De Minima rijden nog niet elektrisch, maar de overheid gaat geld geven aan hen om wel elektrisch te kunnen rijden.
Elke dag is er een discussie over elektrisch rijden. Er zijn hordes mensen die nog geen meter in een EV gereden hebben, maar de atmosferische 1.6 viercilinder in hun Scénic 1.6 superieur vinden. Dat mag natuurlijk, maar het is wel pure kolder. Natuurlijk, een 599 GTB, Porsche 993 of Dodge Viper met elektromotor is heiligschennis, maar voor de dagelijkse ritjes is het dikke prima. Ja, een elektromotor is fijner dan de 1.2 TDI uit jouw Volkswagen Polo Bluemotion.
Waar we ook grote verbetering zien: scooters! Die 50cc blèr-dingen zijn natuurlijk een doorn in het, eh, oor voor mensen die niet doof zijn. Ze maken een pokkekabaal dat niemand ooit mooi heeft gevonden. Een stampende ééncilinder heeft wel minimaal 500 cc nodig om een beetje dik te klinken.
Armen moeten ook elektrisch rijden
Maar goed nieuws, die scooters worden keihard aangepakt. Er ligt namelijk een plan klaar voor een scooterregeling. Dat is een pilot voor een subsidieprorgrama voor brom- en snorfietsen met een elektromotor. Op deze manier kunnen ook de mensen met een lager inkomen de overstap maken naar een vorm van duurzame mobiliteit, aldus de RAI. We zeggen niet dat het niet waar is, maar als je een 20 jaar oude Corolla rijdt, ga je die niet inruilen voor een even dure elektrische scooter. Je hebt immers een auto nodig.
Maar we zien wel veel voordelen voor onze mentale rust. Op deze manier kunnen scooter-eigenaren makkelijker overstappen naar een elektrische variant. Dat is voor hen ook handig, want ook voor scooters en brommers gelden er milieuzones. Het is wel de bedoeling om ‘de armen’ te helpen met deze maatregel. Het Rijk heeft 3.500.000 euro vrijgemaakt voor 2024 en voor volgend jaar staat hetzelfde bedrag klaar.
Elektrische scooter al best populair
Over de invulling van de regeling mag de gemeente in kwestie zelf bepalen. Dus wie in aanmerking komt en hoeveel deze krijgt. Wel schat men in dat er ongeveer 3.500 scooters met plofmotor vervangen kunnen worden door een elektrische.
Mocht je nu naar de gemeente rennen om geld te vragen, ben je nog te vroeg. De pilot start pas in de zomer. Middels reclamespots en een advretntiecampagne wordt je erop geattendeerd dat je je oude Gilera Runner moet inruilen tegen iets elektrisch.
Sowieso moet het elektrisch worden binnenkort, want de overheid heeft de verkoop van benzine-scooters verboden vanaf 2025. Dat doel lijken we wel te gaan halen, want op het moment is de helft van alle verkochte snorfietsen al elektrisch en bij brommers is dat 32%.
Fotocredits: Maserati en een scooter in de stad door @TimD via Autoblog Spots!
El_Bastardo zegt
Als we allemaal onze eigen auto’s eens helemaal op zouden rijden totdat het technisch niet meer mogelijk is, zouden we een stuk milieuvriendelijker zijn dan elke 3 a 4 jaar een nieuwe auto aanschaffen, electrisch of niet.
Als die persoon nog 5 jaar in zijn 20 jaar oude corolla zou rijden, doet hij meer voor het milieu als dat hij een nieuwe electrische auto zou aanschaffen.
Johanneke zegt
Jup, een nieuwe EV bouwen is altijd slechter voor het milieu dan je eigen auto oprijden. Achteraf makkelijk lullen, maar ik heb ook het idee dat we nooit op die fragielere downsize motortjes over hadden moeten gaan. Heb geen harde cijfers, maar stel alle normale auto’s hadden altijd een jaren 90 motor gehad, een Volvo 5 cillinder met 140pk, of een Toyota / Mitsubishi blok uit de jaren 90. Die motoren gaan als je wilt naar het miljoen. Zou misschien wel minder slecht voor het milieu kunnen zijn geweest dan ploffende ecoboosts, THP’s, Ecoflex, TSI’tjes (al was de 1.2 niet slecht). En vanaf die techniek de overstap maken op hybrides en daarna EV’s.
