Een arrogant Tesla gaat keihard onderuit op een enorm belangrijke markt.
Tesla lacht, Tesla huilt. Het is een merk van uitersten. De ene keer kunnen we melden dat er weer enorme records verbroken zijn. Dat gaat blijkbaar gepaard met de nodige groeipijnen. Daar lijkt in dit geval sprake van te zijn.
In China gaat het namelijk niet al te beste met de toko van Elon Musk. China geldt als een van de belangrijkste markten voor Tesla. Op dit moment is China de tweede grootste markt voor Tesla. In april werden er nog zo’n 18.000 auto’s verkocht.
Verkopen gedaald
Inmiddels is dat aantal gekelderd naar 9.800 exemplaren. Na bekendmaking van de daling zakte het Tesla-aandeel ook met 5 procent. De reden is naar verluidt de spanning tussen Tesla en de Chinese klanten, zo meldt Reuters. In China is men blijkbaar gewend dat auto’s het gewoon doen en dat je met nieuwe auto’s niet al te veel gezeur hebt. Nog niet zo lang geleden was er op de Shanghai Motor Show een mevrouw die op het dak ven een Tesla aan het protesteren was.
De remmen van haar Tesla faalden (kennelijk), wat geresulteerd zou hebben in een ongeluk waarbij vier familieleden het niet overleefden. Dat hele circus heeft zijn uitwerking gehad op de verkopen van Tesla. Echter, Tesla twijfelt of zij wel de verantwoordelijken zijn voor het genoemde ongeval. Wel hebben ze zich verontschuldigd voor de ongevallen. De Chinese markttoezichthouder heeft bij Tesla er wel op aangedrongen de kwaliteit van hun auto’s te gaan verbeteren.
Arrogant Tesla onderuit
Intussen lijkt er in China een heuse hetze te zijn jegens Tesla. Een lokale Chinese krant, The Global Times, schreef het volgende:
De arrogante en aanmatigende houding die het bedrijf ten overstaan van het publiek tentoonspreidde, is weerzinwekkend en onaanvaardbaar, wat ernstige schade zou kunnen toebrengen aan zijn reputatie en klantenbestand op de Chinese markt
Boze Chinese krant
Alle gekheid op een stokje, China is voor Tesla enorm belangrijk. Bijna 25% van de omzet werd gegenereerd in China. Tesla heeft zelf nog niet op de situatie gereageerd. In China wordt de actie van Tesla blijkbaar gezien als zeer arrogant.
Bron: Reuters.
erikabarth zegt
Tja was te verwachten met die arrogante Yanks.
monsieurleloure zegt
@erikabarth
Ik ken toevallig nog een arrogant merk die met alles denkt weg te kunnen komen en die altijd de grootste wil zijn en die komt uit Deutschland
Charles Taycan 4S zegt
Uiteindelijk kiest men voor kwaliteit….niet voor arrogantie met bedenkelijke kwaliteit.
Redrum zegt
Lol, bij Porsche kunnen ze er anders ook wat van…
mark997gt3 zegt
@Charles Taycan 4S: weet niet of het arrogantie is. Het is een bedrijf in start fase van massa productie van EV’s. Daar komen natuurlijk allerlei problemen om de hoek. Kwaliteit, service, dealerinfrastructuur. Dat kost gewoon tijd. Maar dat geeft andere bouwers de mogelijkheid om in te lopen. Tesla is over 10 jaar zijn technische voorsprong kwijt. Dan gewoon een van de vele aanbieders.
Redrum zegt
Ik ben benieuwd wat de nieuwe cellen gaan geven mbt deze voorsprong.
Het zou leuk zijn als de traditionele constructeurs zich daar ook op zouden focussen en niet afhankelijk blijven van LG, CATL enz. want dan ben je altijd op volgen aangewezen.
Het wordt interessant om te zien hoe m’n het gat gaat dichtrijden.
piebepost zegt
Wat Tesla gelukt is is gewoon een prestatie van wereldformaat.
Redrum zegt
Tesla haters die weer los kunnen gaan 3…2…1 😉
adyton zegt
Lijkt me toch ironisch dat China Tesla gaat berispen op kwaliteit, ook al is er een grond van waarheid. Er worden grote stappen gemaakt bij de Chinese automerken, maar er wordt toch ook veel rommel verkocht. Ik denk dat elk buitenlands automerk zich gewoon onmiddellijk zou terugtrekken uit China met heel die marktmanipulatie als het niet zoveel verkopen zou opleveren. Die hele markt moet hen toch meer kopzorgen geven dan ze zullen willen toegeven met het hele gedoe er rond.
Redrum zegt
De inmenging van Chinese overheid lijkt niemand zich hier in vraag te stellen. Nu ja, Tesla is de enigste constructeur, dat ik weet, die geen participatie heeft met de overheid. Volkswagen, BMW, Mercedes etc zijn allemaal verplicht om de chinese overheid als aandeelhouder te accepteren via joint ventures. Leuk om zonder schroom IP door te sluizen en veel geld te verdienen…. Nee, je kan (al dan niet verkeerdelijk) van mening zijn dat er kwaliteitspoblemen zijn door je eenzijdig te laten informeren maar om nu de kant van een bedenkelijk regime als waarheid over te nemen (zonder bewijs mbt het ongeval) zonder een beetje kritisch te denken….
Het feit dat Tesla hier op de knieen moet, zegt genoeg over de macht van de Chinese overheid en dit laten ze maar al te graag zien op deze manier.
jelmer zegt
Dít. De krant in kwestie is ook – zoals zo ongeveer alles in China – verbonden aan de enige politieke partij – de communistische partij china. Dit is politiek: geopolitiek en industriepolitiek.
