Het stond al een tijdje op het wensenlijstje, Apple CarPlay voor de Audi A6.
En we gaan door met de Audi A6. De grote witte walrus begin er telkens meer op te lijken. De issues met de kettingen zijn gelukkig opgelost. Hij lekt geen olie meer en er zit kakelverse olie in. Dankjewel G! Daarna hebben we de Audi A6 voorzien van een setje BBS-velgen en Dunlop-banden. Maar de auto is nog niet klaar.
Zoals wel vaker vermeld, ik ben gegaan voor een kaal exemplaar met een relatief lage kilometerstand in plaats van een complete A6 met tweeënhalve ton op de klok. De A6 met 3.0 TFSI is lastig te vinden met lage kilometerstanden. Toen ik deze kocht, stonden er twee met minder kilometers en die waren twee keer zo duur. Daarbij is het proces om de auto naar eigen smaak af te stellen veel leuker.
MMI van Audi
In dit geval gaan we even de infotainment op orde brengen. Kijk, de Audi A6 had volgens de verkoper een navigatiesysteem. Dat vond ik wel prettig, want bij zo’n oude Duitser is dat vaak nog best bruikbaar. Helaas was de verkoper over wel meer dingen niet eerlijk, dus er bleek geen navigatiesysteem in te zitten. Er zit wel het scherm in en het bedieningspaneel, maar niet de navi-unit. Dat is lekker Duits.
Gelukkig is het wel een laat facelift-model, dus de modellen zonder navigatie hebben een keurig 6 inch kleurenscherm. De modellen ervoor hadden dat rode monochroom-scherm dat een nieuwe betekenis aan het woord schraal geeft. De unit zou wel geschikt zijn voor Bluetooth, zodat ik mijn telefoon kan koppelen. Dan gebruik je het navigatiesysteem van de telefoon en kun je muziek afspelen. Dat koppelen kreeg ik echter niet voor elkaar, ondanks dat die functie het wel zou moeten doen.
Apple CarPlay voor de Audi A6?
Om eerlijk te zijn, had ik voor de aanschaf al twee dingen door. Via het chassisnummer heb ik de uitrustingscodes opgevraagd. Toen zag ik dat er een ‘no navigation’-code aanwezig was. Ten tweede zag ik dat er partijen waren die externe computers aanbieden voor de Audi A6 van deze generatie.
In mijn andere auto, de BMW 325d duurtester, zit zo’n externe unit. Dat was aanvankelijk niet zo’n groot succes. Daar waren een paar redenen voor. Het installeren was duur en niet goed gedaan. Uiteindelijk hebben zowel mijn garage als de verkoper van de Apple CarPlay-unit er naar gekeken en de problemen kosteloos opgelost. Zijn alle problemen nu opgelost? Bijna wel. Er is slechts een nadeeltje en dat is het koppelen per sleutel. Dat doet een OEM-unit wel en deze niet. Daarbij gaat het koppelen en ontkoppelen wat omslachtig en traag. Daar kwamen mijn vriendin en ik achter toen we samen de 3 Serie gebruikten.
CD’s!
Echter, de 3 Serie staat nu 5 dagen per week stil. Ik werk thuis en mijn vriendin gebruikt de Audi A6 voor haar werk. Ergo: ik ben de enige die het Apple CarPlay systeem gebruikt en dan werkt het prima en snel. Auto starten, AppleCarplay springt aan en ik heb Waze (voor navigatie) en mijn iTunes collectie die op de harde schijf op mijn telefoon staat, Ja, ik ben nog zo’n rare die CD’s koopt en ze op mijn laptop zet, om die vervolgens op de telefoon te zetten. Dat wilden we ook voor de Audi A6.
Dus wat te doen? Ik nam contact op Jarno van MotiveSupplies, die deze kastjes levert in Nederland. Het kastje is een computer met het AppleCarplay-systeem erop (of AndroidAuto voor de liefhebbers). Zie het als een extra computer die op hetzelfde scherm staat aangesloten. Sterker nog, dat is gewoon het geval. Het is niet voor alle A6’en mogelijk, maar voor dit latere type was het dus leverbaar. Dus gelijk een kastje besteld. Om teleurstelling te voorkomen, wilde ik ervoor kiezen om de Apple CarPlay unit bij MotiveSupplies in te laten bouwen. Die bouwen echter voornamelijk in bij recentere auto’s. Gelukkig werken ze samen met enkele partners in het land die er wel raad mee weten.
