Een A27 van twee keer zeven rijbanen, een nog bredere A12. Er liggen wederom plannen klaar om Nederland toch weer een beetje bereikbaar te maken. Melanie lijkt dankbaar de helm en veiligheidsschoenen van Camiel te hebben overgenomen. Maar zo makkelijk gaat dat natuurlijk niet. Milieudefensie ligt alweer op de loer, klaar om de plannen te dwarsbomen. Als het druk is op de weg, dan nemen de burgers toch gewoon de trein? Extra snelweg is écht niet nodig.
Nederlanders zijn er in overvloede, ze kunnen allemaal niet rijden en de paar wegen die er liggen worden geplaagd door inefficiëntie. Het OV wordt zeer intensief gebruikt en thuiswerken is zeker niet voor iedereen een oplossing. Als vervolgens niemand meer binnendoor mag rijden moeten er snelwegen bijgebouwd worden.
Het goede nieuws: na onder andere een tienbaans A2 staat er daarom een veertienbaans A27 in de planning. Deze moet het verkeersstroom tussen Utrecht en Almere gaan verbeteren zonder de natuur van Amelisweerd te doorkruisen. De verbreding moet zo’n 1,25 miljard euro gaan kosten. Ook moet de Noordelijke Randweg van Utrecht worden verbreed en krijgt de A12 er twee keer twee banen bij. Door vele benodigde voorbereidingen kan helaas het bouwen pas in 2016 beginnen en zijn de snelwegen op zijn vroegst in 2020 klaar.
Natuurlijk gaat dit allemaal niet door als het aan Milieudefensie ligt. Bang voor veelsteveel uitstoot rondom Utrecht. Zij denken de infrastructuur ook wel weer op niveau te kunnen trekken met een boemeltje tussen Almere en Breda. Want als er meer treinen rijden zal het aantal auto’s op de weg vast en zeker gestaag afnemen. Niet dus. De wegen in Nederland zijn berekend op het autogebruik van eind jaren ’80. Het mag inmiddels toch wel doordringen dat een toename van het aantal automobilisten hooguit geremd kan worden, het aantal auto’s zal nooit meer afnemen.
Milieudefensie zou er goed aan doen zich niet meer in de infrastructuur te mengen en haar pijlen te richten op het behoud van bijvoorbeeld natuurbeheer. Met het behoud van ‘groen’ is minstens net zo veel ‘groene winst’ te behalen als met het remmen van automobilisten (meer zelfs). Als vervolgens de snelwegen eindelijk liggen en de gemiddelde tijd die een auto op de weg doorbrengt sterk afneemt, blijkt het helemaal niet zo erg gesteld met de uitstoot. Kunnen we tegen die tijd meteen de maximumsnelheid naar 140km/u verhogen. (bron: nos.nl)
Svenska Aeroplan AB zegt
Zou het dan toch gebeuren? 2 goede verkeersministers na elkaar?? Dat ik dat nog mag meemaken…
Wat de milieubeweging betreft: naast veel extra wgen gebouwd en gepland te hebben, heeft vriend Camile met name de macht van dergelijke inspraakronden verkleind. Ik ben benieuwd of dit nu resultaat heeft!
anuspraeternaturalis zegt
Allemaal leuk en aardig, maar worden de knelpunten ook verholpen? Want als iedereen aan het ‘eind’ van 7 naar 2 moet, loopt het natuurlijk gigantisch vast. Wat ik dus wil zeggen is: werk eerst eens aan die knelpunten [in combinatie met wegverbreding].
Overigens, op die zevenbaans moet je dan toch wel 412km/h kunnen rijden? ;)
stefan82 zegt
@anuspraeternaturalis: 434 heb ik gehoord ;)
Jokkebrok zegt
@anuspraeternaturalis: inderdaad, als je de afvoer verbeterd helpt dat veel meer!
bertje zegt
Wederom, net als je verbreding van de A2, een plan dat 10 jaar geleden al af had moeten zijn.
Potver7 zegt
@bertje: Wat wil je daarmee zeggen? Dat ze er maar niet aan moeten beginnen?
Vincenzo zegt
Doe maar niet die 7 banen….hier rijden ze allemaal in het midden als er 3 of meer banen zijn. Wat een drama, afstand houden kennen ze ook niet. Ik hou mijn hart vast als het straks 130 wordt met al die golf en astra hokken.
