Je jaagt je buren de stuipen op het lijf wanneer je er ’s avonds mee de straat in rijdt, maar dat doe je dan wel op een hele zuinige manier. Deze “auto” met hoog sciencefiction gehalte kreeg de naam Aptera en wordt gebouwd in twee uitvoeringen. Een volledig elektrische variant en een diesel-hybride met een verbruik van slechts 0,78 liter per 100 km.
Volgens de makers moet de auto z’n 20.000 dollar kosten. Hij is uitgerust met zaken als airbags, een camera van achteren voor het inparkeren (lijkt me met zijn vreemde vormen geen overbodige luxe), navigatiesysteem en DVD installatie. Het futuristische ontwerp spreekt je misschien aan, maar waarschijnlijk helemaal niet, één ding staat vast en dat is dat de spoorbreedte van de wielen alles behalve handig is in het dagelijkse verkeer. Naast futuristisch dus ook een hoog fun gehalte, maar alles behalve praktisch (via: motorpasion).
vinox zegt
Men neme een Cessna, men slage met voorhamer de vleugels en staart eraf, et voilà ofwa? Tof ze, ingenieur zijn :-)
Boyracer zegt
Een wielbasis kan nooit breed zijn, maar lang.
De spoorbreedte kan daarintegen wel breed (wijd) zijn. -edit: dank u-
Is nog niet zo beroerd.
BoeBoe zegt
Tof maare hoe vliegt ie?
gtagast zegt
@BoeBoe: ze vliegen niet het zijn wielen als je heel goed bij plaatje 1 en 3 kijkt zie dat er wielen zitten dit zijn niet de normalen wielen die we gewend zijn.
er is wel een auto die kan vliegen geweestals model en die klapte de vlugels uit als die ging vliegen en klapte ze weer dicht als die lande (in het filmpje op een snelweg:P) maar die mocht van de amerikaaanse vereinging niet door gaan met ontwikkelen:(
groetjes een jongen van elf!
westerstraat15 zegt
niet slecht!
Maar de kreukelzone…..
jamesBrown zegt
Geweldig die pedalen :D
hansie zegt
En hoe hard gaat hij 20 km/u??
hansie zegt
Kreukelzone:P
polomen zegt
Hij mist een propellor en vleugels :-D
Juppe zegt
He, is dat niet de solar wagen van UTwente? ( http://www.solarteam.nl )
*kijkt nog een keer*
Oh, nee toch niet :) Best wel geinig ding eigenlijk. Die +/- pedalen zijn idd geweldig JB!
audi racer zegt
ik mag hem wel
vin zegt
@ Dennis; Zo breed is deze auto/batterij toch niet? De stoelen staan dicht bij elkaar in een vrij smal interrieurtje. De wielen hangen er weliswaar buiten, maar toch niet veel meer dan bij een Donkervoort?
[En laat zo’n Donkervoort nu nog smaller zijn dan een E-klasse taxi. Een auto waar je redelijk mee uit de voeten kan in dit smalle landje…]
Coolguy zegt
Topsnelheid en accelleratie?
Leejon zegt
Weer zoon ruimteschip geval :S
Leejon zegt
maar heel zuinig… das wel een heel groot pluspunt voor dit gevaarte ;) In normale afmetingen en met een normaal design zou ik deze zeker overwegen
Dennis zegt
@vin: Het komt op mij in ieder geval heel onpraktisch over, maar ik heb de meetlat er niet naast gelegd, dus wellicht valt het mee. Af en toe lastig inschatten op basis van een foto.
sjor zegt
hmm wel lache ding.. alleen 3 wielen……
Maar hoe breed is ie dan eigenlijk?? mja de wielen lijken nogal ver uit te steken
Bo zegt
Ik moet zeggen dat ik hem erg mooi vind. Erg practisch lijkt hij me inderdaad ook niet. Redelijk beperkt in de binnenruimte zo te zien. zowiezo niet geschikt voor mensen met kinderen.
