En mogelijk wil het dit nog steeds.
Rondom Tesla is het eigenlijk nooit stil en ook vandaag is er weer voldoende te melden over het merk. Als we een Amerikaanse analist mogen geloven, dan heeft het techbedrijf Apple in 2013 een serieus bod gedaan om de elektrische autogigant over te nemen. Was de overname doorgegaan, dan was Apple vandaag de dag een stuk verder geweest met ‘Project Titan‘, het project bedoeld voor de ontwikkeling van autonome auto’s.
De bewering dat Apple in 2013 een bod heeft gedaan op Tesla komt niet van een of ander vaag medium, maar van het Amerikaanse CNBC. De televisiezender sprak met een analist van Roth Capital Partners, Craig Irwin, en in het gesprek liet deze weten dat Apple bereid was 240 dollar per aandeel te betalen. Bij elkaar had het dan een kleine 30 miljoen dollar moeten ophoesten voor de hele mikmak.
De analist durft niet te zeggen hoever de beide partijen waren gekomen met de onderhandelingen, wel is hij naar eigen zeggen overtuigd dat de informatie correct is. Hij heeft meermaals gecheckt bij eigen bronnen om het verhaal te bevestigen. Daar tegenover staat echter wel dat Irwin momenteel de enige is die zulke claims kan onderbouwen.
Ondanks dat het inmiddels alweer zes jaar geleden is dat Apple een dergelijk bod heeft gedaan, bestaat naar verluidt nog altijd de kans dat het bedrijf Tesla kan overnemen. Net als Google schijnt het nog interesse te hebben in de elektrische autofabrikant, zodat het een goede basis heeft om zijn eigen plannen uit te werken. Zeker nu het niet zo soepel gaat met de koers van het Tesla-aandeel, zullen we de ontwikkelingen op dit gebied in de gaten houden.
SanderB zegt
Moet het niet 30 miljard zijn ipv miljoen?
rikv99 zegt
@sanderb: 30 miljoen lijkt mij inderdaad ook een koopje! is het wel zo dat Tesla natuurlijk nog niet zo groot was in 2013 als het nu is.
sanderp zegt
@sanderb: Is op dit moment 36 miljard waar, dus kan maar zo 30 miljoen in 2013 zijn.
mrbasa zegt
@sanderp: nee absoluut onwaar. Ook in 2013 was Tesla enorm veel waard, vele miljarden.
sanderp zegt
@mrbasa: 30 miljoen is inderdaad wel heel erg weinig, maar ik had wel verwacht dat ze wat meer dan 6 miljard meer waard zouden zijn geworden.
alassad zegt
@sanderp: helaas. Koersval afgelopen maanden brengt ze flat vs 6 jaar geleden
cloverleaf zegt
@sanderp: Tesla is waard wat de gek er voor geeft. Zit een hoop lucht in. Denk ook niet dat Apple ze gaat overnemen anno 2019…
laptom zegt
@cloverleaf: Dat is nou juist niet wat erin zit. Lucht. Met het internet bubbel waas het anders, maar dit is een bedrijf wat omzet draait, echte producten maakt, ip bezit en high tech technologie. Het is dus geen lucht. Misschien is het jaren overgewaardeerd, dat kan ik niet beslissen, maar om een Wilders kreet er tussen te gooien schiet niet op.
basjaski zegt
@laptom: Omzet? Vorig kwartaal weer een miljard verloren. En Q2 wordt heel, heel slecht. Sales in europa, china 70% naar beneden tot nu toe.
Maar blijf maar in ome musk geloven….
funkiejopie93 zegt
@basjaski: Even terug naar de schoolboeken. Omzet en winst zijn 2 hele verschillende dingen. Of de omzetten in Q2 naar beneden gaat valt te bezien. Ik denk van niet
MDA zegt
@sanderp: lange discussie voor niks: Google gewoon even ‘market cap Tesla 2013’ en je komt er achter dat ze toen ongeveer 25mld waard waren op de beurs. Dus een bod van 30mld is heel redelijk. 30mln is gewoon onzin.
SimonMc zegt
@sanderb: zeker weten. 30 miljoen Dollar is geen monsterbedrag en feitelijk zakgeld voor Apple.
amphiby zegt
@sanderb: 100 miljoenmiljard zelfs!