AlpinaSC zegt
@Vincenzo: De oplossing is dan gewoon om rechts inhalen te legaliseren. Dat zou ik geen slechte oplossing vinden. Veel linksplakkers vinden het volgens mij niet prettig om rechts ingehaald te worden (de verhalen over rechtsinaalacties kunnen ze altijd met veel verontwaardiging overbrengen) dus wellicht gaan ze dan uit zichzelf wat rechtser rijden.
E320cdi zegt
@AlpinaSC: viel mij ook op in de USA. Wat een rust, geen krampachtig gedoe met ‘ik MOET er links voorbij’ als iemand op de middelste rijstrook rijdt. Volgens mij biedt het echt uitkomst als je rechts mag inhalen bij 3 banen of meer.
marsl zegt
Helaas zal dit er nooit komen door onze poldercultuur, maar ik doe t ook voor 10-baans A27. Oh ja en de gadgets van die auto uit the Green Hornet op de auto voor onze mobiele en vaste flashlights en grote blauwe vrienden.
TP-er zegt
Laten we eerlijk zijn:
Voor het oplossen van de files is er meer nodig dan incidenteel op enkele plekken meer asfalt aanleggen. Het is veel belangrijker om de meest intensief gebruikte verkeersstromen in kaart te brengen, en de wegen te stroomlijnen; wegnemen van knelpunten in combinatie met verbreden. Een veertienbaans snelweg die aansluit op een zesbaans, gaat ook gewoon voor files zorgen.
Groeten van een technisch planoloog en civieltechnicus
snelisanders zegt
@TP-er: En vergeet niet te vermelden dat een verhoging van de max snelheid voor nog meer inefficiëntie op de snelwegen zorgt.
Groeten van een Civieler in opleiding:)
Ooud_nieuws zegt
@TP-er:
Nou meneer de civiel technisch ingenieur en planoloog, die meest intensieve verkeersstromen zijn allang in kaart gebracht. Luister elke dag maar eens de fileberichten of bekijk eens wat file top-10’s. Een 10 baans sluiten ze echt niet aan op een 6 baans hoor.
Ik zeg hulde tegen de 14 baans A27 en proficiat voor alle mensen die altijd in die files staan daar. Waarschijnlijk zijn dat mensen die geen andere keus hebben dan op dat tijdstip daar in de file te staan.
Wild2Mild zegt
zo de knetters, 14 baans, ik heb zelfs nog nooit een 10 baans gezien
Potver7 zegt
@Wild2Mild: A2 Amsterdam-Utrecht, A4 ten zuiden van Schiphol
Wild2Mild zegt
@Potver7: Ik woon in Groningen en ik ben 12…..
Citrofiel zegt
De noordelijke randweg van Utrecht aanpakken? Het zou tijd worden! Weet je wat, maak er gelijk een fatsoenlijke autoweg van in plaats van dit baantje met ladingen rotondes en stoplichten, waar het altijd vast staat…
De A27 is ook leuk bedacht. Ik wil niet als NIMBY worden bestempeld, dus prima. ;)
Melanie wordt onze nieuwe knuffelminister. :D
tom smits zegt
tja, VVD he :D
Danny zegt
@ Wild2Mild
Ja, niet te enthousiast he, da’s dus 2 x 7 banen ;)
Potver7 zegt
Ik weet nog wat er gebeurde toen ze 2×2 banen door de Amelisweerd wilden aanleggen… Dat word nog lachen met 2×7…
Zephyr zegt
Wat zijn rijstroken eigenlijk? Oh ja, dat dus…
Kyanite zegt
“Een rijbaan kan uit één of meerdere rijstroken bestaan.”
14-baans? 2-baans met ieder 7 rijstroken…. 14-baans wordt een mooie bende qua vangrails, op- en afritten, bebording en dergelijke…
Op de A12 bij Utrecht is er nu wel een stuk 4-baans, 2 banen van 3 stroken en 2 parallel banen van 2 stroken.
