Een bijzondere combi.
Geen kinderachtig nieuwtje vanuit de wandelgangen. De Financial Times stelt dat de Amerikaanse techgigant uit Cupertino in gesprek is met de Britse sportwagenfabrikant om het bedrijf over te nemen. Het zou hier niet gaan om een deel of een tak van het merk, maar een volledige overname.
De deal gaat gepaard met een bedrag dat schommelt tussen de 1 en 1,5 miljard Britse pond. De grootste overname van het techbedrijf vond plaats in 2014, toen Apple Beats in handen kreeg voor dik drie miljard dollar. Apple koopt regelmatig firma’s op die bijvoorbeeld concurrerende producten ontwikkelen of diensten bieden die in de toekomst interessant kunnen zijn voor het bedrijf.
Apple Auto
Achter de schermen werkt Apple al een tijdje aan Project Titan, ook wel bekend als de Apple Car. Het merk weet de ontwikkelingen van deze auto echter goed geheim te houden, al zouden er ook gesprekken zijn geweest met Tesla in verband met een overname. De actuele status van Apple’s autoproject is op dit moment echter onbekend, maar een mogelijke overname van een merk zoals McLaren wakkert de geruchtenmolen wel weer aan.
McLaren
De auto’s van McLaren spreken wellicht niet bij iedereen tot de verbeelding vanwege een vermeend gebrek aan “emotie”, maar deze toko draait als een trein. In slechts 5 jaar tijd hebben ze een wereldwijd dealernetwerk neergezet en diverse modellen op de markt gebracht. McLaren wist daardoor in 2013 al winst te maken met de verkoop van personenauto’s. In 2014 ging het alleen nog maar beter en hetzelfde geldt voor 2015. Over het afgelopen jaar boekte de Britse fabrikant een winst van maar liefst 23,5 miljoen GBP, omgerekend ruim 28 miljoen euro. Naar verwachting zal het aantal verkochte auto’s in 2015 (1.654 stuks) dit jaar worden verdubbeld. Meer over het merk lees je in deze special.
Beide bedrijven hebben niet gereageerd op de berichtgevingen van FT.
UPDATE 22 september
McLaren ontkent de geruchten. Een woordvoerder van McLaren verklaart “We are not in discussion with Apple in respect of any potential investment.” De journalist van het oorspronkelijke verhaal in de Financial Times blijft echter bij zijn artikel.
Met dank aan iedereen voor de tips!
dutchoutlaw zegt
Hopelijk niet…
donvincenzo zegt
@dutchoutlaw: iMacLaren… past prima!
dutchoutlaw zegt
@donvincenzo: Hahaha
ericd zegt
@donvincenzo: En werd een Apple computer al niet een Mac genoemd?
(ook de bijnaam van McLaren)
viezefreddyw zegt
Zou we een echt bizarre overname zijn zeg. Vraag me alleen af waar het goed voor is en of het merk McLaren erop zitten te wachten. Die toko draait nu volgens mij aardig goed en hebben al een hoop modellen in de bestellijst staan.
stephano zegt
@viezefreddyw: McLaren was volgens de laatste openbare cijfers verlieslatend dus het kan best zijn dat ze nog opzoek zijn naar een geldschieter. Maar of dit nou de oplossing is waar ze op zitten te wachten?
autoblogger zegt
@stephano: McLaren draait al jaren winst.
Jer zegt
@autoblogger:
In vergelijking met eerdere jaren valt de winst tegen omdat veel in R&D is geïnvesteerd. Dat voedt geruchten dat de inversteerders uit Bahrein willen cashen en hun aandeel willen verkopen.
McLaren heeft nu overigens officieel ontkend in gesprek te zijn met Apple. Doen wel vaker rare geruchten de rondte over Apple; onlangs nog dat ze de F1 wilden kopen…
michavdk zegt
@Jer: Mclaren heeft ontkend dat ze in gesprek zijn met Apple over een eventuele vermogensinvestering. Vermogensinvestering en overname zijn volgens mij twee verschillende dingen…
milieumeneertje zegt
@stephano: artikel niet gelezen of wel?
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Stukje zekerheid voor de toekomst wellicht? Onder de vleugel van Apple komt er wel een budgetje vrij natuurlijk ;) En wellicht hebben zij wel techniek te bieden waar McLaren wat aan heeft. Zoals ook in het artikel gezegd wordt is er weinig bekend over de status van de Apple Car. Wie weet wat ze verzonnen hebben in de tussentijd.
