Een fijne wagen, niets meer, niets minder.
Soms worden dingen zo goed uitgekiend, dat we alleen al voor de onthulling een staande ovatie moeten geven. Goed, het is nog vroeg, dus blijf vooral zitten, maar besef en waardeer de denkkracht van het PR-team die de onthulling van de Aston Martin DB11 AMR heeft moeten organiseren. De DB11 AMR werd langs de Nürburgring aan de wereld getoond, tegelijkertijd met de opening van een nieuw AMR Performance Centre, in hetzelfde weekend als de illustere 24-uurs race.
Wie bekend is met het AMR-label van Aston Martin zal zich er niet over verbazen dat de DB11 AMR krachtiger is dan de bestaande modellen. De afdeling legde in het verleden haar hand al de (oude) Vantage en zelfs de krankzinnige Valkyrie kwam niet onder een behandeling uit. Nu het label de verrukkelijke DB11 in haar klauwen heeft, schroeven ze de boel eens flink op.
Hoewel de DB11 (rijtest) in reguliere trim met zowel een schone V8 als een V12 is te bestellen, voelde AMR er niets voor de 4-liter twin-turbo te gebruiken. In plaats daarvan is de DB11 van Aston Martin Racing enkel met 5,2-liter V12 te bestellen. De wagen produceert een precieze 630 bhp, wat inhoudt dat hij ‘in het Nederlands‘ over 639 pk beschikt. Dit is net iets meer dan 30 pk bovenop de originele V12. De wagen heeft daarnaast 700 Nm koppel over de achterwielen te verdelen, evenveel als het normale model. Die extra hengsten zorgen ervoor dat de DB11 AMR liefst 0,2 seconden sneller naar de 100 km/u rijdt en een topsnelheid heeft van om en nabij de 335 km/u. Hierdoor wordt het de snelste productie-Aston Martin die het merk momenteel bouwt.
Aston Martin Racing vermijdt keiharde details, maar vertelt dat de DB11 AMR wendbaarder is dan het origineel. Dankzij aanpassingen aan het onderstel, aangepaste vering en herkalibreerde onderdelen in de versnellingsbak zou de wagen soepeler, maar vooral sneller door de bochten moeten komen.
Afgezien van deze technische aanpassingen, voorziet AMR de bolide van allerlei aanpassingen aan het ex- en interieur. De buitenzijde wordt duisterder gemaakt door de toevoeging van koolstofvezel delen. Niet alleen dat, want de chromen of doorzichtige onderdelen van de normale DB11 zijn door AMR vervangen door zwarte of ‘gerookte’ stukken. Zo zijn o.a. de voor- en achterlichten, de grille en uitlaten in het zwart uitgevoerd. Eenzelfde werkwijze herkennen we aan de binnenzijde.
Overigens komt er nog een speciale AMR Signature Edition, in een gelimiteerde oplage van 100 stuks. Dit model is praktisch hetzelfde als de DB11 AMR, maar krijgt om zich te onderscheiden allerlei groene accenten.
De Nederlandse prijs voor de DB11 is nog niet gecommuniceerd. Wel weten we dat hij in Engeland 174.995 pond kost en 218.595 euro in Duitsland. De eerste exemplaren worden het tweede kwartaal geleverd.
loserboi932 zegt
Wanneer heb je eigenlijk genoeg pk voor de openbare weg?
Ik weet nog in ’05 had de sl65 amg 612pk, dat was toen extreem. Nu heb je stationcars met meer vermogen. Terwijl je zelfs met 150pk op de linkerbaan al niet harder kunt dan 125 want het is te druk. Althans, niet op de A2
focusrs1 zegt
@loserboi932: ligt eraan wanneer je op de A2 rijd.. het dubbele kan makkelijk op het juiste tijdstip..
baklava zegt
@loserboi932: ik vind 200pk al meer dan genoeg om veel plezier te hebben met een auto.
lekkerlinksrijden zegt
@baklava: het aantal kilo’s per pk is het belangrijkste
Benny_Weisz zegt
@baklava:
Tegenwoordig is elk vermogen boven de 200pk (want hoe vaak heb je meer dan dat nodig?) en elke snelheid boven de 200 km/h irrelevant.
Een afstand van 50 km (ongeveer Amsterdam – Den Haag)
Bij 200km/h -> 15 min.
Bij 250km/h -> 12 min.
En het verschil tussen 200km/h en 250km/h is echt aanzienlijk!
granlusso zegt
@bennyweisz: Het gaat in die zin om de beleving. En als een auto 250 kan, dan haal je makkelijker de 200 dan als een auto maximaal 210 kan.
Ik vind het rijden boven de 200km/h altijd wel een bijzondere ervaring.
