Al sinds de grote Apple-hausse van deze eeuw wordt het techbedrijf in verband gebracht met een eventuele instap in de autosector. Naar verluidt waren er vorig jaar al gesprekken op hoog niveau met EV-fabrikant Tesla.
Als er iets is waar Apple geen gebrek aan had en heeft, dan zijn het wel cashreserves. Deze opmerkelijke luxepositie lokte in de lente van vorig jaar bij ons al de vraag uit welke autofabrikant Apple eens over zou moeten nemen met al die stapels biljetten in zijn achterzak.
Men zegt wel eens ’toeval bestaat niet’, maar wat wil het toeval: tegenover de San Fransisco Chronicle vertelt een anonieme bron dat er in dezelfde periode gesprekken gaande waren tussen Elon Musk (CEO Tesla) en Adrian Perica (hoofd fusies en overnames Apple), en heel misschien was de grote Apple-baas Tim Cook ook van de partij.
Een dergelijke zware delegatie geeft wel aan hoe serieus de interesse was, er even van uitgaand dat de krant, uit de achtertuin van Tesla’s hoofdkwartier in Palo Alto, zijn research goed heeft gedaan. Als Apple een jaar geleden had toegeslagen had het bedrijf uit Cupertino Tesla relatief voor een prikkie kunnen kopen, zeggen wij met een flinke dosis comfortabele achteraf-kennis. Destijds deed een aandeel Tesla 35 USD, nu bijna het zesvoudige (198 USD).
De marktwaarde bedraagt momenteel zo’n 25 miljard dollar, in februari/maart 2013 was dit zo’n $ 4,5 miljard. Uiteraard zou een overnamebod van Apple destijds hoger hebben moeten liggen, laten we stellen $ 6-7 miljard.
Helaas weten we niet of Apple het uiteindelijk niet heeft aangedurfd, en misschien projecten als de iWatch een hogere prioriteit heeft gegeven, of dat Musk zijn huid zeer duur heeft willen verkopen, maar feit is dat Tesla nog Tesla is en Apple Apple. Tegen de huidige marktwaardering zien we laatstgenoemde bovendien niet snel happen.
Foto: @Ricardo_AB
Update: Elon Musk bevestigde tegenover Bloomberg dat er gesprekken zijn geweest met Apple, maar noemde een overname “very unlikely”
Consultant zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mrB zegt
Heel mooi dat het niet is overgekocht. Ik vind Tesla een mooi innoverend bedrijf, daar heeft het apple niet voor nodig
fritsie zegt
@mrB: HAHAHA WAT?? Je kan zeggen van Apple wat je wilt, maar het is één van de meest innovatieve bedrijven ooit. Als zij Tesla zouden overnemen zou dat voor de kwaliteit van de auto alleen maar goed nieuws zijn. Daar ben ik van overtuigd. Niemand kan en durft meer met geld te smijten dan Apple.
Of het wenselijk voor Elon Musk zou zijn kan je pas zeggen aan de voorwaarden van een eventuele overname.
volvo-s60-adept zegt
@fritsie: Tesla is zeker innovatief, maar in overname-termen een enorm risico: het bedrijf maakte nog nooit winst, is kwetsbaar voor marktemotie (aandeel donderde behoorlijk omlaag na ‘brandgeruchten’) en is bijna geheel extern gefinancierd. M.a.w. nu overnemen lijkt, los van het bedrag dat wordt bepaald, inderdaad op smijten met geld.
mrB zegt
@fritsie: Ik zeg nergens dat Apple niet innoveert. Ik zeg dat Tesla Apple niet nodig heeft daarvoor ;)
Apple mooie producten, maar die zijn niet aan mij besteed, ik ben graag zelf de baas over wat ik doe met mijn telefoon, laptop etc. Er zijn veel mensen die wel erg blij worden van Apple Idingen, en dat is natuurlijk hun goed recht. Of een overname van Apple dan beter voor de kwaliteit zou zijn is natuurlijk ook maar de vraag, in een auto zitten totaal andere technologieën vergeleken met telefoons en elektronica, alleen de interface en bediening zijn bekend terrein voor Apple.
fritsie zegt
@mrB: Nodig hebben is wat anders dan goed van pas komen. Als Apple Tesla kan helpen d.m.v. kapitaalinjecties e.d., loont dat zonder twijfel. (Auto-) Kennis is te koop zolang je maar genoeg geld meeneemt.
Bartholomeo zegt
Innoverend is Apple al een hele tijd niet meer. Ze zijn van trend-setter naar volger gegaan.
Enkel omdat ze geen risico durven nemen in de markt waarin ze het sterkst stonden.
( nl ze blijven mini-telefoons maken.)
De 1e iphone was inderdaad een innovatie, maar nu borduren ze al veel te lang verder op hetzelfde concept.
Denk eens aan de nadelen die apple meebrengt in de autobranche. Als je bv je navi zou vragen naar een abortuskliniek zou hij je naar een life-kliniek brengen. ( zoals siri nu doet ).
Censuur ten top want amerikaans.
mopar zegt
@fritsie: Wat is er zo innovatief aan Apple dan? Die Ipod? Ooit gehoord van een Sony Walkman? Die iPad? Tablets waren er al lang voordat Apple met hun variant kwam aanzetten. Ik heb zelf nog een HP tablet uit 2003 op zolder liggen, ding is zo dik als een boek maar tis wel een tablet. iPhone? Mijn N97 deed alles wat een iPhone 3 ook deed, een jaar voordat die laatste uitkwam.