SanderB zegt
@amphiby: aangezien het uitstaande aandeelvermogen nu 35 miljard is tegen een prijs van 204 dollar. Is het vreemd dat het in 2013 tegen 240 dollar 30 miljoen was. Dat ligt 30 miljard destijds dichter bij de waarheid. Maar ik vermoed dat reken niet je sterkste punt is.
amphiby zegt
@sanderb: https://youtu.be/0hG8OT_3ibc
Enjoy ?
Benny_Weisz zegt
@sanderb:
En sarcasme is niet jóuw sterkste punt
Scarface zegt
@sanderb: klopt
In 2013 had Tesla zo’n 124 miljoen aandelen uitstaan. Met $240/aandeel kom je dan uit op $29,8 miljard.
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/shares-outstanding
dijan zegt
Autovisie schrijft dat Elon en Tesla zonder grote besparingen over 10 maanden failliet is . Nog iemand dat gehoord of gelezen? Zal nu met korting worden aangeboden?
speedygonzalez zegt
@dijan: Tesla is al 100x failliet als je de cijfers van de afgelopen jaren bekijkt. Er zit echter zoveel in geinvesteerd dat men blijft investeren en nooit het verlies zal nemen.
roland78 zegt
@speedygonzalez: Zoals het bij Amazon ook ooit was. Inmiddels maakt het al jaren op rij recordwinsten.
mashell zegt
@roland78: er zijn drie manier voor startups die op investeringskapitaal draaien, de meeste gaan na een paar jaar failliet en het geinvesteerde geld is verdamp, een deel wordt overgenomen door een groter bedrijf en een klein deel wordt zowaar een winstgevend bedrijf. Ik denk dat Tesla in de 2e categorie valt, het wordt overgenomen, ofwel door Apple, Volkswagen, Ford of door de Chinezen.
lekkaah zegt
@roland78: Ah dus dat denken dat optimistische aandeelhoudertjes
mark997gt3 zegt
@roland78: tja maar in de business waar amazon in zit geldt de winner takes all. Kijk naar Google, Microsoft en Facebook. Allemaal absolute nummer 1 in hun markt. Er is echter nauwelijks een nummer twee te bekennen. In de autowereld gaat het wat anders aan toe. Tesla is een grote speler in EV’s, maar wordt straks gewoon een speler in het veld. Gaat nooit het marktaandeel vasthouden zoals de bovenstaande tech bedrijven dat hebben. Tesla is 3x meer waard dan BMW, meer waard dan Ford……absurd. Kijk naar de line up van die bedrijven. Tesla heeft eigenlijk alleen nog de model 3. Model s is aan vervanging toe maar die komt er nog jaren niet. De model X levert ook niet de verkoopgetallen die nodig zijn.
lekkaah zegt
@mark997gt3: tech hype, dat krijg je als tech freaks / tweakers (75% daarvan zijn keiharde fanb0iZ copyright @jaapiyo: ) hun spaarcentjes gaan beleggen
Godefridus zegt
@mark997gt3: De Model S is zojuist vernieuwd, er komt een Model Y aan, er komt een Semi aan en er komt een nieuwe Roadster aan. Verder zijn ze aan het bouwen aan hun eigen robot taxi netwerk en staan ze mijlenver voor met de ontwikkeling van autonoom rijden. Dit terwijl BMW niet verder komt dan een nieuwe versie van zijn huidige wagens, niet heel moeilijk in te schatten wie er qua ontwikkeling voor ligt. Of dat voldoende gaat zijn, zal moeten blijken.
roland78 zegt
@mark997gt3: Ben heel benieuwd hoe alles zich verder ontwikkelt en vind het knap wat Tesla tot op heden gecreëerd heeft.
dwfc zegt
@mark997gt3: Perfecte analyse, en in Musk zijn speeltuin spelen er plotseling veel meer merken mee. Het zal een acquisitie worden op termijn …
dwfc zegt
@mark997gt3: https://www.groen7.nl/volkswagen-wint-de-strijd-met-tesla-volgens-vw-baas-diess/
rs62k5 zegt
@dijan: “Autovisie schrijft dat.. ” Yep. Hou daar maar op hoor. Autovisie schrijft maar wat na op basis van een totaal verdraaide quote. Autovisie draait natuurlijk ook op clicks en slingeren liever fake news de lucht in dan dat ze echte journalistiek bedrijven.
Tesla had eind Q1 2.2 miljard cash. In April 2.3 miljard opgehaald. Krijgt nog 1.8 Miljard van FCA in komende 2 jaar = 6.3 miljard cash.
