Ariel wil bewijzen dat er ook lichtgewicht EV’s kunnen bestaan, dit is de E-Nomad.
Als de elektrische auto gemeengoed is, betekent dat dan dat alle fun merken van lichtgewicht auto’s zoals Donkervoort, Caterham, BAC en Ariel moeten verdwijnen? Zeker niet, in elk geval niet wat Ariel betreft. Het Britse autobedrijf heeft een interessant concept naar buiten gebracht.
Dit is de Ariel E-Nomad, de eerste volledig elektrische auto van het merk. Het accupakket is in samenwerking met Rockfort Engineering en Bamd Composites ontwikkeld. Geen kale EV met een batterijpakket van een bestaande auto, nee dit is echt door Ariel in huis gemaakt met een aantal partners.
241 km range
De accu is 41 kWh groot. Rockfort gebruikt de laatste snufjes als het gaat om de energiedichtheid van batterijcellen voor het beste resultaat. Hoe groter de batterij, hoe meer gewicht immers. Je wil dus het beste halen uit een zo klein mogelijke batterij. Dit 450 volt accupakket weegt nog geen 300 kg en toch is de range van de Ariel E-Nomad 241 kilometer. Je komt er niet waanzinnig ver mee, maar voor een fun car moet het voldoende zijn.
Het batterijpakket kan overweg met een snellader. Staan ze toch gek te kijken als je hiermee bij de Fastned aankomt. Via DC-snelladen is de accu in 25 minuten van 20 tot 80 procent te laden.
Power
De Ariel E-Nomad levert 289 pk en 489 Nm aan koppel. Dat alles op een totaalgewicht van 895 kg. In zo’n 3,5 seconde sprint de elektrische auto naar 100 km/u. Daarmee levert de auto nog steeds het typische Ariel-rijgevoel, ondanks het feit dat dit een elektrische auto betreft.
Het gewicht van de auto is zo laag dankzij het gebruik van bio composiet van het bedrijf Bamd Composites. Feitelijk betekent dit dat de auto is opgebouwd aan de hand van natuurlijke grondstoffen. Het levert volgens Ariel een besparing op van 73 procent CO2 in vergelijking met een carbon structuur. Ook zou de auto zelfs 9 procent lichter zijn in vergelijking met carbon.
Voorlopig blijft het bij dit prototype. Het is niet duidelijk wat Ariel concreet van plan is met de E-Nomad. Het Britse merk wil vooral laten zien dat ze ook klaar zijn voor een elektrische toekomst. Een elektrische Ariel als productieauto zit er voorlopig nog niet in.
ouwedibbes83 zegt
Knap om een auto licht te houden maar wel power en wat range mee te geven icm snelladen. Want in mijn ogen is rijbereik minder belangrijk als je snel kunt laden.
Vanuit marketing oogpunt zou ik de cijfers net iets opkrikken naar 300 pk en 500 Nm, dat oogt als een klap meer terwijl het nog geen 5% erbij is.
Dit is mss wel een heel leuk (circuit) speeltje. Of met een setje off road banden door de duinen. Hier lijkt me wel markt voor, groene bedrijfsuitjes met een fun wagentje!
audirs3 zegt
Helemaal mee eens, dit wordt de toekomst van Zandvoort.
okdoei zegt
Allemaal uitleg over een auto die er voorlopig niet gaat komen.
Business case zal waarschijnlijk waardeloos zijn dus dat zal de reden zijn dat ze het niet doorzetten. Ja, de auto “bestaat” maar is niet te koop.
Kun je dan spreken over het “bewijzen dat een lichtgewicht EV kan bestaan”? Hetgeen wat in het begin wordt geopperd.
Technisch en theoretisch: ja. In de praktijk: nog niet.
audirs3 zegt
@okdoei Omdat je dit toch gewoon zo in productie kan nemen?
De mythe dat een EV zwaar is is ook al vrij achterhaald. Een Model 3 weegt om en nabij hetzelfde als een 3-serie. Een Model S Plaid weegt minder dan een M5.
De energie dichtheid van accu’s wordt steeds beter, en je bespaart met een EV wel op het gewicht van een motor en versnellingsbak en kardanas en uitlaat etc. Over een paar jaar zullen EV’s veel lichter zijn dan ICE.
Wolflow zegt
Een Nikko of Maisto wegen nog vele malen minder
Johanneke zegt
Als petrolhead die volledig voor de EV transitie is kan ik hier met mijn koppie niet bij. Laten we aub inzetten op de bulk van de kilometers, niet de niches. Dus alles wat nu een normale auto met een 2, 3 of 4 cillinder is (oftewel vrijwel elke auto die er nieuw verkocht wordt in Europa), die moet je elektrisch maken. Die maken de 10-20k km per jaar nu op benzine. Zorg dat die auto’s mensen allemaal elektrisch naar hun werk en familie kunnen brengen, en dat er voldoende laadcapaciteit is. Laat de leuke auto’s met rust, in ieder geval totdat je zover bent dat alle saaie auto’s een EV zijn.
Zo’n buizenwagen, of sportwagens met dikke motoren, zijn zo’n ontzettend klein deel van de totale uitstoot van auto’s. Laat dat lekker. Laat de mens nog kunnen genieten van de prachtige techniek en het geluid, het zelf schakelen. Kan makkelijk, geen syntetische brandstoffen voor nodig ook, zolang de forens maar wel beter voor hemzelf en het milieu in een EV kan stappen.
pomoek zegt
Volledig met je eens, met als enige opmerking dat ik deze auto als “proof of concept” wel kan waarderen. Een volgens mij terechte kritiek op EV’s is het hoge gewicht. De BMW i4 bijvoorbeeld weegt een paar honderd kilo méér als zijn benzine zusje. Dus onderzoeken naar hoe het gewicht van EV’s naar beneden te brengen vind ik op zich wel zinvol.
potenza zegt
Helemaal eens. Maak het simpel.
rollingstoned zegt
I’ll third that!
audirs3 zegt
Een EV heeft ook wel voordelen, ook voor een fun car. Zowel qua gebruikskosten (nu nog in NL geen wegenbelasting, ook in landen als Noorwegen erg aantrekkelijke regelingen), weinig onderhoud, en ook rijdt het eigenlijk beter met instant koppel en geen schakelmomenten.
En het een sluit het ander niet uit. Zo hebben sportieve auto’s de paardensport ook niet volledig verdreven.
baf07 zegt
Oliegestookte auto’s zijn niet het probleem van de co2 uitstoot, maar wordt door overheden wel zo neergezet. Is handig want er zijn veeeeeeeel auto’s en massa is kassa….
audirs3 zegt
Okay wappie… Allemaal een wereldwijd groot complot 😂
baf07 zegt
Wappie? Compleet t tegenovergestelde
pomoek zegt
EippaW?