Wat Tesla bouwt en op welke wijze, doet er tegen deze achtergrond eigenlijk niet toe.
superfunky zegt
@Redrum: pardon? Droom maar ff verder.
De fabriek in Shanghai is gebouwd met een 7 miljard lening van de Chinezen onder een aantal condities:
– er mag geen cent het land verlaten totdat de hele 7 miljard terug betaald is;
– Tesla moet haar technologie delen met de Chinese overheid
flutterby zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flutterby zegt
@flutterby: 👍 nu nog interessant om in de remmen kwestie van de betreffende mevrouw te duiken 😉
flutterby zegt
@sportabgasanlage: tja dat krijg je als je iemand zonder kennis een podium geeft.
ericd zegt
Nog afgezien van verkopen, zie ik steeds meer politieke confrontaties ontstaan tussen het Westen en China die z’n repercussies gaan hebben voor investeringen en handel. Tesla kan between a rock and a hard place terecht komen.
mark997gt3 zegt
Heb Tesla 2x geshort. Dat is twee keer verkeerd afgelopen voor mij. De waardering sloeg en slaat nog steeds nergens op. Het hoogte punt van bijna 900 dollar gaan we komende jaren niet meer halen. Gaat veel verder zakken. Ik brand mijn vingers er echter niet meer aan. Het aandeel is te irrationeel.
dwfc zegt
5 x geshort en 4 x kassa .
Op bv. 100 inzet staat de stand nu 1560
Iets betere timing gehad blijkbaar.
Het bedrijf wordt een overnameprooi, na 2 jaar competitie lijkt het marktaandeel te verdampen Mark997.
Als China niet aanslaat is het over.
In de EU zijn de traditionele constructeurs sterk in opmars, ook de Aziaten spelen hun spel op de EU markt.
Redrum zegt
Zoals bij alles op de beurs (en crypto), het is wat de gek er wil voor geven. Neemt niet weg dat hun visie en R&D wel disruptief is. Net zoals met de .com bubbel rond 2000….veel lucht maar diegene die overgebleven zijn, waren de investering waard (AWS, MSFT, PayPall,….) …. only time will tell.
dwfc zegt
Musk is een messias … misschien kan hij ook de Chinese renminbi manipuleren :-)
pomoek zegt
Wat @Redrum al zei: Global Times is een spreekbuis van de Chinese communistische partij, natuurlijk hakken die in op Amerikaanse auto’s.. En de opmerking dat “In China is men gewend dat auto’s het gewoon doen en dat je met nieuwe auto’s niet al te veel gezeur hebt”. durf ik wel met een zak zout te nemen.
lars zegt
Tja, https://www.teslarati.com/tesla-china-may-2021-sales-slump-debunked-cpca/
arta zegt
En ze hebben last van een tekort aan chips en er zijn veel grote bedrijven gebaat bij het falen van Tesla.
Iedereen zegt
Er klopt écht helemaal niets van dit artikel.
A: Het is altijd het geval dat Tesla stijf uitverkocht is en continu in de laatste maand van ieder kwartaal de meeste auto’s verkoopt, dus als je maand per maand vergelijkt slaat het helemaal nergens op waar je mee bezig bent.
B: Er zijn helemaal geen doden gevallen, de vrouw is ernstig in de war en haar vader heeft een ongeluk veroorzaakt omdat hij niet kan rijden. Met de Tesla was niets mis. Echter heeft zij wel de autoriteiten in China zover gekregen dat zij Tesla iets kwalijk nemen. Achteraf realiseerde die autoriteiten zich echter hoe ontzaglijk dom zij zelf wel niet waren en uiteindelijk hebben die autoriteiten hun excuus aan Tesla aangeboden. In dit artikel van autoblog staat zo ongeveer het tegenovergestelde. Dom hoor van autoblog, ze maken zichzelf wederom volstrekt ongeloofwaardig wanneer ze weer eens iets over Tesla uitkermen.
Pallas zegt
@Iedereen: Dank voor deze duiding! Ik heb even heb even gezocht en jouw versie klopt!
albertjan zegt
sowieso een raar verhaal, auto is geassembleerd in China, naar alle waarschijnlijkheid door Chinezen…remmen werken niet (Tesla maakt geen remmen maar koopt die in zoals alle fabrikanten) dus kan het een montagefout of een softwareprobleem zijn. Ook in die fabriek is er iets van afbouw/kwaliteitscontrole, ook weer door de Chinezen zelf…dus ik snap niet helemaal waarom ze met de vinger naar naar tesla wijzen.
superfunky zegt
Heeft natuurlijk niks te maken met een schreeuwende mevrouw, maar vooral met de ontwikkeling van de markt. Dit kan je al een jaar zien aankomen.
De Chinezen hebben tientallen EV spelers en wat hebben ze sinds 1/1/2021 gedaan? De subsidies zo aangepast dat de Chinese spelers wel en Tesla niet, meer in aanmerking komen voor subsidie. In jan/feb was er nog een beetje vraag vanwege bestellingen uit 2020 van de Y, maar dat is nu ook klaar.
Ik heb het al een keer of 10 gezegd, en iedere keer menen de fans weer dat ik gestoord ben, maar die fabriek in Berlijn he, die gaat helemaal nooit open en als hij ‘m wel opent ipv Europa te bedienen vanuit de overcapaciteit in het goedkopere China, dan is dat de doodsteek voor deze fabrikant.