Hear hear!
In het eeuwige gevecht tegen de files kunnen automobilisten die dagelijks bij het Terbregseplein een gat in de lucht springen. Rijkswaterstaat heeft vandaag bekendgemaakt dat de A16 verder zal worden uitgebreid. Het nieuwe stuk snelweg komt tussen de A16 bij Rotterdam en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Het knooppunt Terbregseplein is al jaren een doorn in het oog van veel automobilisten. Nieuw asfalt moet de doorstroming verbeteren op de A13, A16 en A20.
Helaas is de klus morgen niet geklaard. Rijkswaterstaat heeft vandaag pas groen licht gegeven voor de plannen. Het project gaat gebukt onder de naam ‘De Groene Boog’. Besix, Dura Vermeer, Van Oord PPP, John Laing Investments Limited, RebelValley en TBI PPP zijn gezamenlijk verantwoordelijk door de bouw, het ontwerp en de financiering van het project.
De gezamenlijke bedrijven nemen tevens het onderhoud voor de komende 20 jaar voor hun rekening. Begin 2019 gaan de werkzaamheden beginnen en in 2024 moet de boel klaar zijn. We maken daar nu alvast 2026 van, want je weet hoe het gaat met dit soort dingen.
Fotocredit: Audi A7 via @hhitalia op Autojunk
autogedrocht zegt
Dat word ook een tolweg net zoals nieuwe snelwegen in het oosten?
simonferrari zegt
@autogedrocht: Tolwegen in het oosten? Waar?
autogedrocht zegt
@simonferrari: doortrekking van de A15 bij Zevenaar, nieuw knooppunt de Liemers
simonferrari zegt
@autogedrocht: Ik heb het even opgezocht, je hebt gelijk. Echter betreft het wel tijdelijk tot het benodigde bedrag binnen is volgens mij ongeveer 133 miljoen.
autogedrocht zegt
@simonferrari: Dat maakt het er niet minder belachelijk op.
Maar ach, als je eenmaal op de A15 bent bij Zevenaar, en je gaat op de A12 20 km verder naar het oosten mag je ook weer Maut gaan betalen.
mashell zegt
Alweer een randstadkabinet! Het wordt echt tijd we ministers eens van Tempoteam gaan halen ipv van Randstad.
GH zegt
@mashell: buiten de randstad woont toch niemand, op wat gepensioneerden na met alle tijd van de wereld?
hhitalia zegt
Mooie Targa ?
hhitalia zegt
@hhitalia: Aha, aangepast naar A7 nu, ook mooi transport!
erce zegt
Nou, de verbouwing en verbreding van de A15 en het Vaanplein is anders redelijk zonder slag of stoot gegaan voor de weggebruikers. Dat de aannemer praktisch op de fles is gegaan is een ander verhaal. Maar het project is netjes binnen de tijd opgeleverd (en heeft de files rond het Vaanplein zo goed als laten verdampen).
Dizono zegt
Net even het tracébesluit bekeken en lijkt me een waardevolle toevoeging aan het snelwegennet. Het idee voor het doortrekken van de A16 is al vrij oud, waardoor er bij knp terbregseplein nauwelijks bebouwing in de weg staat.
Gulli zegt
@dizono: sterker nog, een deel van de taluds(?) zijn al gegraven/aangelegd. Heb me hier als kind altijd over verbaasd als we erlangs reden.
“Papa waarom stopt de snelweg daar in een blok beton?”
“Stel niet van die domme vragen jongen”
ArnoldH zegt
Het is toch al jaren bekend dat ze de a16 doorleggen. De opa van mijn vriendin heeft hiervoor 2 jaar geleden zijn moestuintje af moeten staan.
Dizono zegt
@arnoldh: komt wel heel dichtbii zo..
awesome zegt
@dizono: ik moest gniffelen
galant zegt
@arnoldh: gelukkig hebben we Albert Heijn. Radijsjes, Komkommers en Cherry tomaatjes te over.
torsen zegt
Vorig jaar augustus was al bekend dat de nieuwe lap asfalt er definitief ging komen.
Vandaag is alleen bekend gemaakt aan wie de opdracht toegekend is.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/157727/Nieuwe-verbindingsweg-A13-A16-komt-er
stephane8200 zegt
@torsen: precies. Ben blij dat wij niet aan die kant wonen want dan zit je jaren in een bouwput.
rdamnn zegt
Hoe kan het 5 jaar duren om asfalt + belijningen te leggen?
Arnoud zegt
@rdamnn:
Berekenen van de benodigde capaciteit
Berekenen van de bodembelasting
Bodemonderzoek
Materiaal reserveren
Tracé afgraven want op klei kan je geen weg aanleggen
Onderliggende infrastructuur aanleggen (duikers, pijpleidingen en kabels (om)leggen))
Zandbed aanleggen
Fundaties maken voor bebording en signalering
Zandbed in laten klinken of verdichten
Asfalt leggen
Verlichting plaatsen
Geleiderail plaatsen
Bebording plaatsen
Belijning aanleggen
Signalering aanleggen
Testen van signalering
En ik vergeet vast nog heel veel stappen
Gulli zegt
@Original_Arnoud: er zijn nog heel veel steekpenningen aan te nemen, daar ben je er een paar van vergeten
kniesoor zegt
@rdamnn:
Wordt deels verdiept (onder de Rotte door), deels halfverdiept (door het Lage Bergse Bos) aangelegd. Dat soort infrastructurele werkjes kosten gemeenlijk wat tijd.
