Alle Apple lovers hebben naar vandaag uitgekeken. Hun lievelingsmerk trapte vanavond af met de 24e editie van het WWDC. De Apple-keynote bracht onder andere een nieuwe versie van Apple’s mobiele besturingssysteem. Naast een totaal ander uiterlijk kan iOS 7 nu samenwerken met de auto.
Zoals je op Apparata al kon lezen is iOS7 vandaag een feit geworden. Apple sprak over “de grootse verandering sinds de iPhone.” De integratie van de iPhone in de auto is een onderdeel van het vernieuwde besturingssysteem.
95% van de iOS functies zou beschikbaar komen vanachter het stuur. Content van je iPhone wordt bereikbaar via het scherm van je navigatiesysteem. Door de koppeling met Siri zijn de meeste functies te bedienen met spraakopdrachten. Roep een leuk nummertje en DJ Siri speelt de plaat. Vraag om te navigeren naar de dichtstbijzijnde friettent en Apple Maps doet het werk. Het wordt zelfs mogelijk berichten te dicteren en via iMessage te verzenden. Wat doet dat met onze privacy?
Hoe Apple’s integratie per automerk uit gaat pakken is nog niet duidelijk. Wel weten we dat onder andere Honda, Mercedes-Benz, Nissan, Ferrari, Volvo, Opel, Chevrolet, Infiniti, Kia, Hyundai en Jaguar vanaf 2014 Apple’s iOS 7 gaan ondersteunen. Opvallend is dat Apple vorig jaar bij de introductie van Siri in de auto, over andere merken sprak.
Fiat houdt het overigens op Windows. Microsoft en Fiat werken immers al jaren samen. En die relatie lijkt niet meer stuk te kunnen.
Het nieuwe Uconnect van Fiat draait op Windows Embedded Automotive OS. Een speciale Windows-variant voor in de auto. Ook hier zien we net als bij Apple een uitgebreide spraakbediening. Het verschil is dat het systeem van Microsoft op zichzelf staat, terwijl er bij Apple altijd een iDevice nodig is.
Auto, computer en telefoon smelten samen, dat is wel duidelijk. Hoelang gaat het nog duren voordat we de eerste echte virussen krijgen? Hoe werkt zo’n systeem na 10 jaar en 200.000km? En whats next? Allemaal vragen waar we nu alleen over kunnen gissen.
rsvbf1 zegt
“Ja ik wil graag aangifte doen, mijn auto is gehackt”
Carreza zegt
@rsvbf1: en een virusscanner helpt niet want dat verlaagt de snelheid van de wagen…
Teerdz zegt
Het schijnt wel kapot te kunnen, want Ferrari gaat voor Apple, terwijl dat eerst ook Microsoft was..
Rob zegt
@Teerdz:
Op zich wel merkwaardig te noemen:
Ferrari aan de Apple en Fiat aan de Windows…
Carreza zegt
@Rob: logisch, bij Ferrari doen ze meer aan brand management…
porsche928 zegt
@Teerdz: Apple kennende moet je je auto na drie jar wegdoen mdat je niet meer kunt updaten.
darrock zegt
@porsche928: je kunt je ferrari tegenwoordig alleen maar krijgen met een shell abbonement.
Amdere pompen zijn ze niet verkrijgbaar
sunder94 zegt
@Teerdz: Dat krijg je als Eddy Cue van het plaatje hierboven ook bij Ferrari zit.. http://www.macrumors.com/2012/11/07/apple-senior-vice-president-eddy-cue-joins-ferraris-board-of-directors/
felix1989 zegt
Dan zal ik nooit de goede eindbestemming halen
Robbert89 zegt
Wel grappig dat ik voordat ik een topic aanklik al weet dat er apparata reclame in voorkomt.
OT: Dit is natuurlijk een beetje te verwachten, de telefoon maakt overal zijn intrede.
justaminifan zegt
@Robbert89: ja echt he, autoblog is beetje de verkeerde kant op aan het gaan qua #reclame…
spottertkoen zegt
Waarschijnlijk alleen intressant voor mensen met een Hummer.
lincoln zegt
wat moet je met die troep in je auto ??
eeriek zegt
@lincoln: Appen en facebooken en hoe al die shit ook heet. Want praten met elkaar is veels te moeilijk! Ow en verkeer komt toch op de tweede plek als je autorijdt?*kuch*
Rob zegt
@lincoln:
Niks, maar als marketeers doen waar ze goed in zijn dan DENKT binnenkort iedereen dat ze die troep nodig hebben.