Jan C. zegt
zoveel steken de wielen er niet uit, maar goed dat is wel handig als kussen bij een botsing… Ik vindhem wel leuk, mits ie een beetje fatsoenlijke top heeft.
vin zegt
@Dennis: Ik heb ook nergens cijfers kunnen vinden om onze schattingen te staven, wat opzich wel opmerkelijk is voor een auto die je wél al kan reserveren…
VivelaFRANCE zegt
Erg leuk! Alleen jammer van de voorwielen: het doorbreekt het aerodynamische design! Iets wat je bijvoorbeeld bij de C6 niet ziet.
@joep: HUH!?
SugarFree zegt
@ Vinox
Inderdaad, dat dacht ik ook! :)
Maar eh, vind het een supergaaf ding. Dit is pas vooruitstrevend design (voor een auto dan :) )
Al het andere prullebakkendesign dat hier de laatste dagen is verschenen is rijp voor, eh, de prullebak :(
joep zegt
he kut, mag ik dat plaatje weer niet gebruiken… ik zal nog wel ff op zoek gaan naar een plaatje dat ik wl mag gebruiken… alleen nu moet ik er ff vandoor dus dat zal wel vanaaf laat worden….
SugarFree zegt
Inderdaad JB, maar zie het nu pas: die pedalen! :)
Hier kunnen die linkse rakkers nou eens niks tegenin brengen.
Och, vast wel. De produktiewijze zal wel weer uiterst vervuilend zijn.
Jammer dan.
Lever er ook een setje instant-vleugels bij.
Bij nadere file (als je dus een file nadert…:) ) druk je even het -/- pedaal in, haalt de throttle naar je toe en wieg je even van links naar rechts om die arme stakkers die nog minstens een uur uit hun neus moeten eten te begroeten.
Mairsil zegt
De auto hoeft van mij niet zo, maar de vormgeving van gas/rempedaal is wel erg gaaf.
SugarFree zegt
ik bedoelde dus: “bij nadereNDE file”
Luc zegt
top snelheid: 5 km/h
acceleratie 0-5 km/h 20,6sec
dat is bullshit ja maar volgens mij is dit niet eens zo
eerst zien dan geloven
IS200 zegt
Ik weet het niet ….
MurcieBoy zegt
en nu maar hopen dat ze dit in auto’s toe kunnen passen :D
arthur zegt
eindelijk pedalen die iedereen snapt :P
Ex-autogek zegt
Hier kunnen die linkse rakkers nou eens niks tegenin brengen Waarom zouden ze? Elektrische voertuigen hebben een toekomst. En ‘linksen’ stimuleren juist de ontwikkeling en inzet van alternatieve mobiliteit. Qua verbruikscijfers is dit een interessant ding. Het probleem van dit model is alleen dat het de fileproblemen niet oplost. Door de breedte sta je nog steeds verplicht in de rij. Er zijn dus nog steeds alternatieven nodig om een deel van het 1,75m brede autogebruik op terug te dringen. Meer mensen zouden eens goed moeten kijken naar de mogelijkheden die fietsconcepten, al dan niet met elektroaandrijving, tegenwoordig bieden. Van mini-vouwfiets in de trein tot en met velomobielen met en zonder pedalassist, een fiks deel van de autoritten kunnen anders. Zie bijvoorbeeld o.a. http://www.ligfiets.net/ en http://www.youtube.com/watch?v=YJ5Qertz2OA
Persoonlijk vind ik dit design niet zo geslaagd, en zie ook geen reden of noodzaak voor de driewielconfiguratie. Het spaart alleen wat gewicht en onderdelen (kosten) uit, maar maakt een extra brede spoorbreedte vóór nodig en je rijdt over drie sporen iets minder comfortabel dan over twee.
joep zegt
Ik vind hem echt heel erg gaaf! en weet je waar hij mij aan doet denken? (moet je wel een beetje met je ogen knijpen):
http://www.classics.com/images/pb00-24.jpg
MC zegt
Denk dat de aptera met een redelijke kleine motor (bijv 60 pk) nog een aardige topsnelheid kan halen. Volgens de site is de CW waarde 0,06. Dat is ruim drie keer zo laag als een ‘normale’ auto en aangezien bij een ‘normale’ auto daar de meeste energie verloren gaat, zal de aptera vast redelijk snel kunnen rijden. Maar of ie ook snel optrekt, hangt echt van de trekkracht af…
Rick dos zegt
Ach ja, als je sandalen, geitewollesokken en lang haar niet onderscheidend genoeg meer is…..