OT
Het verminderen van het aantal op- en afritten in combinatie met betere doorstroming zodra je de snelweg af komt, zorgt voor vermindering van files. Het aanleggen van alléén extra rijstroken geeft weinig verlichting in de filedruk.
audicoupe84 zegt
Nu nog met een liniaal een streep trekken tussen Amsterdam en Almere, en daar een 6 baans snelweg aanleggen. Dan zijn we allemaal op tijd voor de boerenkool met Unox.
hobbes zegt
Zucht…
opnieuw een plan dat van totaal geen visie getuigt. Het probleem moet bij de bron worden aangepakt:
– thuis- of flexibel werken is misschien niet voor iedereen een oplossing, maar wel voor veel meer mensen dan er nu gebruik van maken
– mensen wonen te ver weg van hun werk. Deels komt dat omdat de woningmarkt op slot zit. Huizen zijn te duur, verhuizen is te duur. Schaf de overdrachtsbelasting af, dan wordt het iig makkelijker om te verhuizen.
– Er zitten te veel bedrijven te dicht op elkaar. Stel een vestigingsstop in voor de Randstad, en een verhuispremie voor bedrijven die uit de Randstad vertrekken.
– Dan krijg je vanzelf dat bedrijven in kleinere steden gaan zitten, en kunnen mensen dichter bij hun werk wonen zonder meteen in een waardeloos woongebied terecht te komen.
– de railinfrastructuur blijft opnieuw achter. Waar is de directe treinverbinding van Almere naar Utrecht?
Als het geld voor de uitbreiding van de A27 en A12 nu eens hierin gestoken wordt, hebben we een beleidswijziging die echt zoden aan de dijk zet ivm het continueren van het huidige probleem.
Alwood zegt
@hobbes: jup, moet heel breed aangepakt worden wil men de problemen echt oplossen… maar in mijn ogen meoten de wegen sowieso ook aangepakt worden, als daarbij het spoor, de werktijden en de huizenmarkt ook meegetrokken worden zou helemaal mooi zijn. Helaas was de VVD wel een van de partijen die weinig in een meer vrije huizenmarkt zag… :(
Mr. CO2 zegt
@hobbes:
Dat is leuk bedacht, maar in de theorie gaat het niet werken. Mensen zullen toch met de auto blijven gaan, en niet met de trein.
Veel mensen werken al flexibel, maar veruit de meesten kunnen dat niet en thuiswerken heeft ook veel nadelen, daar valt dus weinig winst te halen.
En er zullen echt niet minder bedrijven naar de Randstad gaan, maar juist meer en daar kan de overheid weinig veranderen. Hoeft ook niet, want de Randstad is het economische hart van Nederland. Ook is er dan meer ruimte voor natuur in de grensgebieden.
Het afschaffen van die overdrachtsbelasting is wel een goed idee, maar daar is nu helaas geen geld voor.
Het lijkt me dus logisch dat er meer wegen komen, we zijn een hoogontwikkeld land maar de verkeersdoorstroming lijkt soms op dat van een derdewereldland.
@Alwood,
De hypotheekrenteaftrek heeft niets te maken met waar mensen gaan wonen, en ook niets met de huizenprijzen. De huizenprijzen in NL zijn zo hoog door de dure grond, die grond is zo duur door ruimtegebrek en doordat gemeentes hun grond graag met dikke winst verkopen om de gaten in hun begroting te dichten. Daar heeft de hypotheekrenteaftrek niets mee te maken, en ik neem aan dat je daar op doelt als je het hebt over de VVD en de vrije huizenmarkt.
willemseles zegt
Onuitvoerbaar vanwege de flessehalzen, daarmee bedoel ik de viaducten/tunnels.Onmogelijk dat op zulke plekken meer dan 2×3 rijbanen onder viaducten gerealiseerd kunnen worden.
Op de A1 vanaf A’dam zijn ze daarmee ook al jaren bezig.Langs Bussum/Laren zelfs de vluchtstrook laten verdwijnen en na alle veranderingen nog steeds 2×2 rijbanen.
Sluit wat overbodige af/opritten en de doorstroming wordt vanzelf beter.
HTJ zegt
Je kunt zoveel rijbanen aanleggen als je wilt, maar met dit weer haalt het allemaal niets uit, ik kom net van de a12. dikke bende daar geen belijning in velden of wegen te bekennen.
