De APR RS6 Avant is beter dan het origineel, want van meer vermogen wordt een auto altijd beter.
De Audi RS6 is nu een paar maandjes beschikbaar en we zien dat veel tuners er eentje onder handen genomen hebben. Het is een enorm populair tuningsobject.
Zo kon je vanochtend zien wat @Wouter vindt van de ABT Audi RS6-R. Maar ABT Sportsline is natuurlijk niet de enige Audi RS6-tuner. Ook bedrijven als Wheelsandmore, Mansory en MTM hebben leuke spulletjes om de RS6 sneller en dikker te maken.
APR
De meest recente toevoeging aan dit lijsjte is de de APR RS6 Avant. Wat is er zo bijzonder aan APR, hoor ik u denken? APR staat voor Audi Performance and Racing en werd in 1997 opgericht in Opelika, Alabama. Destijds was de A4 B5 hun eerste project. In de tussentijd is het uitgegroeid tot een serieuze tuner. Eentje die voor heel veel verschillende snelle Audi’s gave upgrades beschikbaar maakt.
90%
Het is zo’n tuner waarbij 90% van de tuning functioneel en technisch is. De overige 10% zijn optisch. Gek genoeg hebben we bijna nooit een APR RS6 Avant gezien. de reden daarvoor is heel erg simpel: er is nooit een RS6 Avant geleverd in de VS. In 2003 is heel even de RS6 sedan verkocht, maar een stationwagon behoorde niet tot de mogelijkheden aldaar.
RS6
Nu wel! APR heeft zijn auto in december besteld en eindelijk is ‘ie dan gearriveerd. De auto wordt in eerste instantie gebruikt als studieobject om onderdelen voor te testen en ontwikkelen. De auto is helemaal uit elkaar gehaald, zodat de tuner precies weet wat de zwakke en sterke punten zijn van de auto en hoe ze eraan kunnen werken.
800 PK
Omdat ze het niet kunnen laten hebben ze al de eerste upgrades in de aanbieding. Ze hebben wat gerommeld met de motor en hoppatee: 800 pk staan klaar om over vier wielen verdeeld te worden. Qua uiterlijke wijzigingen hebben ze zich ook nog ingehouden. Er zat wat stickertjes gemonteerd in de grille, op de motorkap en het voorscherm. Gek genoeg ziet het er heel aardig uit.
Updates
Verwacht geregeld nieuwe updates over de APR RS6 Avant te zien. Veel producten van APR zijn ook leverbaar in Nederland. Diverse tuners maken gebruik van APR-onderdelen en is er in Tilburg een Nederlandse dealer waarbij je op termijn terecht kunt voor zo’n dikke APR RS6 Avant.
Fotocredits: APR
ablogjunk zegt
Liever zo dan dat gedrocht van ABT….
Ot92 zegt
Zo te zien heeft APR haast niks aan het optische gedeelte gedaan, alleen een paar rode accenten voor zover ik het zie. Van mij hoeft dat ook niet eens, lekker OEM houden en alleen motorisch aanpassen.
114i210pk zegt
@Ot92: Als er 200 pk (of meer) bij opkomt dan mogen ze zeker wel naar het onderstel etc gaan kijken. OEM houden is gewoon riskant en zou hier dan ook nooit voor te porren zijn..
Ot92 zegt
@114i210pk Wat moeten ze zoal aanpassen dan? De (keramische) remmen zijn in ieder geval prima.
elemento zegt
Abt is niet wat het vroeger was. Zelfs abt nederland haalt software binnen nederland en niet duitsland
schedel1 zegt
Is dat niet de RS6 van JP Performance?
HZW zegt
Zoals het hoort, power upgrade en de rest standaard laten, stickers suggereren dat er toch wat gedaan is met de auto.
mp014 zegt
Doe mij dan toch maar een zwarte! Kunnen ze die duct tape gelijk weg laten ??