De Artega GT was voor het eerst te zien in Geneve (slechte foto’s) maar er is inmiddels ook wat extra info naar buiten gekomen. De auto krijgt 300pk en weegt 1100 kilo.
Voor de aandrijving is gekozen voor de 3.6 liter VR6 van Volkswagen (R36). Met het genoemde vermogen plus gewicht moet de Artega GT een topsnelheid kunnen halen van 270 km/u. De sprint naar de 100 km/u moet binnen 5 seconden mogelijk zijn. Per jaar zullen er ongeveer 500 units worden geproduceerd (redelijk ambitieus), met een prijs van zo’n 75.000 euro (in Duitsland).
Er komen steeds meer exclusieve sportwagens en Artega wil zich onderscheiden door design, luxe en hightech. Voor de eerste eigenschap heeft men de hulp ingeroepen van Henrik Fisker. Voor wat betreft de technische features zullen er oa navigatiedetails worden weergegeven in de achteruitkijkspiegel (via autoblog.it).
Stefan Schuilenburg zegt
Vrij mooi gelijnde auto, al vind ik de achterlichten niet geweldig.. en het interieur, tsja.. toch een beetje goedkoop. (stripped Golf IV interieur?)
lincoln zegt
eindelijk eens een mooie porsche .. joepieeee
Armada zegt
Mijn god, het regent tegenwoordig van dit soort wagens. Ze beloven allemaal mooie dingen, maar heb er nog maar weinig echt in productie zien gaan.
w0o0dy zegt
hoe willen ze 500 auto’s gaan bouwen? Welke fabriek? Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren. Het uiterlijk is wel gaaf, maar het dashboard is wel erg goedkoop om te zien. Aan de andere kant…. 1100kg en 300pk, denk dat je andere dingen te doen hebt dan naar het dashoboard kijken.
Maestro zegt
Mooie auto met een om een of andere reden bekend voorkomende front. De specs zijn veelbelovend; een laag gewicht doet wonderen!
LC zegt
Als ze niet in het zelfde situatie belanden zoals Spyker
Bruine zegt
Toen ik die zijkant zag moest ik meteen aan die ferrari dino concept denken. Ik vind hem wel mooi, afgezien van het interieur dan.
Floris zegt
Dashboard is inderdaad een beetje schraal voor een auto van 75k. Lasting als Artega zich wil onderscheiden door design en luxe.
Jonas zegt
Lijkt langs de zijkant op dino concept van Ugur Sahin
Pinho zegt
Best wel een leuk design maar dat dashboard…. hoe denken ze daar serieus mee weg te komen? Zelfs een willekeurige middenklasser uit 1980 had een moderner interieur. Nu is retro wel hip maar ik vrees dat het niet de bedoeling is in dit geval.
Martijn zegt
Lelijk ding… 300PK op 11000 kilo is best weinig vind ik :P
Martijn zegt
Oh, Typo. 1100 kilo. Lijnen zijn ook neit al te mooi…
Robin zegt
Beetje jammer van de velgen,… voor de rest zeker wel cool
Johan zegt
Zeker de voorkant is erg vet! De rest kan er goed mee door
Frank zegt
Nog wat werk aan het interieur, exterieur oke!
206RC zegt
)
Carrera GT iemand? ;)
michel zegt
ik vindt het 3 auto s in 1 . de voor kant en opel gt van vroeger .het stuur huis van en porsche. en de achter kant van de ferrari enzo . maar je moet het wel van de zij foto bekijken.voor de rest wel vindt ik het wel en gewaagt karretje.
Wat_een_gezeik zegt
@ lincoln
Porsche????
Dit is een Artega, geen Porsche.
Vind het niet echt een indrukwekkent, oud vw blok met minimaal vermogen (komt immers al 200 pk uit een 2.0 blok van dat zelfde merk)
Is verder wel een oke auto om te zien maar om nou te zeggen dat ie echt mooi is, dat dan weer niet.
speedlimit zegt
Als ’t licht en snel moet zijn dan heb ik liever ’n Lotus Exige ;)
TomRS6 zegt
Farboud GTS meets Carrera GT met een vleugje Alfa C8.
RenJie zegt
@ Wat een gezeik
je snapt z’n reactie toch wel?? ;)
Ik vind het ook niet zo n gelukt ding, al die onbekende bedrijven die dan ineens met een kleinschalig projectje komen, ik denk dat ze de kopers eerst moeten overtuigen van de kwaliteit, want zzulke merken zijn nog redelijk onbekend tegenover bv. Porsche.
Emmanuel zegt
@Wat een gezeik
Oud? Dit VW blok is splinternieuw, en komt uit de Passat R36. Pracht van een motor trouwens. De lijn van de achterkant van de auto doet mij trouwens een beetje denken aan de nieuwe Jag XK.
Kevski Style zegt
Mooie auto, zowel van binnen als van buiten. Lekker simpel gehouden zoals het hoord. Beetje jammer dat hij vol komt met electronica en van die VW motor, maar daar kan altijd wat aan gedaan worden….
Jochen zegt
Hoe krijgt een fabrikant het voor elkaar om bij een dergelijke oplage zich te onderscheiden van de concurrentie door luxe en hightechm, met vervolgens een prijskaartje van 75k (D).
De wagen ziet er naar mijn menig absoluut geinig uit, bekende snoet en bips. Ik zie ook de porsche gt in de voorzijde en de gumpert / jaguar XK mix achterzijde
Rvh zegt
@ 206RC jah ik zag het ook net!! de voorkant heeft ook wel iets weg van een vis….vind ik dan:P
Julian zegt
deze kwamen we ook al tegen in test drive unlimited…
Business zegt
Navigatiedetails in de achteruitkijkspiegel is allang mogelijk in de BMW 3-serie en volgens mij ook in de Volvo S40/V50. Lijkt mij dus een weinig exclusief detail om te noemen.
Verders een mooi gelijnd autootje, waar ik grag een kleinere geblazen of hoogtoerige motor in tegenkwam.
Car fan zegt
Mooie design wel grote wielen voor zo’n auto maar het interieur is 3* niets.
MikeSmid zegt
Ziet er goed uit!!
Mischa zegt
Lijkt op concept van ferrari dino…
huub Vanderlubbe zegt
Het idee is leuk en zoiets dergelijks had John Delorean in z’n kopf zitten. Helaas is hij daar vanafgeweken en toen ging het……….MIS!
wat hij wel goed doorhad was het optische gedeelte, wat mensen graag willen zien. Een heel belangerijk punt in het ontwerp van een (sport)auto is een kenmerk(ken) aan de voorkant, waardoor deze zich onderscheidt van de “rest”.
(Dit heeft Artega trouwens niet!) Hetzij een Grille, zoals te zien is bij de Delorean of twee aparte voorlichten, zoals bij de Porsche 911!!
jasper zegt
huh deze lijkt egt op die nieuwe dino
westerstraat15 zegt
wauw wat een mooie auto! Maar dat interieur, welke kleurenblinde idioot heeft daar aan gewerkt?
x_X_x zegt
Yo 206 gast, geef mij zo eentje maar!