Hupke zegt
@e34m5touring:
Mclaren heeft nu niet echt nood aan extra budget, de zaken draaien goed daar?
Mss dat een van de hoofdaandeelhouders nood heeft aan wat cash…
Edge zegt
@viezefreddyw: Vergis je niet, McLaren Applied Technologies heeft behoorlijk wat leuke patenten in handen. Alleen al daarom zou Apple geïnteresseerd kunnen zijn. Los van de expertise die men bij McLaren Automotive en McLaren F1 heeft met lichtgewicht materialen als carbon fiber en CFRP.
viezefreddyw zegt
@Edge: @stephano: @e34m5touring: Haha oke jongens. Ik ben om!
Zou een geweldige zet zijn van zowel McLaren als Apple!
kobus1967 zegt
Zou zomaar goed uit kunnen pakken voor McLaren een sterke partner en echte concurrentie voor Tesla.
Electrische massaproductie en conventionele hypercars naast elkaar.
lincoln zegt
Goeie match ..
Maar was Beats nou het dubbele waard !!
Of is dat een schrijffout ??
ter zegt
@lincoln:
Nah niet echt een goede match vind ik.
McDonalds was voor mij meer logish geweest.
lincoln zegt
@terrorizer:
Wat moet Mac Donald met Mac Laren ??
En wat moet Apple met Mac ??
En nu stoppen met mekkeren ..
potver7 zegt
@lincoln: Dan krijg je een Big iMac
tjorque zegt
@potver7: 83″ ?
ahs1979 zegt
@lincoln: dollars versus pounds….
potjak zegt
@lincoln: beats was het dubbele waard. Niet om de hoofdtelefoontjes maar om de streamingdienst die men in ontwikkeling had. Dat is nu Apple Music geworden.
minimarcos zegt
Apple, afblijven van McLaren… Straks krijgen er alleen maar veyrons, chirons of slr’s…
stephano zegt
Het zou een opmerkelijke zet zijn. Voor een acquisitie om succesvol te zijn, moet een bedrijf een flinke meerwaarde kunnen bieden aangezien de acquisitieprijs toch wel snel 20 a 30% boven de marktwaarde van een bedrijf ligt. Dat Apple op een grote zak met geld zit is nog geen reden om dan maar random bedrijven op te kopen.
Sowieso zie ik de meerwaarde er niet van in als apple de automarkt in gaat. Geld dat naar dat project gaat is enkel waardevernietiging voor de aandeelhouders.
Edge zegt
@stephano: Bekijk het eens van de andere kant: Met McLaren haal je een bedrijf binnen dat diverse interessante automotive patenten in handen heeft. Wellicht zitten daar een aantal patenten waar Apple anders een licentie voor moet afnemen. Ik kan mij goed voorstellen dat als ze teveel McLaren licenties moeten afnemen, het op termijn wellicht goedkoper is om de hele zooi gewoon op te kopen. Dan kun je eventueel ook zelf doorontwikkelen op basis van die patenten.
Daarnaast hebben McLaren Automotive en McLaren F1 ook de nodige kennis in huis, en is het F1-team natuurlijk een leuke marketingexercitie. Het zou niet de eerste keer zijn dat Apple de autosport in duikt:
En zeg nou zelf, wat was de meerwaarde van Beats voor Apple? Een muziekstreamingdienst hadden ze ook zelf wel op kunnen zetten. Want buiten Apple Music met Beats 1 Radio en gemakkelijker pairing tussen Beats en Apple producten na lijkt er ook niet veel te veranderen. Het is niet zo dat Apple-producten ineens met superieure speakers uitgerust worden.
kennone zegt
Niet doen!! Kan nooit te goeden zijn voor het merk. McLaren I-Car..
erce zegt
Volgens mij is 1,5 miljard pond nog steeds 2 miljard dollar en dat is 1 miljard dollar minder dan de overname van Beats.
