Waar andere autofabrikanten de verbrandingsmotor langzaamaan afzweren, heeft Aston Martin andere plannen voor de toekomst.
Voor de autoliefhebber die graag nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren koopt, trekken er donkere wolken boven onze planeet. Steeds meer landen overwegen namelijk de nieuwverkoop van pure benzine- en dieselauto’s te verbieden. Een recent voorbeeld is het Verenigd Koninkrijk. Per 2030 moet het onmogelijk zijn om daar een auto te kopen die alleen een verbrandingsmotor aan boord heeft.
En daarmee ontstond eigenlijk de vraag wat die Britse autofabrikanten zelf dan zouden doen. Van Bentley weten we het, in 2030 willen zij alleen volledig elektrische auto’s verkopen. Rolls-Royce is er wat ambigu over, maar blijft ‘sowieso dit decennium’ nog bij de V12. Aston Martin spreekt wat duidelijkere taal. Volgens Autocar zegt baas Lawrence Stroll namelijk dat zij nog altijd bij de verbrandingsmotor blijven.
De Aston Martin-eindbaas denkt dat er altijd wel liefhebbers zullen zijn die een auto met alleen een verbrandingsmotor willen hebben. Geen elektromotor dus om te ondersteunen, maar de pure kracht van benzine. En als die liefhebbers er zijn, dan wil Aston Martin daar een product voor aanbieden. Stroll zegt dat tegen 2030 vijf procent van Aston Martins verkoop alleen een verbrandingsmotor onder de motorkap zal hebben. De negatieveling leest hier uiteraard dat 95 procent van Aston Martins verkoop dan een hybride of volledig elektrisch zal zijn, maar goed.
Is altijd wel altijd?
Stroll voorziet dat het aandeel van vijf procent puur verbrandingsmotor ‘nooit’ terug naar nul procent zal vallen. Er zal altijd vraag zijn, dus zal Aston Martin dat altijd aanbieden. Of nou ja, altijd… Als hij de vraag krijgt of dat ook voor de tweede helft van deze eeuw zal gelden, is hij een beetje vaag. ‘Dat is verder dan de horizon waar ik nu naar kijk’, zegt Stroll. Met andere woorden: Aston Martin blijft voor altijd bij de verbrandingsmotor, mits je met ‘altijd’ niet verder dan dertig jaar in de toekomst kijkt.
Overigens gaat Aston Martin wel ‘gewoon’ elektrische auto’s bouwen. Daarvoor gaan ze de motoren van partner AMG gebruiken. In 2026 moet de eerste elektrische Aston Martin er zijn. Dat wordt overigens géén Lagonda, zoals eerder werd gecommuniceerd. Het Aston Martin-merk zou te waardevol zijn om de belangrijke, elektrische auto de Lagonda-naam te geven.
Foto: Aston Martin Vanquish S Volante 2017 van @HarmenGerritsen, via Autojunk.nl.
nissanfairladyz zegt
Captain’s log, stardate 41153.7. Just ordered a new Aston Martin with an ancient engine, it’s the slowest vehicle currently available. But it’s history is amazing.
SimonMc zegt
*its history ;-)
114i210pk zegt
@SimonMc: Alsjeblieft zeg…
spence zegt
Zijn er eigenlijk wereldwijd landen die helemaal niet meedoen met de E-gekte ? En waar er geen geld is voor wegenpolitie, maar wel voor uitstekende bochtige wegen ?
Misschien een uitdaging voor het middenoosten om extra inkomsten te krijgen na het verlies van hun petroleum omzet: de regio volbouwen met ettelijke kilometers circuit-wegen. Dan kunnen ze gelijk de benzine aan een prikje blijven verkopen.