Nogmaals, een bijzondere beleving. Als we dit met verstand zouden benaderen, dan is het natuurlijk volstrekte onzin. Maar laten we eerlijk zijn: dan zou een merk als Aston Martin ook geen bestaansrecht hebben.
unknown32 zegt
@bennyweisz: 200pk in een auto van +2T is het niet hoor…
berlinetta zegt
@baklava: Ik vind pk nog niet eens het belangrijkste. Stap eens in een ouwe Starlet en trap hem eens lekker af. Dan heb je volop plezier.
granlusso zegt
@berlinetta: Het grootste plezier heb je met een éénliter :)
berlinetta zegt
@granlusso: een liter wodka bedoel je zeker?
lincoln zegt
@loserboi932:
Als je kan rijden en een beetje voertuigbeheersing hebt is 50 peekaa per 1000 kg toch echt wel voldoende ..
spykerboy zegt
@loserboi932: nooit en te nimmer heb je teveel vermogen…
Gulli zegt
@spykerboy: vertel dat de eigenaren of huurders van de vele supercars die aan tienen tegen een lantaarnpaal zijn geëindigd
spykerboy zegt
@gulli: dat is gewoon kwestie van stoerdoenerij, je moet gewoon je aandacht erbij houden en met respect met de autos omgaan, doe ik ooit, nooit zoiets meegemaakt in mn sportautos…
racerx zegt
Ondanks dat velen het niet met me eens zijn ben ik groot fan van de DB11, prachtige auto en in deze uitvoering (zoals op de artikelfoto in ’t zwart) über begeerlijk. Ik wist het wel als ik niet zo’n ontzettende pauper was…
mvdd zegt
@racerx: Eens, een van de mooiste auto’s van dit moment, wat mij betreft!
lincoln zegt
@racerx:
Fans zijn nooit pauper ..
En grote fans zijn vooral geen grote paupers ..
berlinetta zegt
@racerx: Nou ik ben dus iemand die het niet met je eens is. Ik vind het absoluut geen lelijke auto, maar voor een sportieve GT vind ik hem niet bijzonder. En voor een Aston Martin vind ik hem al helemaal niet bijzonder.
viezefreddyw zegt
Vaak is het bij mij zo dat veel supercars met de tijd mooi begint te worden. Zo moet ik vaak wennen aan een nieuwe Ferrari om hem na een tijdje pas mooi te kunnen vinden.
Maar deze DB11 krijgt het niet voor elkaar. Ik vind hem niet mooi en dan met name door de kont. Ik zie er geen elegantie in. Geen stijl. En dat is toch wat een Aston Martin hoort te zijn.
Benny_Weisz zegt
@viezefreddyw:
… vooral als je kijkt naar DBS of de Vantage. Dat tijdloze beauty’s…..
“The DB11 just doesn’t float my boat!”
viezefreddyw zegt
@bennyweisz: Tik ‘m aan maat.
jorden zegt
@bennyweisz: ja maar op het hoogtepunt stoppen, is voor een commercieel automerk ook wat vreemd. De verkopen kakte behoorlijk in bij AM. Een tijdloze beauty, biedt geen oneindige verkoop successen. Ieder merk heeft wel eens gouden generatie, maar je moet een keer verder.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: helemaal met je eens. Kan er ook niet aan wennen. En ik ben bang dat dat hetzelfde gaat zijn met de Vantage. Ben benieuwd hoe beide auto’s in het echt zijn.
drdre1 zegt
@viezefreddyw: eens. Voorkant mooi, achterkant proberen ze wel iets nieuws te doen, maar dat die combinatie van carrosserie en diffuser oid… Dat zwarte… Dat is gewoon te lomp.
racerx zegt
@viezefreddyw: Meestal wel, maar nu niet met je eens. De DB11 begint enorm te wennen en stiekem vond ik het bij z’n introductie al een pareltje… Crème interieur en tanzanit blau (BMW kleurtje) graag! ?
spykerboy zegt
@viezefreddyw: eens kan niet wennen aan de db11, zie er geen eche aston martin “tikken” in zitten. Doe mij de nieuwe vantage maar die vind ik wel weer erg geslaagd!
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: met je eens, de kont is raar en de voorschermen vind ik ook niet mooi. Zet er eens een DBS naast of een Vantage V12, dan kies ik zeker niet voor de DB11.
rhellema zegt
Op de Cygnet na, het meest Aston Martin onwaardige product. Dit is voor mij de petjesbak voor de rijken.
ukbob zegt
Uhm, nee.
Wat mij betreft passen de “Carbon icm gekke kleurtjes” uitvoeringen beter op de Vantage. Laat de DB11 maar lekker de statige Aston zijn.