Er kwamen hier al een aantal berichten over de Artega GT voorbij. Het is de liefdesbaby van ex-Maserati chef Karl-Heinz Kalbfell en ex-Aston Martin designer Henrik Fisker. Met trefwoorden als licht, snel en goedkoop moet de sportwagen klantjes afsnoepen van de BMW Z4 en de Porsche Cayman. Na een kleine vertraging gaat de productie volgende maand daadwerkelijk van start.
Tot voor kort wisten we niet beter dat er onder de motorkap een 300 pk sterke 3,6 liter V6 (van Volkswagen) zou worden gemonteerd, waarmee een acceleratie naar 100 km/u minder dan 5 seconden duurt en een topsnelheid van 270 km/u haalbaar moet zijn. Artega wil echter geen coachbuilder zijn waar je naar een poosje niets meer van hoort en zet breder in met 4-cilindermotoren.
Met een 2,0 liter turbomotor (eveneens van VW) kan de auto goedkoper worden geleverd. Tel dit op bij een stuk gunstiger verbruik en de auto wordt ineens voor meer mensen bereikbaar.
Volgende maand start dus de productie en deze is beperkt tot twee exemplaren per dag. Eind dit jaar wordt de GT in Europa leverbaar. Prijzen zijn nog onbekend, maar houd rekening met ongeveer een vanafprijs van 75.000 (excl bpm) voor het V6 model. De 4-pitter zal uiteraard goedkoper zijn. De Amerikanen moeten tot 2010 geduldig op hun beurt wachten, maar tegen die tijd zal er ook een open versie van de GT leverbaar zijn. (via: egmcartech)
Dennis zegt
enneuh… prijsje van al dit moois?
-edit: sorry, staat er nu bij-
w0o0dy zegt
Dhr Kalbfell heeft een relatief korte tijd bij Alfa gewerkt, ging daarna (op verzoek van de opperhoofden van Fiat Spa naar Maserati en daar heeft hij ook niet erg lang volgehouden…. Bekend is het vooral vanwege zijn vrij lange carriëre bij BMW M en Mini en Rolls-Royce….
4 cillinder met (twin?) turbo’s zou wel interessant kunnen zijn… maar eigenlijk past het niet zo bij een echte sportwagen…. Maar goed…Donkervoort doet het ook al jaren leuk met de 4 cillinder 1,8 turbo van Audi….
Oxymoron zegt
Moderne 356 dus. Het is te proberen.
Scimitar GTE zegt
Heeft die Kalbfell niet de 8C ontworpen en er doorheen gesleept?
bram zegt
Ik ben benieuwd naar wat feedback over deze auto. Wat is er NIET mooi aan? En dat is niet direct om hem in de grond te kraken maar gewoon om te kijken hoe het mooier kan volgens jullie ???
Dennis zegt
@ Bram
De voorlichten mochten strakker getekend zijn en een andere velgenkeuze. Voor de rest lijkt het me prima! :-)
Carmeleon zegt
Lijkt wel een kruising tussen een Alfa 8C en een Porsche Cayman. Wat niet meteen een slechte zaak is natuurlijk…
dummy zegt
Dit soort auto’s kan ik wel smaken.
Mooi design, niet te log en een vinnige motor erin.
Super!
corrado vr6 slc zegt
Ik blijf het een toffe bak vinden zeker met die R36, als ik het geld had zou ik het wel weten.
sjosrx87 zegt
De Z4 (en mogelijke concurrent: 350z) zijn allebij flink goedkoper, maar de directe concurrent de cayman heeft toch al heel wat meer naam dus het zal wel lastig worden om die V6 van de grond te krijgen denk ik?! Alhoewel hij er wel heeel wat mooier uitziet als een porsche. Ookal vindt ik de ventilatoren die achter te zien zijn niet mooi weg gewerkt:S (beetje 9ff achtig)
Klassiekerrally zegt
Dennis toch! Tot verkort wisten we niet beter
moet natuurlijk zijn: Tot voor kort wisten we niet beter
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
DockVenom zegt
Dit wordt volgens mij een feestje om in te rijden, vooral met die lekker roffel van een v6 blok van vw (jummie, vr6/r32) . De porsche zal wel meer naamsbekendheid hebben, net als trouwe klanten. Maar er zijn ook slimme(re) mensen op deze aardbol. No offense voor porsche fans ;)
w0o0dy zegt
De v6 weegt maar iets meer dan 1100kg, en daardoor zou deze sneller kunnen zijn dan de cayman s. De 4cilinder zal nog lichter worden en dan komen we in de richting van lotus. De prijs is nog wel een punt want beide merken bieden een auto voor minder. Je krijgt dan ook wel minder trouwens..
