Jammer voor alle Apple-fanboys, maar de EV van Apple gaat er niet meer komen…
Een auto ontwikkelen is nog niet zo makkelijk, helemaal als dit niet je core business is. Daar kwam Apple op pijnlijke wijze achter. Hun Apple Car-project leek eindeloos te duren. De auto zou aanvankelijk in 2024 komen, later werd 2026 genoemd en vorige maand kwam het bericht dat de Apple Car was uitgesteld tot 2028.
Van uitstel komt afstel, want nu heeft Apple definitief de stekker uit het project getrokken. Bloomberg weet te melden dat dit intern is meegedeeld bij Apple. Er zouden op dit moment zo’n 2.000 mensen aan het project werken, met de codenaam Titan.
De Apple Car bleek dus iets te ambitieus te zijn. Apple had de verwachtingen al moeten temperen, want het plan was om een auto te maken die verregaand autonoom was. Dit was al teruggeschroefd naar alleen autonoom op de snelweg, een beetje vergelijkbaar met BMW’s Personal Pilot en Drive Pilot van Mercedes.
Apple heeft zo’n 10 jaar verspild aan de Apple Car, want naar verluidt is in 2014 groen licht gegeven voor het project. Het idee van een Apple Car kwam nog van Steve Jobs himself. Die overleed in 2011 en heeft de grote doorbraak van de elektrische auto dus nooit meegemaakt. Het hele idee was misschien zo gek nog niet, want Apple had ook kunnen zijn wat Tesla nu is.
Enfin, het heeft niet zo mogen zijn. De Apple Car is dood. Wat gaat er nu gebeuren met de 2.000 werknemers? Die worden gelukkig niet allemaal op straat gezet, want velen van hen kunnen aan de slag bij de AI-afdeling van Apple. Toch zullen er vast ook wat mensen de laan uitgestuurd moeten worden.
Overigens is het bouwen van een auto door een smartphonefabrikant niet onmogelijk. Sony is bijvoorbeeld al een heel eind: in samenwerking met Honda hebben zij al een aardig productierijpe auto klaarstaan. Ook de Chinese Apple-concurrent Xiaomi heeft al een elektrische auto ontwikkeld en Huawei heeft zelf meerdere automerken. Dat maakt het falen van de Apple Car extra pijnlijk.
Bron: Bloomberg
Met dank aan Tjouwke voor de tip!
lekkerlinksrijden zegt
missen we niks aan
leaper035t zegt
Op automotief vlak wellicht geen verlies. Maar voor 2000 medewerkers stopt hun betekenisvolle baan. Jammer als je zolang aan een project werkte.
Robert zegt
Ik denk dat er genoeg bedrijven zijn, van start-ups tot gearriveerde autofabrikanten, die van hun diensten gebruik willen maken.
Ik heb Apple sowieso nooit begrepen, waarom ze dit helemaal zelf wilden doen. De kans op slagen is gewoon uiterst gering; tot op heden heeft eigenlijk alleen Tesla het echt gered. Kleinere partijen als Rivian, Lucid, enz. moeten het nog maar zien of ze het op de lange termijn ook gaan redden. Wat dat betreft acht ik een partnerschap, zoals Sony dat met Honda heeft gedaan, stukken kansrijker.
rollingstoned zegt
Het is vooral een centenkwestie. Apple heeft er niet zozeer de brui aan gegeven vanwege de techniek, maar vooral omdat de bobo’s aldaar vinden dat de winstmarges niet hoog genoeg gaan uitvallen…
“Most recently, Apple had imagined the car being priced at around $100,000. But executives were concerned about the vehicle being able to provide the profit margins that Apple typically enjoys on its products. The company’s board was also concerned about continuing to spend hundreds of millions of dollars a year on a project that may never see the light of day.”
https://fortune.com/2024/02/27/apple-electric-car-cancel-2000-workers-ai/
Robert zegt
Goed punt. En ja, de winstmarges, afgezet tegen de ontwikkelingskosten, zullen inderdaad wel het grootste struikelblok kunnen zijn geweest.
Vergeet ook niet, Tesla heeft jarenlang geld toegelegd op de productie van auto’s. Waar de zwarte cijfers in de boekhouding mee werden geschreven, was de verkoop van emissierechten aan de andere autofabrikanten.
Thieuke zegt
Schoenmaker blijf bij je leest!!
Een auto is nog geen telefoon of laptop.
Appel kennende komen ze niet met een half product noch met iets vernieuwend. Dat is een dodelijke combinatie, dan is de concurrentie (met name uit China) moordend, en de Apple car waarschijnlijk te duur voor wat je krijgt.
