






Je moet er iets voor overhebben.
De een zijn dood, is de ander zijn brood; het gezegde geldt ook in de autowereld. De zielen die De Tomaso door de jaren heen won met zijn iconische Pantera hebben het merk niet overeind kunnen houden. Hoewel het Italiaanse automerk naar verluidt werkt aan een terugkeer, gaat koetsenbouwer Ares Design in de tussentijd aan de haal met de Pantera. Vandaag laat het Milanese ontwerphuis eindelijk het resultaat zien.
Waar we het tot op heden hebben moeten doen met schetsen, presenteert Ares Design deze week het definitieve werk. De Panther, ook wel Project 1 genoemd door de Italianen, is vanmiddag onthuld door het bedrijf. Het resultaat is precies zoals verwacht een moderne interpretatie op de sportauto uit de jaren ’70.
De hedendaagse Pantera is gebaseerd op de Lamborghini Huracan en van deze auto neemt hij dan ook de krachtbron over. De Panther heeft dezelfde 5,2-liter V10, maar in de Panther produceert hij tussen de 640 en 660 pk en 560 Nm. Ares Design zegt vooralsnog niets over de acceleratie van de auto, wel laat het weten dat de wagen een topsnelheid heeft van 325 km/u. Het bedrijf heeft de auto een ECU-upgrade gegeven, evenals sportkatalysatoren en downpipes.
De koets van de auto is door Ares Design zelf gemaakt en bestaat volledig uit hoogwaardig koolstofvezel. De klapkoplampen zijn voorzien van LED-verlichting. Binnenin de Panther vinden we een interieur bestaande uit koolstofvezel, alcantara en nappaleer. Ares Design zegt dat de auto minimaal 615.000 euro kost.
klapkoplampen altijd + 1
Kijk dan, klapkoplampen in een nieuwe auto anno 2019! Ares scoort hiermee toch wel behoorlijk wat cool points
Het woord ‘design’ mogen ze wel schrappen in hun naam.
@fejjie: want? Dit is een goede interpretatie van een moderne Pantera m.i.
@str8six: mee eens. Prachtige wagen. Je ziet gelijk dat de huracan de basis is, maar deze is toch wel heel erg gaaf hoor!
@str8six: Mee eens, en toch zou ik als ik dit geld had en een Pantera zou willen ( en dat is zeker niet denkbeeldig) een echte kopen en die op een smaakvolle manier, met respect voor het orgineel, laten restomodden. Dat moet kunnen voor 600k.
Heerlijk hoor!
Stuk gaver dan een Hoerenkan.
@str8six: Klopt geel gaaf?
maar een stuk.gaver dan een Hoerenkan een Hoerateg of een
T-Roll is natuurlijk niet echt moeilijk
@wahltiroler: upps niet correct dat vergelijk want zelfde Bouwer andere klasse.
Maar idd stukngaver dan een Hoerenkan en een Hoerus
@str8six: oneens
@fendercd60: dat mag
€615.000,- Maar dan krijg je wel een auto met plaatwerk dat net zo strak is als een opgefrommelde krant. Zonde, de auto zelf is erg mooi.
Raar, daar had gewoon een LS motor in moeten liggen.
@Jochempie: Ik snap je punt, het had het eigenlijk afgemaakt. Maar als je dan toch al een Huracan als basis gebruikt is het zonde om die briljante v10 te ruilen voor een Ls.
@kapitein: Dat had ook gewoon een buizenframe moeten zijn ;)
@jochempie: lastig om dat door EuroNCAP te loodsen…
@bara: Dat hoeft niet. Edd China (voormalig Wheeler Dealers) lukte het onder andere om een gemotoriseerd bankstel en een gemotoriseerde toiletpot op kenteken te krijgen dankzij de soepele regelgeving in het VK. Wanneer je grote aantallen produceert kom je daar niet mee weg, maar als coachbuilder die af en toe een modelletje bouwt kun je daar vast wel gebruik van maken.
@edge: Moet je wel snel zijn, met een beetje pech is de SVA-route vanaf 29 maart afgesloten.
@Jochempie: eigenlijk wel ja, al is er natuurlijk niks mis met een atmosferische V10! De achterlampen zijn dan wel weer van een auto met LS-motor, is iig al iets he..
@jochempie:
Blasfemie! In een DeTomaso hoort een Ford V8.
Wel echt een prachtig apparaat. Je herkent de Pantera er onmiddellijk in. Zou je ‘m ook met een op de taartschep lijkende vleugel van een originele GT5 kunnen krijgen?
@original_arnoud: Ik was in de war, Ford V8 interdaad.
@jochempie: Een Coyote of GT350 blok dus. DeTomaso Pantera had een Ford V8 achterin liggen.
Zo enorm ziek!! Heerlijk dik
Wel fijn dat ‘ie van hoogwaardig koolstofvezel is gemaakt.
Voorkant lijkt IMO meer op een Maser Merak/Bora. Maar desalniettemin vind ik ‘m wel tof. Prijzig, maar ja, velen zullen dat geen probleem vinden om toch wat anders te hebben dan de buurman in Dubai.
Prachtig new design! Alleen hij/zij lijkt wat hoog op de pootjes te staan? Doet mij denken aan de New stratos
Heeft wat mij betreft wel een erg hoog kitcar-gehalte zeg! En dat bedoel ik niet positief. Bodywork niet strak, duidelijk de achterlichten van een andere bekende auto… Ik zou daar geen 600.000 voor betalen.
@gandini: je observaties zijn enigszins correct maar je conclusie is verkeerd vind ik. Nu lijkt hij net op een echte Pantera, ook qua afwerking… (waarschijnlijk is deze alsnog veel beter, maar wel in de juiste spirit)…
Wat mij betreft scoren ze een onvoldoende. De auto ziet er raar uit, vooral en profil. Teveel moedwillig retro, en veel te opgeblazen. De originele Pantera is een uiterst slanke afgetrainde atleet. En dan 6,5 ton betalen voor een plastic body, terwijl je daarvoor 2 Huracáns kunt kopen… Niet duidelijk is trouwens of je zelf een Huracán mag inleveren, waar Ares vervolgens de zaag in zet. Als dat zo is ben je dus dik 1 miljoen kwijt voor een twijfelachtig produkt.
Ik vind hem erg geslaagd????
Hij is best gaaf, maar als het dan toch op basis van de Huracan is, dan voor het geld liever een Huracan Performante, en een rappe station er naast als daily.
Chris Harris, testen aub!!!!!
Prachtig ding!!
Teveel retro, maar dan lelijk uitgevoerd. Daardoor mist hij het geniale van de oorspronkelijke Pantera, en wordt het kitsch. Maar hij zal ongetwijfeld bij velen in de smaak vallen. Doe mij maar een originele Pantera.
stunning
Veeeeeel smaakvoller dan de basis lambo… Nieuwe custom koets kost wel natuurlijk…
Mooie bak
Lijkt wel ee. GTA wagen joh. Meh
Het kan dus toch…
Een sportwagen met een clean design, dat kan dus gewoon nog…
Gelukkig geen echte klassieker opgeofferd. Zoals ze bij Alfa Romeo deden om van een 8C Competitione een Disco Volante te maken.
Zijn dat Corvette achterlichten? Interessant. Wel een blubberdik ding.
Prachtig?