De Ariel Atom was al de ultieme trackday-beleving, nu krijgt de lichtgewicht zelfs een eigen raceklasse.
Nu kan je direct de vergelijking trekken met allerlei open- en formuleracertjes. Dat is niet terecht. Om te beginnen kan je een Ariel Atom in principe naar huis rijden. Een paar extra lampjes op de Atom Cup zijn dan wel vereist. Daarbij biedt Ariel een erg mooi programma aan. Voor €81.000,- tot €107.000,- race je een jaar lang mee.
Als je heel veel zelf wil doen kom je voor 80k euro een heel eind. Je moet dan zelf al je onderdelen en transport regelen. Voor een ruime 10k meer krijg je banden, brandstof en een ‘sleutelhulp’ op het circuit. Het duurste 107k pakket biedt ook opslag, transport en volledig onderhoud van de Atom.
Tot slot de specificaties van de Atom Cup. De auto weegt 500 kg, 25 kg minder dan normaal. Achterin ligt het 245 pk 2 liter Type R blok van Honda. Hiermee moet de Atom Cup in ongeveer 3 seconden naar 100 km/u accelereren. Mocht dat mis gaan dan zijn alle auto’s standaard met rolbeugel uitgerust. Het enige slechte nieuws is dat deze ‘cup’ voorlopig aan het Verenigd Koninkrijk is voorbehouden. Amerika schijnt ook een eigen cup te hebben.
kevinRS6 zegt
Als ik het geld had zou ik het wel weten!
subarufan zegt
Lijkt me een prachtige klasse, ook om naar te kijken op tv. Hopelijk vind een of andere zender er tijd voor :)
bjorn123 zegt
@subarufan: dat zal wel niet, zelfs de motogp wordt hier niet uitgezonden.
loopjes zegt
@bjorn123: (autoblog begrijp dit niet verkeerd als spam) maar Usagoals .com zend een hoop verschillende races uit van moto3 tot moto gp. En van formule ford tot f1. Voor de rest een leuke klasse jammer genoeg zal er nooit genoeg animo voor zijn in ons kikkerlandje.
jordy14 zegt
@bjorn123: bbc
NLBUURMAN zegt
klinkt als een leuke klasse waarin veel ingehaald gaat worden omdat met zo’n licht autootje hij makkelijk een beetje dwars zal gaan. (niet perfecte exit van de bocht is plaatsje terug) *denkt direct aan die 250cc >250 km/h karts*
stefanbier zegt
Als ik 80k moet betalen en je moet dan heel veel zelf doen xd. Dan mag hij van mij lekker ingepakt in een doosje blijven .
jrk68 zegt
@stefanbier:
Dan betaal je toch gewoon die 107k, dat is voor een seizoen racen niet eens zo gek veel.
Of je maakt 75k over aan Abt en je mag een jaar gooien met een Scirocco op aardgas.
Het is voor mij ook niet weggelegd maar die bedragen ben je ook kwijt als je op niveau wil karten.
wheelzzz zegt
Draakje op wielen
hjetten zegt
@stefanbier
80k is niet zo heel gek voor een seizoentje racen, ik weet niet of je je er ooit in verdiept hebt, maar voor iets meer dan een ton weet ik het wel. Gewoon elk weekend even naar engeland.
pomoek zegt
Hmmm, ben de enige die hier niet zo enthousiast over is? Door al de extra beplating is het “skelet” niet meer zo goed zichtbaar, en dat maakte de Atom tot een aparte verschijning. Daarnaast was het een raceauto voor op straat, ennu is het een raceauto voor de racebaan? Overigens is een ton om te racen inderdaad niet gek veel. Jammer dat de “gewone” Atom ook al behoorlijk prijzig is. Begrijp me niet verkeerd, het zal best leuk zijn om er in te racen, maar om er naar te kijken zie ik denk ik net zo graag een kudde clio-tjes over een circuit gaan.
notsobig zegt
@pomoek: Over die beplating: de sponsoren moeten hun logo’s toch ergens kwijt? ;) :P
jordy14 zegt
Dat is zeker wel een vette raceklasse.
roadrebel123d zegt
Wordt spannend zo want een atom mist grip en downforce tov echte circuitracers!