Cantago zegt
Bouwvakkers gaan NIET met de trein! Mensen met bagage gaan ook NIET met de trein! En vrachtwagens gaan ook niet weg, en dat mensen zoals servicemonteurs niet met de trein gaan lijkt me ook logisch. Wie wil je wegpesten? Leg verdomme gewoon een extra paar stroken neer zodat we eens door kunnen rijden! Al dat milieugezever. Wie denk je wel niet dat je bent? Denk je echt dat je de aardbol redt van een of andere verzonnen ondergang door 2 stroken asfalt tegen te houden? Rot toch op! Klote milieu-freaks:S
RaKiM zegt
140 klinkt lekker dan ben je je rijbewijs pas kwijt bij 190 :D
anuspraeternaturalis zegt
@RaKiM: Zelfs pas bij 196km/h als een VROS-auto je pakt. :D
DafMaf zegt
Natuurlijk gaan er minder auto’s rijden, de bevolking krimpt over een jaar of twintig. En graag snel een trein naar Breda vanuit Utrecht ja, die ook ’s nachts rijdt. Als je op vrijdag vanuit Utrecht naar Breda wilt sta je vanaf 15.00 uur al in de file.
Saya zegt
Het is dat de trein voor vrachtvervoer onmisbaar geworden is anders zou ik het een goed idee vinden om de spoorlijnen af te breken en daar extra snelwegen op aan te leggen.
rick zegt
zinloos s ochtends heb je rijstroken nodig naar het noorden en smiddags naar het zuiden zinloos ze de helft van de dag leeg te laten. gewoon kiezen voor wisselstroken
the-budel-guy zegt
die snelweg komt dan toch wel in aanmerking voor 130
Lucb zegt
@the-budel-guy: Eerder voor de snelweg met de meeste ongelukken. Nederlanders en een 7-baan snelweg lijken mij niet samen gaan.
Tommy2 zegt
Rechts inhalen vind ik altijd lastig, want wanneer haal je nou rechts in? Als je in een rustig rijdende file zit haal je soms alles van rechts in en als de file vlot doorrijd ook nog. Maar als het gewoon druk is op de weg maar het rijd nog wel is het dan ook rechts inhalen?
Piebe Post zegt
@Tommy2: Rechts inhalen is wanneer je in de eerste instantie op de linker rijstrook achter iemand rijdt en die inhaalt over de rechter rijstrook om vervolgens weer op de linker te gaan rijden.
Megakix zegt
De kostenraming wordt altijd op een bierviltje gedaan. ALLE projecten die worden uitbesteedt zijn ALTIJD minimaal 3 x zo duur…dus die snelweg kost dan zegge 4 miljard. Immers, de overheid kan je geweldig dollen; kwestie van lage inschrijving, waardoor je het project binnenhaalt..en vervolgens reppen over ’tsja, dat hadden we niet verwacht’ of ’tegenvaller omdat…’. En de overheid slikt dat simpelweg altijd. Net zo simpelweg als de ‘wachtgeldregeling’…onhoudbaar, maar nog steeds onvoorstelbaar !
marc zegt
@Megakix: Incorrect. RWS neemt bewust dingen uit het aanbesedingstraject om de boel goedkoper te maken. Zo wil het ministerie het omdat het anders niet door de kamer komt. Je kunt alle risico’s uitbesteden aan de aannemer maar dan lijkt alles zo duur dat iedereen er schande van soreekt en er niets gebeurt…
Piebe Post zegt
Zeer vermakelijk, die malle Randstedelingetjes altijd met hun gekke filetjes!
1+1=2. Als je met zijn allen op één kluitje wilt wonen dan ís het nou eenmaal druk.
Wild2Mild zegt
OF je haalt alle wegen weg en we kopen 4×4’s
Kees zegt
Ik rijd elke dag over dat stukkie A27.. het staat daar meestal vast omdat er (na de afsplitsing van de A28) 3 banen zijn die uiteindelijk overgaan in 2 banen. En wat zie ik op de tekeningen in de AD… ze gaan die 3 banen blijkbaar naar 7 brengen, maar niks over het stuk daarachter. Als dat nog steeds 2 banen blijkt lost dit niks op en staan er straks dus 7 banen file ipv 3.
Rene zegt
@Kees: Net wat ik wilde zeggen. 7 banen parkeerplaats.
Nou ja, hoe meer asfalt hoe sneller we door de laatste restjes olie heen zijn. Probleem lost zich vanzelf op.
Abdesamad zegt
Laat ze eens met cijfers komen over hoeveel meer uitstoot er is als er in de file wordt gestaan. Is dat echt meer dan rijden met 120 km/h ?
meneersander zegt
Nee het OV dat is top. Beetje sneeuw het ligt plat. Moet je ergens om 8uur zijn valt je trein uit… Je kan nergens op rekenen met dat kl*te ov.