Oh en maak van leuke auto’s gewoon geen EV’s. Zorg eerst maar dat iedere normale A, B, C, D segment wagen een EV is en dat iedereen daadwerkelijk kan laden. Kijken we daarna wel verder naar bestelbussen, sportwagens, etc.
mashell zegt
Dat oprijden van mijn oude auto gebeurt wel, maak je geen zorgen, maar dat doe ik niet zelf, dat doet iemand anders. Milieu impact gelijk. Een downsize motor gebruikt minder brandstof per kilometer dan zo’n jaren 90 ding. Die gingen door hun simpliciteit wel lang mee maar hadden geen goede uitlaatgasreiniging en verspilden nogal veel brandstof in deel last bedrijf. Ten opzichte van EV’s verspillen brandstofmotoren sowieso nogal veel energie. Dus voor het milieu is het duidelijk het beste om de nieuwe wagens die geproduceerd worden zoveel mogelijk EV te maken.
lekkaah zegt
Lekker cru idd. Zie woningen waarbij er een dikke elektrische SUV lease/bak van de zaak staat (E-tron of Skoda). En dan daarnaast een benzine CX-5 SUV voor erbij. Paar jaar later staan er weer 2 nieuwe. En de kindertjes een elektrische step, maar die krijgen nu weer een fatbike. Het hele arsenaal wordt gewoon elke paar jaar vervangen, alsof het smartphones zijn.
mashell zegt
Hahaha. Snap je het nou echt niet? De mensen die elke drie vier jaar een nieuwe auto kopen/leasen hun oude auto’s gaan naar vier jaar niet de schredder in…. Die drie of vier jaar oude auto’s worden gewoon verder gereden door iemand anders. Die iemand anders betaald minder geld voor de niet nieuwe auto. Op deze manier wordt autorijden bereikbaar voor mensen met minder geld.
Voor het totaal aan auto’s op de weg of dat er elk jaar geproduceerd moeten worden maakt jouw systeem ten opzichte van het huidige systeem geen verschil.
lekkaah zegt
Dat is niet mijn punt en dat weet jij ook wel. Punt is dat als je echt om het milieu geeft rijd je hem zelf lekker op i.p.v. elke 4 jaar een nieuwe en rijd je prive ook elektrisch. Dingen gaan daarna sowieso vaak naar het buitenland dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
De 2e hands auto markt zou er bovendien ook echt niet veel anders uitzien, vraag en aanbod balanceert zich vanzelf dus armere mensen zullen altijd betaalbaar aanbod hebben. Welke armere NLer zit er nou te wachten op een 2e hands half opgereden 2500kg zware Enyaq met alle hoge vaste lasten en waarvan de batterij of andere onderdelen op een bepaald moment vervangen moet gaan worden.
mashell zegt
Wat is dan wel je punt? Als je om het milieu geeft moeten we naar schonere wagens en moeten de vieze wagens gesloopt worden. Dat betekent EV’s er in en youngtimers (koosnaampje voor oude barrels) eruit. En omdat iemand die een oud barrel rijdt over het algemeen geen nieuwe kan betalen schuiven we de bestaande wagens ééntje door. Zo doen we dat al jaren en het werkt. Zelf oprijden maakt het wagenpark niet schoner, zorgt alleen voor een lagere vervangingsratio omdat mensen met lagere inkomens langer moeten sparen voordat ze een nieuwe wagen kunnen kopen, ze moeten immers nieuw kopen want er is geen tweedehandsmarkt meer omdat iedereen zijn wagen moet oprijden. Dat zelf oprijden werkt gewoon niet!
Ik snap best waarom sommigen willen dat mensen nieuwe wagens zelf oprijden, dat is afgunst maar dat is een negatieve emotie die wel maar beter onderdrukken want daarmee kom je niet voorruit, als je zelf omhoog wilt moet je niet een ander naar beneden halen.
“Welke armere NLer zit er nou te wachten op een 2e hands half opgereden 2500kg zware Enyaq met alle hoge vaste lasten en waarvan de batterij of andere onderdelen op een bepaald moment vervangen moet gaan worden”
Hoe is dat anders dan een turbo vervangen, een uitlaat, een koppakking, een koppeling? Er komen straks gewoon batterij revisie bedrijven zoals er nu turbo revisie bedrijven zijn. En dan is het “arme” gezin helemaal blij met de 10 jaar oude Enyaq. Net als ze nu blij zijn met een 10 jaar oude Zafira.
lekkaah zegt
Ik snap waar je vandaan komt; des te meer EV’s er worden afgenomen nieuw, des te sneller alles EV is in NL is de theorie. Maar wat als die EV’s net zo hard weer geexporteerd worden? Ik lees hier op autoblog regelmatig dat die dingen massaal geexporteerd worden nadat de leasetermijnen verlopen, dus er moet dan toch (te) weinig vraag naar zijn op de occassionmarkt? Iets gaat er niet volgens plan dan, lijkt mij.
