Ik snap het niet meer. Het Indiase Tata heeft twee belangrijke merken in handen: Jaguar en Land Rover. Beiden merken delen aardig wat motoren, techniek en bedienen volgens mij een zeer vergelijkbare groep klanten. Waarom heeft Jaguar dan een non-rwd, hoge, vrij zware, stevige boodschappenauto nodig?
Het is nog steeds een plan van Jaguar om een CrossoverSUV te gaan maken. De kans dat Jaguar daadwerkelijk doorzet is echter wel heel groot. Adrian Hallmark, de nieuwe baas, vind namelijk dat het merk niet langer ‘kan’ overleven als fabrikant van enkel sedans en sportwagens. Een bewering waarschijnlijk gedaan na een jaloerse blik naar Porsche. De Crossover/SUV zou een heel nieuw segment voor het merk aanbreken, over kannibaliseren van Land Rover zijn nog geen uitspraken gedaan.
Naast een hoge vierwielaandrijver wil Jaguar ook de sedans van awd voorzien. De XF krijgt écht een station-versie en de ontwikkeling van het bedrijf wordt vooral gericht op het nog verder reduceren van het wagengewicht. Hoe een SUV in dit laatste item past is mij ook niet helemaal duidelijk.
Een Jaguar die rechtstreeks met de Porsche Cayenne en BMW X5 gaat concurreren dan? Misschien wel. Een mogelijk gat om in te springen aangezien Land- of Range Rovers niet echt bekend staan om hun messcherpe weggedrag en dat schijnbaar wel gewaardeerd wordt door de heren marketeers en autotesters. Eigenlijk dus een auto voor mensen die niet ruig genoeg zijn voor een echte 4x4xfar. (bron: autocar.co.uk)
Bovenstaande Jaguar werd ooit voor de Parijs-Dakar gemaakt door een Nederlands team. Plaatjes!
Jokkebrok zegt
Haha, dat plaatje is wel geniaal, maar dat idee van een SUV, is net als bij Porsche jammer van de status van het merk al zal ie waarschijnlijk heel goed verkopen!
zigzago100 zegt
zo hordt een jaguar uit te zien
sportief en 4×4 alleen een niewe verzie
NLBUURMAN zegt
hoort niet bij Jag, maar ach, een station hoort er ook niet bij, en daar ben ik stiekem toch wel benieuwd naar!
Alpinaa zegt
Bij Jaquar kan ik me er wel wat bij voorstellen. Niks mis mee.
bosnialove zegt
LOL!
Deze ziet er wel beter uit. Dit is tevens ook een echte/reele impressie van een Jaguar SUV.
tristan zegt
lleelliijjkkk !!!!!
Wild2Mild zegt
Dit is een beter idee dan bij porshe, want dat was een echt sportwagenmerk, jaguar bij lange na niet, maar zit dat niet gewoon bij concern genoot land rover in de weg?
Hupke zegt
Waarom RR canibaliseren?
Daarbij is de trent van de SUV’s nu niet bijna voorbij?
Niemand kijkt nog raar op van een X5 of een Cayenne. Voor een XJ of een S-klasse, verlangde e-klasse darentegen.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: De SUV-trend is bijlange niet voorbij, maar de SUV’s zijn wel anders geworden. Kleiner, zuiniger, tweewielaandrijving,…
Ook meer en meer auto’s met SUV-looks maar die het eigenlijk echt niet zijn – Peug 3008, Nissan Quashqai en Juke – die men dan doodleuk Crossovers noemt. Aangezien men bij Jaguar ook over Crossover praat zal het wel eerder zoiets zijn. Een hoog uitgevallen stationwagon met stoere looks maar het weggedrag van een gewone auto. Wel met AWD want dat is lekker premium natuurlijk…
Sciurida zegt
Ik denk dat ze Landrover niet kunnen kanabaliseren, daar is een te brede groep klanten voor te vinden die om de zoveel jaar een nieuwe haalt. Als ze slim zijn gaan ze in de prijscategorie zitten van de xc60 / q5, reken maar dat ze dan gigantisch veel gaan afzetten.
Overigens moet Jaguar wel de prijzen gaan verlagen, zeker nu Maserati (vind ik toch een concurent, ondanks de 20k prijsverschil) ook de prijzen gaan verlagen
Mr. CO2 zegt
Slim van Jaguar, maar ze moeten ook nog maar wat extra geld steken in het interieur van de Jag’s. Dat van de XF en XK vind ik er niet erg duur uitzien, en die digitale klokken van de XJ verwacht ik eigenlijk alleen in racespellen, en niet in een dure auto die moet concurreren met auto’s als de A8 en 7-serie. Ook is de XF niet erg ruim, vooral niet op de achterbank en zijn er nog wat andere uiterlijke details aan de Jaguars die beter kunnen. Dat is jammer, want met de auto’s is verder niks mis, maar dit zorgt er wel voor dat Jaguar vorlopig alleen maar zal kunnen dromen van de verkoopcijfers van Porsche.
jip zegt
Ik krijg serieus echt waar in de echte wereld realiteit absoluut werkelijk waar kotsneigingen van die photoshops.
jip zegt
2girls1cup is er niets bij.
Lange zegt
Waarom?, er is toch niets mooiers dan een Jaguar XJ en een Range Rover op je oprit te hebben staan.
Linkador zegt
Goed bezig die TaTa, zoals Unilever, P&G en VAG, 1 zeeppoeder fabriek en 4 verschillende verpakkingen = de consument de illusie van keuze laten.
Hopelijk bakken ze er meer van dan Fiat, Toyota, GM en Ford… Buiten hun hoofdzeepkistenmerk kunnen ze de B & C verpakkingen niet aan de man brengen (op Sion in de USA na)
3er Reihe zegt
hey dit is Amstra Jaguar van Frans van Engelen uit Waalre die in 2003 de Dakar Rally heeft gereden. lag er redelijk snel uit moet ik zeggen.
http://image.parijsdakar.com/dedakar/2009/nieuws/162/special–uit-de-oude-doos-het–amtra-team.html