Jij daar, met je smartphone-navigatie op je schermpje, bent fout bezig met je CarPlay of Android Auto.
Er is bijna geen één auto meer over waarop een touchscreen of infotainmentscherm niet meer (optioneel) beschikbaar is. Even je radio verzetten, wat opties in de auto aanpassen of je navigatie instellen gaat veel mooier via zo’n scherm. Zo is het in theorie niet meer nodig om een zuignap op je voorruit te plakken met de navigatie van je telefoon erop. Want door het veel sneller ontvangen van upgrades of gewoon persoonlijke voorkeur gebruiken sommigen veel liever Apple-kaarten of Google Maps. Of externe apps zoals Waze, of zelfs je muziek via Spotify/ingebouwde muziekapps op je smartphone.
Telefoon-infotainment
Eén plus één is twee. Als je nou de functies van je telefoon naar je infotainment kunt overzetten, hoef je niet te hannesen met zuignappen. Daarvoor komen Apple CarPlay en Android Auto in beeld. Dan worden de belangrijkste functies van je telefoon overgezet naar je infotainmentscherm. Het is afhankelijk van je auto of het kan, op je iPhone of Android-toestel zit de mogelijkheid standaard ingebouwd. Zo kun je wél de kaarten/muziek van je telefoon gebruiken, maar dan mooi geïntegreerd in het beeldscherm van je auto.
Gevaarlijk
Elk nadeel hep se voordeel, maar zo heeft ook elk voordeel zijn nadeel. Een prominent nadeel van in de weer zijn met een touchscreen, is dat het een beetje getuigt van een dubbele standaard. Je mag niet met je telefoon in de weer zijn tijdens het rijden: ook niet als je hem in een houder/carkit hebt. Alleen handsfree telefoneren mag. Maar je mag dus wél je infotainmentscherm aanraken en alles wat mogelijk verzetten tijdens het rijden. Is dat niet even gevaarlijk?
“Ja”, aldus iAM RoadSmart. Het Engelse bedrijf zet zich in voor veiligheid op de weg. Met rapporten proberen zij duidelijkheid te creëren over gevaren op de weg. Het gebruik van systemen als Android Auto en Apple CarPlay creëert zeker gevaren. In de tests blijkt dat bestuurders die in de weer zijn met systemen evenveel concentratie verliezen als mensen die een slok alcohol op hebben, of cannabis hebben gebruikt.
CarPlay = drugs?
Er wordt bijvoorbeeld getest op remafstand: door een paar seconden verschil kan de remweg al gigantisch vergroten. Ook worden vaak de ogen van de weg gehaald voor soms tot en met 16 seconden. Navigeren door de menu’s en systemen heeft eenzelfde mate van afleiding als een sms sturen tijdens het rijden. Of dus het consumeren van een pretsigaret.
De meeste auto’s hebben de mogelijkheid ingebouwd om Siri of Google Assistant te gebruiken om de instellingen te regelen. Ook ‘Hey Mercedes’ van het Mercedes-infotainment werkt op die manier. Maar ook dat schijnt voor afleiding te zorgen. Ook omdat ondervraagden liever het scherm aanraken dan Siri vragen.
Voor de veiligheid op de weg is het dus niet aan te raden om constant met je infotainment in de weer te zijn. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. iAM RoadSmart pleit dan ook om de verantwoordelijkheid niet te leggen bij mensen die moeten oppassen, maar de autofabrikanten die de systemen ontwikkelen.
dragspert zegt
Reed laatst 2 dagen met een Tesla model X. De radio op een andere zender zetten duurde ca 20 minuten. Heb amper op de weg gekeken. Veel te ingewikkeld. Gewoon een draaiknopje ergens is zoveel makkelijker.
flutterby zegt
@dragspert: die ervaring had ik juist met iDrive van BMW. Daar zit echt een gigantische leercurve in terwijl bij mij Tesla direct initiatief aanvoelde.
Voor iedereen werkt iets anders denk ik maar..
wimof zegt
Audi was in 2004 ver vooruit met de bediening van zijn MMI systeem.
flutterby zegt
@wimof: dat leid mooi af van de onderstuur.
wimof zegt
Voor een doorsnee bestuurder is dat de veiligste oplossing.