MC zegt
ow ja CW waarde is luchtweerstands coëfficient
Leooow zegt
Je krijgt waarschijnlijk meer knakkende nekken dan als je een ferrari hebt :P
gBoX zegt
Serieus mooi ontwerp!
Jasper zegt
stoelen niet er niet echt comfortabel uit….maar als hij nou in stationwagon uitvoering komt, is het te overdenken,
w0o0dy zegt
het prototype ging in ieder geval best vooruit…. en de gek die er mee rijdt laat zelfs de banden piepen in de bochten…. lachen!
http://www.youtube.com/watch?v=9pBM557dsdg
gok dat de “auto” ook wel ongeveer 70 haalt….
http://www.youtube.com/watch?v=Fb6UlG2TP00
Frank deH zegt
Een ontwerper die buiten de box kan en wil denken is echt wat we nodig hebben. Een dergelijk ontwerp spreekt mij meer aan dan een Prius. Als ze beiden op de markt waren wist ik wel wat te kiezen. Niet de Toyota dus…
super seven zegt
I am not speeding
I am just flying to low
super
SugarFree zegt
@ Ex autogek
Dat bedoel ik ook juist!
Vind het initiatief dus ook prima.
En ja, een Versatile (overdekte ligfiets) zou ik meteen kopen, ware het niet dat ze zo duur zijn :(
De Flevoracer reed prima, maar ja, je moet nog steeds trappen en ruim een uur enkele reis vind ik teveel. Dan maar een uur in de auto ;)
Jandepandaman zegt
He Rick Dos- we gaan toch nit persoonlijk worden he??? Ik mag dan wel mijn haar afgeschoren hebben, mijn okselhaar komt nog steeds respektabel laag, ik draag geitewollen sokken en birkenstocks omdat ik die synthetische rommel niet op mijn huid verdragen kan, gecopleteerd met de obligate zoveelstehands legerjas uit de Dump op Waterlooplein. :-D
Verder- de vorm van dat ding vind ik als rijder van een aluminium stroomlijnligfiets (voor de kenners onder u- een Alleweder) juist wel grappig.
En wat mij betreft kunnen ze de prijs van het apparaat omlaag gooien door driekwart van die achterlijke luxe die ze er nu ter compensatie in hebben gepropt, ook weer uit halen… Airbags? Who needs them! Je krijgt toch Ruim Baan als je aan komt gezet- ze denken minstens dat je een UFO bent! DVD-installatie…? Je hebt het in de file veel te druk met het praten met de bestuurders i de auto’s naast je om uit te leggen dat je echt geen reclamepord bent voor en nieuw sexsspeeltje of zo…
Ik vind de huidige prijs van de top-stroomlijners in ligfietsland ook ietwat achterlijk hoog- zij het wel begrijpelijk vanwege de kline produktielijnen.
Bovendien is mijn ervaring dat met een driewiel-ligfiets door Den Haag rijden een grote expeditie is van tramspoor ontwijken en ogen in je achterhoofd hebbe om auto’s te ontwijken die werkelijk niet willen of kunnen snappen dat jij in zo’n apparaat ook 55 km snel rijden kan. Mar dat is een andere discussie.
Daarom heb ik er en simpele 2wielFlevo naast.
Een uur enkele reis per fiets kan ik me indenken dat wat veel is.
Ik heb ruim 4 jaar lang van Ges naar Zierikzee woon-erk gefietst. Kostte me op de ligfiets rond de 40 minuten. En dat vond ik ook wel genoeg. Moest soms vanuit Zierikzee voor vergaderingen naar Middelburg. Deed ik dan ook op de fiets. Maar dat was toch alleen plezant als het weer redelijk bleef. Zelfs in mijn overdekte blikken stroomlijner….
