De meeste bezoekers zullen wel bekend zijn met Ascari. De naam wordt over het algemeen eerst met de KZ-1 danwel het race-resort geassocieerd. Er gaat echter ook nog een kleurrijke geschiedenis aan deze twee paradepaardjes vooraf. De naam, groot geworden in de Formule1, werd in 1998 al toegekend aan bovenstaande sportwagen.
De Ascari Ecosse was de eerste productie auto van Ascari. Begin jaren ’90 begon de ontwikkeling van deze lichtgewicht racer, allereerst met een Amerikaans powerplant. De auto die in 1995 gepresenteerd werd ging echter nog wel onder een andere naam door het leven, namelijk FGT. De FGT is vanaf de introductie gebruikt voor de racerij, vooral het Britse GT kampioenschap lag de auto goed. De FGT was een concept voor de uiteindelijke productieversie, de Ecosse.
Hoewel de concept altijd Amerikaans is voortbewogen, met achtcilinders van zowel Ford als Chevrolet, was het in 1998 tijd voor vernieuwing. Het moest anders, dus klopte Ascari aan bij BMW. De V8 uit de E39 M5 was het ideale wapen om de 1250kg wegende Ecosse mee de strijd in te sturen. Om de prestaties boven die van een performance sedan te tillen is de 4.4 V8 door Hartge van iets meer grunt voorzien. Een inhoud van 4.7 liter en een vermogen van vierhonderd pk wisten een bliksemsnelle acceleratie te bewerkstelligen en een eveneens erg hoge topsnelheid. Slechts 4.1 seconden waren nodig om 96km/u te bereiken en het accelereren stopte pas bij 322km per uur.
Het design, uitgevoerd door Lee Noble, had echter zijn beste tijd gehad. De productie van de Ecosse, begonnen in 1998, werd in 1999 al weer stop gezet. Er zijn slechts zeventien geproduceerde exemplaren bekend, waarvan er niet meer dan negen over zijn. Dit jaar was in Essen een Ecosse te bewonderen, heel toepasselijk geplaatst tussen een Saleen en Koenigsegg. (bron: madwhips.com)
Een betere ontwerper zegt
Wow, ongelovelijk hoe al die auto’s op elkaar lijken, met name Farboud, Noble en Ascari, deze doet me teveel denken aan die M12 of zo, of M14.
En zo mooi vind ik em ook nog niet eens..
ward430 zegt
foutje in de tekst, de M5 v8 had standaard 400 pk en was een 5 liter. Die 4.4 is dus de motor van bv de x5 4.4
mikey zegt
Ik vind ´m gaaf, hij ziet er functioneel en snel uit, een beetje de lotus-style! Ik hou hier meer van dan bijvoorbeeld alle poespas die je op een spyker of een pagani vind, hoe goed afgewerkt en kwalitatief die ook mogen zijn. Alleen die spiegels halverwege de raamstijl verpesten het geheel wel een beetje!
Alwood zegt
@ward430
verrek! dank u wel :)
Stomme fout, aangezien de 1e M5 al boven de 300pk zat :?
Danny zegt
ik heb nog nooit van Ascari in F1 gehoord
waneer was ascari in F1 ?
mooie auto de achterkant lijkt op Koeningsegg
Laster zegt
@danny
dan kan je beter maar nooit meer kijken.
ward430 zegt
lang geleden, ascari was een rijder, en een heel goede
Martijn Nijsten zegt
@ alwood .. eerste m5 zat niet boven de 300 pk.. die had dr rond de 280(E28) … de versie daar na had 310pk(3.6ltr) of 340pk(3.8ltr)
Ollie zegt
Door Lee Noble… jaaa kijk, toen ik er liep dacht ik al eerst, das een Noble!! Geen wonder dat hij er erg op lijkt :S
CSL zegt
@Martijn Nijsten
De 1989 M5 had 316pk. En de eerste 286 stuks!
Ze zijn allemaal we erg makkelijk te tunen. Daar zijn ze ook ooit voor ontworpen. Voor de Racerij!
Citrofiel zegt
Leuk geschiedenislesje. Ik denk dat de meeste mensen, zoals ikzelf, hier geen idee van hadden.
Giel zegt
Kwam deze gister toevallig tegen tijdens het googlen, vind de voorkant nog gaan, maar de achterkant vind ik vreselijk.
Jordey zegt
@Ward430
in 1998 bestond er nog geen X5. Die motor die je bedoelt was waarschijnlijk de BMW 540i.
Patrick T. zegt
Deze was voor mij een van de hoogtepunten in Essen,
Had deze al lang op mijn lijstje staan van supercars die ik nog eens moest zijn
Wel ongelofelijk dat de helft van de toch al zeer kleine productie er niet meer is!!!
Jochempie zegt
Toen ik rondliep in Essen dacht ik dat het een vroeg prototype was.
PloegR zegt
Ik geloof dat Hartge de 4.4 V8 had getuned voor Ascari.
Jan C. zegt
Duidelijk de hand van Noble in het ontwerp. Een van de weinige auto’s die ik ken die echt uit passie worden gemaakt. Interessant man ook die er achter steekt. Racet met een oude Benetton als ik het wel heb in een soort F1 kampioenschap voor oude F1 auto’s
fructis zegt
niet zo geslaagd
dino zegt
its my car and i love it very fast and good looking