dezelfde kleur. Dan ga ik het opeens snappen waarom Wacky hiervoor koos.
Inderdaad, de lijn van de voorschermen doet sterk aan de (ook mooie) 507 van BMW denken, zeker omdat ook daarvan de neus betrekkelijk hoog zit.
De rondingen aan de zijkant vind ik niet echt een hoogstandje van styling, maar dat komt misschien ook door de vreemde hoogte / breedte verhouding en hoek van de voorruit, Toch deed het me aan iets denken: Platje van Maus Gatsonides
http://static.autoblog.nl/images/wp2008/gatso_1500_sport_1.jpg
Dizono zegt
Hij bouwde deze auto ook op Bristol-basis. Zelfde auto, andere motor en kost nog niet een tiende van deze.
http://1.bp.blogspot.com/-0mPQJwpS3fY/UwcIBrB9rmI/AAAAAAAAHiE/WkHrrpNz2jQ/s1600/Arnolt-Bristol-Deluxe-Roadster-1956-09I6K180005081AA.jpg
Dizono zegt
@dizono: en het blok is een directe afgeleide van de twee liter BMW l6 uit de legendarische BMW 328. Mooier blok dan de AM imho.
Alfarobert zegt
Deze AM komt uit 1954.Toen auto’s nog design hadden. Jonkies (met fiets waarschijnlijk) gaan het vergelijken met een 30,40 of zelf 50 jaar jongere auto.Dit is gewoon een prachtige DB2 die je in de woonkamer parkeert.In een garage zou zonde zijn want hij staat prima tussen de meubels,lijkt me.
desjonnies zegt
Nee dank u. Bertone moest toen nog een hoop leren en wees eerlijk, de Jaguar XK 120 Roadster was toen heer en meester, beter, goedkoper en sneller dan de Aston Martin.
http://www.conceptcarz.com/images/Jaguar/54-Jaguar-XK120M_DV-11-PBC_02.jpg
pinut187 zegt
Ik vind die neus erg lelijk, ik sla deze over.