Zo zie je maar, ook voor Tesla is er nog hoop.
De zeven magere jaren voor Aston Martin zijn plots voorbij, nu het recentelijk voor het eerst sinds 2010 winst heeft geboekt. De Britse sportwagenfabrikant zag in 2017, voor belastingen, ruim 99 miljoen euro aan winst onder de streep staan. Dat is een flinke ommekeer ten opzichte van 2016, waar het nog 185 miljoen euro in het rood stond.
Volgens Aston Martin dankt het de positieve cijfers aan de in de verkopen uitermate goed presterende DB11 (rijtest). CEO Andy Palmer ziet de toekomst overigens nog rooskleuriger in, nu het bedrijf eind vorig jaar de doeken trok van de nieuwe Vantage. De sportwagen, nog populairder en goedkoper dan de DB11, zal de verkopen (en winst) ongetwijfeld nog verder doen groeien. De nieuwe Aston Martin Vantage kost ongeveer de helft van de bijna 250.000 euro dure DB11.
Hoewel Aston Martin er momenteel dus buitengewoon goed voor lijkt te staan, is het bedrijf naarstig op zoek naar een grote broer om zich voor een mogelijke ondergang te behoeden. De Britse sportwagenfabrikant heeft, als het relatief kleine bedrijfje dat ze zijn, een investeerder nodig om te overleven in een wereld die alsmaar verder technologie-geörienteerd raakt. Zo vertelde Palmer het volgende:
“We are making a new kind of a company, a company that can survive on 7,000 to 14,000 very highly priced, very profitable cars a year, but it can survive because of its partnerships. It can be very profitable on that 7,000 to 14,000 cars a year but only by having a big brother that can help it out.”
Het lijkt niet meer dan logisch dat Aston Martin op zoek is naar een dergelijke partner. Andere sportwagenfabrikanten wereldwijd deden al eerder hetzelfde. Zo is Ferrari nog grotendeels in het bezit van de FCA en valt Lamborghini alweer jaren onder Audi, die op hun beurt weer onderdeel zijn van de Volkswagen Group. Dichter in de buurt van Aston Martin was het Lotus dat recentelijk werd overgenomen door, daar heb je ze weer, Geely.
Met deze informatie in het achterhoofd, heeft Aston Martin genoeg reden om heel hard na te denken over een mogelijke beursgang.
Bron: Bloomberg
berlinetta zegt
Mercedes lijkt mij een logische en ook goede kandidaat om een belang in Aston te nemen. Het begin is er immers al.
Jochempie zegt
@berlinetta: Het is ook één grote orgie met al die sportwagenfabrikanten daar.. Mercedes AMG levert motoren aan Aston Martin, Aston Martin is nu medesponsor van Red Bull, die op hun beurt de Valkyrie voor AM hebben ontwikkeld (alleen de styling komt van Aston Martin) om een Cosworth motor heen, gekoppeld aan dezelde versnellingsbak die VAG in de Bugatti Chiron hangt (ontwikkeld door F1 supplier Ricardo. Nee niet Ricciardo.)
mashell zegt
@jochempie: Ricardo is een R&D bedrijf. Zijn ontwikkelden ook de motor voor McLaren.
berlinetta zegt
@jochempie: Als je het zo bekijkt, is het inderdaad bijna één pot nat. Allen heeft AM volgens mij alleen maar hun logo op de Valkyrie geplakt, want die styling komt grotendeels uit de pen van Newey.
towi1989 zegt
@berlinetta: Dat is het geval met de complete automotive industrie.
mashell zegt
@berlinetta: en omdat AMG als zelfstandig merk niet van de grond komt (het blijft meer een label dan een merk) zou het ook een goede keuze voor Mercedes zijn.
mrbasa zegt
@berlinetta: ja of BMW of Toyota
berlinetta zegt
@mrbasa: Dat zie ik niet gebeuren. BMW zou ik wel een goede kandidaat vinden, maar aangezien Mercedes al banden heeft met AM vind ik dat een logischere kandidaat. En Toyota vind ik totaal niet bij AM passen.
Orichy zegt
@berlinetta: Toch is er een verbinding, in de zin van de Aston Martin Cygnet en Toyota IQ.
Maar het meest logische is Mercedes-Benz, of misschien wel Geely, als die echt gek willen doen.
berlinetta zegt
@orichy: Die verbinding is er inderdaad geweest, maar daar werd helaas niemand vrolijk van.
kenju zegt
@mrbasa: Toyota doet niet aan dit soort overnames, anders hadden ze inmiddels wel een paar merken onder zich gehad. Ze gaan ook meer voor het rationele werk en sportauto’s maken hier dus geen onderdeel van. Hooguit wat dure GT’s zoals de LC500 of iets als de komende Supra. Al zou het wel interessant zijn wat Toyota zou doen op die markt. Maar dan is Aston Martin iets dat totaal niet bij ze past, aangezien ze in Japan vooral voor slimme engineering gaan en niet het lompzware werk van Aston Martin.
lincoln zegt
Jaarlijks terugkerend fenomeen bij AM ..
“Dit jaar maken we winst en vorig jaar verlies” ..