In Q1 maakte tesla 0.7 miljard verlies, met die burn rate zouden ze +/- 2.3 jaren doorkunnnen. Nu is het niet waarschijnlijk dat tesla 700mjn verlies blijft maken. Dit verlies kwam mede door de ‘gap’ van productie naar levering EU (zodra je daarmee start heb je een maand productie die onderweg (=geen sales) is. Daarnaast was er een enorme val in S/X verkoop, mede door ontbreken van goedkope model (S/X75 ) in Q1 en door de enorme pull-back van verkopen in Q4-18. Iedereen die een X/S wilde in NL of US kocht deze in 2018 vanwege hogere subsidies.
Uiteraard zijn de financiën geen rozengeur en maneschijn, maar een faillissement is totaal niet im frage.
De opmerking van Elon Musk was simpelweg om aan te stippen dat er op de kosten gelet moet worden om de winstgevendheid/verlieslatendheid te verbeteren. Hij zei dat de 2.3mjrd opgehaald met het q-1 verlies doorgetrokken10 maanden doorheen zou zijn. Onzorgvuldig geformuleerd. De media (autoblog inclusief) willen dat graag ombuigen naar wat clicks omdat dat hun bias bevestigd en voor clicks zorgt.
Over het bod van Apple: De aandeelprijs was doen $230 en nu +/- $200 maar het aantal aandelen en daarmee de market-cap is nu veel groter. Het is nu dus een stuk duurder om Tesla over te nemen dan in die tijd.
basjaski zegt
@rs62k5: lol
gove zegt
heet nieuws
speedygonzalez zegt
De cijfers kloppen niet lijkt me. Volgens de berekening hier gaat het dan slechts om 125.000 aandelen. Dat zijn zeker 2 nullen te weinig. En dan de rest nog.
Dutchdriftking zegt
Tja biedingen elke dag, speculaties elke dag. Maar 30 miljoen bieden op Tesla is net zoiets als een 12 jarige welke met zijn spaarpot naar Krooymans gaat…..
dwfc zegt
Dit stond gisteren op Cnbc en andere financiële sites.
Could drop to $ 10 ….
https://www.cnbc.com/2019/05/21/morgan-stanley-tesla-shares-could-drop-to-10-in-worst-case-scenario.html
bmohnee zegt
@dwfc: ja in worst case scenario, in standard scenario houdt deze analist een prijs van 240$ aan. Het is weer flink uit context getrokken. Er worden meerdere scenarios geschetst voor beleggingen.
dwfc zegt
@bmohnee: short maar en verdien op Tesla!
een kapitaalrondje ligt moeilijk met laatste cijfers en deze info.
De volgende stap is dat hij zijn leveranciers zal uitbetalen in aandelen, zie Zalando vs Bestseller….
Friso zegt
Overkopen doet pijn aan mijn ogen. neem het over of koop het!
trustmeiamanengineer zegt
Lekkere titel en artikel weer. Taalfouten en foute cijfers…
parttimeautospotter zegt
Dacht dat ik dit jaren geleden al eerder gehoord had, maar dat zal iets anders geweest zijn dan
wimof zegt
En dan is er Trump die zijn oog er laat op vallen, en het is gedaan, heeft die paljas zopas bewezen.
thomasthomas zegt
Na de X krijgen we de Y en daarna nog de Z en dan is het gedaan met Tesla.
maferick74 zegt
Nieuws uit 2013…. interessant. In 2004 heb ik een kat gratis overgenomen. Nee ze leek niet op grumpycat, anders was ik nou steenrijk geweest en had ik spyker kunnen kopen.
simppa zegt
Apple had Volkswagen moeten kopen toen hun aandelen een paar jaar geleden massaal werden gedumpt vanwege Dieselgate. Ze hadden dan de koers van VW kunnen veranderen naar elektrisch.
jpjdemaat zegt
@simppa: de koers van Volkswagen ging wel omlaag, van van “dumpen” was geen sprake.
exclusieviteitsfreak zegt
Hmm . . . , uiteindelijk zal Apple z’n zin denkelijk wel krijgen, Musk is denkelijk niet sterk genoeg om zich alsnog meerdere financiële tegenslagen te kunnen permitteren . . . , tenzij ! . . . , China blijft aan-dringen ! . . . , daar ziet het er alvast naar uit . . .
skelter zegt
Ik ben even de weg kwijt. Zit ik nu op moneyblog of wallstreetblog ofzo?