SvenskaAeroplanAB zegt
@wimof: En Audi is nu weer terug naar de 90’s met hun touchscreens…
vondick zegt
@flutterby: iDrive is TOP. Touchscreen is de goedkope oplossing voor iDrive.
flutterby zegt
@vondick: persoonlijk zal ik de touch interface van Tesla verkiezen boven iDrive. De input mogelijkheden zijn gewoon veel groter. Één veeg en je navigeert naar huis (of het werk als je thuis bent) en eindeloos aanpasbaarheid van de airflow.
vondick zegt
@flutterby: ik begrijp wat je zegt. Ik zat in 2005 al een 7 inch touchscreen in mijn Mégane coupé te bouwen met windows en eindeloze uitbreidingsmogelijkheden (google “carputer megane” en klik op de link van Tweakers). Vond ik toen onwijs leuk omdat geen auto dat toen had. Inmiddels zie ik het als spielerij en biedt mijn 5 serie alle functies die je in een auto kan wensen en leid het zo min mogelijk af.
basv zegt
@dragspert: Misschien ben je dan gewoon te oud
alfapeter zegt
Slappe variant op de “OK Boomer!” reactie waar we voortaan met “Ok Millie!” op zullen beantwoorden.
Dus bij deze: OK Millie!
wimof zegt
Neen, we waren beter en logischer gewoon.
We wisten alles intuïtief.
Achterruitverwarming, gewoon knopje duwen.
En we kennen de evolutie door ouder te worden, zal jullie ook overkomen, wens ik je van harte.
sanderp zegt
@dragspert: wellicht ben je gewoon een beetje een digibeet
vaakbenjetebang zegt
Wellicht, en wellicht overdrijft hij ook. Toch zit er een flinke kern van waarheid in de stelling dat een touchscreen voor in een rijdende auto gewoon kleauten van de bok is. Een touchscreen is zo’n beetje de antithese van ‘eyes off’ bediening en dus op zijn best suboptimaal als je je ogen juist op de weg en het overige verkeer moet houden.
dragspert zegt
@sanderp: Nee, je moet kiezen of je andere lijst van Spotify af wilt spelen, Tesla music, DAB+, of FM. Allemaal in verschillende menu’s tijdens het rijden bedienen op een beeldscherm dat groter is dan m’n desktop monitor. Gewoon een knopje is de oplossing. Ohja, daarna nog even de stoelverwarming aanzetten en de verwarming iets hoger. Nog eens 2 verschillende menu’s.
Ik ben geen digibeet maar ben wel van mening dat vernieuwing ook verbetering moet zijn. En dat is het in dit geval niet.
flutterby zegt
@dragspert: sorry hoor, maar uit welke eeuw komt het scherm van jou desktop? Ik kom al heel lang niets meer tegen onder de 23 inch.
potver7 zegt
@sanderp: Ja nou en? Liever een digibeet met verkeersinzicht dan een hacker die zijn rijbewijs bij een pakje boter gekregen heeft.
flutterby zegt
Tijd om de radio te verbieden. Alles lijd af, maar als je voldoende afstand houd hoef je niet continue op de weg te letten.
Apple CarPlay en Android Auto heeft ten minste nog het voordeel dat de kans dat de telefoon zelf gebruikt wordt verkleind wordt.
trust zegt
Verbaasd mij dat zo’n onderzoek als dit nog zo lang op zich heeft laten wachten. Eerste wat ik dacht met die touchscreens, het leid nog erger af
mc96 zegt
Weer zo’n flutonderzoek van een bedrijf om zichzelf op de kaart te zetten. Autorijden is leuk, maar zeker niet zonder gevaar. Met autorijden moet je bij de les blijven en dus niet te veel bezig zijn met radio, navigatie, bellen, apple carplay enz. Lijkt me geen nieuws
potver7 zegt
@mc96: helemaal waar, maar daar ligt ook een verantwoordelijkheid voor autofabrikanten. Mijn auto heeft één knop op het dashboard, voor het volume van de audioinstallate. Even de temperatuur van de kachel hoger of lager zetten vergt meerdere tikken op een (retetraag) touchscreen. Dat kan dus niet zonder de blik gevaarlijk lang van het verkeer af te wenden.
spence zegt
De meeste systemen zijn inderdaad te complex om in een auto gebruikt te worden. De aandacht gaat gewoon teveel en te lang naar het scherm.
Ik sta totaal perplex van de handelingen die andere weggebruikers uitvoeren op hun smartphone en andere apparatuur, en het rijgedrag dat daaruit volgt.
Maar het is toch zo tempting om bij elk belsignaaltje te gaan kijken wie of wat nodig is…
Dat de (te) trage snelheid dat gedrag ondersteunt en benadrukt, zal iedereen al begrepen hebben.
Toch raar dat er nooit een onderzoek geweest is over de tijd dat een doorsnee persoon ononderbroken aandacht kan schenken aan het verkeer. Schoolkinderen en studenten hebben bvb maar de eerste 15 minuten van een lesuur de volle aandacht voor de leerstof en de onderwijzer. Nadien wordt het allemaal veel minder.
