Indrukwekkende specs, maar of je er ook blij van wordt?
In 2009 kwam Artega met de GT, een compacte sportwagen met Volkswagens 3.6 VR6 midscheeps achterin. Het fraaie ontwerp was van Henrik Fisker en smoelde absoluut beter dan zijn directe concurrent, de eerste generatie Porsche Cayman. Helaas bleek het grote publiek liever op de reputatie van Porsche te vertrouwen en stierf de Artega GT een stille dood in 2012. In 2015 was Artega terug met een elektrische versie van de GT, de Scalo, maar daarna bleef het wederom stil.
Nu zijn ze nogmaals terug en wel met de Scala Superelletra. De naam dankt de auto aan een succesvol Duits racepaard, aldus Artega, maar ik vermoed dat ze dan alleen op het Scalo-gedeelte doelen… Superelletra wijst natuurlijk op de volledig elektrische aandrijflijn, die goed moet zijn voor 750 kW ofwel zo’n 1000 pk. Dankzij een flinke LiIon-accu moet de range rond de 500 kilometer liggen.
Het ontwerp komt uit de pen van Carrozzeria Touring Superleggera. De voorkant is vertrouwd Artega, maar mijns inziens gaat het daarna een beetje mis. De ongemakkelijk lange wielbasis, het wat lieflijke en gladde design, de misplaatste McLaren F1-achtige deuren, het oogt wat bedaagd en uit proportie. Overigens doen niet alleen de deuren aan McLarens supercar denken, de Scala beschikt over drie zitplaatsen, waarbij de bestuurder in het midden zit.
Dat de renders van niet al te hoge kwaliteit zijn, draagt evenmin bij aan de geloofwaardigheid van deze auto, maar als het goed is krijgen we over enkele dagen in Genève een tastbare auto te zien. We gaan natuurlijk voor je uitzoeken of dat al iets beter smoelt.
spotcrew32 zegt
Mag wel een tikje 918 uitstraling ipv carrera GT ik mis ledjes
maxim007 zegt
Als iemand mij zou vertellen dat dit een concept car van porsche of alfa uit het jaar 2000 is zou ik ze geloven, apart van die lelijke camera’s die als piegels zouden moeten fungeren?
lazy123 zegt
Side view lijkt op een Ford GT yupppp budyyyyy
Henrik zegt
Het had mijn zus kunnen zijn, wat een gedrocht zeg
Dutchdriftking zegt
De neus is echt leuk. Maar het kontje is niks. Net als het zijaanzicht.
thomcarspotter zegt
Die “zijspiegels”, what were they thinking..
Forza zegt
Lijkt wel een goudvis. Dus hop, in een bak met water, kijken of ie kan zwemmen.
Ikke_ferrari zegt
Artega ziet er nog steeds uit als een kit-kar op basis van een MX-5 ofzo.
Dit ziet er niet 1000pk waardig uit in mijn ogen.
Crosscabouter zegt
Iemand die de Spyker teaser eil combineren met het zijaanzicht van deze Artega?
Of moet ik nog ff snel langs de brillenboer?
mrrallycross zegt
Ik word er niet echt warm van
raceface zegt
Tegenwoordig maken de minder bekende supercar merken alleen nog “1000+pk” auto’s… laat ze eerst maar eens aan hun afwerking en betrouwbaarheid werken voor ze dit soort claims maken. Ik zou zelf graag een merk zien dat begint met een goede sportwagen, daarna als dat lukt mag je wat mij betreft losgaan met je hypercar van 1000 pk’s
gokartmozart zegt
Een mix van Lotus en Spijker maar dan net met de niet juiste ingredienten van beide merken. Te hoog kitcar gehalte. Dan veel liever de Hennesey Venom. Die klopt.
donvliet zegt
De oorspronkelijke Artega was mooi, deze helaas niet…
michaelb zegt
Zal lekker gaan klinken. Ow, wacht…
tarquesh zegt
Ik vind het best een mooi ontwerp, alleen graag met verbrandingsmotor. Een V12 van AMG is mijn keuze.