De mannen achter het TT-circuit in Assen hebben wel oren naar het hosten van een heuse Formule 1-race op het beroemde Drentse circuit.
Sinds de opmars van Max Verstappen kent Nederland plotsklaps miljoenen Formule 1-fans/kenners. Dat schreeuwt bijna om een race op eigen bodem, maar daar zitten wat haken en ogen aan. Zo is het circuit in Zandvoort in z’n huidige vorm ongeschikt voor het organiseren van een wedstrijd op het hoogste niveau, al is het maar omdat de omloop -zachtjes uitgedrukt- niet heel goed bereikbaar is. Daarnaast kan ook de baan zelf wel een opknapbeurtje gebruiken. Hier moeten we wel bij vermelden dat het circuit onlangs een nieuwe asfaltlaag kreeg.
Het TT-circuit in Assen staat echter al decennia op de MotoGP-kalender. Ook werd hier vrij recent nog met snelle Amerikaanse Champcars gereden. De organisatie achter het Drentse circuit heeft inmiddels een licentie aangevraagd voor de Formule 1 bij de KNAF. Da’s slechts de eerste van vele stappen, want je snapt dat er meer komt kijken bij het organiseren van een F1-race.
Na het (mogelijk) binnenhalen van de Nederlandse licentie zal het circuit geschikt moeten worden bevonden voor de Formule 1. Assen heeft er echter vertrouwen in dat hun baan zonder al te veel problemen de tests zal doorstaan. Bovendien denkt de organisatie dat het organiseren van een F1-race makkelijker en goedkoper wordt nu Bernie Ecclestone het veld heeft geruimd.
Daarmee is nog niet gezegd dat je het F1-circus voor een appel en een ei naar je circuit haalt. Zulks kost miljoenen euro’s en wie de benodigde centen moet gaan neerleggen is nog onduidelijk. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft waarschijnlijk weinig zin om de knip te trekken en dus zal de financiering mogelijk vanuit Den Haag moeten komen en het is nog de vraag of dat gaat lukken.
Aan de andere kant: Heineken bemoeit zich al actief met de Formule 1 en het promoten van de eigen thuisrace zou voor de bierbrouwer wellicht een mooi avontuur zijn. Daar valt tegen in te brengen dat Heineken in Nederland bekend genoeg is. Bovendien heeft het merk al aangegeven dat het niet van plan is om individuele teams of evenementen te sponsoren. De brouwer verbindt z’n naam in plaats daarvan aan de Formule 1 zelf. (via: RTV Drenthe)
pjotr zegt
Zandvoort, Assen: allebei luchtfietserij. Als je al ziet hoeveel moeite het kost om de GPs van Belgie en Duitsland op de kalender te houden. Elke poging is verspeelde moeite: het kan niet zonder een grote inbreng van de overheid en die krijg je gewoon niet mee.
jobberns zegt
Off-topic: een merk is pas bekend genoeg als niemand meer wat anders koopt dan dat merk, dus wat sponsoring betreft zou dat misschien nog wel goed kunnen komen.
On-topic: leuk idee, maar wat hierboven al wordt gezegd, het kost al enorm veel moeite om o.a. Spa op de kalender te houden. En Spa is toch niet het minste circuit. Neemt niet weg dat Assen ook een mooie baan is hoor!
viezefreddyw zegt
Ik zou het natuurlijk wel mooi vinden maar een race voor de Formule 1 in zijn huidige vorm houden in Nederland is gewoon onmogelijk. De bereikbaarheid van beide circuits zijn onder het niveau, het geld is er niet voor, beide circuits zijn niet toereikend genoeg.
Willen we in Nederland echt een race houden, dan zal het beter zijn om een nieuw circuit aan te leggen in de Flevopolder ofzo. Hiervoor hebben we wel een aantal rijke lui voor nodig. Een rijke Arabier/rus/etc in het kwadraat.
Zolang dit niet gaat gebeuren (en dat zal ook nooit gebeuren) moeten we stoppen met dit soort dingen. Heeft geen zin.
dieselkameel zegt
@viezefreddyw: Assen is wel een stuk beter te bereiken dan Zandvoort, maar de sfeer van Zandvoort vind ik dan wel weer meer hebben.
Een aantal grote Nederlandse bedrijven zou misschien wel kunnen. Jumbo, Phillips, Randstad en Shell misschien. Als we dan nog 1 of 2 F1 gekke miljonairs binnen kunnen krijgen lijkt het mij niet onmogelijk. Bij de Flevopolder of ergens onder Amersfoort een mooi circuit bouwen en gaan met die banaan!
gitaarknul zegt
@viezefreddyw: assen zit verder wel gewoon direct naast een snelweg, dus bereikbaarheid is opzich wel oke
lekbak zegt
@viezefreddyw: bereikbaarheid is geen probleem mits je serieus goed organiseert. Bijvoorbeeld vanuit elke richting een km of 10 verderop een tot in de puntjes georganiseerde parking en een constante aanvoer van bussen die de mensen verplaatst. De trein ergens bij een flinke spoorwegovergang in de buurt laten stoppen op een noodstation (zoals bij Jorwert) en vervolgens de mensen met bussen weer naar het circuit etc.
gwnbmw zegt
als iedereen die wel een race in nederland wilt een euro of 2 doneert aan tt assen? dan redden ze het wel toch?
lekbak zegt
@gwnbmw: als je mazzel hebt zou je dan aan de miljoen euro’s komen. Lijkt me een beetje karig.