Inbouwen Apple CarPlay voor Audi A6
Daarom gingen we naar SFR Electronics in Uithoorn. Dat is het bedrijf van Felix, die misschien wel een grotere petrolhead is dan wie dan ook op de redactie. Felix rijdt zelf een keurig doch uiterst vrij onopvallende Audi A4 Allroad diesel. Alleen aan de zwaardere remmerij was te zien dat de auto niet meer helemaal standaard is. Mocht je ‘m tegenkomen bij een verkeerslicht, zorg dat je minimaal 500 pk onder de kap hebt. Je legt het anders geheid af van deze familie- vriendelijke kilometervreter. Verder stonden er de nodige bijzondere projecten op het terrein. Van Alfa 156 tot Bentayga. Allemaal met een bijzonder issue dat Felix voor de klanten oplost.
Met een kale Audi A6 uit 2009 hadden ze dan ook geen enkele moeite. Het inbouwen duurde ongeveer 2 uur, voldoende tijd voor mij om mij te vergapen aan de mooie auto’s die er stonden. Dan is het natuurlijk de vraag: hoe werkt het?
Het is grappig om te zien dat op wat oudere techniek (dat de A6 gewoon is) de nieuwere techniek gewoon werkt. Helemaal identiek aan de unit in de BMW E91 is ‘ie niet. Dit is een iets moderner kastje. Het Apple CarPlay systeem werkt nog gewoon hetzelfde, maar het systeem erachter met alle instellingen is anders. En met anders bedoelen we veel beter. Nu kun je er ook zelf door heen om het een en ander aan te passen. Nu zit je niet vaak aan de achterkant van dat systeem, maar het is wel prettig dat het een stuk duidelijker is. Scheelt toch weer een hoop appjes naar Jarno dat ik het allemaal niet begrijp.
Microfoon niet aanwezig
Het Audi scherm is iets kleiner dan dat in de BMW. Belangrijk is dus dat dit goed geschaald wordt. In principe heeft mijn Audi het systeem uit de A5, maar dan met een iets lagere resolutie. Is het storend? Als je in een nieuwe Audi e-tron hebt gezeten en ineens overstapt, dan merk je dat de tijd niet heeft stilgestaan. Maar voor mijn specifieke wensen en eisen is het perfect. Ik kan de telefoon namelijk opbergen aan de lader en enkel en alleen op het scherm werken. Dat werkt uit de kunst. Waze, muziekje aan: dikke prima. Het enige dat nog niet lukt is bellen. Mijn Audi was dermate kaal dat er geen microfoontje zat in de hemel vooraan. Dat moet ik dus nog eventjes laten fixen.
Hoe bevalt het verder? Uitstekend, eigenlijk. Het heeft altijd even tijd nodig de eerste dag c.q. dagen. Er waren wat haperingen, maar na een paar dagen werkt het prima. Het enige waar het systeem moeite mee heeft, is herkennen welke telefoon gekoppeld moet worden als mijn vriendin en ik samen in de auto zitten. Daar is een oplossing voor: even de bluetooth uitzetten van je telefoon als je de auto start. Dan pakt ‘ie automatisch de andere telefoon. Het is dus niet zoals met een af-fabriekssysteem dat ‘ie de sleutel herkent.
Kosten Apple CarPlay voor Audi A6
Kortom, eenvoudige doch handige ingreep, zo’n kastje. Zijn de kosten het waard? Dat moet je voor jezelf even uitrekenen. Het kastje alleen al is 399,95 euro. Inbouwen is een beetje afhankelijk van het type auto en welke accessoires je meer wil meenemen. Het is namelijk mogelijk om ook een achteruitrijcamera te integreren in het systeem, bijvoorbeeld.
Maar gemiddeld zijn de inbouwkosten per auto zo’n 250 euro. Het voordeel is dat je gewoon op je eigen telefoon werkt. Dus alle contacten, apps en dergelijke werken gewoon. We hebben het overigens telkens over Apple CarPlay, maar Android auto kun je ook op het systeem draaien.
Nu zijn we al iets verder met de Audi A6. Het is zeker niet de laatste upgrade om de auto iets op smaak te brengen. Houd de Autoblog Garage dan ook goed in de gaten!
Eerder in deze serie:
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi S3 (8V) van Ruben
- Audi A6 Avant 3.0 TFSI quattro (4F) van Willem
- BMW 130i van Michael en Wouter
- Deze BMW 325d Touring van Willem
- BMW M135i van Martijn
- BMW 535i xDrive Touring van de baas van Wouter
- Chrysler Crossfire 3.2 V6 van Machiel
- Ford Fiesta ST200 van Bart
- Lexus IS250 van Michael
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche Cayenne van Nicolas
- Renault Clio van Loek
Meer lezen? Zoveel kostte de Alfa Romeo 159 duurtester!
