Zelfs leasetijgers rijden in Europa steeds minder vaak een dikke nieuwe auto. Leasebakken zijn in Europa namelijk steeds vaker tweedehands.
Het wagenpark in Nederland gaat flink gebukt onder draconisch anti-auto beleid van de (nog steeds) gevestigde partijtjes. Het is nu officieel het oudste van van West-Europa. Behalve eigenaren van windparken, kan niemand in Nederland nog een nieuwe auto kopen. En zelfs als het wel kan: het is zo kneiterduur met de CO2 taks om een normale ICE te kopen, dat je een dief van je eigen portemonnee bent. Dan beter een jonge Duitse premium blepper importeren.
Maar goed dat geldt voor de private autokopers. Hoe zit het met de leaserts? Zij krijgen toch nog wel gewoon een splinternieuwe Tesla Model 3 onder het junior sales manager achterwerk? Mwah, lang niet altijd meer, zo blijkt uit data van wagenparkbeheerder Arval.
Nu klinkt Arval als een bedrijf dat vuilnis ophaalt en recycleert, maar het is in Europa een enorme speler op het gebied van fleetsales en een dochter van BNP Paribas. Dus men spreekt voor eigen parochie. Desalniettemin, cijfertjes zijn tot op zekere hoogte cijfertjes.
Arval claimt dat 29 procent van bedrijfsvloten in Europa inmiddels ook okkazies heeft. Nog eens 38 procent van vlootbeheerders zou overwegen tweedehands auto’s op te gaan nemen in bedrijfsvloten de komende drie jaar. In sommige landen is dit proces al een stukje verder gevorderd. In Het Verenigd Koninkrijk hebben 54 procent van de bedrijfsvloten al okkazies. Daar spreekt men over de hippe term Re-Lease.
Volgens Arval worden de tweedehands leasebakken vooral ingezet waar de auto’s echt dienen als gebruiksvoorwerp. Dus in deel-vloten of voor functies waar de auto daadwerkelijk essentieel is. Als de auto van de zaak meer een extra beloning is voor de werknemer, is de ‘nieuw’ factor nog wel belangrijk.
Nu is het natuurlijk allemaal wel begrijpelijk in zekere zin. In hoeverre auto’s nog beter zijn geworden de afgelopen jaren, kan je betwisten. De nieuwe BMW 5-Serie is een stuk minder dan de voorganger bijvoorbeeld. Partikelfilters en EU black boxen zijn nou ook niet meteen redenen om nieuw te kopen. Ouder is vaak beter, leuker en fijner. Want minder belast met software waardoor de motor te arm loopt en de versnellingsbak opschakelt bij 900 toeren per minuut. Daarbij dus ook nog een mindere inbreuk op je privacy.
Dus in praktische zin, snappen we het allemaal wel. Aan de andere kant, is dit natuurlijk ook een keihard teken van economische achteruitgang door de hele EU. Of Jan Modaal een nieuwe auto kan rijden, is immers toch een soort maatstaf voor hoe goed het gaat met onze (reële) welvaart. Arrenmoede dus. Waarvan akte.
tommycooker zegt
Is goedkoper. En het gaat uiteindelijk over de keiharde euro’s en economische levensduur. En blijkbaar betekent dat bij Arval dat 29% okkazie leaserts zijn. Ook voor private lease aantrekkelijk trouwens.
JelmerS zegt
Zou goed zijn voor de restwaardes
werf76 zegt
Verdwijnen leaseauto’s niet gelijk over de grens
Richmond zegt
Er zijn bedrijven die alleen maar ex lease verkopen. LeasePlan heeft zelfs onder haar eigen naam een occasion centrum
slickrick zegt
Maatstaf voor de welvaart en stand van de economie is het aantal dames die op parkeerplaatsen staat te wachten op truck chauffeurs……is altijd zo geweest
pomoek zegt
Hihi…
jaapiyo zegt
Maar…staan er dan meer als het goed gaat (en er meer klandizie is), of als het niet goed gaat en…
mashell zegt
Met wat glijmiddel regelen de vrachtwagenchauffeurs dat onderling, veel goedkoper!
