Guess who’s back? Met meer power dan voorheen, door een combinatie van Amerikaanse muscle en elektromotoren.
Het zou zomaar kunnen dat je de Arash AF10 al weer helemaal vergeten was. We vergeven het je, we schreven in 2006 voor het eerst over de AF10 en in 2010 voor het laatst. Toen was hij echt af, maar ging hij toch niet in productie. Het bedrijfje van Arash Farboud zou haar poorten sluiten, kwam toen in 2014 met de AF8 en nu is daar opeens toch het productiemodel van de AF10. De basisvorm is hetzelfde gebleven, maar onderhuids is het nodige gewijzigd.
Je hebt keuze uit verschillende aandrijflijnen. De basis wordt gevormd door een versie met 550 pk-sterke V8, de absolute topversie is een hybride. Deze combineert een 6.2 V8 met 900 pk met drie elektromotoren. Gecombineerd vermogen: 2080 pk. Dat zou voldoende moeten zijn voor 0-100 in slechts 2.8 seconden.
Voor 450.000 euro koop je de Arash AF10 met instapmotor, de hybrideversie kost liefst 1,4 miljoen euro! Bestel je deze in de zogenaamde Racer-uitvoering -je krijgt dan een rolkooi, brandblusser, intercom en wat leuke striping- dan betaal je nog eens 130.000 euro extra. Dromen mag natuurlijk altijd… De auto maakt zijn livedebuut in Genève. We zijn benieuwd of het merk dan wat meer kan laten zien dan wat lousy renders.
fijnkonijn zegt
2080 pk en dan “slechts” 0-100 in 2.8 seconden?
Een Tesla van 120k doet dat ook. Met slechts rond 700pk. Of te wel: you are doing it wrong (tractie probleem much…)
davelepeef zegt
@fijnkonijn: vermogen is allang het probleem niet meer, tractie wel. En je pakt voor je vergelijking een elektrisch aangedreven auto, ergo maximaal koppel vanaf 0…
phaeton zegt
@davelepeef: Eens, maar een Aventador doet het met 700pk puur uit een atmosferische verbrandingsmotor in slechts een tiende meer.
davelepeef zegt
@phaeton: dan nog moet ’t via dezelfde
streepjes rubber op ’t wegdek worden overgebracht. Op ’n gegeven punt doet ’t er niet meer toe wat ’t wagengewicht of het over te brengen koppel is.
gtwillem zegt
@davelepeef: klopt helemaal. De grens van 0-100 lijkt wel te zijn bereikt. Alle sprintkanonnen (Veyron, 911 Turbo S, Nissan GT-R) zitten tussen de 2,5-3 seconden. En ook de getunede modellen zitten daar niet ver onder. Simpelweg doordat er straatnamen onder liggen.
Kijk maar naar de dragscene: alles op straatbanden zit rond die 2,5 seconden. Alles daaronder staat op veel serieuzer rubber (semi-slicks, drag-radials).
87sandyd zegt
@fijnkonijn: lekker belangrijk die 0-100….op een gegeven moment houdt het ook gewoon op, zolang de auto’s geen 500 kg wegen met 2000 pk en de tractie maximaal is zie ik ook niet iemand veel sneller zijn dan 2,8 secs. De tussensprint zijn imo sws van veel grotere waarde, die van 100-200 bijvoorbeeld
jrmpower24 zegt
@87sandyd: inderdaad.
Bij sportwagens kijk ik vaak vooral naar 0-300.
En bij gewone snelle auto’s 0-200.
Dat is ten minste echt interessant.
norge zegt
You pay , me deliver…Sometime…garanteed…
hassani zegt
@norge: Guaranteed..
c3po zegt
@hassani: didn’t get the joke…?
hassani zegt
@c3po: blijkbaar niet nee;)
centric zegt
Ik vind het absoluut een mooie auto, lijkt een beetje op de Enzo. Maar waar die 2080 pk’s voor nodig zijn snap ik niet echt.
davelepeef zegt
@centric: schele peer!
pixeltrooper zegt
Beetje te gewaagde stap voor zo’n klein bedrijfje denk ik
henkhupelschoten zegt
Leverbaar in 2080?
Donstil zegt
En toen ging de wekker.
lompey zegt
Klinkt allemaal niet zo betrouwbaar.
nicolette zegt
@lompey: inderdaad
mopar zegt
@lompey: dat zeiden mensen van Tesla ook in het begin, en kijk waar ze nu zijn. Zonder innovatieve nieuwe bedrijven worden de grote jongens ook niet gestimuleerd om te vernieuwen
Jipjj zegt
Ik heb ook een auto getelend en die heeft zelfs 4000 pk :/
Jipjj zegt
@jipjj: *getekend
norge zegt
@Jipjj: getelend was leuker..
