Foutje bedankt!
In het najaar van 2017 werd bekend dat Daimler een grote terugroepactie op touw ging zetten. Dit had te maken met de airbag in het stuurwiel. Kabelbreuk kan ervoor zorgen dat de airbag spontaan ontploft in het gezicht van de bestuurder. Incidenten hadden helaas al plaatsgevonden en meer dan een miljoen auto’s van het merk Mercedes werden teruggeroepen. Ook in Nederland kregen diverse Mercedes-rijders een brief op de mat met een uitnodiging.
Daimler levert onderdelen van stuurwielen niet alleen naar eigen merken, maar tevens aan andere autofabrikanten. Onder meer Aston Martin en Nissan. De Japanse autofabrikant had al een terugroepactie voor Infiniti afgeroepen en nu is bekend geworden dat ook Aston Martin met een dergelijke actie komt. De Britse autobouwer roept alle exemplaren van de DB11 (rijtest) terug. Het gaat om 3.873 exemplaren van de DB11, aldus Reuters. De GT is sinds 2015 in productie.
Aston Martin-eigenaren krijgen van de dealer bericht over de actie. De fix zal kosteloos uitgevoerd worden en neemt hooguit twee uurtjes in beslag.
Foto: een Nederlandse DB11 via @carsbycasper op Autojunk
galgootje zegt
Dat is dan toch stiekem al de zoveelste recall voor airbags! Alle Tanaka airbags werden teruggeroepen volgens mij (in elk geval voor BMW en Honda geloof ik ook)..
Best lullig als je met je auto van ettelijke tonnen terugmoet voor zo’n plofzakprobleem.
Edge zegt
@galgootje: Liever dat dan dat je met je Audi terug naar de dealer moet vanwege een plofkraakprobleem
galgootje zegt
@edge: Héél erg waar ja! Hahahahaha. Was je een mes dan was er met je edge niks mis Edge!
krokant zegt
@Edge: Àls je je inmiddels verkoolde stukje ongeluk überhaupt nog terugkrijgt.
fietsenmaker zegt
@Edge: Autoblog.nl, uw onuitputtelijke bron van simpele doch veel gelikete Audi grapjes. :)
pand zegt
@galgootje: ook met zo’n auto zou ik zo terug gaan voor die opblaasbare zak. Gezien mn hoofd en/of lichaam toch echt meer waard is dan dat. Helaas hebben fabrikanten hun aandeelhouders geld meer in het belang dan de veiligheid van die aandeelhouders en andere mensen omdat alles snel en goedkoop op de markt moet
galgootje zegt
@pand: Oh, hell yeah! Dat ben ik hartstochtelijk met je eens.. Bedoelde meer dat het feit dat het moet vrij zuur is met een auto van 230k. Toch nét effe wat zuurder dan met een BMW van 40k.
Ik gaf overigens al aan dat méérdere fabrikanten recalls deden voor airbagproblemen (onder andere dus BMW, Honda, en vast véle anderen die Tanaka plofzakken toepasten). Je opmerking over de fabrikanten is vast waar, maar niet op dit vlak dan dus. Toch? :)
pand zegt
@galgootje: klopt. Ik zou ook balen als welke auto dan ook een fout had die te voorkomen was geweest. Of dit met een auto van een paar ton is of een alto. Feit blijft dat als ik iets koop. Er vanuit mag gaan dat het werkt! Maar snap je reactie zeker!
sr20det zegt
@galgootje: lang niet alle airbags van het takata* zijn terug geroepen. Wel veel, heeft er onder andere voor gezorgd dat de airbag afdeling van het merk failliet is gegaan.
desalen zegt
@pand: dus jij wil zeggen dat ze (Takata en Daimler) willens en wetens ondeugdelijke (lees dodelijke) airbags gaan verkopen zodat de aandelen meer waard worden en de aandeelhouders rijker?
If So
Wat een reactie
pand zegt
@desalen: ik wil zeggen dat de producenten onder extreme druk staan van aandeelhouders om meer winst te maken. Deze onwijze drang naar winst heeft tot gevolg dat producenten niet altijd het beste onderdeel kiezen. Wat tot gevolg heeft dat producten niet altijd van de beste kwaliteit zijn. Daardoor gaan producten sneller kapot of treed er storing of iets anders op waardoor ze minder goed of helemaal niet goed werken.
Je kan dus spreken dat door de druk in dit geval daimler en takata willens en wetens producten hebben gemaakt waarvan ze wisten dat er meer doden/ gewonden zouden vallen dan als ze voor minder winst gingen. Antwoord op je vraag: ja!
Helaas komt dit in (bijna) elke bedrijfstak voor. Ik ben zeker rechts. Maar vind ook dat eenieder z’n verantwoordelijkheid moet nemen. Antwoord op je vraag?
