Het voor autobouwers horror-jaartal 2012 komt steeds dichterbij. Het is het jaar dat in Europa voor auto’s de norm van 120 gram CO2 uitstoot per kilometer van kracht zal worden. We weten inmiddels dat de officiële cijfers van de CO2-uitstoot behoorlijk misleidend zijn en dat het laatste woord over de norm nog lang niet gesproken is, maar dat bedaart de gemoederen natuurlijk niet. Aston Martin topman Ulrich Bez vindt de regels oneerlijk omdat deze erg nadelig uitpakken voor sommige autobouwers. In navolging van verschillende andere automotive bobo’s, heeft hij in een interview ook even zijn gal gespuwd.
Volgens Bez zou bij de berekening van de CO2 niet moeten worden gekeken naar de uitstoot die een auto per kilometer produceert, maar naar de uitstoot per jaar. Aston Martin’s rijden gemiddeld nog geen 9.600 kilometer per jaar, terwijl veel andere merken gemiddeld 16.000 tot 24.000 kilometer per jaar rijden. De bijdrage van de Aston’s is een stuk lager wanneer je er op die manier naar kijkt.
Daarbij worden sommige low-volume autobouwers mogelijk vrijgesteld van de verplichting om aan de norm te voldoen en kunnen andere sportwagenfabrikanten de CO2 uitstoot via het moederbedrijf compenseren. Aston Martin is momenteel druk in gesprek met autobouwers als o.a. Ford, Mercedes en BMW voor samenwerking naar oplossingen om de CO2 uitstoot te beteugelen. (via: motorauthority)
appieflappie zegt
In plaats van met innovatieve oplossingen te komen doen autobouwers er alles aan om de regels te versoepelen.
Echt zielig
dekster zegt
Inovatieve oplossingen? Waarom moet dat er komen?
Zorro zegt
Een elektrische aston, waaro niet :p
sacha zegt
FTFA: “Volgens Bez zou bij de berekening van de CO2 niet moeten worden gekeken naar de uitstoot die een auto per kilometer produceert, maar naar de uitstoot per jaar.”
Dat mag ie Wouter Bos ook wel uitleggen met zijn “slurptax”…
Jesko zegt
–edit: dank u, is gefixt–
OnT:
Voor zover ik weet zijn er nog steeds geen harde bewijzen die laten zien dat het CO2 de veroorzaker is van de klimaatveranderingen, maar goed… hier gaan we altijd over door.
Dat een sportwagen fabrikant als Aston Martin de normen van 2012 met de huidige motoren niet gaat halen, is natuurlijk duidelijk.
Ik ben er wel voor om dit soort merken ontheffing te geven, maar fabrikanten als Audi hebben ook sportwagens, de R8… Audi heeft massaproducties aan auto’s, krijgen hun dan ook die ontheffing? Of moeten we die S en RS modellen allemaal missen straks?
Natuurlijk ziet de EU dat soort vervuilende “monsters” liever verdwijnen, maar er moet nog wel wat te genieten zijn.
Benjamin1 zegt
Goed idee van mr Bez. Zo kan kunnen derest vd supercars ook gewoon blijven bestaan.
Thomaz zegt
Nog meer reclame… Men… Jullie lijken GeenStijl wel… krijgen jullie ook nog nieuwe (spuuglelijke en onduidelijke) layout? Pfff…
Chrizzzie zegt
Dit is een publiciteits praatje van Mr. Bez. Aston-Martin wordt uitgesloten voor de 120 gram norm. Porsche was net te groot om niet uitgesloten te worden. Dan zal Aston-martin wel zeker binnen deze categorie vallen.
Eric zegt
Ik sluit me aan bij Jesko. Grote autobouwers ontspringen de dans door kleine auto’s te ontwerpen die superweinig verbruiken maar waar geen enkel autoliefhebber in wil gezien worden. Maar tegen 2012 is de benzine en diesel zo duur dat enkel de rijken met hun exclusieve wagens dit nog kunnen betalen!
Hybride auto’s zijn geen oplossing daar de aanmaak van hun batterijen meer vervuilender zijn voor het milieu dan de produktie van een niet-hybride!!!
In de co2 berekening zijn scheepvaart en vliegwezen niet betrokken. Moeten zij niet bezuinigen. De “Maersk” ,het grootste containerschip ter wereld, verbruikt bij 1 overvaart van Japan naar USA bijna 3 miljoen liter brandstof. Vraag me af hoeveel CO2 dit schip produceert!
