De ArcFox Alpha-T maakt het duidelijk: we leven in compleet andere tijden. En toch ook weer niet.
30 jaar geleden was het allemaal zo makkelijk. Iedereen kocht gewoon een Opel Kadett. Was je sportief, dan kocht je een Kadett GSi, ws je gierig, dan reed je een Kadett GL. Was je gepensioneerd dan reed je een Kadett Sedan CDX Automaat. En als je een parenclub op een boerderij in Noord-Brabant runde, dan had je een witte Kadett Cabrio.
Uniek
Tegenwoordig rijden we allemaal unieke crossovers. In principe doen de marketingteams anno 2020 hetzelfde als in 1990. Je kunt diverse smaakjes van het zelfde product krijgen. Ondanks andere aankleding of koetswerken, zijn veel auto’s onderhuids identiek. Deze ArcFox Alpha-T is een welkome aanvulling.
BAIC en Magna
De ArcFox Alpha-T is het eindproduct van een joint venture tussen BAIC en Magna. Er waren al diverse concept cars getoond van ArcFox, maar de Alpha-T is hun eerste productiemodel. Ondanks dat de styling behoorlijk westers overkomt, is het een geheel nieuw ontwerp. Om een idee te krijgen van het formaat: de auto is 4,79 meter lang, 1,94 meter breed en 1,68 hoog. De wielbasis is een vorstelijke 2,91 meter. Ter referentie: dat is iets compacter dan een Audi e-tron.
Goede aanvulling
Mede dankzij de compacte afmetingen zou het best een goede aanvulling voor de Nederlandse markt zijn. Helemaal omdat de ArcFox Alpha-T geheel elektrisch is. De auto heeft twee motoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras. Beide leveren 218 pk en 360 Nm. Ze worden gevoed door een accupakket van 93,6 kWh. De actieradius is mede daardoor behoorlijk indrukwekkend: 653 km!
NEDC
Nu moeten we er wel bij aantekenen dat de actieradius van de ArcFox Alpha-T geheel conform NEDC-regels is vastgesteld. Een puur theoretische waarde, dus. Er zijn echter voldoende Europese fabrikanten die ook in de NEDC cyclus geen 653 km kunnen halen. Een beetje natte vingerwerk: 653 km in de NEDC wordt ongeveer 500 in de WLTP, dus 400 ‘echte kilometers’ en dat is gewoon een degelijke score. In China kost de auto minder dan 40.000 euro. Over exportplannen naar Europa is vooralsnog niets bekend.
ttr6 zegt
Nou @ willeme…..de tijden van de Opel raket liggen toch wel wat verder achter ons……
lekkerlinksrijden zegt
@ttr6: ik kwam er van de week nog 1 tegen, de auto was ouder dan de bestuurder en die was ook al op leeftijd ;-)
weijs zegt
Kudos voor de intro paragraaf. Heerlijk leesvoer.
hiostu zegt
Ik dacht even dat het om een bodykit voor de Urus ging op de eerste foto.
mashell zegt
Een auto op grote hoogte… Ziet er van buiten en van binnen gewoon goed uit.
fransananas zegt
Ben heel benieuwd naar deze auto. Wordt nog een leuke toevoeging al die Chinese auto’s op de weg.
cazzo046 zegt
Wat voegen die precies toe dan?
fransananas zegt
@cazzo046: andere design taal en meer variatie in merken op de weg.
cazzo046 zegt
Dit had toch net zo makkelijk een Hyundai, Kia of Toyota kunnen zijn?
Voegt qua design niet veel toe.
993carrera4s zegt
Misschien een goede concurrent voor de model Y. Die dure VAG en BMW meuk met de helft van deze range is geen concurrentie.
realhustler zegt
Ik hoop dat ze binnenkort de diverse belastingen op auto’s eens herzien, zodat we Europees 1 beleid hebben daarmee en dat de overheidsfinanciën niet afhankelijk zijn van de autokeuze van de inwoners.
Dat mensen gewoon de auto aanschaffen die ze mooi vinden, praktisch is voor hun, en niet buitenproportioneel gestraft worden voor wat ze willen. Stoppen met verkapte subsidies op elektrisch, en gewoon Europees gezien heel lichtjes milieu vriendelijk stimuleren.
sudbina zegt
Het lijkt erop dat die parenclub eigenaar aan “het virus” is bezweken; er staat momenteel één witte Kadett cabrio te koop in Noord-Brabant:
http://link.marktplaats.nl/m1523391807?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Immer geil.
mashell zegt
Wat er allemaal wel niet achter die groene schuifdeur gebeurd is…
pyrat zegt
Ziet er serieus goed uit, beetje hoe eigenlijk de neus van een Cayenne had moeten zijn.
freewilly37 zegt
Heb zelf als “Chinese” leaser een MG ZS EV, bevalt uitstekend!
Volle accu goed voor 265km en ramvol opties :)