Gulli zegt
@amghans: ik dacht dat hij bij de Rotte al de grond in ging, en pas bij de N209 ten noorden van het bos weer bovenkwam en meteen op die weg aansloot
galant zegt
@gulli: daar lijkt het inderdaad op. En dan wordt de N209 vanaf daar de A16.
https://staticresources.rijkswaterstaat.nl/binaries/Informatiebrochure%20A16%20Rotterdam_tcm21-95632.pdf
kappenou zegt
@galant: hij gaat verdiept het bergse bos door en komt naast de n209 te liggen en buigt eerder af de weilanden in om aansluiting te maken met de A13.
n54coupe zegt
@rdamnn: Als het een onbewoond gebied zou zijn dan zou dat inderdaad lang zijn.
Helaas heeft het voor de directe omgeving nogal een impact.
Daarbij moet ook een aquaduct worden aangelegd onder de Rotte, de A16 komt in een verdiepte bak te liggen door het Lage Bergsche Bos, en de N209 moet worden verlegd (jippie, tot 2024 last met de dagelijkse woon-werk route).
Verder zitten alle omwonenden niet echt te wachten op deze oplossing. Het is ook maar de vraag wat er met de doorstroming van de A13 gaat gebeuren als het verkeer van de A16 daar rechtstreeks op gedumpt wordt. De verlichting die het nieuwe stuk van de A4 op het Kleinpolderplein heeft gegeven zal straks de huidige A13 volledig dichtzetten als daar 2 drukke banen verkeer bij komen. Verkeer dat nu gebufferd wordt door de drukte op de Ring A20, en een ander deel dat nu deels door de Benelux A4 rijdt.
kniesoor zegt
@n54coupe:
Qua ” zitten alle omwonenden niet echt te wachten op deze oplossing” : spreekt voor jezelf, ik zie die verbinding graag komen.
Qua “de huidige A13 volledig dichtzetten als daar 2 drukke banen verkeer bij komen” : regelrechte kul, het enige verschil is, dat dat verkeer over de A13 richting het Clausplein nu niet via de A20/Kleinpolderplein hoeft, maar (ook) via de nieuwe weg gaat rijden.
Bovendien scheelt het verkeer naar de 3B-hoek over de Molenlaan/Grindweg/Bergweg Zuid.
jaso013 zegt
Fijn. Kunnen we er weer een jaar tegenaan tot ook dat weer vol staat.
n54coupe zegt
@jaso013: Ik spreek voor mijzelf. Voor wie anders?
Zo te lezen kom je niet veel in de spits op de A13…
Er zijn meer verkeersstromen die daar bij elkaar komen.
En de afrit Berkel houdt tegenwoordig het hele verkeer ook al lekker op.
Ja, de Molenlaan gaat er als enige mee opschieten, alhoewel er veel verkeer deze weg nu al mijdt en het Lage Bergsche Bos in duikt.
Als de N209 Doenkade wordt vervangen door de A16 dan moet ik om Rotterdam in te komen over eee stuk rrijksweg gaan rijden waar ik niets te zoeken heb…
Dus, afhankelijk van waar je woont, en hoeveel last je ervan hebt, zal je perspectief wijzigen.
Daarom spreek ik inderdaad ook voor mezelf.
jaso013 zegt
@n54coupe: deze is voor AMGhans gok ik zo….. ??
kniesoor zegt
@n54coupe:
Qua “Ik spreek voor mijzelf. Voor wie anders?” : je schrijft “. . . alle omwonenden . . .”. Da’s wat anders dan voor jezelf spreken.
tvr1974 zegt
Wat ik dan niet begrijp.. Kunnen ze dan niet gelijk Rotterdam Airport ook gelijk uitbreiden? Een 2e baan kan er tegenaan leggen.. (en als je banen een paar graden verlegt zeg maar v.a. Schiebroek starten richting Noord Kethel heb je ook geen last van aanvliegroutes in de wijken rondom de airport)), het hoofdgebouw (aankomst en vertrek naar de andere kant / zijkant verplaatsen en extra halte creëren voor de HSL die daar al loopt, aansluiting op de randstadrail kan dan ook simpel gemaakt (is dan paar honder meter) worden en je hebt t “Lelystad” verhaal gelijk opgelost, want met die HSL ben je binnen 15 min van Schiphol bij Rdam Airport… Goed voor de bedrijvigheid van Rotterdam en hoef je tenminste niet naar dat K. Schiphol. En dan direct ook nog is een aansluiting de A16 of A13 op.. T is maar een idee.. En ja ik weet t .. Weinig met autoblog te maken..
kniesoor zegt
@tvr1974:
Men heeft de mogelijkheden wel eens onderzocht om de luchthaven naar de andere kant van de N209 te verplaatsen. Dat was nog voordat-ie ‘Rotterdam the Hague Airport’ ging heten, als ik me niet vergis. Is toen op niets uitgelopen.
ArnoldH zegt
@tvr1974: dat is een goed idee, dus gaan ze er niks mee doen vrees ik…
ikleesookoverautos zegt
Belachelijk dat het in NL allemaal zo lang moet duren.