DAT zegt
Mooie strak ingetogen bak. En een mooi lederen old-school interieur. Fijn.
Jesper zegt
@ Bram: Eigelijk vind ik deze auto mooi genoeg zoals-ie is, maar als ik dan toch iets moest noemen… ze hadden die sierstukkies om de uitlaatpijpjes weg mogen laten, dat staat stukken beter, en de grille sprint iets teveel in het oog, wel erg groot! Beter hadden ze hem in drieen gedeeld ;)
Die V6 mag je houden!! Ik wil die 4 cilinder biturbo, en dan lekker al die fietsende scholieren van de dijkweggetjes afjagen :twisted:
jorden zegt
als de 4-pitter onder de 1000kg komt word het wel een feestje…
Weet iemand hoeveel pk de audi S3 heeft?
Het design vind ik echt geweldig gedaan! zeker voor een auto die zo uit het niets komt en enigzins betaalbaar is!
Jan C. zegt
“Artega wil echter geen coachbuilder zijn waar je naar een poosje niets meer van hoort ” behalve dat het “na een poosje” moet zijn, vraag ik me af, is dit een schop naar iemand? Beetje respectvoller richting Michiel aub.
Maarten zegt
Leuk autootje om te zien hoor. Het heeft inderdaad wel wat weg van een 8C, wat natuurlijk niet verkeerd is. Ben benieuwd naar het geluid van 2 turbo’s op een 4 cilinder…
XytraS zegt
Knappe auto! Als hij nu nog zo goed rijdt al ie er uit ziet, dan is dat een heel mooie entréé…
gwboes zegt
concurrent van de z4? volgens mij las ik laatst dat daar de productie al van gestopt was.
gwboes zegt
en een nieuws bericht aangezien hij volgens mij niet op autoblog is geweest.
http://www.nu.nl/news/1726936/73/Productie_BMW_Z4_gestopt.html
Incognito zegt
@ Jan C.
Wat jij zegt slaat helemaal nergens op, er wordt op geen enkele wijze op Michiel gedoeld. Dat maak jij er van.
Ik kan dat doel van Artega wel begrijpen, het probleem bij dit soort auto’s is vaak de bereikbaarheid qua prijs. Een 4-cilinder bi-turbo schept meer mogelijkheden.
lincoln zegt
werkelijk een schitterende auto ..
en een 4cil. maakt em alleen maar cooler .. stoer initiatief ..
BoB zegt
wooody, wat wil jij ingods naam met een 4cil met 2turbos? waarom 2? ik vind het zo vaag dat mensen er op komen om op een 4cil 2 turbos te zetten, dat is toch compleet zinloos? je kunt je toch wel voorstellen dat als je 2 keer de helft uitlaatgas op 2 turbos zet, of 1 keer alles op 1 turbo dat op 1 turbo beter werkt, en ook nog eens de helft goedkoper is. een compressor en een turbo kan ik nog een heeeeeeeel klein beetje in komen.. er zijn wel uitzonderingen voor eco doeleinden en experimente motors maar 2 turbos op een 4 cil dat is echt no go.
w0o0dy zegt
@BoB: omdat jij het niet snapt is het onzin? Een twin turbo waarbij de turbo’s niet parrellel maar juist sequentieel worden gebruikt is een uitstekende optie. Het aantal cilinders van een motor heeft er weinig mee te maken. Als je een kleine turbo aanstuurt bij lage toeren en een grotere bij hogere toeren dan kun je een mooie koppelkromme creeëren en toch ook hoge(re) toeren draaien en veel vermogen uit zo’n blok halen. Voor kleine motoren is een compressor trouwens niet zo handig omdat die vrij veel koppel wegneemt om een fatsoenlijk vermogen te kunnen halen (ook bij lage toeren). Juist bij een kleine motor is het rendement van de combi dan lager. Twee kleine turbo’s zorgen voor een laag verbruik bij deellast en een hoog vermogen….
Goed idee dus, en ik verwacht dat we nog een boel motoren gaan zien met dat soort constructies de komende jaren.
Jan C. zegt
@Incognito: Tussen de regels mijn vriend…