Apple houdt zich bezig met windows.
De eerste vraag die wellicht oprijst is: zijn ze bij Apple nog bezig met een auto dan? Dat is een goede vraag, want het is namelijk al lange tijd doodstil rondom de Apple Car. De laatste keer dat we er over schreven was in 2018, toen er een betrokken was bij een ongeluk. Als ze er nog mee bezig zijn is het dus een erg geheimzinnig project. Toch zijn er wel aanwijzingen (in de vorm van patenten) dat ze nog altijd werken aan een auto, of in ieder geval autotechnologie.
Recentelijk is er een bijzonder patent opgedoken. Daarin legt Apple ‘slimme autoruiten’ vast. Deze ruiten kunnen op drie punten veranderen: de tint, de mate van reflectie en de ‘wazigheid’. De ruiten zijn nog slimmer: ze zouden zelfs de zichtbaarheid vanaf één kant kunnen reguleren. Daarmee zou het dus mogelijk zijn het zicht van gluurders te beperken zonder je eigen zicht te belemmeren.
Met sensoren zou het voor de slimme ruiten ook mogelijk zijn om in te spelen op weersomstandigheden. Dit doet denken aan de slimme zonneklep van Bosch. Deze zonneklep maakte het gedeelte donker waar de zon op scheen. Dat was alleen een transparant LCD-scherm in plaats van een ruit. De slimme ruiten hebben nog geen naam, maar misschien is iWindows iets?
Het patent stamt al uit 2017, maar is nu pas in de openbaarheid gekomen. Het zegt dus vrij weinig over de huidige activiteiten van Apple op autogebied. Het is ook mogelijk dat Apple de slimme autoruiten ontwikkeld voor andere autofabrikanten. Het kan ook zijn dat we er nooit meer van horen, zoals vaker met patenten. Er zijn echter ook diverse andere partijen bezig met soortgelijke technologie. Het is daarom zeker niet ondenkbaar dat we vroeg of laats iets soortgelijks in de praktijk gaan zien.
grasvreter zegt
Ik ben bang dat, net zoals VAG geen software kan ontwerpen, Apple (en ook Google) echt niet in staat zijn om zomaar even een auto te ontwerpen. Mensen aantrekken die zoiets echt goed kunnen is niet zo makkelijk. Beter kunnen ze het houden op de software rond de auto, zoals Android Auto en carplay. Ze mogen met al hun miljarden natuurlijk proberen om meer te doen, ik verwacht gewoon niet dat dat succesvol zal zijn.
isn1981 zegt
@grasvreter: Ene E. Musk…hold my beer!
Robert zegt
@grasvreter: eens, maar ik geloof ook niet dat Apple (of Google) zich ooit aan zo’n project zou wagen zonder een partnerschap aan te gaan met één of meerdere partijen in de automotive industrie. Punt is alleen, dat op het moment dat wanneer de technologie een zeker ontwikkelstadium heeft bereikt, Apple een soort van exclusiveitsrecht zal claimen – en dáárin zul je als partner sterk in moeten staan. Iets waar ze bij NXP in Nijmegen volop over kunnen meepraten (ontwikkeling van de NFC chip was oorspronkelijk een joint venture).
@machielvdd: kudos voor die ondertitel ??
kevertje zegt
Op zich is niet ongewoon dat bedrijven zich diversifiëren en patenten in verre zij-regionen hebben. Er is jaren geroezemoes geweest dat Apple ook zelf TV’s wou gaan maken, dan werd er over een project rond auto’s en autonome software gesproken. Dat laatste kan ik me iets bij voorstellen – maar ik geloof nooit dat ze echt in die maak-industrie zelf willen duiken. Met een John Ive had het misschien wel gekund ;-).
pindakoning zegt
Bij het horen van Apple en gepatenteerd autoruit had ik toch een andere technologie verwacht, desondanks klinkt dit als een gave optie
ericd zegt
Titel doet me denken aan de amusante cartoon:
https://pbs.twimg.com/media/EW6eROaWAAAzkNX?format=png&name=small
dennisdd zegt
Dat worden leuke discussies als oom agent met een lux-meter naast de auto staat. “Nee hoor, hij stond echt op standje 2”.
ghost zegt
@dennisdd: wilde net zeggen, mag misschien in de VS, maar hier is getint al snel een probleem.
sanki zegt
Ben ook wel benieuwd naar het stukje veiligheid. Normaal is dat veiligheidsglas wat volledig in kleine stukjes gaat. Hoe zou dat nog moeten werken met die snufjes erin…
bbfix zegt
@sanki: Uh, veiligheidsglas is juist dat het niet helemaal versplinterd maar alleen barst en daardoor het zicht blijft behouden en er niet duizenden kleine stukjes glas door het interieur vliegen. Zou een bak zijn als je op de snelweg rijdt met een duizelingwekkende 100 km per uur en je een steen op je voorruit krijgt….
sanki zegt
Nee dat zie je fout. Om te beginnen hebben ze het over de zijramen en dat is veiligheidsglas wat wel degelijk versplinterd. De vooruit is geen veiligheidsglas dat is gelamineerd zodat het juist niet uiteen springt als iets het raakt.
none zegt
Volgens mij een US patent, die stellen sowieso niet veel voor. Dus maar eerst eens afwachten wanneer ze een EU patent krijgen toegewezen.
Al die eigenschappen heb ik al eens eerder van gehoord, misschien niet dat een kant op (alhoewel je die eigenschap ook al hebt bij spiegels). Dus lijkt me moeilijk worden om eerder gebruik te weerleggen.
Ga er maar van uit dat Apple een auto gaat maken. Immers, EV zijn makkelijker te produceren, en het wordt echt interessant als er een goede accu is.
Ze hebben immers een domme iphone aanhang die alles slikt. (niet mijn woorden, ik krijg altijd te horen dat de iphone zo lekker simpel en makkelijk werkt, dat impliceert dan toch dat die persoon te dom is om met een android om te gaan, of niet????)
loggy zegt
Gemiste header: Apple patenteert windows
E550 zegt
Overdag pikdonkere ramen, en ‘s nachts een stuk lichter, ideaal!