En dat allemaal omdat ze te eigenwijs zijn om de hoogtewaarschuwingen bij tunnels in acht te nemen.
Vorig jaar probeerden truckers bijna 11.000 keer met een te hoog voertuig een tunnel in te rijden. Door dit te doen worden tunnels als de Velsertunnel, Coentunnel, Drechttunnel en andere tunnels bij elkaar opgeteld ongeveer dertig keer per dag automatisch afgesloten. Een file die daardoor ontstaat kan de maatschappij zo maar €135.000 euro kosten. Ook wordt de kans op kop-staartbotsingen groter, maar de truckers hebben daar lak aan.
Het lijkt erop dat vrachtwagenchauffeurs de waarschuwingen bij tunnels negeren, omdat ze er vanuit gaan dat er een veiligheidsmarge wordt gehanteerd in de tunnels. Door de waarschuwing te negeren zou de chauffeur reistijd kunnen besparen. De schade aan de tunnels loopt in de tienduizenden euro’s per keer dat het echt mis gaat.
De reden dat er zoveel waarschuwingen genegeerd worden zal ook te maken hebben met de pakkans: er worden slechts één a twee keer per maand chauffeurs gepakt die de waarschuwingen negeren. Er is in totaal €425.000 euro aan schades aan tunnels verhaald vorig jaar, maar de daadwerkelijke schade ligt véél hoger.
Een gerelateerd bericht dat ons net bereikte is ook nog het vermelden waard: TomTom en Garmin worden aangeklaagd door slachtoffers van een busongeluk in 2013. De inzittenden eisen ruim 13 miljoen euro schadevergoeding voor een ongeval met een bus die niet door een tunnel paste. De navigatiesystemen die de chauffeur gebruikte (één TomTom en één Garmin) waarschuwden niet (of niet duidelijk genoeg) voor de beperkte doorrijhoogte. Alleen in Amerika komt het dan in mensen op om de makers van de navigatiesystemen aan te klagen in plaats van de chauffeur, het busbedrijf of de wegwerkers die waarschuwingsborden hadden weggehaald.
Ons voorstel: de waarschuwingen koppelen aan een systeem dat doorrijders direct straft. Bijvoorbeeld door een stel kraaienpoten uit het wegdek te laten komen die de vrachtwagen nog voor de tunnel een set lekker banden bezorgt. Dan hebben we nog een paar keer eigenwijze truckers, maar daarna laten ze het wel uit hun hoofd de waarschuwingen te negeren. Hebben jullie nog andere ideeën?
roquez zegt
De bruggen iets hoger maken? Ik vind de marge vaak wel heel marginaal…
CasperH zegt
@roquez: wut? Als er staat “niet doorrijden als je hoger bent dan X meter” dan moet je dus gewoon niet doorrijden en een andere route kiezen. Alle bruggen in NL hoger maken kost miljarden.
roquez zegt
@CasperH: klopt, doelde mer op toekomstige bruggen. En natuurlijk alleen op grote doorgaande wegen. Soms is t vrij krap.
@ibmg: haha Nice1. Ben overigens geen truckert
ibmg zegt
@roquez: Uw balletje mayo staat klaar…
gregorius zegt
@roquez: Max hoogte van vrachtwagen in Europa = 4m. Ben je hoger, mag je de weg niet om. (speciaal vervoer uitgezonderd etc).
Dan hoeft die brug dus maar om 4m10 gebouwd te worden.
mrrallycross zegt
Kan op zich wel begrijpen dat je dit vergeet. Je kan het alleen vaak wel ongeveer inschatten lijkt mij.
Arnoud zegt
@mrrallycross:
Met een rolmaat kom je een heel eind hoor.
m4ple zegt
@Original_Arnoud: iedereen hier mist het punt.
De vrachtwagens zijn niet te hoog maar hebben bijvoorbeeld een wapperend zeil.
Soms zijn ze te hoog terwijl ze dit niet weten (lading hoger dan opgegeven). Ze denken dan dat ze niet te hoog zijn.
De waarschuwingen kloppen dus heeeeeeel vaak niet.
Vergelijk het met een U rijd te snel bordje.. als u 45 op de teller rijd gaat u ook niet op de rem wanneer het bord toch brand
Arnoud zegt
@m4ple:
Zie mijn andere reactie. Ga nooit van een ander uit. Gewoon zelf meten. En een wapperend zeil is een zeil dat niet goed vast zit.
bouwvakkert zegt
Gewoon stom, maar gezien de werkdruk die er op die mannen ligt ergends wel weer begrijpelijk.
parker zegt
@bouwvakkert: tuurlijk, dat ze al friturend, koffiezettend en telefonerend bij je achterop klappen in de file of je van de vluchtstrook rijden: allemaal werkdruk. Zonder spiegelen vol naar links rammen en inhalen waar dat niet mag: werkdruk. De zielepietjes..
