![Afbeelding Artega keert terug met een elektrische sportwagen](https://static.autoblog.nl/gallery/Artega/Scalo_2015/Artega-Scalo-001.jpg)
![Afbeelding Artega keert terug met een elektrische sportwagen](https://static.autoblog.nl/gallery/Artega/Scalo_2015/Artega-Scalo-002.jpg)
Maak kennis met de Scalo.
in 2012 viel het doek voor Artega, maar een goede bokser staat altijd weer op nadat hij is neergeslagen. In dat opzicht zal Victor Muller altijd 12 rondes tegen Floyd Mayweather overleven, maar ook het Duitse Artega – wier GT model stond voor Mullers Spyker B6 Venator – is nog niet gestrekt gegaan.
Artega recyclet zijn oude model, maar in plaats van een V6 liggen er nu alleen batterijen en twee elektromotoren in. Het gezamenlijk continue vermogen bedraagt 408 pk, met een piek van 530 pk. 0-100 gaat in 3,6 seconden en de top is begrensd op 250 km/u. Ga je onder de 25% lading dan verlaagt de begrenzer naar 200 km/u.
De Scalo zou op een volle lading tot 400 km moeten halen, en Artega plant 12 stuks te bouwen. Prijskaartje (in Duitsland): 170.000 euro.
Een elektrische auto met uitlaten, Artega doet het.
@berlinetta: Achterbumper hadden ze nog liggen van de benzineversie…
@Esprit_de_Flandre: de achterlichten van een tesla roadster ook
@berlinetta: voor de uitstoot van smug..
@berlinetta: hah, you beat me to it. Da’s ’t allereerste wat mij opviel aan deze auto hihi. Geniaal toch ?
Dus komt er ook een elektrische B6 Venetor: net als ander Spykers dermate exclusief dat je hem niet eens kan kopen.
OT: aparte business case: 12 stuks, and that’s it. En ik ben benieuwd aan wie ze het gaan verkopen, want het (overigens bijzonder fraaie) model is krek eender van 6 jaar terug.
@gtwillem: Het is i.m.o. vooral een showcase van wat Paragon-dochter Voltabox kan op het gebied van elektromotoren en batterijen. Paragon is het bedrijf achter Artega, vóór de verzelfstandiging en ná het faillissement.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Terecht ..
Model zelf was bij introductie al klassiek ..
Een bestaand model elektrificeren zorgt altijd voor veel extra kilo’s, deze artega zal te zwaar worden om echt een sportwagen te zijn. En als je dan bedenkt dat de model S praktischer en sneller is weet ik wel hoe de toekomst van deze artega er uit ziet.
@knipperlichtje: Gelukkig waren ze toch al niet van plan er meer dan 12 te maken, dus da’s niet zo’n probleem. Een elektrowagen met een range van 400 km is sowieso heel zwaar, dus of dat in dit geval nou zo heel veel zal uitmaken…?
Verder zie ik weinig overeenkomsten tussen een Tesla Model S en dit ding, behalve dat ze allebei vier wielen, een pakketje accu’s en electromotoren hebben.
Als dit zo uitpakt als de Tesla Roadster is de toekomst glansrijk voor Artega!
Ziet er uit als op basis van een Elise.
En waarom dan 2 uitlaat gaten?
Whahahahahahahaha 170 mille… Ze konden ze tegen 60 mille niet verkocht krijgen met een leuker weggedrag en een sportief klinkend benzine blok.. Dus laten we het nog eens proberen maar dan bijna 3x zo duur. Lucht fietserij, maar wel schone lucht, dat wel.
@w0o0dy: heb die benzineversie een keer in het wild gezien en het zag niet uit als 60k. Laat staan 170k.
Hoog lotus gehalte , hopen dat die ook zo stuurt
Alfa C4 iemand?
@simppa: Inderdaad een Alfa 4C gemixt met een Lotus.
@viezefreddyw: Precies ja. Lekker simpel weer.
@simppa: deze was er natuurlijk al jaren voor de Alfa 4C. De Alfa 4C is natuurlijk ook niet al te origineel.
Lagen waarschijnlijk nog ergens 12 chassis liggen. Op deze manier kan de curator er extra geld uit trekken.
Nu weten we ook hoe Victor Muller Spyker van de ondergang heeft gered: hij heeft alle meuk die hij over had gewoon weer terug verkocht aan Artega.
Kruising tussen Tesla sportding en alfa 4c
Bloedje-irritant, al die mensen hie die reageren alsof het een nieuw model is, en dan zeggen dat het ontwerp gejat is van een nieuwere auto nota bene..
Kan er niks aan doen maar ik moet steeds aan de snorkels denken
Heeft van de achterkant toch wel iets weg van een Lotus..