Jandepandaman zegt
“Ges” moest dus “Goes” zijn…
Zoef zegt
Voor iedereen die terecht vindt dat dit vliegtuig onderweg ergens zijn vleugels is kwijtgeraakt: Aptera betekent Zonder Vleugels. Pter is vleugel en A betekent niet of zonder.
Zoef zegt
in het Grieks bedoel ik dus.
Bijvoorbeeld ook helico – pter: schroefvleugel (of dachten jullie dat het heli – copter was?)
Zoef zegt
ex-autogek zegt:
“Hier kunnen die linkse rakkers nou eens niks tegenin brengen Waarom zouden ze? Elektrische voertuigen hebben een toekomst. En ‘linksen’ stimuleren juist de ontwikkeling en inzet van alternatieve mobiliteit.”
Al wie gelooft dat het de linkiewinkies om de vervuiling te doen is heeft het goed mis. Ja, een aantal meelopers, zoals ook ex-autogek misschien, trappen daarin.
Maar het gaat hen om de auto zelf. Als de olie is gebannen wordt het volgende nadeel van de auto onaccepteerbaar gevonden: de plaats die hij inneemt en de grondstoffen die hij “verspilt”. Alsmede de nucleaire energie die nodig is om zijn batterijen te laden.
Wat trouwens te denken van iemand die zich ex-autogek noemt?
pipo zegt
Ik kan er niets aan doen maar ik vindt hem best wel leuk eigenlijk! alleen als je je nummerplaat er aan hangt (waar komt die eigenlijk) is heel het luchtweerstands coëfficient om zeep en verbruik je al een liter of twee meer denk.
Eddy zegt
Voor al wie een beetje sci-fi enthousiast is, moet dit pure sex zijn.
Geen kind die dit niet voor zijn ouders zou willen kopen.
Laat dit maar gewoon auto van het haar zijn ipv die alledaagse facelifts en retrodesigns.
So f*cking cool!
Jandepandaman zegt
Zoef bedankt- Respekt! Interessant stukje info!
SugarFree zegt
@ Zoef
Denk dat je gelijk hebt. Vraag me alleen af hoe de verdeling is tussen ‘surrogaatlinks’ en écht, dus extreem links, de gasten waar jij het over hebt. Hoewel ik wel weet dat die laatste groep sowieso te groot is. Het heeft in ieder geval teveel slachtoffers geëist.
Summer Sky zegt
Mooi initiatief! Komt in de richting maar is het nog niet helemaal. Ik wacht nog steeds op een goed alternatief voor de pendelaars die nu dagelijks in hun eentje in een asociaal gedimensioneerde leasert overbodig veel vierkante snelwegmeters bezetten. Een veilige / compacte / zuinige eenpersoonsauto dus voor werkdagen. Met de miljarden die de NL economie door het oplossen van de files dan uitspaart, kunnen de lasten voor autobezit fiks omlaag en kunnen we voor het weekend allemaal een V8 cabrio kopen :)
SugarFree zegt
@ Summer Sky
Zou dát de oplossing zijn?
Een 1-persoons auto zou in ieder geval in de lengte (want daar zou je de winst uit moeten halen) niet veel korter (kunnen) worden dan, bv. een Smart, of wel? En de Smart is nou niet dát daverende succes dat de files helpt oplossen.
En ‘veiligheid’ bij een 1-persoons auto is altijd een relatief begrip. Zo veilig als een ‘overmaats’ leasebak zal het niet worden. Tenzij F1-achtige koolstofvezel kuipen worden gebruikt, maar dan zal de prijs… :(
In ieder geval zal het de files zeker niet oplossen, is mijn overtuiging.
Jandepandaman zegt
Sugarfree- Het lijkt mij dat de oplossing zit in gebruik van juist smalle voertuigen waar dan vervolgens de rijbanen van de weg op worden afgestemd- 1 rijbaan voor vrachtwagens, busjes en volwaardige auto’s en dan verdubbeling van de rijbanen voor motorfietsen en overdekte voertuigen van aan een Goldwing gelijke breedte.
En ze zijn er al:
– BMW C1
– Carver
– Monotracer / Ecomobile http://www.peraves.ch/
– Acabion http://www.acabion.com
– …
Voor gebruik door 1 tot 2 personen.