mustanggt500 zegt
@parker: jij ken kennelijk geen vrachtwagen chauffeurs.
bouwvakkert zegt
@parker: ik weet je hebt iets tegen werkvolk. Maar op vrachtwagenchauffeurs ligt echt wel een werkdruk vaak overwerken om nog even een lading af te maken, doe niet zo uit de hoogte.
stihl zegt
@bouwvakkert: Want andere werkgebieden ervaren geen werkdruk? Die gaan ook maar allemaal zo nonchalant om met hun verantwoordelijkheden? Denk ’t niet…Als ik dan het commentaar hier boven lees lijkt het normaal te zijn om niet je eigen vrachtwagen op te meten of überhaupt te controleren. Gemakzucht dient de man.
rolov zegt
Een zipline gespannen over de weg, wanneer een vrachtwagen of bus te hoog Is chopt hij het te hoge deel er af. Londonstyle.
realt zegt
Geen idee of het werkt maar zo’n watergordijn met stop bord ziet er ook wel effectief uit. http://m.youtube.com/watch?v=ILNQN7fniDE
stihl zegt
@realt: Enig idee van de kosten? Chauffeurs gaan maar eens opletten verdomme.
ropp zegt
Duidelijk geschreven door iemand die nog nooit 1 meter in een vrachtwagen gereden heeft. Veel meldingen van te hoge lading betreft het zeil wat klappert, en daardoor de sensoren laat afgaan. Ook geven opdrachtgevers vaak onjuist ladinghoogte door, een kist kan je makkelijk nameten met de meetlat, echter een grote bulldozer of geaafmachine is al weer veel lastiger om exact na te meten als chauffeur
CasperH zegt
@ropp: mooi man. Zet je zeilen vast en meet de boel goed na, hoe lastig dat ook is. Uiteindelijk ben jij als chauffeur namelijk verantwoordelijk voor het veilig transporteren van de spullen, niet je opdrachtgever.
Arnoud zegt
@ropp:
Nooit van een ander uitgaan. En een graafmachine nameten kan ook prima. Je meet eerst naar de laadvloer en daarna meet je hoe hoog je laadvloer boven het asfalt ligt. Even een optelsom op de reken app van je telefoon en je bent zeker van je zaak.
En als het zeil klappert, dan zit het zeil niet goed vast.
garp zegt
@ropp: bij de Velser tunnel zijn het negen van de tien keer gewoon opleggers met een vaste hoogte, die de verkeerslichten weer op rood doen gaan.
ibmg zegt
Truckers en hun tunnelvisie ook altijd…
pomoek zegt
Beetje tendentieus bericht. Bijna alsof chauffeurs erop uit zijn om schade te rijden. Graag wil ik weten wat de jaarlijkse schade is van whatsappen in de auto, dat moet ook in de miljoenen lopen…
awesome zegt
@pomoek: in Amerika klagen ze whatsapp dan gewoon aan. Want je kreeg geen app met de mededeling dat je niet moet rijden en appen.
Esprit_de_Flandre zegt
@awesome: Staat vast wel in de ’terms and conditions’. Daar gaan ze geen risico mee nemen…
awesome zegt
Volgens mij maakt het niet heel veel uit of er een vrachtwagen met 30 lekke banden vlak voor een tunnel stil staat, of dat er een vrachtwagen klem staat in diezelfde tunnel.
Geen slimme oplossing.
timberleek zegt
@awesome:
zou mogelijk wel een hoop schade schelen aan de tunnels.
sprankel zegt
@timberleek:
Ooit een klapband van een vrachtwagen live meegemaakt? Weet je ook dat een vrachtwagenband doorgaans rond de 8 bar druk zit?
Ik kan je verzekeren dat je niet in de buurt wil zijn. In mijn geval had ik het geluk dat er nog een auto naast mij reed die vervolgens een nieuwe deur nodig had.
En dan gaan we er nog vanuit dat de chauffeur het hoofd koel weet te houden en dat de vrachtwagen nog onder controle te houden valt en zich niet meteen op zijn zij legt. En uiteraard zal je van ver genoeg al de banden moeten meehebben, immers 40 ton aan 90/uur met enkel lekke/gesprongen banden en een chauffeur die zich een ongeluk verschiet heeft een net iets langere remweg.
Okkii zegt
En iedereen is weer vergeten hoe lekker dat systeem van de coentunnel werkte destijds… Normale vrachtauto’s kunnen normaal door rijden maar owee als het systeem zegt dat je te hoog bent. dan zetten ze een hele tunnel dicht om vervolgens de schuld te schuiven op een chauffeur. En dit was niet alleen bij de coentunnel.