En wat doet iemand die aan concentratieverlies leidt ? Die zoekt naar andere bezigheden. De randapparatuur, de korte rokjes of diepe decolletés langs de weg, de kinderen achteraan de auto, … of valt in slaap.
Mixpower zegt
Right, de testgroep bestond uit 20 mensen voor Android Auto en 20 mensen voor Apple Carplay, klinkt echt als een gedegen en kwalitatief betrouwbaar onderzoek.
rhellema zegt
Ik heb een onderzoek gedaan naar schaken in de auto en het gevolg voor de verkeersveiligheid.
De resultaten waren verbluffend!
Iedere keer dat keiharde remmen als er weer een auto ineens stil staat voor je, de rondvliegende schaakstukken zijn bijzonder slecht voor de gezondheid.
Daarbij was een nevenuitkomst dat het uitermate vervelend is om de stukken iedere keer weer op zijn plaats te zetten, daar duurt het rode verkeerslicht te kort voor waardoor achterliggers meer dan geïrriteerd raakten.
Conclusie van dit onderzoek; een schaakspel met klittenband op het bord en stukken is uitermate goed te gebruiken tijdens het autorijden.
RiKe zegt
Ojee er wordt weer eens iets gevaarlijk gevonden. Zullen we alles wat potentieel gevaarlijk is gewoon verbieden en thuis blijven zitten, gehuld in kussens in de hoop dat er geen stofje de neus in komt? O wacht, stil zitten is ook gevaarlijk voor je…dan zit er maar 1 ding op, uitsterven, dan is niets meer gevaarlijk voor de mens. Wat een nonsens onderzoeken komen er toch continu de wereld in zeg…
slisse zegt
@rike: is reeds opgelost, wij Belgen zitten thuis en mogen enkel voor noodzakelijke verplaatsingen ons kot uit ( is dit niet een verdoken maatregel om de verkeersdoden terug te dringen of zie ik iets over het hoofd???)
frank2b zegt
Keukentrappetje. Levensgevaarlijk.
wimof zegt
Het keukenmatje, je wil niet weten hoeveel daaraan al gestorven zijn.
dracae zegt
Ik denk dat navigatie ( via de telefoon) helpt om veiliger te rijden. Ik herinner me de kaarten, routebeschrijvingen en het gezoek nog goed. Dat leidde meer af.
Daarbij is het alleen wel belangrijk dat je die navigatie niet tijdens het rijden instelt of bedient.
Wat betreft de rest ben ik ouderwets, radio is ok, maar de bediening daarvan en van andere dingen die je niet voor het wegrijden kunt doen moet ontzettend simpel zijn en wat mij betreft betekent dat knoppen, geen menuutjes.
brutus90 zegt
Werkt Android Auto inmiddels in Nederland?
Richmond zegt
Als het vooraf is geïnstalleerd door de autofabrikant wel, maar niet via mirrorlink. De app Android Auto is officieel nog steeds niet beschikbaar.
Gulli zegt
Ik snap niet waarom mensen Siri zo vervelend vinden. Elke keer als ik vraag of ze Spotify wil openen met een bepaald liedje belt ze netjes naar die ene vriend die je al jaren niet gesproken hebt.
chrisvis zegt
@gulli: klinkt herkenbaar, dacht eerst dat het aan mij persoonlijk lag dus ben blij dat ik niet de enige ben???
FB_100002140251115 zegt
“Je mag niet met je telefoon in de weer zijn tijdens het rijden: ook niet als je hem in een houder/carkit hebt.”
Dit is niet juist. Je mag de telefoon bedienen als deze in een houder is bevestigd.
granturismocollector zegt
Op m’n Clio heb ik ook Android Auto en ben er wel echt tevreden mee, hij schakelt automatisch over naar Waze en Spotify, de assistent werkt goed met een simpele druk op de spraakknop. Onder de ruitenwisserbediening zit er een ander ‘pookje’ om de bron te verzetten, van radio te wisselen of het nummer te verzetten. Ik haal m’n ogen enkel van de weg om de navigatie te kunnen checken.
DN-01rider zegt
Lang geleden ging met van een analoge kilometer teller naar een digitale met 3 digits ( o.a. citroen) , de tijd die men daar al psychisch voor nodig had om te lezen was al teveel afleidend. Nog steeds geeft een bepaalde stand van een wijzer op een teller in één oogopslag meer info, Dus ja terug die draai en drukknoppen, kleed het geheel ook mooier af dan zo’n rechthoekig scherm.