En laat dan die automobilisten die perse in een te brede auto maar in de file staan, terwijl alle anderen gewoon op de meervoudige smalle banen door kunnen rijden.
SugarFree zegt
@ Jandepandaman
Inderdaad zou dit in theorie wel kunnen werken.
Maar dan moeten we zorgen voor héél aantrekkelijk geprijsde 1persoons voertuigen, zodat er veel worden gekocht, zodat de speciale rijbanen rendabel zijn.
Toch… denk jij dat veel mensen een 1persoons auto zullen kopen? Dit zal hoe dan ook de 2e auto voor de meesten moeten worden. Want wie geeft de 3 (of 1)extra zitplaatsen op? En bij een 2e auto zullen de kosten toch…
Ik zie het niet zo zitten eerlijk gezegd.
ML zegt
Je kan hem al pre-orderen.
kost hij 27.000 Dollar..in de goedkoopste elektrische versie. En bijna 30.000 Dollar voor de hybide variant.
Jandepandaman zegt
@SugarFree- Ik denk dat dat heel erg ligt in het scheppen van trends en noodzaken en zo- Zou de overheid dit serieus omhelzen, dan krijgen ze het ook wel voor elkaar ook: Hoe krijg je mensen weer uit hun geliefde SUV’s? Door het rijden in die dingen zo vervelend mogelijk te maken. Hoe krijg je mensen uit hun geliefde meerpersoonsbakken? Door ze loeizwaar te belasten terwijl je tegelijkertijd die andere milieuveelvriendelijkere voertuigen en motorfietsen en zie met subsidies gaat ondersteunen. En dan tegelijkertijd een aantal belangrijke wegen aanpassen aan de nieuwe voertuigbreedte en je moet eens zien hoe hard het dan gaat. Zeker als de fabrikanten ontdekken dat er geld te verdienen valt aan die nieuwe smalle vervoermiddelen.
…Maar goed- Kippen, eieren, onwillige politici die het allemaal ook niet snappen, te bang zijn hun electoraat te verliezen en die te behoudzuchtig conservatief zijn om nieuwe voertuigen te durven ondersteunen en wegen zo ingrijpend aan te passen……
SugarFree zegt
@ Jandepandaman
Zoals ik eerder schreef: ‘in theorie best haalbaar’.
Je onderstaande opmerking bevestigt mijn scepsis.
“…Maar goed- Kippen, eieren, onwillige politici die het allemaal ook niet snappen, te bang zijn hun electoraat te verliezen en die te behoudzuchtig conservatief zijn om nieuwe voertuigen te durven ondersteunen en wegen zo ingrijpend aan te passen……”
Jandepandaman zegt
Amen- Ik race er tegenwoordig voor de langere afstanden meestal toch al tussendoor op de Choppert… ;-)
SugarFree zegt
@ Jandepandaman
Slim! Zouden meer mensen moeten doen :)
Summer Sky zegt
@ Jandepandaman & SugarFree:
Terecht is de conclusie is dat de oplossing van het fileprobleem deels ligt in het werken met smallere voertuigen, ook in de aansluiting naar de steden! Wég alle bottlenecks!
Dus wat nu een 2-baans snelweg is, zou zo maar een 4-baanse kunnen worden, plus minder uitstoot van kleinere autootjes. 1 baan van normale breedte zal nodig blijven voor brede auto’s en vrachtwagens. Per slot van rekening wil je in het weekend toch ook een beetje kunnen genieten van je v8 cabrio :)
Persoonlijke mobiliteit zal altijd gewenst zijn, in toenemende mate zelfs. Het OV biedt daar geen oplossing voor.
Alleen jammer dat de politiek wat het mobiliteitsprobleem nog in het duister tast…Wat is er van die Automobilistenpartij eigenlijk geworden??
dragonforce zegt
ik ben bang dat als je deze ding rijd, mensen je uit de ding zullen sleuren en je dan inelkaar zullen slaan aleen maar omdat je in zo een “ding” rijd.