MDA zegt
@Okkii: Euh… ja? En je punt is? Als het systeem meet dat je te hoog bent, zetten ze de tunnel dicht om tienduizenden euros schade te voorkomen. Dat lijkt me het enige juiste om te doen. En ja, als je als te hoog bent en je rijdt daar als chauffeur dan is dat jouw schuld. Ik snap je punt denk ik niet (en de rest van NL ook niet ben ik bang…)
derx zegt
Ik vond de manier die in Deathrace uit 2008 gebruikt werd ook wel vrij doeltreffend:
[img]https://db.tt/Lekb7Tn5[/img]
parker zegt
Gewoon trucks verbieden, ze kopen maar een bakfiets. Rijdt het eindelijk weer eens door op de snelweg
parker zegt
@parker: zonder transport staat alles stil blabla jouw supermarkt leeg blabla dooie babies want geen babyvoer in winkel blabla
desjonnies zegt
@parker:
ik vrees toch dat je weer aan die zware pillen zult moeten !
parker zegt
@desjonnies: oh…. eh, sorry..
tupperware zegt
@parker:
Dat babyvoer verdwijnt anders harder richting China dan de truckers het aan kunnen voeren..
Zullen we Chinezen dan maar uit onze winkels gaan weren..?
c-ad zegt
Aso? Ik vind het gewoon dom.
rhellema zegt
Maak de rijtijdenwet iets flexibeler en geef de chauffeurs daardoor de kans om daadwerkelijk om te kunnen rijden. Vermoedelijk zullen er dan een hoop problemen voorkomen kunnen worden.
Dutchdriftking zegt
@ Casperh : Kan je er alsjeblieft wel bij vermelden dat dit in NL vooral Oostblok collega`s betreffen? Onze nederlandse truckers zijn goed opgeleid en lezen echt wel goed de borden. Uiteraard zal er vast wel een pannekoek tussen zitten, maar het grootste gedeelte zal zich zelf nooit en te nimmer vast rijden.
parker zegt
@dutchdriftking: dankzij de domme, starre houding van de nederlandse vakbonden is de nederlandse trukkert inmiddels uitgestorven..
Dutchdriftking zegt
@parker: Gelukkig bestaan ze nog, al loopt het dagelijks af.
mashell zegt
@parker: de vakbonden? Die hebben gestreden voor gelijke betaling van Nederlandse en buitenlandse chauffeurs. Die willen dat Nederlandse chauffeurs een normaal salaris krijgen. Het zijn die transporteurs, “de ondernemers” die de oorzaak zijn. De zijn zich zijn gaan afvragen waarom ze nog Nederlandse chauffeurs fatsoenlijk zouden betalen terwijl ze ook Polen voor een appel, ei en een handvol Zlotties kunnen uitbuiten. Want dan maken zij meer winst.
e1000bmw zegt
http://media.nu.nl/m/m1fzk5fagjms.jpg
turbotoll zegt
In en land waar zo massaal elektronisch bekeurd wordt op snelheid is het volgens mij een koud kunstje om automatisch te bekeuren op hoogte.
timberleek zegt
@turbotoll:
Dat heeft niet zoveel zin.
Dan genereren ze een bekeuring op hem moment dat de vrachtwagen zijn bovenkant tegen de tunnel rijdt…. Het is niet dat ze dan niet weten wie het is.
Esprit_de_Flandre zegt
Een kilometer voor de tunnel/brug een meetbrug zetten die de exacte hoogte meet, indien te hoog nummerplaat scannen en onmiddellijk op interactieve borden de bestuurder persoonlijk aanspreken.
“Vrachtwagen met nummerplaat AB-12-34! Ga NIET verder!”
timenburg zegt
@Esprit_de_Flandre: en als hij dan verder rijd gelijk een bon sturen
desjonnies zegt
@Esprit_de_Flandre:
Verstaat de gemiddelde Pool, Roemeen, Oekraiener, Let of Bulgaar geen sikkepit van !
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Ok, dan maar gewoon met symbolen.
Dutchdriftking zegt
@Esprit_de_Flandre: Deze staan al bij de Velsertunnel, Echter hebben de platkoppen uit het oostblok daar geen boodschap aan. Nog even wat betreft de cijfers, is dit NL, Europa of wereldwijd?
gregorius zegt
@Esprit_de_Flandre: vraag me af hoeveel % van de truckers weten met welk nummerbord ze die dag rijden.
En je hebt een groot bord nodig om dit in 10 talen te vertalen.
norge zegt
Tienduizend Euro boete en een kontrolboks bij elke tunnel….Klaar, volgende probleem…
Dutchdriftking zegt
@norge: Goed idee, maar alleen omdat we dan van de oostblokkers af zijn.
dinobreezy zegt
Bij de hoogtedetectie van de velsertunnel zijn inmiddels (flits)camera’s geplaatst gecombineerd met videoschermen waarop de chauffeur van een te hoog voertuig zijn eigen wagen op kan bewonderen.