RubenPriest zegt
@erce: Jep, het stukje is wat aangepast.
ahs1979 zegt
@erce: eens. Los van het feit dat men een miljard meer heeft betaald voor een koptelefoon fabrikant die extra metaal toevoegd aan het ontwerp om het gevoel van degelijkheid te verhogen, staat de pond nu op dit moment, als gevolg van de Brexit, wel lekker laag tov de dollar. Mooi moment om in te stappen dus.
suheyl zegt
Ooow nee…
't Peugje zegt
Nieuw model 2020: Maclaren Book GTR Pro
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@straatzakelijk: Yup, een elektrische auto die een eigen laadsnoer heeft die alleen in de i Charger past. Die kun je voor 40.000,- bijkopen…
't Peugje zegt
@svenska_aeroplan_ab: Precies en na 4 jaar kun je geen onderhoud meer laten uitvoeren omdat de onderdelen geüpdate zijn.
bfvo zegt
Neeeeeee! Dit kan alleen maar afbreuk doen aan McLaren omdat Apple niet zoveel te zoeken heeft in het segment waarin de Woking boys in opereren (imho).
Design_Driven zegt
Einde van McLarren sport auto’s maar helemaal goeed slechte stap voor Apple. Er is daar veel kennis over composites en licht gewicht constructies. Hun test centrum is ook zeer goed. De regio hier (woon in de buurt) is vol met Automotive kennis (designers, engineers etc.) dus het is makkelijker talent aan te trekken mocht dat nodig zijn en er zitten veel toeleverancies.
Edge zegt
@sketcher: Die regio wordt niet voor niets Motorsport Valley genoemd. Zowat alle F1 teams op Ferrari, Sauber en Toro Rosso na zitten binnen een paar kilometer van elkaar. Het stikt daar van de slimme automotive- en autosportmensen.
Design_Driven zegt
@edge: Klopt en niet alleen autosport. Bentley, Jaguar-Land Rover, Aston Martin, BMW Mini en iets verder Rolls Royce en Lotus zittne allemaal in deze regio. Ook talloze toeleveranciers en andere kennis centrums als Prodrive en Recardo Engineering zitten hier. Alleen daarom al is het geen slecht idee.
Wel eeuwig jammer want is zie Apple alle resource op slurpen. In het beste geval komt er een tijd geen nieuwe McLaren uit, in het ergste geval komt er nooit meer een sport auto van McLaren. We zullen zien.
Edge zegt
@sketcher: Mwah, met de overname van Beats heeft Apple toch wel aangetoond dat een overname door de techgigant niet per se hoeft te betekenen dat alle resources opgeslokt worden en het merk (of de merkideniteit) verdwijnen. Laten we hopen dat als het zover komt, ze op eenzelfde wijze met McLaren omgaan.
Design_Driven zegt
@edge: Appels en Peren denk ik. Beats is gekocht omdat het merk en de producten een mooie aanvulling waren op Apples eigen producten en technologie moeiteloos geïntrigeerd kon worden in de eigen producten. McLaren wordt gekocht om de technische kennis, de faciliteiten en de patenten niet omdat ze de supercars zo mooi vinden. Hopelijk heb ik ongelijk en ziet Apple waarde in het F1 team en de auto’s onder McLaren naam.
verral zegt
Kan niet wachten op een witte imac
goodolddays zegt
Aub niet zeg, kan alleen maar ellende van komen.
moveyourmind zegt
Verstandig van Apple om zich buiten de core business te gaan oriënteren. Ik verwacht dat ze het met hun tablets en smartphones binnen een aantal jaar moeten afleggen tegen de sterk oprukkende concurrentie uit China die wat betreft technologie en kwaliteit een enorme inhaalslag aan het maken zijn.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@moveyourmind: Bij Apple komt ook alles uit China hoor…
moveyourmind zegt
@svenska_aeroplan_ab: Was mij bekend. Maar kijk eens hoever een volledig Chinees merk als bijvoorbeeld Huawei op dit moment is. Die ontwikkelen zich zo snel dat daar bijna niet tegenop te boksen is.
lincoln zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Bij Saab ook ..
potjak zegt
@svenska_aeroplan_ab: Dat is niet helemaal waar. Ontwikkeling vindt plaats buiten China. Dat is bij de Chinese merken (vaak) niet het geval.
Mukmans zegt
iLaren. Nee!