Johanneke zegt
Ik sta er soms keer op keer versteld van hoe kaal ‘premium’ auto’s kunnen zijn. Ik heb overigens in oudere audi’s gezeten die gewoon een schermpje voor de climate control temperatuur hebben (net als in mijn 1998 Galant ;-) ) ipv zo’n analoge draaiknop. Werkt allebei hoor, maar is audi terug gegaan of was een schermpje ook een optie toen? Kijk dit is een A4 uit 2004:
https://bparts-eu.s3-eu-west-1.amazonaws.com/ftp/azor_2/000/000/575/000000575172.jpeg
Wel fijn dat het een touchscreen is overigens, genoeg auto’s uit die tijd hadden een draaiknop e.d.
willeme zegt
@4g63:
Yup, Duitse auto’s kunnen kaal zijn! Die van mij is (was) episch kaal. De meeste hebben wel dat digitale scherm. Persoonlijk maakt het mij helemaal niets uit, zolang de airco maar werkt in de zomer en de verwarming in de winter ;-). Beide doet ‘ie trouwens!
1998 Mitsubishi Galant/Legnum waren overigens best luxe auto’s, dus geloof wel dat daar meer ‘op’ zat!
Johanneke zegt
Alleen de gls uitvoering, die ik heb. De meest verkochte is de glx of later drive uitvoering. Die heeft maar 4 speakers, raamswengels achter, handmatige airco, en nog een hoop kleine dingetjes niet, zoals een verlicht sleutelgat als je instapt.
Overigens zou voor mij zo’n draaiknop voor de climate control ook prima zijn, viel mij gewoon op omdat ik vroeger wel eens in een oudere a4 zat. En het belangrijkste ligt onder de kap toch?
Jorrit zegt
Volgens mij heeft Willeme geen climate control in deze Audi; ik zie het als een handbediende airco. Waar het verschil zit tussen handbediend en ‘climate control’ (naar mijn weten), is de aansturing van de ventilatie. Bij een handbediende airco moet je die zelf ‘aanzwengelen’, bij een echte climate control stel je de gewenste temp in en vervolgens doet de unit de rest voor je.
Bij een Fiat 500 is dat heel duidelijk. Daar zie je ook dat de modellen met climate control een displaytje hebben ipv draaiknop voor de temp. Bij de climate control versie hoef je de ventilatiesnelheid niet handmatig in te stellen.
Stijnson zegt
@Jorrit: Wat je zegt klopt. Had ik ook op mijn A4 Allroad. Alle opties maar geen Climate control (import uit Duitsland)
ssheep zegt
Ik vind dit een interessante. Mijn vriendin en ik hebben pas geleden een 2 serie granny tourer gekocht. Blijkbaar met de eenvoudige navigatie zonder breedbeeld en dus zonder carplay. Is dit daarvoor (2019 model) de enige oplossing of weet iemand of dit te activeren is?
willeme zegt
@ssheep: Volgens mij zit het wel op de grote, maar niet op de kleine. Met zo’n kastje kun je ook Apple CarPlay op jet scherm krijgen. Die kun je niet even simpel met een code oproepen, als ik mij niet vergis.
kniesoor zegt
Het schijnt, dat als jullie beide met een Human Nature jas aan in de oto gaan zitten, het scherm spontaan naar breedbeeld schiet 🙂
#grannymagic
audi22 zegt
https://www.glabs.be/
Deze is gespecialiseerd in bmw en heeft een top service (spreek uit ervaring)
Pascal zegt
De ‘navigatie professional’ is bij BMW buiten het grotere scherm ook wel echt andere hardware en kan een stuk meer. Volgens mij kom je er dan nu op uit dat je zo ongeveer een nieuwe unit moet laten installeren om toch die extra features te krijgen via BMW kan dat mogelijk niet eens. Wat Willeme noemt is vast nog de beste oplossing om Carplay te krijgen. Iets minder mooi geintegreerd maar het werkt wel.
siebren zegt
Dat niet goed herkennen van de juiste telefoon bij de juiste sleutel bij de bmw ligt denk ik niet aan het kastje maar aan de auto. Bij mijn 1 serie uit 2013 gaat het bijna altijd mis als we er beide in zitten. Pakt hij haar telefoon om te bellen en die van mij voor muziek en sinds kort ook wel eens andersom
kerre zegt
Hier is dat opgelost door de mijne altijd draadloos te verbinden (of bedraad die optie is er nog altijd) en mijn vriendin gebruikt altijd de kabel, nooit draadloos.
tjorque zegt
@willeme je bent echt de king of de duurtesters. Met duur als in duurste manier om auto’s te testen 😅
Maar ik vind het een geweldig leuke hobby (om over te lezen, in mijn geval)
👍👍👍
willeme zegt
@tjorque: Dankjewel!
Dieseltor zegt
Grappig dat je bij Jarno bent uitgekomen. Mijn ervaring is dat die kerel alleen om geld geeft. Heeft een mooi verhaal en wat leuke foto’s van klanten die je voor zijn geweest, maar zo bijzonder is het niet.