Met andere woorden: het is niet haalbaar tenzij ze gaan samenwerken met de gevestigde orde
Allison Burgers zegt
Als ze volgens dat spreekwoord zouden blijven (PC’s bouwen) dan hadden ze anno 2024 niet eens meer bestaan. Juist door telkens nieuwe markten aan te boren zijn ze zo groot geworden.
Thieuke zegt
Consumenten elektronica en automotive liggen echt mijlenver van elkaar af. Van computers naar telefoons naar smartwatches naar VR-brillen vind ik toch heel wat anders dan een auto in elkaar sleutelen. Dat kan je wel doen, met de komst van de EV zijn consumentenelektronica en automotive inderdaad wel naar elkaar gegroeid, maar dan moet je samenwerken, en niet in je eentje het wiel willen uitvinden. Dat blijkt ook wel, want ze trekken de stekker eruit.
Ik snap het wel, Apple houdt zaken het liefste zelf in de hand (van Samsung schermen naar eigen productie schermen, eigen chips (nou ja, door TSMC gemaakt, dat wel) etcetera. Dat is ook de enige manier om de marges die zij willen hebben te kunnen genereren. Voor de automotive is het dan kiezen of delen: 1. alles zelf doen voor je marges, maar alles zelf uitvinden en dus hoge ontwikkelingskosten, welke door het product betaald moeten worden, of 2. samenwerken, maar dan haal je de marges niet, of 3. Stekker eruit.
Het laatste gebeurd nu.
Dutchdriftking zegt
Bovenstaande render lijkt toch bizar veel op de Tesla Model Y? Kunnen de Apple fanboys de logo’s van hun Tesla toch wisselen voor een appeltje, iedereen gelukkig.
luckyluck zegt
lijkt me een AI render?
Thieuke zegt
Tot nu toe waren het vooral renders en niet werkende kleimodellen die ze hadden volgens mij.
Donstil zegt
Ook dat hebben ze officieel niet want het project is nooit officieel aangekondigd.
In de geruchten molen wordt al jaren gesproken over dit project en nu is het gestopt volgens dezelfde geruchten.
Officieel is het nooit geweest en daarom zijn er ook nooit kleimodellen of renders getoond.
machielvdd zegt
Wat @luckyluck zegt, dit is slechts een AI plaatje ter illustratie
Johanneke zegt
Een auto ontwerpen is 1 ding, massa productie met winst is waar het erg moeilijk wordt. Is Dyson ook achter gekomen.
potjak zegt
In het artikel staat “Dat maakt het falen van de Apple Car extra pijnlijk.” is het falen? Of is het gewoon een realistisch besluit. Persoonlijk denk ik dat Apple prima in staat is een vergelijkende auto als Xiaomi en Honda neer te zetten. Alleen hoe gaat men zich dan onderscheiden? Van Apple verwacht je bij de introductie van een nieuw product meer en iets “nieuws” en “innovatiefs”. Wellicht kan men dat maar tegen welke prijs en wie gaat dat uiteindelijk dan nog kopen. Vind het jammer en wie weet in de toekomst, het concept van een tabletachtig apparaat bestond bij Apple al lang voordat de iPad werd gelanceerd maar daar zag men ook geen succes in totdat de tijd er wel rijp voor was.
Johanneke zegt
Ja want tablets bestonden al lang voor de ipad. Wat Apple anders deed was een mobiel besturingssysteem en geen volledig windows of in hun geval macOS.
De 1e iphone was trouwens ook een draak van een telefoon. Geen smartphone, want geen app store. Geen 3g. Geen selfie camera. Geen flitser. Maar 4 of 8gb opslag. En toch ging de hele wereld er leip op, ik snapte het niet helemaal. Concurrentie had veel betere toestellen. De software was wel redelijk goed van de iphone, voor zijn tijd dan.
waterisnat zegt
Wanneer gaan wij de doorbraak van de EV meemaken?
Donstil zegt
In 2012 toen de Model S uit kwam.
pietertje123 zegt
Tesla is aan het lukken door de eigenzinnige mafketel die ver voor de troepen uitloopt. Apple deed dat met Jobs ook. Apple nu niet meer, de bean-counters hebben de macht in handen en trekken zo alle inspiratie, creativiteit en durf uit het bedrijf door alles uit te rekenen en te willen verantwoorden.
Zodra die Muskus wat anders gaat doen, is het met Tesla ook gauw voorbij met de grote stappen voorwaarts.
Ruben Van Dijk zegt
Heeft wel positieve gevolgen gehad op het Apple CarPlay! Ben benieuwd wanneer het nieuwe systeem uitkomt!