Drijven ze nu gewoon de spot met Apple…?
Zoals bekend heeft Apple zich gigantisch verkeken op het ontwikkelen van een auto. De Apple Car werd telkens uitgesteld, en in februari werd bekent dat er definitief de stekker uit is getrokken. Naar verluidt heeft Apple hiermee zo’n 10 miljard dollar door het urinoir gespoeld.
iCar
Bij Apple willen ze dit hele project natuurlijk zo snel mogelijk vergeten, maar de Chinezen strooien nog wat zout in de wonde. Zij presenteren namelijk een nieuwe EV genaamd de iCar. We kunnen ons niet voorstellen dat Apple daar géén patent op had, maar wellicht hebben ze dit overgekocht.
Xiaomi
Het frappante is: deze iCar is een gezamenlijk project van autogigant Chery en Zhimi Technology, een dochteronderneming van Xiaomi. Die naam kennen we van… inderdaad, smartphones. Het is dus een rivaal van Apple die nu de iCar presenteert.
Kersvers merk
iCar is een kersvers merk, wat nog maar 1 jaar bestaat. De Chinezen hanteren het motto: je kunt nooit genoeg automerken hebben. De auto die je hier ziet is nota bene al het tweede model van iCar. Vorig jaar lanceerden ze hun eerste model: de iCar 03, een robuuste elektrische SUV. Daar had Xiaomi zich echter nog niet mee bemoeid.
Mengelmoes
Nu volgt dus de iCar V23. Dit is ook een elektrische SUV, maar dan iets compacter. De Chinezen zijn het afkijken nog niet verleerd, want de V23 oogt als een mengelmoes van bestaande SUV’s. De auto houdt het midden tussen een Defender en een Wrangler, met de neus van een old school Land Cruiser en de achterlichten van een G-Klasse.
Formaat
De iCar V23 oogt wel stoer, maar groot is ‘ie niet. Met een lengte van 4,22 meter is deze auto vergelijkbaar met een Volvo EX30. Precieze specificaties zijn nog niet bekend, maar de auto zou 400 tot 500 km range moeten hebben. Er is ook versie met vierwielaandrijving, maar dat is vrij gebruikelijk bij EV’s.
Europa?
Over Europa wordt nog met geen woord gerept, maar je weet het natuurlijk nooit. Moederbedrijf Chery komt sowieso met drie nieuwe merken onze kant op: Omoda, Jaecoo en Exlantix. iCar kan er dan ook nog wel bij.
Dutchdriftking zegt
Voor 20k wil ik hem best hebben.
Edge zegt
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat iCar geen hoedtik of verwijzing naar Apple is, maar een afkorting is die staat voor “I Copied A Rubicon”
pomoek zegt
Mwoah, de voorzijde is niet echt fraai, maar I’ll allow it..
JelmerS zegt
Heeft wel wat van een oude ssang yong Korando
rollingstoned zegt
G-
WagonRover.schuimbekje3 zegt
kzou deze landklasse defangler zo kopen.
Robert zegt
Ik heb hier nog de Xiaomi Mi2S liggen, uit 2013. Zelf geïmporteerd in een tijd dat HTC en Nokia nog serieus grote namen waren en Xiaomi nog een echt obscuur merk. Het uiterlijk had dan ook veel weg van de iPhone 3GS en ook de Android skin deed in veel opzichten denken aan iOS. Toch was dit voor z’n tijd (2013) een puike telefoon met prima hardware specs en een verrassend goede bouwkwaliteit. Als we straks over de eerste iCar hetzelfde kunnen zeggen, zit het met de prijs-kwaliteit verhouding ongetwijfeld heel goed.
mashell zegt
Als je AI vraagt om een mix te maken van alle terreinwagens op de markt dan krijg je dus dit…
Autokenner zegt
Leuk gestolen ontwerp zoals wel vaker….
FiXeR zegt
Een bastaard van een XJ Cruiser met de nieuwe Jimny?