Stefje zegt
Hoge rentes en weinig echte aanbiedingen. Ook waar ik werk gaan we over op 2e hands leaseautos. Matig dat je de nieuwprijs moet bijtellen, maar voor ons geldt gelukkig wel dat alle voorgaande regels wegvallen; geen pk beperking meer (was 200pk exclusief evt hybride aandrijving bij diesel, benzine mocht sowieso niet) en niet perse een sedan of station meer. Een suv mag nu ook. Collega’s azen al op RSQ3’tjes en SQ5 diesels. Ik twijfel nog wat ik wil gaan doen.
timdawg zegt
Die dingen zitten nieuw rond de ton, dus dat zal een bijtellingen geven van iets meer dan €1000 netto?
Jij zit zeker in de IT?
Stefje zegt
Ik zit in Duitsland. Als je niet te ver weg woont van je werk 1% bijtelling per maand ongeveer. Is 450 netto per maand voor een auto van een ton. Dat lukt je in NL never nooit niet voor een leuke auto.
LoutervanPlezier zegt
Het is eigenlijk heel slim en mooi, dat auto’s ook als tweedehands een leaseauto kunnen zijn, het bevordert de circulaire consumptiemaatschappij en laat zien, dat auto’s prima langer meegaan.
Ik ben zelf een ’tweedehands’ autoverhuurhandel aan het opzetten en ik zie erg veel leuk spul in de autohandel, dat in aanmerking komt. Het is voor de verhuur van auto’s voor minderbedeelden en met een deel goeddadigheid voor de aller armsten, zodat zij ook af en toe een auto kunnen huren, of mee kunnen krijgen, om zo toch mobiel te blijven voor familiebezoek, een dagje uit, of ziekenhuisbezoek. Het is nog wel een heel werk om het georganiseerd te krijgen, maar uiteindelijk komt het goed. Ik zit nog in de opstartfase, dus er moet nog veel werk verzet en verricht worden, maar het gaat goed komen.
BlauweVolvoS40 zegt
Mooi initiatief
waterisnat zegt
Tja, collectivisme, ook de huidige deugrovende bureacratisme versie, leidt altijd tot brede armoede, steeds minderde vrijheid en uiteindelijk tot oorlog. Telkens weer. Omdat de losers zich niet aan de spelregels willen houden en “gelijke uitkomsten” eerlijk vinden (de spelregels breken is namelijk eErLIjk in de upside down wereld !?!!).
Mooier kunnen we het niet maken.
pomoek zegt
Bureaucratisme, deugroven, minderde en collectivisme kan ik nu al wegstrepen van het wekelijkse autoblog weekend wappie bingo! Bedankt, en het is nog geeneens zondag!
waterisnat zegt
De eeuwige projectie blijft fascinerend en tegelijk treurig.
mashell zegt
Mooie woorden maar het blijft natuurlijk rechtse priet praat. Het ging na de oorlog heel lang heel goed met Nederland, precies de tijd van collectivisme en socialisme. Dat het nu voor een groot deel van de samenleving toch steeds wat minder lijkt te gaan valt niet toevallig samen met een paar decennia waar rechts individualisme steeds meer de overhand heeft gekregen.
dakarbemo zegt
bah geen feiten verspreiden Mashell. De ophitste onderbuik weet de WAarHeIJD.
Robert zegt
“Ik ben zelf een ’tweedehands’ autoverhuurhandel aan het opzetten.”
@loutervanplezier: Jij bent goed bezig.
@redactie: dit schreeuwt om t.z.t. een video reportage van een van de Autoblog redacteurs.
On topic: wat de reactie hierboven ook al aangeeft, dit bevordert de circulaire consumptiemaatschappij en laat zien dat auto’s prima langer meegaan. Dat wij in Nederland het oudste wagenpark van Europa hebben, danken we aan het feit dat we dankzij de apk (die heus niet zaligmakend is) al enkele decennia het kaf van het koren hebben weten te scheiden, en daardoor ook relatief lang met onze auto’s kunnen doorrijden. En nu de aanwas van EV’s stokt omdat het aanbod groter is dan de vraag, ons elektriciteitsnet zoveel laadpalen niet aankan en de schaarste aan ICE aangedreven occasions aanhoudt, zal ons wagenpark nog wel even ‘oud’ blijven.
