Maar je kunt onmogelijk te kort komen met een Arteon met 300 pk, toch?
Nuchter beschouwd is het een auto waar je bijna niets op kunt aanmerken. We hebben het natuurlijk over de Volkswagen Arteon. Net als bijvoorbeeld de Kia Stinger ziet ‘ie in zo’n hoekje dat we ‘m wel gaaf vinden, maar dat de kopers in dit segment gaan voor premium.
In Nederland is het niet een enorm groot succes, alhoewel je met bijna 1.800 verkochte exemplaren niet kunt spreken van een commerciële flop. Het is nu eenmaal een segment waar we graag gaan voor een dure badge met een kleine motor dan andersom. Dat is het geval met deze VW Arteon met 300 pk. Jazeker, de heren ingenieurs hebben 300 Pferden uit het blok weten te peuteren.
Vreemde eend
Het is een beetje een vreemde eend in de bijt. Ten opzichte van de Arteon R met 320 pk scheelt het namelijk niet heel erg veel. De Arteon R heet wel een ander onderstel, grotere remmen, meer uitlaten, compleet andere bodykit, sportiever interieur en nog wat specifieke kenmerken. Dat is met deze versie geen sprake van: alleen een R-Line pakketje is mogelijk.
In het geval van deze Arteon met 300 pk gaat het om de US-versie. In tegenstelling tot de Duitse markt, is de Arteon R daar niet leverbaar. Deze versie kun je zien als een soort doekje voor het bloeden. De motor levert zoals gezegd 300 pk en 400 Nm, dat is 28 pk en 50 Nm méér dan de sterkste Arteon die je in Nederland kon kopen, want de importeur heeft ‘m uit het gamma gehaald.
4Motion voor Arteon met 300 pk
Het model is standaard voorzien van vierwielaandrijving (4Motion genaamd) en een automatische transmissie (DSG). Dat laatste lijkt vrij logisch, maar hiervoor had de Amerikaanse Arteon nog een achttraps automaat met koppelomvormer.
Of deze Arteon met 300 pk ook naar Nederland komt valt te bezien. In de VS hebben ze niet te maken met dingen als een benzinefilter (OPF) en hoge belastingen op auto’s met CO2-uitstoot. In Nederland is de auto leverbaar met één benzinemotor (2.0 TSI met 190 pk), één diesel (2.0 TDI met 200 pk) en een plug-in hybride (1.4 met 218 pk). Gelukkig kunnen wij vrij eenvoudig een Arteon R uit Duitsland importeren.
Meer lezen? Dit zijn peperdure Volkswagens op een rij.
Poulusma zegt
@willeme
De Arteon R is niet meer te configureren op de site van VW, is hij hier eigenlijk nog wel leverbaar?
willeme zegt
@poulusma: De Arteon R is nooit in Nederland leverbaar geweest ;-)
Poulusma zegt
@willeme
De meest potente versie heeft ook ‘maar’ 218 pk dus het verschil is nog veel groter dan 28pk 😅 Ja precies ‘kon’ kopen 🤣
willeme zegt
@poulusma: tot voor kort was de topuitvoering de 2.0 TSI met 272 pk en 350 Nm. Die versie is elders in Europa wel leverbaar, maar niet in Nederland.
Poulusma zegt
@willeme
Ja precies, wordt waarschijnlijk amper verkocht in Nederland. Dan schrapt PON hem van het lijstje.
saxoke zegt
@willeme: ik begrijp dan eigenlijk niet waarom ook de 1.5 met 150pk niet leverbaar is, als versie om een leuke vanaf prijs te realiseren zou dat een goeie versie zijn.
willeme zegt
saxoke: Omdat de eHybrid waarschijnlijk de enige keuze is voor de zakelijke rijder. De 2.0 TSI met 190 pk is voor zijn soort erg goed met de CO2-jes en de diesel voor de veelrijder. Het geld dat je bespaart op die 1.5, geef je uit aan extra CO2-euro’s. (althans, dat denk ik ;-))
PunicaOase zegt
Mooie auto om te zien. Als station in de R-uitvoering best gaaf, maar hier dus niet meer nieuw te krijgen helaas..
jarnobakker zegt
@punicaoase: dat noemen ze een Passat …
PunicaOase zegt
@jarnobakker: van de Arteon bestaat ook een station ;-)
dave130r zegt
@punicaoase: Die staat er bij ons 1 in de buurt, toch een aparte verschijning.
Dieseltor zegt
@punicaoase: helaas bestaat Punica ook niet meer.. vind dat spijtiger.
dedokter zegt
Arteon. Soort van Opel manta
MarcoM zegt
@dedokter: doe mij maar de Manta.
MarcoM zegt
Jammer, is tenminste een prachtige auto met sjieke naam, beter dan Polooo, Golluf of Passsaaaat wat antieke namen zijn inmiddels. VW moet gauw omturnen naar een nieuw level.
doublechevron65 zegt
Blijft een VOLKSwagen hè… zit niemand op te wachten op dit soort onzin!
MarcoM zegt
@doublechevron65: dan heeft Citroen betere modellen toch?
tysson zegt
Ik ben van mening dat een petrol head altijd een goede motor verkiest boven een model. Liever een 6 cilinder BMW 3 serie, dan een 4 cilinder BMW 5 serie.