Chris zegt
Het wordt steeds gekker hier, belachelijk stelletje juridische zeikerds! Laat die exotische merken toch gewoon doorgaan met het bouwen van hun geweldige motoren.
W!d zegt
@Eric.. daar worden dan ook wel een boel spulletjes mee vervoerd, doe al die containers op een vrachtwagen en rij hetzelfde, wedden dat je meer uitstoot!
Ik ben het met de beste man eens dat je meer naar het gebruik van de auto moet kijken.. echter zijn de km vreters diesels.. en die zouden dan nog meer beboet moeten worden? ik rij sinds kort diesel en heb er nu al spijt van!
Hopelijk komt er snel goed nieuws.. want CO2 is denk ik niet de grootste zorg, maar die het gehele auto rijden met zich mee brengt op deze manier. Ik had een digitale voet, maar dat is inmiddels omgeslagen nu ik weet wat het mij extra kost..
Melvivio zegt
zeer sjeik bedacht van de man ! Respect !
RScosworth zegt
Dat wordt een lekker jaar trouwens 2012. De wereld vergaat en we kunnen ook nog eens een hoop extra gaan dokken voor die norm van 120 gram. Ik denk dat ik dat jaar maar oversla ofzo.
C30CDIAMG zegt
en dit artikel???
http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/17/producent-van-asobakken-wordt-ontzien-bij-co2-regelgeving
cms zegt
Tegen 2012 ben ik weg uit de EU.. Neen serieus, de ambtenaren van ed EU commissie zijn een hoop groentjes, wist ik al veel langer. Zij zijn het die de autobahn wilden begrenzen, zij zijn het die flitspalen in gans Europa gezet hebben. Ik bedoel: wie wil er nu 90 op de autosnelweg? Je moet toch al een echt ‘mietje’ zijn. Bon: ter vergelijking: Buiten de EU: in Kroatie bv staan geen flitspalen. En over die CO2: Als je in China daar over begint sturen ze je naar een gekkenhuis. In USA eveneens geen CO2 tax, En in Dubai? Wat denk je? En benzine die duurder wordt? In Dubai olie genoeg, in China een andere bron genoeg voor diesel en benzine namelijk steen en bruinkool, maar die ‘nieuwe’ bron mag hier in Europa niet , weeral: van de groentjes. Zo de cirkel is rond.
RScosworth zegt
“Als je in China daar over begint sturen ze je naar een gekkenhuis.”
Ik denk dat dat altijd nog meer over de Chinezen zelf zegt dan over ons milieu-gezever.
cms zegt
Cosworth: mijn punt is toch duidlijk; er wordt in de EU een echt anti-auto beleid gevoerd: benzine taxen, congestion charging, road charging plannen, 90 kmh , geen nieuwe autosnelwegen(in West-Europa dan toch), en weet ik nog wat nog allemaal: onder andre deze tax: 150 euro per gram co2 boven de 130g/km: reken eens uit voor een v8 van 4 liter benzine? En vergeet er niet de btw nog bij te tellen. Je zit aan 50000 euro. Da’s zoals in NL de bijtelling, maar nog veel erger. Vergelijk dan eens met andere landen, hoe ze het daar doen, het verschil is ECHT opvallend.
Lekkerbekje zegt
Eigenlijk is het een hele goede regel dat de auto’s maximaal 120 gram mogen uitstoten. Als autofabrikanten dat kunnen halen dan heeft onze regering helemaal geen excuus meer om ook maar 1 extra belasting op auto’s te heffen.
Geen bpm meer want ze vervuilen bijna niet meer.
Geen slurptax want ze vervuilen bijna niet meer.
Geen extra belastingen op brandstof want ze vervuilen bijna niet meer.
Nou is het alleen zo jammer dat onze regering dit natuurlijk nooit zal doen. Dus dan is het weer niet zo’n goede regel :?
Dus maak toch maar een uitzondering hier en daar ;)
RScosworth zegt
@ cms
Ik weet hoe het allemaal werkt. Ik zeg alleen dat die Chinezen het andere uiterste zijn met hun extreme vervuiling.
Hextrasher zegt
Wat een huilie, ga toch lekker werken aan je zuinige auto ipv zeiken. De regels gelden voor iedereen, dus ook voor Aston Martin, Ferrari en Lamborghini.
cms zegt
Alvast leuk om te weten dat er hier (op een autoforum zelfs…) mensen zijn die graag veel taxen hebben om auto’s. please…
The Honda Spirit zegt
en Ford maar lachen. Zo die zooi hebben we tenminste op tijd verkocht.