Jipjj zegt
@norge: ok getelend it is!!
baap zegt
@jipjj: Aziatische roots? ;)
ericc zegt
Hij bouwt wel leuke wagens maar productie komt nooit op gang….! Jammer.
pieterpoes zegt
In geen 2080 jaar dat ik hier mijn geld aan besteed.
mrcy335d zegt
@pieterpoes: voor nog geen 2080 cent
yupyup zegt
Hè, kijk! Een nieuwe hotwheels!
nicolette zegt
@yupyup: ik wil hem wel als model
nicolette zegt
Enzo looks,deuren van Gt40 ,Fxx spoilers ,ben bang dat we hier niets meer van horen
gtwillem zegt
Niet alleen de auto, maar het verhaal achter de auto is zo briljant. Arash Farboud kocht in 2000 een 360 Modena. Hij vond hem goed, maar niet perfect. Maakte niet uit, hij had een supercar op de inrit staan. Echter, toen Ferrari de Enzo onthulde, was Arash om. Hij moest en zou een Enzo hebben. Maar natuurlijk was Ferrari het daar niet mee eens. De Enzo was alleen voor mensen met meer dan een enkele Ferrari. “Sorry Meneer Farboud, leuk dat je een 360 Modena hebt, maar dat is lang niet genoeg om een Enzo te kunnen kopen.”
Arash was pissig en in plaats van het Hele Internet te trollen, begon hij met de ontwikkeling van zijn eigen auto. Eerst de Farboud GTS, later de Arash SF. En nog steeds is hij bezig om de ultieme Ferrari-beater te maken. Niet zozeer omdat hij geen Enzo kon betalen (hij heeft er intussen eentje), maar omdat te hij volgens Ferrari te weinig Ferrari’s had om er eentje te mogen kopen…
isleofman zegt
Ik denk dat we de max qua acceleratie nu wel bereikt hebben tot 100. Laatste 911 turbo gaat meen ik ook al in 2.8. Dit soort vermogens zet dan wel weer nieuwe benchmarks voor 200 – 300 en verder.
heidekonijn zegt
Wat een..euh.. Enzo achtige tekening?
v60polestar zegt
Woow dik!!!
Edge zegt
Hij ziet er eigenlijk wel gaaf uit, maar 2080pk, kom op zeg. Dat is leuk op papier. Als je Ferrari-liefhebber en bent, en al helemaal als je Ferrari-bezitter bent, zou je moeten weten dat zo’n auto meer kan dan alleen hard sprintjes trekken. Ik zou me als Farboud zijnde dan ook niet focussen op zoveel mogelijk pk’s, maar ook op de handeling.
roppp zegt
@Edge: maar ja, jij bent Farboud dus niet.
milieumeneertje zegt
Ben ik de enige die de vlammen/ decals op de auto een beetje kinderachtig vind?
dutchcorvette zegt
140K best weinig voor een nieuwe supercar met gave looks
dutchcorvette zegt
@dutchcorvette: best = relatief
ziekegeest zegt
@dutchcorvette: dat is alleen voor een brandblusser, een kooitje, en wat lijntjes….
reistje zegt
Waarom altijd zulke ongeloofwaardige claims als je eigenlijk nog niks hebt? Ja je krijgt aandacht maar vaak niet echt goede aandacht en dat beetje aandacht is meestal het hoogtepunt van het merk.
Bijvoorbeeld, wat zien we nu echt bij deze auto? Wat concept tekeningen van het uiterlijk en verder? Een 3D getekende carbon monocoque met wat subframes en een beetje ophanging. En een motor maar dat is gewoon een Chevy LT4. Het grappigste is nog wel de tekening die aanwijst waar de elektromotoren zitten. Dat is namelijk wel heel makkelijk getekend maar nu nog een echt systeem maken. En met 1180 elektrische pk’s zou je toch verwachten dat hij accu’s zou hebben.
roppp zegt
@reistje: zonnepanelen…… [zucht]
schlumpie zegt
Daar zal de lokale bandenboer ook vrolijk van worden :p
rob5nismo zegt
Ik vind het een mix van pagani saleen en ferrari maar dan niet zo geslaagd qua samenstelling
c3po zegt
Zielig concept.. Ding ziet er nu al verouderd uit.
mrrallycross zegt
Arash, kan je dat eten?
ghost zegt
Leuk voor in de kroeg, bij het zoveelste ‘wie heeft de langste’ verhaal; die van mij heb 2080 pk!
Dutchdriftking zegt
Voor dat geld heb ik dan toch liever een Veyron…