Indo zegt
@pand: Jij beweert dus dat de fabrikanten willens en wetens producten hebben gemaakt waarvan ze wisten dat er meer doden/gewonden zouden vallen. Kan aan mij liggen, maar dat staat nergens. Ik ben het wel met je eens dat fabrikanten vaker materiaal van mindere kwaliteit gebruiken om zo de kosten te drukken en winstmarges te vergroten. Dat betekent echter niet dat zij bewust defecte airbags gaan inbouwen. Als je goed leest, zie je dat dit probleem kan optreden door een kabelbreuk. Een kabelbreuk kan door meer dingen verorzaakt worden dan enkel een fabrikant die bewust ondeugdelijk materiaal in bouwt. Daarnaast kost een terugroepactie altijd meer dan die paar euro die bespaard zou zijn vanwege het kiezen van niet-werkend materiaal. Dat rekensommetje kunnen deze fabrikanten ook maken. Hier zal zeker niet bewust voor gekozen zijn.
fietsenmaker zegt
Kom, niet zo neerlatend over Daimler. Zonder zo’n grote partij zaten er hooguit een paar tweepuntsgordels in een moderne Aston Martin, welk vervolgens enkel op de Afrikaanse markt mag worden afgezet.
sjoerd95 zegt
3.873 exemplaren van de DB11. Toch wel de mooiste zin van dit bericht. Mooi dat het goed gaat met Aston Martin. Een terugroepactie kan altijd voorkomen helaas.
b2014209 zegt
Hoezo duurt het zo’n 2 uur om te vervangen? Beetje crimineel heeft een airbag er binnen 5 minuten uit, incl Navi ?
remco86 zegt
@b2014209:
Maar dan kost het de dealer een dag om te herstellen, want dan ben je niet alleen iets kwijt, maar is er ook een hoop stuk.
b2014209 zegt
@remco86: ik neem aan dat ze bij de dealer gewoon de sleutel hebben om de deur te openen. Dus ze hoeven alleen maar die airbag te switchen toch?
sjoerd95 zegt
@b2014209: Alle electra moet uit (accuspanning eraf) Daarna wachten zodat alle spanning eraf is en voor je überhaupt de airbag uit los kan halen ben je al een half uur verder. Alles voor de veiligheid.
b2014209 zegt
@sjoerd95: nou als je de min-pool van de accu af haalt, is alle elektra er wel vanaf. Dan gebeurt er niks met je auto en/of airbag. Zie de overvloed aan tutorials van airbag removals op YouTube.
Verder was het gewoon een populistisch grapje waarmee ik niet doelde op de start van een technische discussie.
ko4n zegt
@sjoerd95: haha half uur wachten is onzin. Min pool los en you’re good to go. Stuur airbagje wisselen stelt vrij weinig voor. In half uurtje is dat makkelijk te doen in de meeste gevallen. 2 uur is dus voor een dealer een redelijke tijd om het te doen.
sjoerd95 zegt
@ko4n: Ja klopt. Ik bedoelde dat dat meer een voorgeschreven tijd is door de fabrikant. De voorgeschreven tijd voor bijvoorbeeld een grote beurt is ook veel langer dan de werkelijke tijd.
sr20det zegt
@ko4n: als je een beetje handig te werk gaat, laat je de accu en alles wat er bij hoort gewoon lekker zitten waar het zit. Bij Nissan moesten wij ook stuurairbags vervangen vanwege dat takata gedoe. Hart van het stuur er uit, voorzichtig het stekkertje loshalen, airbag eruit en vice versa. 20 minuutjes ben je klaar.
Cabrioot zegt
@sjoerd95: zodra het contact uit is kan je na paar minuten al de airbag loshalen….systeem is alleen op scherp als contact aan is enne zodra je stekker loshaalt zijn de pinnen van de airbag zelf doorverbonden dus kunnen ze never nooit afgaan. Sterker nog voordat je bij een db11 bij de airbag stekker zelf ben dan zijn die minuten al verstreken, en ik spreek uit ervaring
remco86 zegt
@b2014209:
Doelde eerder op de criminele werkmethode, dan krijg je er een hoop rommel bij.
cossiekiller zegt
Ik vind het nog steeds de lelijkste Aston aller tijden. Zo, dat moest er even uit.
viezefreddyw zegt
@cossiekiller: Zeker weten?
https://www.clublexus.com/forums/attachments/car-chat/185084d1283732713-an-ugly-aston-martin-800px-aston_martin_cygnet_-82-.jpg
cossiekiller zegt
@viezefreddyw: Je doet me twijfelen. ;-)
mashell zegt
Daimler besteed de productie van stuurwielen toch ook gewoon uit?