Er is in mijn omgeving niemand die staat te springen om zelfstandig een EV aan te schaffen, maar de meeste rijden wel EV want auto vd zaak. Dat bedoel ik te zeggen. In het weekend stappen ze allemaal het liefst hun benzinewagentje in, en ik ken al helemaal niemand die naar 2e hands EV’s kijkt. Maar misschien zit ik een grote bubbel, dat kan ook natuurlijk.
degrotemuis zegt
Misschien wel een beetje een bubbel? In mijn omgeving zijn er best wat mensen met een EV van de zaak, maar er zijn er maar weinig met een tweede auto met een waarde waarvoor je iets beters dan een 24kWh Leaf 1 koopt, als er al een tweede auto is. Denk 206, C1, 99 Yaris, Fabia, Picanto, Note van de eerste generatie etc. Onder de mensen die wel een duurdere auto als tweede hebben, zijn er ook wel een aantal met een EV als een i3, Ioniq of Leaf 2. En vrijwel allemaal gebruiken ze de auto van de zaak ook privé als primaire auto.
utregcity zegt
Die mensen rijden toch allang op een fatbike?
harrie zegt
Ja, en zo niet, dan kunnen Dylano en Shaquina er straks 1 met subsidie aanschaffen.
dilbert zegt
In China rijden jan met de pet ook allemeel met een elektrische scooter ;-)….
mashell zegt
Als ik me heen kijk dan lijkt het juist of de stinkende lawaaiige tweetakt brommers weer aan een opmars bezig zijn.
fanboy zegt
@mashell: Die mogen sowieso per direct door de shredder, wat een waardeloze dingen
hondafiel zegt
Iig niet in de grote steden. Daar kom je niet meer binnen met een 4takt ouder dan ik meen 2010. Heel leuk als het model niet is veranderd en je een 2009 model had waar je dus de stad niet meer mee inkomt.
En wat voor jou lawaai is klinkt voor een ander als muziek in de oren.
mashell zegt
Een tweetakt brommer op maximale toeren? Als dat als muziek voor je klinkt is heb je een bijzondere muzieksmaak…
leefvrij zegt
Vijf jaar geleden een elektrische scooter gekocht. Lekker geruisloos rijden. Ik snap niet dan mensen in het kabaal van hun eigen scooter motor willen zitten.
hondafiel zegt
Oprechte vraag, hoe is het met je scooter na een paar wintertjes pekel?
William zegt
Met elektrische scooters zie je nog steeds dezelfde problemen als met elektrische auto’s:
Ze zijn veel duurder dan de benzine versie
niet iedereen kan laden
en het rijbereik is op zijn best de helft van een benzine scooter.
Maar wel goed dat al die extreem lawaaiige en vervuilende brommers en scooters eindelijk verdwijnen.
theghost zegt
3.5 miljoen en 3500 scooters, dat lijkt mij een druppel op een gloeiende plaat….
dare2think zegt
Het artikel noemt weinig over laadmogelijkheden voor e-scooters, als ik een beetje inschat waar die ‘arme mensen’ wonen dan is dat niet altijd met een eigen berging of tuin met een stopcontact! Dus is het zeker niet voor iedereen een optie om elektrisch te gaan.
Dutchdriftking zegt
Doodzonde dat het verbod op benzine brommers van de baan is. Over milieuwinst gesproken…
baardmijt zegt
Ik vind een 50 cc tweetakt met agressieve poorttiming die bij zo’n 16k toeren een pk of 16 of meer geeft heel tof klinken. Een vario als in een scooter verpest de pret, maar dat ligt niet aan de cilinderinhoud. Dus die ene persoon bestaat wel degelijk.
Aon zegt
Ook een arme wil een auto op 4 wielen. Scooter is te klein voor de meeste gezinnen. Waarom stoppen ze niet alle subsidiegeld in verduurzamen van het huidige autopark?