My educated guess: net als destijds tijdens de bankencrisis: met de vele onverkochte voorraden nieuwe auto’s in gedachten lobbyde de RAI en de BOVAG (samen met hun EU geestverwanten) voor een sloopregeling voor oude auto’s “omwille van het milieu”, wat onder de streep vooral neerkwam op een gigantische kapitaalvernietiging en een nauwelijks ‘vergroenend’ effect op het wagenpark. Nu de haven opslagterreinen opnieuw weer langzaam vol lopen met (dit keer elektrische) auto’s die niemand wil (of kan) kopen, geef ik je op een briefje: deze geschiedenis gaat zich vanzelf nog wel weer herhalen.
RooieRick zegt
Geen idee wat een blepper moet voorstellen. Gebruik normaal Nederlands, dat leest veel beter.
Het leasen van tweedehands lijkt mij prima, we kopen toch ook tweedehands auto’s?
a_buis zegt
Iedereen wil toch een ervaren maagd? Dus… kiezen, ‘t een of ‘t ander.
potver7 zegt
Tsja, waarom ook niet. De tijden dat een auto na een jaar of 5-6 of hooguit anderhalve ton aan kilometers echt wel op was, ligt al een tijdje achter ons.
En ik vind het nog steeds veel te makkelijk om de overheid maar gewoon overal de schuld van te geven. Fabrikanten en importeurs hebben ook gewoon zitten pitten. Ze hadden Tesla nodig om wakker geschud te worden mbt electrische aandrijving, en ze vinden het nog steeds veel makkelijker om te grote, te zware auto’s te bouwen. Dan kun je wel mopperen op overheden die belastingen heffen op vervuilende modellen, dat is de enige manier om fabrikanten nog een klein beetje in het gareel te houden.
Als importeurs al die miljoenen die gestoken zijn in glazen verkooppaleizen hadden besteed in een wat ruimer portfolio, had de wereld er ook anders uit gezien.
JelmerS zegt
Heeft Tesla de andere fabrikanten wakker geschud of juist de overheden dat EV’s wel werken waardoor deze ander beleid gingen maken?
mashell zegt
Het zijn niet de importeurs die de glazen paleizen betaald hebben. Overigens hoef je niet zo onder de indruk te zijn van die panden. Het zijn eenvoudige relatief goedkope glazen dozen op A1 lokaties die hun waarde behouden en waarvoor we nauwelijks afschrijving betaald hoeft te worden.
Dat zouden we hier op een auto site toch moeten weten, dat wat je niet hoeft af te schrijven ben je niet kwijt. Daarom kan een BMW goedkoper te rijden zijn dan een Dacia.
LoutervanPlezier zegt
Maar juist een Dacia behoud ook zijn waarde, omdat die al niet te hoog is, maar praktisch niet minder waard wordt door zijn functionaliteit en nuttigheid.
tristan25 zegt
Dat nieuwe auto’s minder rijden ben ik het niet mee eens. Mijn 550e vind ik 10x beter rijden dan mijn 545e van hiervoor, vooral minder stuiterig en meer geschikt voor lange ritten.
BMWbankier zegt
Zonde, vorige model is kwalitatief veel beter, mooier en rijdt echt wel beter. De nieuwe is veel te groot en lomp geworden om over materiaalkeuzes maar niet te hebben.
probono zegt
Helemaal mee eens @tristan25 Ik betwijfel of jaapiyo überhaupt ooit in een recente 5-serie zelf heeft gereden eerlijk gezegd, laat staan dat hij een rij-ervaring heeft opgedaan in de i5. Misschien leest het allemaal anders niet zo lekker weg.
Lynkesoep zegt
En wie bouwt al die tweedehands auto’s dan? Op een gegeven moment zijn er te weinig nieuwe auto’s en wordt tweedehands net zo duur. Hadden we dat met corona niet ook??
RutgerK zegt
Andere bijtellingsregels dan voor tweedehands auto’s. Waarom zou je de nieuwwaarde bijtellen vorlor een auto van 5 jaar oud?
mashell zegt
Dus de startende zelfstandige least een gebruikte wagen. Dat klinkt verstandig.