Het gaat niet gebeuren voorlopig, die auto van Apple.
Het is een gerucht dat al jarenlang de ronde doet, mede doordat fanb0iZ het steeds weer oprakelen: Apple zou met een eigen auto op de markt komen. De eerste keer dat de ‘iCar’ voorkomt in ons archief dateert alweer van meer dan negen jaar geleden. Destijds was het idee dat Volkswagen samen met Apple een auto ging fabriceren. Een grappig idee om nu over na te denken.
Soms werden de geruchten gevoed door mensen binnen Apple zelf. Zo omschreef een Apple ‘exec’ de auto ooit ‘het ultieme mobieltje‘. De Apple CarPlay zou een deelauto worden met een een dikke V8 onder de kap en autonoom kunnen rijden. Maar niks is minder waar: het ding komt er gewoon (voorlopig) niet.
Tenminste, Bloomberg meldt vandaag dat Apple ‘Project Titan’ heeft afgeschoten. Dit was de interne naam van het auto-project binnen het bedrijf waar zo’n duizend mensen aan werkten. Inmiddels zijn die op andere projecten gezet, zelf vertrokken of ontslagen.
Apple gaat wel door met het ontwikkelen van een eigen systeem om autonoom rijden mogelijk te maken, dat autofabrikanten dan kunnen kopen of in de toekomst alsnóg kan worden gebruikt voor een nieuw te ontwikkelen eigen auto.
Een derde optie zou kunnen zijn om een reeds bestaande autofabrikant over te kopen. Nog geen twee weken geleden waren er geruchten dat Apple McLaren zou willen kopen, maar dat werd vervolgens in alle toonaarden ontkend. Toch werkt het ergens wel, Apple en McLaren. Zoals bekend zou McLaren eindbaas Ron Dennis immers het liefste willen dat zijn coureurs ook door een computer-systeem bestuurd konden worden.
trustmeiamanengineer zegt
Logisch, ik snap sowieso niet wat die technologie bedrijven denken te hebben zoeken in de autobranche. Op een iPhone 7 zit meer marge dan op een gemiddelde middenklasser. Dus om (nog) meer geld te verdienen hoef je het echt niet te doen.
berlinetta zegt
@trustmeiamanengineer: Auto’s worden steeds meer rijdende computers. Ik snap dus wel wat die bedrijven daar te zoeken hebben.
trustmeiamanengineer zegt
@berlinetta: Een auto is meer dan een leuk entertainment systeempje. Bovendien werken dat Apple CarPlay en Google auto ook nog steeds voor geen meter. In de automotive branche is het gewoon heel hard werken voor heel weinig geld (winst). Absoluut niet wat Google en Apple op dit moment gewend zijn. Maargoed, ze zijn er natuurlijk op uit om ons leven nog meer te bepalen en nog meer (persoonlijke) informatie te vergaren, dus dat zal de reden wel zijn.
lekkaah zegt
@trustmeiamanengineer: oh gut, ik maak gebruik van andermans systeem, accepteer gebruikersvoorwaarden zonder het te lezen dn ga toch piepen dat zij pop-ups op basis van mijn recente zoekgeschiedenis sturen..
Jij hebt zeker ook facebook?
sracert zegt
@lekkaah: Naïviteit is ook een systeem wat je te leen hebt gekregen en flink voor zal betalen, succes ermee
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
LOL .. Een ingenieur die patentenhandel niet snapt ??
lekkaah zegt
@lincoln: je moet hem ook gewoon vertrouwen….
steiger zegt
@lincoln: Je impliceert dat Apple de patenthandel in gaat met z’n car r&d?
peug206 zegt
@steiger: dat denk ik niet, dat weet ik wel vrij zeker. Sws om een deel van de kosten er weer uit te halen, hebben ze iets baanbrekend dan verdienen ze er zelfs wel aan. En anders dan klaag je toch iemand aan die eenzelfde iets uitvind maar net anders? Verdien je nog meer…
bassx zegt
@trustmeiamanengineer: technisch kunnen beiden heel veel van elkaar leren. Of ze ooit een auto gaan maken betwijfel ik maar een universeel API interface zou veel geld besparen boor beide partiken
jazzzo28 zegt
Feestje!
smiley70 zegt
Zodra dat volledig autonoom rijden een feit is, maakt het voor het gros van de mensen niks meer uit waar ie vandaan komt, en welk merk het is.
De auto als statussymbool verdwijnt.
solksagen zegt
@smiley70: Een statussymbool bestaat slechts op voorwaarde dat voor “het gros van de mensen” onbereikbaar is ;-)
perry_snijders zegt
@smiley70: Nou, inderdaad. Want als auto’s autonoom rijden let niemand meer op het design, kan het niemand meer schelen of de stoelen een beetje lekker zitten en is veercomfort een woord van vroeger tijden.
smiley70 zegt
@perry_snijders: Een beetje lekker zitten zal tegen die tijd ook in een rijdende kliko van siemens, samsung of sony kunnen.
En sommigen zullen dan inderdaad nog een kliko van bmw willen hebben.
Maar ik zie de emotionele klik met een auto wel verdwijnen bij autonoom rijden. Dus hoeft er niet veel geld naartoe.
st220 zegt
Tesla lacht wederom in haar vuistje….
Jochen zegt
Ach, de wereld heeft tegenwoordig nog altijd mr Musk. Sinds Jobs is gaan hemelen staat Apple niet meer bekend om z’n visionaire leider(s).
sracert zegt
@jochen: Musk: Oplichter v/d eeuw, deed Job’s het een stuk beter/innovatiever
falcon zegt
@sracert: Oplichter? Care to explain? Als er iemand zijn visies heeft waar gemaakt is het wel Musk in mijn optiek.. maar misschien heb ik iets gemist?
sracert zegt
@falcon: Paypal fraude gevoelig sh$t systeem, gebruik het nooit meer. Enige contact met ze was het fraude team. en natuurlijk oude uitvindingen/patenten opkopen en er dik mee doen.
Jochen zegt
@sracert: Ja inderdaad, Jobs was innovatief … toch maar eens de biografie lezen denk ik
Dutchdriftking zegt
De marge op telefoons is ook gewoon veel groter.
cthijs zegt
Autos zelf laten rijden gaat goed totdat je ze een tunnel of parkeergarage instuurd
simppa zegt
Waarom kopen ze dan Volkswagen niet? Na dieselgate kun je dat concern voor een prikkie kopen. VW heeft na dat debacle een rebrand nodig en zou het beste de elektrische kant op moeten gaan. Apple met hun geniale marketing en merkimago zou de beste kandidaat zijn.