Ik had wat problemen met mijn unit en had geen zin om er weer helemaal naartoe te rijden. “Onze unique selling point is de handleiding in het Nederlands”, zegt ie dan. Dus een handleiding opsturen zat er niet in.
Na wat op Google rond te hebben gekeken kwam ik op een Engelse handleiding en heb ik het zelf met een maat op kunnen lossen. Ook kwam ik erachter dat zo een unit via Ali Express een slordige €200 goedkoper is, inclusief handleiding. als je het allemaal zelf installeert bespaar je ook nog eens €400.
Dat het elders goedkoper is, interesseert me niet zo veel. Dat hij niet even een handleiding deelt is wel een dingetje. Koop je zo een ding zonder installatie, krijg je de handleiding er sowieso bij.
OT: De witte walrus transformeert langzaam in een begeerlijke auto. Benieuwd naar wat er verder op de planning staat.
willeme zegt
@dieseltor: ieder heeft zijn eigen ervaringen. Na de problemen met mijn E91 (die niet op de juiste wijze was geinstalleerd) kon ik de auto brengen en heeft ‘ie het voor mij opgelost. Sindsdien doet het systeem het prima. Dat met die AliExpress kastjes: het zal ongetwijfeld ergens goedkoper kunnen. Maar dat ik de auto kan droppen en dat iemand het installeert vind ik wel heel erg prettig en dat gaat met AliExpress wel heel erg lastig ;-)
Ja, die witte walrus begint er aardig op te lijken. Op dit moment is ‘ie al 2 weken weg voor nóg een ‘kleine’ aanpassing. Dus er komt binnenkort nog wat leuks aan denk ik ;-).
kniesoor zegt
Komt dat cabriodak er echt op ? 😁
willeme zegt
@amghans: hahahaha!!! Nee dat niet 😁
jarnobakker zegt
Ik zoek nog zoiets voor mijn Ford S-max . er zit nog een radio met cd speler in.
Pascal zegt
Wel een prijzige upgrade maar toch zou ik ‘t zelf ook precies zo doen. Netjes op het originele scherm, geen lelijke draden of losse schermen die je interieur rommelig maken. Gaan voor Carplay (of Android Auto) is ideaal en meteen lekker toekomstvast.
camber24 zegt
Ik heb gemengde ervaringen met CarPlay. Als het werkt, top. Maar merk toch ook dat Waze er vaak niet lekker mee werkt. Doet dan helemaal niks, na connecteren. Moet dan echt Waze killen, en opnieuw opstarten. Strontvervelend. In mijn eigen auto heb ik geen CarPlay en ben daar erg blij mee. Waze gewoon op de telefoon in een houder. Muziek speel ik af via de eigen Spotify app van BMW zelf. Werkt vlekkeloos.
CD’s kopen, op je PC zetten, en dan op je telefoon. Wat is het bezwaar tegen een streamingdienst? Obscure muzieksmaak, waarbij je je favo muziek niet vindt?
willeme zegt
@camber24:
Bij films en series vind ik streamen prima, daarna kijk ik het toch nooit meer. Met muziek is het bruikleen, dat is jammer. Ik heb het liever in mijn CD/LP collectie. Daarbij is er inderdaad veel wat niet veel te vinden is op de streamingdiensten. Ik heb overigens wel een Spotify-abbonementje. Handig als je muziek nodig hebt die je absoluut niet in je collectie (wil ;-)).
camber24 zegt
@willeme: Maar hoeveel ‘gieg’ heb je dan wel niet aan muziek op je telefoon? Ik draai overigens met plezier nog af en toe muziek vanaf een oude USB. Werkt op de een of andere manier toch ook wel prettiger. Sneller. Dus misschien snap ik het ergens wel, je beweegredenen
mashell zegt
Ben geen fan van Apple Carplay, in courante wagens alleen maar een onhandige third party oplossing, maar in je huurauto op vakantie of zoals hier kan het wel wat nuttigs brengen.
Overigens niks mis met je muziek zelf op CD kopen 😁
Pascal zegt
Het bestaansrecht van Apple Carplay is dat vele autofabrikanten het nog altijd nalaten om een vlot, gebruiksvriendelijk systeem te monteren met voldoende mogelijkheden/apps en de optie om de boel ook nog een beetje lekker makkelijk up to date te houden. Van de OEM systemen zie ik alleen dat Tesla aan dat rijtje voldoet. Bij de rest wordt het ook langzaam beter, maar snap ik voorlopig de behoefte aan zoiets als Carplay wel.
Peut Boer zegt
Altijd weer een genot om aan het begin van een luie zaterdag willeme’s Garage updates te lezen 👍🏼
volvo480gtt zegt
Hee @Willeme. Het lijkt erop alsof je kentekenplaat achter scheef zit gemonteerd.