Ga eerst maar effe belasting betalen en kom daarna pas met een berichtje ..
markie123 zegt
@lincoln:
Als je verlies maakt hoef je geen belasting te betalen over je resultaat?
sabrerator zegt
@lincoln:
Maar Lincoln, je gaat helemaal voorbij aan de traditie!
Het ene jaar winst en het andere verlies zou voor Aston Martin afgrijselijk nieuws zijn.
Nee, het hoort zo:
Je wordt opgericht, maakt 80 jaar geen winst, maar overleeft doordat de ene rijke stinkerd na de andere het bedrijf koopt, en nadat ze een heel wat minder rijke stinkerd zijn geworden het bedrijf aan de volgende rijke stinkerd verkopen. De bekendste rijke stinkerd was David Brown, de laatste was Victor Gauntlett. En die verkocht het aan Ford.
Die er ook verlies mee maakte.
En dan maak je één jaartje winst, Joost weet hoe, en dan maak je weer járen verlies. En dan weer een keertje winst.
viezefreddyw zegt
Als Aston Martin het kan kan Spyker het ook! Kom op!
schreute01 zegt
@viezefreddyw: spyker? Wat is dat?
ikleesookoverautos zegt
@schreute01: die sla je op de kop…
tdu2zonda zegt
Ik hoop echt dat AM onder de Daimler groep komt. Zou een mooie toevoeging zijn en AM is veilig. Ook qua R&D en motoren, enzovoort. VAG heeft Lambo, Porsche,… FCA heeft Ferrari, Maserati, … Dus Daimler en AM zou leuk zijn.
kniesoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
E34M5Touring zegt
Mr Tata, iets voor u? Zou u wederom een prachtig Brits merk uit de stront kunnen trekken? Wordt gewaardeerd, echt.
berlinetta zegt
@e34m5touring: Dat zou ik inderdaad ook nog wel een goeie vinden. Een samenwerking tussen Jaguar en Aston Martin lijkt me niet verkeerd. Ik denk dat beide merken daar voordeel uit kunnen halen.
esprit84 zegt
@e34m5touring: Tata’s be like…
lincoln zegt
@e34m5touring:
Nope .. de productie MOET uit Engeland ..
Anders wordt het helemaal nix ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: De hele meuk op de boot naar India. Heb je meteen prachtige vloermatten enz.
lincoln zegt
@e34m5touring:
In Engeland mogen ze de paintjob doen .. werkt voor Bentley en Rolls ook prima ..
cloverleaf zegt
AM is in potentie een enorme melkkoe. Kijk alleen al wat Lambo en/of Porsche nu voor VAG binnenharken..
lincoln zegt
@cloverleaf:
Bentley en Rolls ook ..
Ook van die typisch Britse producten (die stiekempjes niet in Engeland gemaakt worden) ..
rhellema zegt
@lincoln: waar wordt Rolls Royce gebouwd dan?
mashell zegt
@rhellema: gebouwd in Engeland (dat risico durft BMW nog wel te lopen) maar ontwikkelt in München. Als de productie om wat voor reden niet goed loopt in Engeland is die zo naar Dingolfing, Regensburg, Born of Timboektoe verplaatst.
imarinos zegt
Ben ik de enige die de nieuwe Vantage niet mooi vindt?
Prachtig merk, mooie historie en ik zou er graag in willen rijden maar de nieuwe lijn en achterlichten snap ik niet.
mashell zegt
@imarinos: de lijn in de achterlichten moest wel zo lopen, zouden ze die lijn recht hebben laten lopen was het precies de achterkant van de 911.
ikleesookoverautos zegt
@imarinos: nee dan snap je het niet. Die achterlichten zijn heritage.
schreute01 zegt
Het resultaat komt dus op het conto van de DB11. Ik ben erg benieuwd hoe de Vantage verkoopt en dus bijdraagt aan het resultaat. Want dat is in mijn ogen toch een designmisser van de eerste orde.
tjorque zegt
Ben ik de enige die tesla in de titel niet begrijpt?
kenju zegt
Niemand die Renault als een potentiële overnamekandidaat ziet? Die hebben nog geen sportwagen-divisie. Het mooie aan Renault is dat Ghosn als CEO fungeert boven de grotere merken die onderdeel zijn van de alliantie. Dus ik weet niet of AM dezelfde behandeling zou krijgen als Renault, Nissan en Mitsubishi, maar dan nog heeft Renault wel altijd hun merken hun identiteit laten behouden.
Tata doet het inderdaad ook goed met Jaguar, en Jaguar en Aston Martin passen op zich wel. Hoewel het juist jammer zou zijn wanneer deze twee merken niet meer apart zouden zijn.
Mercedes?? Ik weet het niet. Er is weliswaar al een link, maar ik ken geen voorbeelden van merken die door Duitsers overgenomen zijn en zich niet volledig naar de Duitse norm moesten gedragen. Het staat daarmee voor een flink deel gelijk het het vergooien van je identiteit.
tjorque zegt
@kenju: alpine?
kenju zegt
@tjorque: Alpine is toch heel wat anders dan Aston Martin, met auto’s die voor een andere markt zijn. Verder is het eigenlijk is het ook gewoon een submerk.