Rick dos zegt
@Jandepandaman
Ik zou niet durven! :D
Maar goed, jij hebt deze auto duidelijk niet nodig. Aangezien je je al onderscheidt met je kort geschoren koppie! :D ;)
afrim zegt
hoeveel kost die?? en hoeveel km/u gaat die??,
David zegt
Had nog geen antwoord gezien met deze data:
van 0-100kmh in 10s, top electronisch begrensd op 160kmh.
Dus niet meer van die reacties ‘hij kan vast maar 10km’h’.
Bas zegt
Die plussen en die min op de pedalen…is dat voor domme blondjes bedoeld?
Sven zegt
Dit is de toekomst. Fijn om te zien, dat er dan ook plaats is voor extreem gaaf design.
Rijden en vliegen is leuk, en dat zal altijd zo blijven. De toekomst lacht, wie gaat met mij mee!
John zegt
Specificaties van het ‘ding’:
De volledige elektrische versie heeft een berekende (dus geen praktijk!) reikwijdte van ca. 120 mijl, dus pak ‘m beet 190 km. Zal in ons land met al die files wel aanzienlijk minder zijn. Volgens de grafiek neemt het verbruik sterk toe naarmate je verder van huis bent omdat de motor steeds vaker gebruikt moet worden om de accu’s bij te laden.
De cijfers zijn ook nogal misleidend omdat je het ding met een stekker op moet laden om deze cijfers te halen.
De voorloper van het huidige model haalde een verbruik van 230 MPG, bij een constante snelheid van 55 mph. Das ongeveer 1 op 80 bij een snelheid van net geen 90. Deze liep op diesel, maar zelfs met deze cijfers zou hij niet goedgekeurd worden voor gebruik in Californië.
De nieuwe versie wandelt op benzine en zou een verbruik van 1 op 128 moeten halen, maar dan wel met electrische ondersteuning, iets wat de voorloper niet had.
Grappig. Wat zou Wouter Bos doen met de accijnzen als we allemaal zo’n ding zouden kopen? De staat loopt dan zoveel inkomsten mis dat we de huidige prijzen binnen een paar weken als prehistorisch kunnen gaan betitelen :D
glenn zegt
als dit de auto van de toekomst wordt gaat de verkoop van rijbewijzen omlaag. met zo iets zou ik niet willen rijden. we moeten nog altijd op moeder aarde rondrijden, toch niet in de ruimte. je zou bijna zeggen dat er toch marsmannetjes bestaan. en de pedalen, ik had zeker gedacht dat op de rem de plustekens gingen staan.
Erick zegt
Even wat feiten van Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aptera_hybrid_car
Lijkt me wel een gaaf ding. In elk geval lekker zuinig met de huidige brandstofprijzen.
Files los je pas op als we 3D gaan:
http://www.moller.com/
mvg, Erick
Frits Hoving zegt
Komt de hybride-auto ‘Aptera’ op den duur ook op de Nederlandse markt. Wat wordt de verkoopprijs dan van deze wagen? Hoeveel wegenbelasting moet men voor deze wagen betalen? Én, omdat het hier om een drie-wielige wagen gaat: kan men daar volstaan met een autorijbewijs of moet men een moterrijbewijs hebben?
Kunt U mij, tevens ook aan het Nederlandse lezers hierover berichten? Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groeten hierbij verblijvend,
Dhr. F. Hoving.
herman zegt
Met zown lage CW waarde… haal je met gemak hoge snelheden. EN dan ook nog eens laag gewicht + lage CW waarde. Betekend ook nog eens redelijk snel optrekken.
Hij moet naar 100 gaan in minder dan 10 seconden. In het filmje heb ik al gezien dat het aardig hard optrekt! Enuh dit lijkt mij de ideale werk auto. Doe mij er maar 1tje.
Ik ken iemand die had een uhw 1 of andere citroen van vroeger met enorme lage CW waarde. Klein motortje.. maar haalde je wel 200 mee :)
gtadog zegt
cool ik doe een heel onderwerp van mijn spreekbeurt over de aptera!
ik doe hem over auto’s, en ik heb veel aan autoblog.
dus….. TANK YOU AUTOBLOG!