JaxDryke zegt
Nou, dan kunnen we een geduchte opvolger van de tijdloze F1 roadcar helemaal vergeten..
mrB zegt
Hell no! Krijg je straks McLarens waarbij een verloopstuk nodig is om te tanken en heb je een speciale adapter nodig als je radio en airco tegelijk aan wil. In de tank kan dan alleen nog speciale Iolie. Nee dank je.
bassx zegt
Overname van McLaren of McLaren Group? Het laatste kan ik me voorstellen, McLaren heeft mooie high-end audio en andere elektronische apparatuur gemaakt in het verleden.
nopetrolnofun zegt
Asjeblieft niet zeg! Laat tesla die staafmixers maar produceren, en laat mclaren lekker waar ze mee bezig zijn.
Rob zegt
@nopetrolnofun:
Je weet dat McLaren nu al allerlei spul bouwt voor de Formule E? Je weet wel, die elektrische racewagens….
Hupke zegt
Zou eeuwige zondep zijn. Een bedrijf zoals Mclaren dat met de ene na de andere uitvinding op de proppen komt er een dure sportwagen en race hobby op nahoud heeft geen nood aan een stiefmoeder die ervan komt profiteren.
Edge zegt
@Hupke: Alleen maakt McLaren vooralsnog verlies, en dat kun je ook maar in beperkte mate blijven doen voordat het zorgwekkend wordt. Als Apple voor een goede cash influx kan zorgen, en op de uitwisseling van kennis na lekker met de handen van McLaren afblijft, ben ik helemaal voor.
Hupke zegt
@edge:
En waar haal jij vandaan dat de Mclaren groep verlies maakt? Hun jaarverslag leest niet als een horrorverhaal, zeker niet voor een bedrijf dat het speeltje is van 2 man.
Edge zegt
@hupke: Dat haalde ik uit het bronartikel (Financial Times), waar men het heeft over “The lossmaking automotive group”. Maar het zou prima kunnen dat de schrijver van dat FT-artikel het bij het verkeerde eind heeft en McLaren winst maakt, ik heb het jaarverslag er niet op nagelezen.
rob636 zegt
Nee! Alsjeblieft niet! Straks moet je draadloze koptelefoontjes in om het geluid te horen..
erce zegt
Standaard wordt de iMcLaren dan geleverd met een hele kleine tank en voor een grotere tank moet een astronomisch bedrag neergelegd worden.
jack_abarth zegt
@erce:
Niks nieuws, doet Mercedes letterlijk hetzelfde ook met de C-klasse…
erce zegt
@jack_abarth: damn, serieus?
ahs1979 zegt
@erce: feitelijk doen ze dat al toch? Het blok in de “instap” Macca is een 3.8 liter Biturbo V8 tot aan de P1 die het ook met dezelfde 3.8 moet doen maar dan aangevuld met een elektromotor.
Vooral de upgrade naar de iMacca met überhaupt een batterijpakket is een kostbare…
raoufff zegt
They took our jobs!!!
Edge zegt
Volgens mij bedoel je “they took our audiojacks!”
sracert zegt
Stage plek voor Victor Muller bij McLaren!
janmetdelangeachternaam zegt
Vind het maar een matig prijsje voor zo’n gigantisch merk, vooral vergeleken met beats
fastshifter zegt
Oh nee he? En dan laten ze zeker uitlaten bij volgende update?!
fastshifter zegt
@fastshifter: uitlaten weg…
KiDo zegt
Of gewoon lekker niet, updaten die hap.
https://twitter.com/jlgolson/status/778635118986399744
Hupke zegt
@kido:
Kan ook niet anders want ofwel Ron Dennis ofwel Ojjeh zou dan van z’n belang af moeten stappen. Nu kan het zijn dat een van beiden op zoek is naar een retirement maar het zou me verbazen.
KiDo zegt
Hier ook inmiddels: http://www.reuters.com/article/idUSFWN1BX0MI
HzR zegt
Wat bedrijfscultuur betreft passen ze goed bij elkaar. Denk eerder dat het met software en electronische zaken te doen heeft. McLaren Electronics is zwaar vertegenwoordigd in de autosport met zelf ontwikkelde krachtige hardware (F1, Indycar, Formulh E). McLaren Applied Technologies verkoopt vooral software die voor de F1 werd ontwikkeld voor andere toepassingen. Medisch met GKS en mobiel met Samsung. Op basis van deze software ontwikkelen ze ook een nieuw verkeersleidingssysteem voor Heathrow. Kan dus zeer interessant zijn voor autonome auto’s.
ko4n zegt
Dat zou k*t zijn