Carreza zegt
@lincoln: tja, gewoon op het verkeer letten in je auto is zo jaren ’90…
Nee joh, lekker in het midden over de weg zwalpen en facebooken met die handel. Stukken veiliger dan een glaasje wijn.
BaRa zegt
@Carreza: vandaag het fileverkeer, morgen de autopilot waar tich fabrikanten mee aan het experimenteren zijn: natuurlijk wil je een goeie verbinding tussen je auto en je mobile devices.
jrk68 zegt
@Carreza:
Yep, kwam van morgen nog zo’n zaadstengel tegen, oorkleppen op, neus op het scherm en dan door rood wandelen terwijl het verkeer net optrekt. Helaas was de bestuurder die naast mij voor het stoplicht stond erg wakker. Had anders een leuk autoblog artikel op kunnen leveren….
Carreza zegt
@jrk68: helaas, maar morgen zijn er ongetwijfeld tal van nieuwe kansen. Hoog tijd om ons eens een dashcam aan te schaffen…
RuVi zegt
Ik vind dit niet wenselijk. Een auto heb je (vaak) langer dan een mobieltje.
Overstappen naar een ander merk is ook weer lastiger als je daarna functionaliteiten verliest. Ook voor de tweedehands markt heb ik mijn twijfels, blijft het backwards compatible?
Geef mijn maar gewoon een standalone systeem in de auto met een paar intergraties (telefoon, eventueel data).
Carreza zegt
”Bezig met installeren van update 1 van 13156…”
D’OH!
reventon zegt
@Carreza: dat heeft Apple dus net niet.
Carreza zegt
@reventon: Dat is waar, bij Apple ben je verplicht om meteen een nieuw toestel te kopen.
meneer zegt
What’s next? Patentenoorlog
carlo96 zegt
Ik heb een HTC. Die heeft al lang een soortgelijke functie. Met een navigatie die wel werkt
nibor zegt
@carlo96: Welkom in de wereld waarin alleen al het nieuws van Apple mensen onder hun steen bereikt. Ik sta er keer op keer van te kijken hoeveel mensen helemaal blij zijn met een (nieuwe) functie op hun iPhone terwijl ik die functie dan zelf al 2 of 3 jaar gebruik en er eigenlijk gewoon vanuit ging dat een iPhone dat ook al lang had…
Zo ook met dit auto integratie geval, zat ook al op mijn vorige twee HTC telefoons van de afgelopen 2,5 jaar. HTC Auto ofzo. En Android heeft zelf ook een (iets simpelere) auto app geloof ik.
Alpinaa zegt
@RRenault: kon ook al enkele jaren met BMW en Apple.
bmw135i zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
woot zegt
Mijn autoradio werkt op Android en die kan ik ook vragen om een muzieknummer te draaien. Werkt allemaal prima, snap niet dat het nu opeens nieuw allemaal is dan, want eenmaal verbonden met Bluetooth heb ik ook gewoon internet en Google maps enzo op de radio…
Vreemd dat als Apple iets heeft het dan opeens nieuw en revolutionair is terwijl andere apparaten er al een poos mee werken.
spellingscontrole zegt
@woot: meet Apple.
BaRa zegt
@woot: heeft niets te maken met de individuele checklists, maar met de totaalervaring van de integratie. Daar is Apple nu eenmaal beter in. Dat heeft ook nadelen, daar niet van.
woot zegt
@BaRa: de totaalervaring is prima, snap niet wat er beter aan kan. Apple maakt mooie producten verder maar bijzonder is het niet. En dan zit straks iedereen met z’n harses te facebooken onder het rijden, en iedereen rijdt schots en scheef door Apple maps.
Wordt nog wat…
MrSkyline zegt
Wauw navigatie in een auto, dat is echt vet nieuw. Zou apple er patent op hebben?
Svda zegt
Apple betaal je puur alleen voor naam terwijl er zoveel beter is onder de telefoons. De HTC one is een goed voorbeeld ervan hoe het wel moet en ook heeft bewezen in benchmarks.
Ik heb een iPhone 4s 2 maanden gehad en daarna verkocht omdat hij zo beperkt is met zijn doen en kunnen en dan praten we nog geen eens over iTunes voor op de pc wat voor gezeik dat is.
mgmgb zegt
Beetje typisch. Ik dacht dat het marktaandeel van Android ondertussen groter was dan dat van iOS? En betekent dit dat Apple nu het alleenrecht heeft op software in die auto’s of is het slechts Apple-compatible (met hoop voor Android). Het enige voordeel van mijn oude iPhone was namelijk wél dat muziek via het touchscreen in de Jag te kiezen was.
Henk_he zegt
“…totaal ander uiterlijk…” Hahaha, trololo!