Edge zegt
“Aan de andere kant: Heineken bemoeit zich al actief met de Formule 1 en het promoten van de eigen thuisrace zou voor de bierbrouwer wellicht een mooi avontuur zijn.”
Het probleem zit hem in de opbouw van de F1. Een circuit hoest via diverse partijen geld op en betaalt FOM om de race te mogen organiseren. FOM krijgt vervolgens de complete regie over de sponsoring, zowel titelsponsoring als de borden naast de baan en kan die weer verkopen aan haar partners, zonder dat Circuit Assen daar ook maar één cent van ziet. Wanneer Heineken het Circuit Assen een zak geld geeft om de race te organiseren, betekent dat dus niet automatisch dat hun naam verbonden wordt aan de race. Voor een titelsponsorschap zullen ze met FOM om tafel moeten en nog eens een flinke zak geld achterlaten.
Als Nederland zo graag een Grand Prix wil, kan het beter de pijlen op Spa richten en die hernoemen naar een Nederlands/Belgische Grand Prix. Daarmee kun je het in mijn ogen mooiste circuit op de kalender een boost geven, die niet geheel onnodig is gezien de financiële situatie van dat circuit.
WinkeB zegt
@Edge: Laat het Nederlands sponsorgeld maar komen, maar het blijft wel de Belgische Grand Prix. Of ze zouden Turn 1 helemaal moeten verlengen tot in Nederlands Limburg. Dan kunnen we praten.
rvvm zegt
Gaan ze ook de layout veranderen dan? Max gaf bij zijn demo in assen aan dat het circuit meer voor motogp is dan F1
VeniVidiVici zegt
@rvvm: Inderdaad, baantje is veel te klein en te suf voor een F1 race!
freez65 zegt
Assen is een typische motorbaan en eigenlijk voor auto’s te smal. Er zal echt onnoemelijk veel verbouwd moeten worden om ‘m voor F1 geschikt te maken en daarmee verniel je ‘m voor de MotoGP. Voor motorraces is het een prachtig circuit, graag zo laten!
racerx zegt
@freez65: Dit dus, de F1 mag lekker wegblijven uit Assen. Ik ga wel weer de TT bekijken in juni.
Dutchdriftking zegt
Dromen mag he.
ukbob zegt
Met dit soort ‘proefballon’ verhalen missen we vaak t besef dat op weinig afstand (zeker voor ons Limburgers..) al een van de mooist denkbare circuits ligt waarop ook daadwerkelijk een F1 race gehouden wordt: Spa!
Hoe leuk het ook zou zijn om een Nederlandse race op de kalender te hebben, ik zou nog altijd liever in Spa gaan kijken dan in Zandvoort of Assen..
ko4n zegt
Heineken wil niet zijn naam verbinden aan individuele teams en evenementen? Waarom hadden we dan een par weken terug de 2017 Heineken Chinese Grand Prix?
Edge zegt
@ko4n: Omdat het titelsponsorschap van enkele GP’s onderdeel is van de deal die Heineken met de Formula One Group heeft gesloten. Het is onderdeel van een breder pakket, waar ook de titel “Global Beer Partner”, de “When You Drive Never Drink” campagne en een scala aan andere commerciële samenwerkingen deel van uitmaken. Het is niet zoals bij de GP van Bahrein bijvoorbeeld, waar Gulf Air slechts één race sponsort (als titelsponsor) en verder niet tot nauwelijks bij de sport betrokken is.
terazino zegt
Assen is zoveel mooier dan Zandvoort, daarnaast zijn de voorzieningen vrij recent. En bij Zandvoort volgens mij van vlak na de middeleeuwen. Wat een bende daar. Nadeel van Assen, baantje is veel te smal voor F1. Dit werd al pijnlijk duidelijk bij de Champcar race.
freshlife zegt
Assen is goed georganiseerd en prima bereikbaar, mede door de vele uitbreiding door het motoGP circus. Het is alleen geen f1 circuit, en als je het veranderd is het geen motogp circuit meer. Je kan niet alles hebben
Jochempie zegt
De bochten van het circuit van Assen zijn onzinnig voor vierwielers…
etronabt zegt
Nou lees ik erg veel reacties over de bereikbaarheid van beide circuits. Als je kijkt naar de bereikbaarheid van Spa, dan valt het nog mee. Vorig jaar heb ik er letterlijk 4 uur over gedaan om van het parkeerterrein af te komen daar! Dat was overigens gewoon een weiland. De redelijk nieuwe weg naar assen is prima in vergelijking. Het gaat gewoon om de financiering van zo’n evenement. Daar kan alleen een groot bedrijf, overheid of misschien ons koningshuis invulling aan geven.
treinrukker zegt
Het zou mij een worst wezen, spa is 45 minuten rijden voor mij, nog mooier ook!
mashell zegt
Assen veel te smal. Bla. Bla.
Kijken we naar de foto, dan zien we heel de motortoerclub in de voorgrond en op de achtergrond een linksrijdende (waar anders?) BMW X6 met plenty of ruimte er naast.
kingdante zegt
Ik werk bij Heineken. Gaan ze nooit doen hier in Nl. Streven naar bekendheid globaal. In Nl zijn ze al nr. 1.