Rhaaa, wat kan dromen toch zo leuk zijn…
flow82 zegt
@spence: Voor het grootste gedeelte zeg ik check tegen jouw wensenlijstje. Hier in Indonesië hebben ze weinig geld voor snelwegpolitie. Traject controles of mobiele flitsers hebben ze nog nooit van gehoord. Ik betaal €0,57 per liter ron98. De wegen zijn hier overwegend glooiend, met hier en daar wat hoogteverschil. Tot dusver klinkt alles too good to be true. En dat is het eigenlijk ook. Want als je al een stuk weg kan vinden met maagdelijk nieuw asfalt, de kans dat je je voet kan vloeren is nihil. Het grootste probleem zijn de vrachtwagens. Die klojo’s rijden vrijwel structureel overbeladen of véél te hoog beladen op de weg. Op een driebaans weg nemen zij rustig 2 rijstroken in, niet incidenteel, maar structureel. Ligt aan het feit dat de vrachtwagens hier niet of nauwelijks worden gekeurd. Ze zien er dan ook regelmatig uit als of ze ieder moment instorten. Een tempo van 10-20km/h is niet raar, of ze staan soms ook stil zonder duidelijke reden. Dan de rest van het verkeer. Veel mensen zijn bang op de weg. Omdat ze nooit hard hebben kunnen rijden gaat de gemiddelde bestuurder niet harder dan 60-80km/h. Op de snelste baan (de meest rechterbaan ipv links), om vervolgens nooit, maar dan ook echt nooit terug te keren naar de middelste baan. Je moet dan ook vrijwel standaard links inhalen (in NL zou dat dan rechts inhalen zijn). Dan heb je nog de categorie bestuurder die niks of weinig om zijn eigen leven en die van anderen geeft. Die duiken in gaten die er niet zijn, rijden met belachelijke snelheden over de vluchtstrook (want extra rijstrook is daarom handig). Werkelijk of ze een afspraak met de duivel hebben. Geen angst en niet remmen. Ook zijn veel auto’s niet of slecht onderhouden. Regelmatig zie ik dombo’s zonder remlichten, of überhaupt zonder enige verlichting rijden. En tot slot met de weg ook nog “onderhouden” worden. Dit doet men niet met het afzetten van de weg al een km of wat van te voren zoals in NL. Nee, hier vindt men 10-20 meter ook al voldoende. Oh ja, als je mazzel hebt zetten ze er ook kerstverlichting op in het donker. Gewoon voor het verrassingseffect. Als ze niet klaar zijn, maar wel tijd is om te stoppen met werk, dan vindt men een bordje om te waarschuwen vaak afdoende. Dat er dan een soms een laag van de weg mist is niet heel relevant. Het houdt je scherp a-la Collin McRae of Ken Block zullen we maar zeggen. De groenstrook in het midden van de weg snoeien ze meestal wel overdag. Vaak door mannen in een groene overal. Die vallen dan weer op door de oranje pilon die ze c.a. 2 meter voor zich neer hebben gezet. Soms zie ik ze pas in mijn rechter spiegel…
Kortom, de mogelijkheden zijn er zeker hier in Indonesië, maar de keren dat ik hier echt gas heb kunnen en durven geven kan ik op 1 hand tellen. 160 is mijn max omdat ik mijn nieuwe X5 wilde testen. En daar laat ik het ook bij. Hier is hard rijden echt spelen met je leven, en die van anderen.
Richmond zegt
@flow82: wat heeft dit te maken met het artikel?
davelepeef zegt
@benja01: het is een best leuke reactie op een voorgaande reactie…
sudbina zegt
@benja01: helemaal niks, maar t is wel leuk om te lezen. Je zou er bijna een serie van kunnen maken; Internationale ervaringen op de weg.
flow82 zegt
@sudbina: overigens krijgt iedereen hier zijn/haar rijbewijs bij een pakje boter.
flow82 zegt
@benja01: met het artikel vrij weinig. Echter wel op de reactie waar ik op reageer.
faalhaas zegt
@flow82: 160 in Indonesië? Respect. Snelste wat ik heb gehaald is 90 maar dan is het net alsof je dakar over het voetpad van de champs elysees probeert te rijden met een Kamaz zonder remmen.
flow82 zegt
@faalhaas: hehe, ja, echt waar. Er is een ‘mooie’ tolweg geopend richting Bekasi vanuit Jakarta. Die is stil, rijden weinig mensen en in mijn X5 is 160 halen niet echt een uitdaging. Qua remmen ben ik het over het algemeen wel met je eens. Dakar is wel een mooie vergelijking :)
thomassnelweg zegt
Lekker bezig
goodvibrations zegt
Ach.. Voor Harleys is ook nog steeds een markt vanwege de uitstraling en het “potato” geluid..
Dus waarom hier niet voor? Ik rij vanwege schade nu weer ff in een handgeschakelde ICE.. En geniet er zowaar van ?. Hoe achterhaald het ook mag zijn.. Motoren (mening) voegen emotie en beleving toe..
kevertje zegt
Die je dan plots weer 1000km ver brengt zonder saai laadpaal-hoppen. Zo achterhaald zijn ice’s.
maotje zegt
@kevertje: 1000 km red ik
Bij lange na niet hoor met mijn mondeo. Ik mag in mijn handen wrijven als ik daar 60% van haal.
frank2b zegt
Aston Martini. Shaken, not stirred.
koningjamesversie zegt
Ja lekker hoor. En ook geen Turbo’s. Ook al is het alleen al maar puur voor op het circuit / offroad / eigen terrein.
Elektrisch is zó saai.
coupedriver zegt
Zoals ik in het andere artikel al zei, dit gaat perfect CO2 neutraal met synthetische benzine.
goodvibrations zegt
Helemaal mee eens.. Maar echt te kostbaar/inefficiënt om te produceren.. Anders was Tesla er niet geweest..