Apple is geweldig in marketing en design, Innoveren is toch wel even wat anders. Designtechnisch, Marketingtechnisch en wat betreft gebruiksgemak hebben ze nieuwe standaarden neergezet in de industrie. Maar doe nou niet alsof ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden. Het enige waarop ze echt hebben geinnoveerd is op het gebied van Apps.
Esprit_de_Flandre zegt
@fritsie: Goed voor de kwaliteit… Mja, Apple’s producten worden ook alleen maar in China gemaakt hoor. Ik weet niet of ze even veel succes zouden hebben met een Amerikaanse productie-eenheid…
itsmagic zegt
@mrB: Inderdaad. Tesla innoveerd op dit moment meer dan Apple en ik voorspel dat Tesla een veel grotere impact op onze werels zal hebben dan Apple, Net zoals Elon Musk in de wereldgeschiedenis veel belangrijker zal zijn dan Steve Jobs. Ik kan iedereen aanraden eens wat intervieuws met Elon Musk te bekijken. You will be impressed. De doelen van Elon liggen een stukje hoger (ook letterlijk, ha ha) dan die van onze beste Steve.
kickass zegt
25 Miljard!? Voor een bedrijf dat net is opgestart? Dafuq.
roppp zegt
@kickass: gewoon een luchtbel die elektrokarren. Straks bedenkt iemand dat tijdens het opladen ineens CO2 vrijkomt en dat het produceren en afbreken van accu’s erg milieuonvriendelijk is en dan is het uit met de pret.
opabrutus zegt
@roppp: Ja precies, er zouden eens wat nieuwe ontwikkelingen zijn in auto-land, stel je voor.
Met zo’n instelling waren we nog steeds in de vroege steentijd :).
autobart zegt
@roppp: Dat wat jij vertelt is kortzichtig, bij het opladen met ‘grijze’ stroom komt CO2 vrij, maar je moet niet vergeten dat voor de productie van benzine en diesel ook energie nodig is, veel energie, niet eens sprekend over het rendement van een verbrandingsmotor. Well to wheel doet een elektrische auto het veel beter dan een auto met een verbrandingsmotor.
robbie zegt
@kickass: net opgestart? Tesla bestaat al 10 jaar ;)
ohoogeveen zegt
Respect voor mr. Musk: in zo’n korte tijd een auto fabrikant op de wereld zetten met een bijna gelijke waarde als Audi!
Bron: http://biz.yahoo.com/p/330mktd.html
skiihiigh zegt
@ohoogeveen: Nog buiten beschouwing gelaten hoeveel geld de overheid erin heeft gepompt, en dat ze met al die subsidies nog steeds niet winst maken. Mega luchtbel…
sergeklapwijk zegt
@skiihiigh: *zucht* geld van overheid was een lening die 9 jaar eerder dan gepland al volledig is terug betaald. Ten tweede hebben ze al twee kwartalen winst gemaakt. Wel is het zo, en dat geeft Musk zelf toe, is dat de beurswaarde veel te hoog is.
sergeklapwijk zegt
@skiihiigh: Had ik al gezegd dat het terugbetalen inclusief rente was? Oftewel de overheid heeft er winst op gemaakt.
mout zegt
@sergeklapwijk: Tesla doet in stroom. dat is dat enge spul dat uit een stopcontact waait. Enger nog: dat spul dat in je tandenborstel terecht komt, zónder dat er een draadje aan zit!
Eerst bedreigde het de schrobbende huisvrouw – en nu heeft iedereen een vaatwasser. Daarom roepen wij petrolheads ook altijd dat de vrouw achter het aanrecht hoort.
En nu zitten ze ook al aan mijn cilinders!
Straks is het enige mannelijke dat we nog over hebben de aftershave!
itsmagic zegt
Google en Apple kunnen overnemen wat ze willen, daarmee halen ze de drijvende/visionaire/innoverende kracht van een Steve Jobs niet terug. Ik wil maar zeggen dat een bedrijf altijd afhankelijk is van personen. Het zou funest zijn voor de innovatie van Tesla als het zou worden overgenomen door bijv, Apple of Google en Elon Musk iets anders zou gaan doen, wat dan zeker zo zou zijn. Als Apple binnenkort niet komt met de “next insanely awesome big next thing” dan worden ze op termijn een gewone saaie “me too” fabrikant van mobieltjes en tablets. Echte disruptive innovatie wordt altijd gedreven door bijzondere personen.
SimonMc zegt
@itsmagic: Jobs’ input is groot geweest, maar wordt een beetje overroepen. Vanaf 2011, is Tim Cook lange tijd CEO geweest, maar niemand wist het toen, omdat anders het marktaandeel van Apple zou gekelderd zijn.
M.a.w., Apple zal het best wel overleven zonder Jobs.
itsmagic zegt
@SimonMc: Je hebt gelijk. Wat zijn de innovaties bij Apple sinds 2011? En ja, ze overleven wel een tijdje als je zo’n berg geld hebt. Maar zonder Steve Jobs was Apple failliet gegaan, dus overroepen (is dat een nieuw woord?) van Steve Jobs in combinatie met Apple kan bijna niet.
SimonMc zegt
@itsmagic: Ik denk dat “overroepen” waarschijnlijk meer een Belgisch dan Nederlands woord is. ( ten onrechte geprezen/overdreven )
Svda zegt
Het zou een domme stap zijn want zo betrouwbaar is Apple niet met hun producten en vooral de ondersteuning. Het merk Apple is alleen maar een gadget en dat heeft de IPhone al bewezen.
SimonMc zegt
God zij dank. Als Apple Tesla had overgenomen, hadden de auto’s exact hetzelfde gebleven, maar zou de prijs verdubbeld zijn.